Numer projektu: 226
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Tworzymy podręcznik do fizyki.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Podręcznik do fizyki jest napisany trudnym i niezrozumiałym dla uczniów językiem? 
Nie - jeśli dla uczniów napiszą go inni uczniowie :-)

Głównym celem projektu jest samodzielne stworzenie przez uczniów klasy 7 i 8 podręcznika do fizyki. 

Uczniowie tworząc podręcznik będą mogli pochwalić się: 
- wiedzą z dziedziny fizyki (uczniowie, którzy będą opisywać lekcje)
- kreatywnością (uczniowie, którzy będą wyszukiwać ciekawostki do danej lekcji, tworzyć rymowanki ułatwiające zapamiętywanie itd.)
- talentem plastycznym (uczniowie, którzy będą tworzyć oprawkę i ilustracje)
- umiejętnością planowania, przeprowadzania i dokumentowania doświadczeń (uczniowie którzy przeprowadzą doświadczenia do lekcji, opiszą je i sfotografują)
- znajomością programów komputerowych (uczniowie którzy zbiorą prace wszystkich osób i połączą je tak, aby wyglądały jak strony podręcznika).

Wszyscy biorący udział w projekcie z pewnością pogłębią swoją wiedzę z fizyki, dowiedzą się, że aby stworzyć coś ciekawego potrzeba współpracy wielu osób o różnych talentach, że każdy z nich jest wyjątkowy i niezbędny do osiągnięcia sukcesu.
Uczniowie tworząc coś, co pomoże w przyszłości innym, pomogą również sobie, bo w przyjemny sposób utrwalą swoją wiedzę.

Efektem będzie też zaciekawienie społeczności (uczniów z młodszych klas, nauczycieli innych przedmiotów, rodziców) fizyką - będą ciekawi co stworzyli uczniowie, dlatego przeglądną podręcznik i przy okazji zaczerpną trochę fizycznej wiedzy. 

Podręcznik na pewno będzie udostępniony w formie pdf. na stronie szkoły, jeśli zdobędziemy grant, to również go wydrukujemy.
Plan działania

Plan działania

Do projektu zgłosili się chętni uczniowie z klas siódmych i ósmych. Wypełnili ankietę, w której każdy z nich zaznaczył czym konkretnie chciałby się zająć przy tworzeniu podręcznika. 
Zostanie dla nich utworzona oddzielna klasa na classroomie, gdzie będą mogli kontaktować się ze sobą oraz z nauczycielem, pokazywać efekty swojej pracy, pytać innych o opinie.
Uczniowie dostaną wersje elektroniczne różnych podręczników do fizyki, linki do ciekawych stron internetowych, podzielą się swoimi notatkami z lekcji i korzystając z nich oraz z własnych pomysłów zaczną tworzyć - każda grupka zajmie się konkretnym rozdziałem. 
W zależności od tego czy prace pójdą sprawnie stworzymy opis kilku rozdziałów, lub może nawet cały podręcznik.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Każdy uczeń będzie realizował projekt w swoim domu, a miejscem do spotkań i dyskusji będzie google classroom i google meet.
Co do dat - zaczniemy na początku grudnia, a terminy późniejszych etapów będą zależne od tempa pracy uczniów.
Ogólny zarys pracy będzie wyglądał tak, że uczniowie otrzymują rozdział, którym mają się zająć i materiały, następnie pracują dzieląc się wrażeniami i pomagając sobie w miarę możliwości. Po zakończeniu pracy przesyłają swoje materiały, tak aby mogła je skomentować reszta grupy, ewentualnie nanoszą poprawki. Później wybrani uczniowie łączą otrzymane od innych materiały tak, aby wyglądały jak strony podręcznika i zapisują je w formacie pdf.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Podręcznik od początku do końca będzie tworzony zdalnie.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Poszczególni uczniowie będą odpowiedzialni za:
- Opisywanie lekcji
- Wyszukiwanie ciekawostek do lekcji, tworzenie rymowanek ułatwiających zapamiętywanie itp.
- Tworzenie ilustracji
- Przeprowadzanie, opisywanie i fotografowanie doświadczeń związanych z danymi lekcjami
- Zbieranie prac od reszty grupy i łączenie ich w całość tak, aby wyglądały jak strony podręcznika

Uczniowie przede wszystkim nabiorą pewności siebie, przekonania, że każdy z nich jest potrzebny, nauczą się pracy w grupie oraz wyszukiwania i selekcjonowania informacji. Przy okazji wszyscy pogłębią swoją wiedzę z dziedziny fizyki.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie przeznaczony na wydrukowanie i oprawienie książki - ilość egzemplarzy zależy od wysokości grantu. Jeśli fundusze na to pozwolą to każdy uczestnik projektu otrzyma swój pamiątkowy egzemplarz podręcznika. Kilka podręczników trafi też do biblioteki. W zależności od tego czy podręcznik spodoba się społeczności, będziemy planować dalsze działania.
Jeśli zostaną nam jakieś fundusze i skończą się ograniczenia związane z pandemią to wybierzemy się też z uczestnikami projektu na edukacyjną wycieczkę, jeśli nie będzie takiej możliwości to otrzymają oni jakieś edukacyjne upominki.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt jest oryginalny i jedyny w swoim rodzaju, bo uczniowie sami stworzą coś, co do tej pory było tworzone przez dorosłych specjalistów. 
Każdy z uczestników projektu będzie miał swoją rolę - równie ważną i niezbędną jak role innych osób.
Przyczynimy się do tego, że więcej osób polubi fizykę :-)

Szkoła

Szkoła Podstawowa w Sieprawiu im. Tadeusza Kościuszki w Zespole Placówek Oświatowych

Adres

Księdza Jana Przytockiego 10, 32-447 Siepraw

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów