Numer projektu: 319
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Jak sobie zasiejesz, tak sobie zjesz. Ekologiczna szklarnia w centrum Krakowa.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy założyć ekologiczną uprawę warzyw i owoców w szklarni na terenie szkoły, a także rozpocząć kompostowanie organicznych pozostałości po posiłkach. Projekt ma na celu uwrażliwienie uczniów na problemy środowiskowe i ekologiczne. Dzięki uprawie ekologicznych warzyw i owoców przez uczniów, a także założenie szkolnej szklarni, chcemy kształtować odpowiednie postawy i nauczyć młodzież podejmowania właściwych decyzji żywieniowych, a także szacunku do wyprodukowanej żywności. Naszym dodatkowych celem jest poznanie procesu wytwarzania ekologicznych warzyw i owoców oraz poznanie wyższości eko-upraw nad uprawami przemysłowymi. Zajęcia warsztatowe będą dotyczyły także problemów globalnych i odbywać się będą w języku angielskim. 
Plan działania

Plan działania

Zamierzamy przeprowadzić cykl warsztatów edukacyjnych z obszaru ekologii oraz upraw ekologicznych, a także założyć szkolną szklarnię i rozpocząć uprawę warzyw i owoców. Planujemy także założyć kompostownik, aby resztki ze szkolnych posiłków nie trafiały do kosza, a mogły zasilić nasz przyszkolny ogródek. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

 
Projekt będzie prowadzony w szkole (stacjonarnie lub online) i będzie uwzględniać następujące etapy:
  • cykl warsztatów edukacyjnych dotyczących zdrowego odżywiania, upraw ekologicznych i znaczenia ekologii w społeczeństwie (styczeń - marzec)
  • wysiew nasion do doniczek i przygotowanie rozsad (luty - maj, w zależności od wybranych gatunków roślin)
  • wycieczka do zaprzyjaźnionego gospodarstwa ekologicznego (maj/czerwiec)
  • przygotowanie szklarni i przesadzenie roślin do gruntu (pierwsze rośliny najwcześniej w marcu w przypadku takich gatunków jak np. bób, cebula, groch, koper, marchew, por, roszponka, rzodkiewka, szpinak…)
  • zbiór upraw i przygotowywanie z nich zdrowych przekąsek (najwcześniej maj/czerwiec).
Dodatkowo zostaną wykonane przez uczniów banery edukacyjne, które będą umieszczone w okolicach szklarni - widoczne dla przechodniów. Szkoła funkcjonuje także w wakacje jako “szkoła letnia”, więc istnieje także możliwość kontynuowania projektu w trakcie wakacji, a także rozszerzenia działań edukacyjnych na “Dni Otwarte Szkoły” (rekrutacja nowych uczniów), co przyczyni się do szerszego rozpropagowania projektu.

W przypadku rozpoczęcia edukacji stacjonarnej planujemy wdrożenie większej liczby projektów pro-środowiskowych, w tym założenie kompostowników z dżdżownicami kompostującymi (Eisenia fetida). Szkoła korzysta z ekologicznego cateringu oferującego w pełni kompostowalne pojemniki. Chcemy kształtować nawyki wykorzystywania resztek pokarmowych i pojemników jako naturalnego nawozu do naszych upraw. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Szkoła, w ramach zajęć dodatkowych, prowadzi autorski interdyscyplinarny program nauczania PIE (Practical & Interdisciplinary Education), którego mocną stroną jest praca projektowa z uczniami także w trakcie nauki zdalnej czy hybrydowej. Uczniowie raz w miesiącu odbierają ze szkoły pakiety edukacyjne, z których korzystają w trakcie zdalnych lekcji online. W przypadku kontynuacji edukacji zdalnej stosowne pakiety z nasionami, doniczkami, ziemią czy jajkami dżdżownic zostaną uczniom przekazane, a następnie wspólnie online będziemy przygotowywać rośliny. Przesadzanie roślin do szklarni odbywać się będzie na wolnym powietrzu, najwcześniej w marcu/kwietniu - jest to możliwe także w mniejszych grupach przy zastosowaniu się do różnych obostrzeń sanitarnych. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej będa odpowiedzialni za wysianie wybranych warzyw i owoców, a także dbanie o sadzonki przez cały okres trwania projektu - wysianie, przygotowanie sadzonek, przełożenie do gruntu, podlewanie, nawożenie i zbiór. Nauczą się, w jakich terminach wykonywać poszczególne zabiegi związane z uprawą roślin oraz dowiedzą się, czym są produkty bio i eko. Uczniowie będą uczestniczyć także w cyklu warsztatów przygotowujących do projektu oraz go podsumowujących.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcemy przeznaczyć na zakup nasion, doniczek do rozsad oraz ziemi, a także na dofinansowanie wybudowania przyszkolnej szklarni. Jeśli zdobędziemy większy grant, to założymy także szkolne kompostowniki, a dodatkowe pieniądze przeznaczymy na zakup pojemników do kompostowania oraz jaj dżdżownic. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt dotyczy niezwykle istotnych kwestii z zakresu ekologii i ochrony środowiska. Chcemy kształtować postawy pro-ekologiczne nie tylko wśród uczniów naszej szkoły, ale także wśród społeczeństwa. Nasza szkoła położona jest w miejscu odwiedzanym przez wiele osób, ale także w miejscu na tyle ustronnym, aby umożliwić bezpieczny i zdrowy wzrost roślinom w szklarni. Szklarnia będzie widoczna dla przechodniów oraz opatrzona stosownym banerem - mamy nadzieję, że zwróci ona uwagę społeczeństwa, przyczyniając się do podnoszenia świadomości ekologicznej.
Filmy

Filmy

https://youtu.be/RYaXCbHcvRk - kliknij aby zobaczyć film stworzony przez A.Giermek w celu prezentacji pomysłu na projekt pro-ekologiczny w Kolegium Europejskim w Krakowie.
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się zorganizować cykl warsztatów edukacyjnych dla grupy projektowej. Uczniowie zapoznali się z pojęciem ekologicznej uprawy roślin. Zajęcia dotyczyły zdrowego odżywiania, upraw ekologicznych i znaczenia ekologii w społeczeństwie. Uczestnicy prezentowali swoje pomysły na zdrowe dania, które mogłyby zostać przygotowane w szkole z wykorzystaniem naszych przyszłych zbiorów. Kolejnym krokiem było wybranie roślin, które będziemy chcieli umieścić w przyszkolnej szklarni. Zgodnie z kalendarzem siewu ustaliliśmy plan działania - co, kiedy i w jaki sposób musimy zrobić. Uczniowie poznali również "zasadę dobrego sąsiedztwa" i na tej podstawie zaplanowaliśmy, w jaki sposób ustawione będą rośliny w naszej ekologicznej szklarni.
Z Dyrekcją szkoły ustaliliśmy umiejscowienie szklarni, wybraliśmy odpowiedni model i dokonaliśmy zamówienia.
Uczniowie dowiedzieli się, jak zapewnić roślinom optymalne warunki do wzrostu, a także stworzyliśmy listę najpotrzebniejszego sprzętu ogrodniczego. 
Nasiona odpowiednich gatunków zostały wysiane do doniczek. Obserwujemy ich wzrost, aby niedługo dokonać rozsady. Projekt będzie oczywiście kontynuowany.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wzrost liczby zachorowań oraz trudna sytuacja epidemiczna wpłynęły na opóźnienie realizacji projektu. Dbając o bezpieczeństwo uczniów, podjęto decyzję o nierealizowaniu prac na terenie szkoły. W związku z tym tylko ochotnicy z grupy roboczej wysiali nasiona - wspólnie będziemy opiekować się roślinami, gdy zostaną przetransportowane do szkoły, a sytuacja się poprawi.
Głównym problemem okazało się samo zamówienie szklarni, co było spowodowane trudnością w znalezieniu odpowiedniego modelu ze względu na porę roku. Finalnie zdecydowaliśmy się na szklarnię, która jest wykonywana dla nas na zamówienie. Niestety proces realizacji jest długi i nie udało nam się otrzymać jej przed terminem pisania tego sprawozdania.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzięki realizacji projektu grupa dowiedziała się przede wszystkim, czym jest rolnictwo ekologiczne. Poznali cały proces uprawy roślin i mogli samodzielnie stworzyć plan działania. Uświadomili sobie, ile pracy wymaga uprawa warzyw, ale mimo to są zmotywowani i nie mogą doczekać się efektów.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Społeczność szkolna zyska szklarnię, która będzie użytkowana przez wiele lat. Ponadto, lokalizacja naszej szklarni w centrum miasta pozwala na inspirowanie przechodniów do zdrowego stylu życia. Planujemy wykonanie baneru informacyjnego, który dodatkowo będzie miał funkcje edukacyjne.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Szczególnie dumni jesteśmy z tego, że nasze rośliny wykiełkowały i rosną zdrowe. Niczego im nie brakuje, potrafiliśmy nauczyć się o nie odpowiednio dbać i wygląda na to, że nasze starania dosłownie wykiełkowały, a w przyszłości przyniosą plony :)
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Chcieliśmy zwrócić uwagę na to, że nie jest łatwo kupić odpowiednią szklarnię poza sezonem. Problem może pojawić się także z zakupem odpowiednich narzędzi ogrodniczych, zwłaszcza dopasowanych do wielkości dziecięcych dłoni. Należy o takie zakupy zadbać już pod koniec sezonu poprzedzającego uprawy. Dzięki temu będzie można kupić narzędzia o wiele taniej.
Wybór odpowiedniej i atestowanej ziemi do upraw ekologicznych również wydaje nam się kluczowy.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Niestety ze względu na ograniczenia związane z pandemią wycieczka do zaprzyjaźnionego gospodarstwa ekologicznego nie mogła się odbyć. Planujemy przeprowadzić ją przed zakończeniem roku szkolnego, mając nadzieję na poprawę sytuacji.
Nie mogliśmy zapewnić uczniom pakietów do uprawy roślin (doniczek, ziemi, nasion) ze względu na ograniczenia covid-19. Uczniowie zostali poproszeni o przygotowanie tego we własnym zakresie.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wykorzystany na zakup ziemi i doniczek oraz na dofinansowanie budowy przyszkolnej szklarni.

Szkoła

Europejska Niepubliczna Szkoła Podstawowa z oddziałami dwujęzycznymi w Krakowie

Adres

Ślusarska 9, 30-710 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów