Numer projektu: 356
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Papierowy Młyn - warsztat czerpania papieru

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Głównym tematem naszych działań będzie ekologia i recykling. Projekt polega na wyposażeniu i kreatywnym wykorzystaniu Papierowego Młyna - miejsca w szkole, przeznaczonego na warsztat czerpania papieru.
 
Projekt przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły i rozbudowania jej oferty. Uświadomi uczniom, że jednym ze sposobów dbania o naszą planetę jest recykling, czyli ponowne wykorzystanie różnych surowców. Wzmocni wśród uczniów poczucie odpowiedzialności za środowisko naturalne (konkurs międzyklasowy w zbiórce makulatury). 
 
Nasi uczniowie będą otwarci na rozwój, kreatywność i prezentację własnych pomysłów i uzdolnień. Kreatywne spędzanie wolnego czasu i zajęcia warsztatowe w Papierowym Młynie wpłyną na rozwój uzdolnień, hobby i dzielenie się swoimi pasjami. Będzie to również miejsce do tworzenia laurek, zaproszeń, podziękowań, zakładek, dyplomów, torebek, pudełek na prezenty i wiele innych rzeczy z wyczerpanego papieru. Papierowe cudeńka – prace uczniów wykonane podczas warsztatów, będą wyeksponowane w głównym hallu szkoły podczas podsumowania projektu.
 
Czas spędzony w Papierowym Młynie wpłynie również na integrację uczniów naszej szkoły ze środowiskiem lokalnym i innymi szkołami, bo grupa projektowa będzie uczyć uczniów z naszej szkoły oraz prowadzić warsztaty dla rodziców i uczniów z innych szkół gminy Wińsko. Rodzice  – rękodzielnicy poprowadzą w Papierowym Młynie warsztaty: decupage, quilling, scrapbooking.
Plan działania

Plan działania

1.     Przygotowanie pomieszczenia na warsztat czerpania papieru (grupa projektowa i wychowawca z pomocą rodziców i pana konserwatora). Wyposażenie Papierowego Młyna w niezbędne meble i sprzęty (maszyna do mieszania pulpy, stoły, wieszaki do suszenia kartek i inne).
2.     Zakupy niezbędnych materiałów.
3.     Konkurs -„Zbieranie makulatury jest COOL” – grupa projektowa ogłasza konkurs międzyklasowy.
4.     Otwarcie Papierowego Młyna z udziałem dyrekcji, rodziców i uczniów z grupy projektowej.
5.     Moja pierwsza wyczerpana kartka … - grupa projektowa uczy się czerpać papier z sita.
6.     „Czerpanie papieru -  krok po kroku” – grupa projektowa nagrywa filmik z warsztatów czerpania papieru (zostanie on wykorzystany podczas pokazów dla innych uczniów i rodziców).
7.     Czerpiemy z natury … - pokaz czerpania papieru - grupa projektowa uczy czerpać papier innych uczniów i rodziców.
8.     Kreatywnie w Papierowym Młynie - warsztaty artystyczne dla uczniów, wykorzystanie wyczerpanych kartek do …wszystkiego co może być z papieru. 
9.     Konkurs –  „Nasze kartki na dzień Matki” – grupa projektowa ogłasza konkurs na projekt okolicznościowej kartki.
10. Kreatywnie w Papierowym Młynie – warsztaty artystyczne prowadzone przez rodziców – rękodzielników, podczas których będą wykorzystane wyczerpane kartki.
11. Podsumowanie projektu z udziałem zaproszonych gości: rodziców i osób, które pomogły nam w realizacji tego przedsięwzięcia. Grupa projektowa przygotuje w głównym holu szkoły wystawę wszystkich prac wykonanych podczas zajęć warsztatowych na sztalugach oraz w antyramach 2D i ramach 3D. W czasie podsumowania zostaną również rozdane nagrody.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Realizacja projektu będzie miała miejsce w Szkole Podstawowej w Wińsku.
Etapy realizacji:
Styczeń – przygotowanie pomieszczenia na warsztat czerpania papieru, zakupy i wyposażenie go w niezbędne sprzęty.
Styczeń – kwiecień – konkurs: „Zbieranie Makulatury jest COOL”.
Luty – uczymy się czerpać papier z sita – warsztaty dla grupy projektowej.
Luty – marzec – uczymy czerpać papier z sita  – warsztaty dla wszystkich poprowadzi grupa projektowa.
Marzec - kwiecień – warsztaty artystyczne, tworzymy papierowe cudeńka z wyczerpanych kartek
Kwiecień – podsumowanie projektu, wystawy prac, rozdanie nagród w konkursach.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W tym projekcie będzie to trochę trudne, ale możliwe (przy nauce hybrydowej na pewno) do zrealizowania w mniejszych grupach, oczywiście z zachowaniem reżimu sanitarnego związanego z epidemią.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Grupa projektowa:
- przekona się, że w grupie siła i, że razem można naprawdę dużo zdziałać,
- pogłębi swoją wiedzę na temat wpływu odpadów na środowisko naturalne i przekaże to innym uczestnikom projektu podczas pokazów,
- pozna recykling papieru, jako pozytywną inicjatywę dająca szansę na czystsze środowisko i sposób dbania o naszą planetę,
- z pomocą rodziców i pana konserwatora przygotowuje pomieszczenie, wyposaży w niezbędne meble i sprzęt,
- zorganizuje konkurs na zbiórkę makulatury, która zostanie wykorzystana podczas warsztatów do produkcji papieru.
- weźmie udział w otwarciu Papierowego Młyna,
- nauczy się czerpać papier z sita,
- nagra filmik „Czerpanie papieru – krok po kroku”,
- nauczy innych uczniów i rodziców jak czerpać papier z sita i zorganizuje warsztaty dla uczniów z innych szkół,
- nauczy się, jak można ponownie wykorzystać wyczerpaną kartkę, weźmie udział w warsztatach artystycznych.
- zorganizuje konkurs na kartkę z okazji Dnia Matki,
- przygotuje wystawę wszystkich prac wykonanych podczas warsztatów.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant wykorzystamy na materiały do realizacji naszego przedsięwzięcia:
- zakup jednego sita (dwa zrobi nam rodzic - stolarz), kuwety do pulpy, barwników do papieru, nagród w konkursach.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł jest świetny! 
Po pierwsze! Ekologia i troska o planetę to temat jak najbardziej na czasie. Projekt uczy proekologicznej postawy i dbania o środowisko .
Po drugie! Ten projekt jest inny niż wszystkie. To połączenie przyjemnego z pożytecznym. Uczniowie na pewno świetnie się będą bawić podczas produkcji papieru a swoją kreatywnością pokażą w jaki sposób można go wykorzystać.
Po trzecie! Aktywizuje bardzo dużą grupę ludzi, bo tak naprawdę każdy uczestnik - uczeń naszej szkoły, uczeń innej szkoły, rodzic – samodzielnie wyczerpie podczas warsztatów swoją kartkę, którą będzie mógł zabrać ze sobą do domu.
Po czwarte! W projekt zaangażowani zostaną rodzice, których pomoc i udział w przedsięwzięciach szkoły jest bezcenny.

Szkoła

Szkoła Podstawowa w Wińsku

Adres

NOWA 2, 56-160 Wińsko

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów