Numer projektu: 319
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Jak sobie zasiejesz, tak sobie zjesz. Ekologiczna szklarnia w centrum Krakowa.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy założyć ekologiczną uprawę warzyw i owoców w szklarni na terenie szkoły, a także rozpocząć kompostowanie organicznych pozostałości po posiłkach. Projekt ma na celu uwrażliwienie uczniów na problemy środowiskowe i ekologiczne. Dzięki uprawie ekologicznych warzyw i owoców przez uczniów, a także założenie szkolnej szklarni, chcemy kształtować odpowiednie postawy i nauczyć młodzież podejmowania właściwych decyzji żywieniowych, a także szacunku do wyprodukowanej żywności. Naszym dodatkowych celem jest poznanie procesu wytwarzania ekologicznych warzyw i owoców oraz poznanie wyższości eko-upraw nad uprawami przemysłowymi. Zajęcia warsztatowe będą dotyczyły także problemów globalnych i odbywać się będą w języku angielskim. 
Plan działania

Plan działania

Zamierzamy przeprowadzić cykl warsztatów edukacyjnych z obszaru ekologii oraz upraw ekologicznych, a także założyć szkolną szklarnię i rozpocząć uprawę warzyw i owoców. Planujemy także założyć kompostownik, aby resztki ze szkolnych posiłków nie trafiały do kosza, a mogły zasilić nasz przyszkolny ogródek. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

 
Projekt będzie prowadzony w szkole (stacjonarnie lub online) i będzie uwzględniać następujące etapy:
  • cykl warsztatów edukacyjnych dotyczących zdrowego odżywiania, upraw ekologicznych i znaczenia ekologii w społeczeństwie (styczeń - marzec)
  • wysiew nasion do doniczek i przygotowanie rozsad (luty - maj, w zależności od wybranych gatunków roślin)
  • wycieczka do zaprzyjaźnionego gospodarstwa ekologicznego (maj/czerwiec)
  • przygotowanie szklarni i przesadzenie roślin do gruntu (pierwsze rośliny najwcześniej w marcu w przypadku takich gatunków jak np. bób, cebula, groch, koper, marchew, por, roszponka, rzodkiewka, szpinak…)
  • zbiór upraw i przygotowywanie z nich zdrowych przekąsek (najwcześniej maj/czerwiec).
Dodatkowo zostaną wykonane przez uczniów banery edukacyjne, które będą umieszczone w okolicach szklarni - widoczne dla przechodniów. Szkoła funkcjonuje także w wakacje jako “szkoła letnia”, więc istnieje także możliwość kontynuowania projektu w trakcie wakacji, a także rozszerzenia działań edukacyjnych na “Dni Otwarte Szkoły” (rekrutacja nowych uczniów), co przyczyni się do szerszego rozpropagowania projektu.

W przypadku rozpoczęcia edukacji stacjonarnej planujemy wdrożenie większej liczby projektów pro-środowiskowych, w tym założenie kompostowników z dżdżownicami kompostującymi (Eisenia fetida). Szkoła korzysta z ekologicznego cateringu oferującego w pełni kompostowalne pojemniki. Chcemy kształtować nawyki wykorzystywania resztek pokarmowych i pojemników jako naturalnego nawozu do naszych upraw. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Szkoła, w ramach zajęć dodatkowych, prowadzi autorski interdyscyplinarny program nauczania PIE (Practical & Interdisciplinary Education), którego mocną stroną jest praca projektowa z uczniami także w trakcie nauki zdalnej czy hybrydowej. Uczniowie raz w miesiącu odbierają ze szkoły pakiety edukacyjne, z których korzystają w trakcie zdalnych lekcji online. W przypadku kontynuacji edukacji zdalnej stosowne pakiety z nasionami, doniczkami, ziemią czy jajkami dżdżownic zostaną uczniom przekazane, a następnie wspólnie online będziemy przygotowywać rośliny. Przesadzanie roślin do szklarni odbywać się będzie na wolnym powietrzu, najwcześniej w marcu/kwietniu - jest to możliwe także w mniejszych grupach przy zastosowaniu się do różnych obostrzeń sanitarnych. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej będa odpowiedzialni za wysianie wybranych warzyw i owoców, a także dbanie o sadzonki przez cały okres trwania projektu - wysianie, przygotowanie sadzonek, przełożenie do gruntu, podlewanie, nawożenie i zbiór. Nauczą się, w jakich terminach wykonywać poszczególne zabiegi związane z uprawą roślin oraz dowiedzą się, czym są produkty bio i eko. Uczniowie będą uczestniczyć także w cyklu warsztatów przygotowujących do projektu oraz go podsumowujących.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcemy przeznaczyć na zakup nasion, doniczek do rozsad oraz ziemi, a także na dofinansowanie wybudowania przyszkolnej szklarni. Jeśli zdobędziemy większy grant, to założymy także szkolne kompostowniki, a dodatkowe pieniądze przeznaczymy na zakup pojemników do kompostowania oraz jaj dżdżownic. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt dotyczy niezwykle istotnych kwestii z zakresu ekologii i ochrony środowiska. Chcemy kształtować postawy pro-ekologiczne nie tylko wśród uczniów naszej szkoły, ale także wśród społeczeństwa. Nasza szkoła położona jest w miejscu odwiedzanym przez wiele osób, ale także w miejscu na tyle ustronnym, aby umożliwić bezpieczny i zdrowy wzrost roślinom w szklarni. Szklarnia będzie widoczna dla przechodniów oraz opatrzona stosownym banerem - mamy nadzieję, że zwróci ona uwagę społeczeństwa, przyczyniając się do podnoszenia świadomości ekologicznej.
Filmy

Filmy

https://youtu.be/RYaXCbHcvRk - kliknij aby zobaczyć film stworzony przez A.Giermek w celu prezentacji pomysłu na projekt pro-ekologiczny w Kolegium Europejskim w Krakowie.

Szkoła

Europejska Niepubliczna Szkoła Podstawowa z oddziałami dwujęzycznymi w Krakowie

Adres

Ślusarska 9, 30-710 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów