Numer projektu: 304
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

PogroMC^2

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy nauczyć dzieci, które zaczynają przygodę z fizyką i nie tylko, że internet nie zawsze pokazuje nam rzeczy prawdziwe, a zawiera za to wiele fałszywych informacji. Obalamy tak zwane tik-tokowe eksperymenty i doświadczenia, a te które są prawdziwe i można je wykonać tłumaczymy. W taki sposób odbiorcy naszego projektu powinni nauczyć się podstawowych praw fizyki oraz powinni zrozumieć, że nie wszystko co w Internecie jest prawdziwe.
Plan działania

Plan działania

Na początku poszukujemy w Internecie ciekawych eksperymentów oraz doświadczeń po czym każdy sprawdzamy. Jeśli jest prawdziwy i da się go wykonać tłumaczymy na jakiej podstawie, a jeśli niestety nie uda nam się go wykonać tłumaczymy dlaczego się nie udało i obalamy mity.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Od 15 stycznia zaczynamy z naszym projektem. Chcielibyśmy spotkać się z naszymi odbiorcami na paru sesjach czy też interaktywnych wykładach na których przedstawimy to co udało nam się zdobyć i wytłumaczyć. Chcemy też aby odbiorcy uczestniczyli w tym razem z nami dlatego będziemy mieli przygotowane zagadki oraz pytania dla nich, a także parę prostych doświadczeń w których dzieci mogą nam pomóc.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej mamy w planie przenieść nasze doświadczenia i eksperymenty do sieci, a nasze spotkania z dziećmi na platformy zdalnego nauczania takie jak zoom czy classroom.  Chcemy także publikować zwiastuny oraz czasem całe eksperymenty i zagadki na naszych social mediach.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej będą zajmować się szukaniem doświadczeń oraz eksperymentów oraz ich tłumaczeniem. Nauczą się w ten sposób szukania ważnych informacji, powtórzą materiał z fizyki oraz może nauczą się nowych rzeczy. Będą także zdobywać doświadczenie poprzez wykonywanie eksperymentów oraz w pracy z młodszymi odbiorcami.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant bardzo chcielibyśmy przeznaczyć na wszystkie rzeczy potrzebne nam do doświadczeń. Kiedy będziemy już mieć grant, będziemy mogli zacząć wykonywać doświadczenia w bezpieczny dla nas sposób oraz będziemy mogli robić ciekawsze doświadczenia z rzeczami, które nie są dostępne na co dzień.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Ponieważ chcemy uczyć młodszych tym samych zdobywając nowe doświadczenie i i też ucząc się nawzajem. Fizyka to dość znaczący przedmiot, jest z nami wszędzie, a my chcemy ją przedstawić i wytłumaczyć w ciekawy i nietuzinkowy sposób. Poza nowymi doświadczeniami z fizyką zdobędziemy także doświadczenie w pracy z młodszymi od siebie. Będziemy musieli zainteresować naszych odbiorców, co nie jest takie proste, ale na pewno nam się uda przy pomocy ciekawych rzeczy, które zakupimy gdy już dostaniemy grant.
Opis realizacji

Opis realizacji

Nasz zespół projektowy wniósł wiele dobra do społeczeństwa oraz udostępnił młodszym odbiorcom pomoce dydaktyczne w niekonwencjonalnych wydaniach. Zgodnie z zamysłem, stworzyliśmy serię filmów edukacyjnych, zredagowaliśmy artykuły oraz zilustrowaliśmy różne zjawiska i ciekawostki ze świata nauk ścisłych. Wykorzystaliśmy potencjał reklamowo - komunikacyjny popularnych social mediów aby dotrzeć do jak największej liczby beneficjentów. Nasze zasięgi ciągle rosną i dalej czynimy kroki w kierunku propagowania zdrowej i interesującej nauki. Czujemy, że dokonaliśmy (i nadal dokonujemy) pewnej zmiany społecznej. Jedna z osób śledzących naszego Instagrama, napisała pod jednym z postów ,,Kończę szkołę, ale nagle zaciekawia mnie fizyka przez wasze posty”. Dzięki takim wiadomościom czujemy, że robimy coś dobrego, że udaje się nam osiągnąć nasz cel, naszą wizję lepszej przyszłości mimo pandemii i nauczania zdalnego.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Z pewnością jednym z bardziej odpowiedzialnych zadań było zarządzanie budżetem, zbieranie faktur i ogólnie rzez ujmując prowadzenie naszej małej księgowości. Mamy wiele anegdot związanych z załatwianiem różnych oficjalnych spraw, jak na przykład zagubienie dwojgu osób z naszej grupy na Poczcie Polskiej w Gliwicach i kilkukrotne podchodzenie do okienka z pytaniem. Mimo wszystko nie doświadczyliśmy kłopotu, który był dla nas nierozwiązywalny (bądź chociażby duży), ponieważ w skład naszego zespołu wchodzi siedmioro różnych i bardzo kreatywnych osób.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Z pewnością rozwinęliśmy naszą inteligencję interpersonalną, nauczyliśmy się wykorzystywać indywidualny potencjał każdej jednostki, która wchodzi w skład naszej grupy i pracowaliśmy nad zaufaniem, dzieląc między sobą różne obowiązki. Ze względu na to, że analizujemy dogłębnie różne doświadczenia, to sami zgłębiamy wiedzę i pasję w zakresie fizyki. Ponadto nauczyliśmy się zarządzania (czasem, obowiązkami, budżetem, etc.) i pogłębiliśmy nasze kompetencje w zakresie technik cyfrowych.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

W dobie nauczania zdalnego dzieci są wręcz zmuszone do posługiwania się materiałami znalezionymi w Internecie. Osoby młodsze dopiero zgłębiają samoświadomość i uczą się rozdzielania znalezionych informacji. My właśnie zostaliśmy przysłowiowym filtrem informacyjnym i wspieramy dzieci w przekonaniu, że uczyć można się również w kreatywny i przyjemny sposób, gdyż doskonale też zdajemy sobie sprawę z tego, że aspekt nauki w obliczu pandemii może być demotywujący. Stworzyliśmy filmy edukacyjne, przeprowadziliśmy wiele doświadczeń i rozpowszechniamy na bieżąco materiały dydaktyczne w niekonwencjonalny sposób na mediach społecznościowych. Ponadto przygotowaliśmy już scenariusz do lekcji online, które będziemy w przeciągu najbliższych dni przeprowadzać w paru szkołach podstawowych, których dyrektorzy wyrazili już zgodę. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa mamy wiele rzeczy na różnych płaszczyznach, z których jesteśmy dumni, począwszy od świetnej organizacji i bardzo efektywnej współpracy, po fizyczne dowody naszego wpływu na zmianę społeczną. Przede wszystkim jesteśmy zadowoleni z liczby naszych beneficjentów (rekordowa liczba osób, która zobaczyła jeden z naszych postów wyniosła ponad osiem tysięcy) oraz dumą napawają nas stworzone przez nas filmy edukacyjne na platformie Youtube oraz Facebook. Poza tym, informacja o naszym projekcie została umieszczona w lokalnej gazecie "Nowiny Gliwickie" (https://www.nowiny.gliwice.pl/gliwiccy-projektanci-edukacji).
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Czujemy się w porządku z naszą formą próby zmiany społecznej i nie chcielibyśmy wprowadzić żadnej poważnej zmiany naszego planu. Z pewnością jednak próbowalibyśmy lepiej zarządzać budżetem i zaplanowali opcjonalne wydatki na samym początku. Chcielibyśmy zwrócić uwagę nauczycieli na formę przedstawienia lekcji. Uczniowie są przeładowani nadmiarem informacji, które najczęściej są prezentowane tylko teoretycznie, przez co nauka może wydawać się nuda lub przytłaczająca. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

W stosunku do pierwotnego pomysłu zmieniła się grupa docelowa odbiorców. Początkowo naszymi beneficjentami miały być dzieci z klas 1-3 szkół podstawowych, a finalnie zostali nimi przede wszystkim osoby z klas 4-8 oraz uczniowie szkół średnich. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant finansowy przeznaczyliśmy na odpowiedni do doświadczeń strój, materiały, substancje chemiczne potrzebne do zrealizowania eksperymentów oraz na pomoce dydaktyczne, które pomogły nam poprawić jakość naszych filmów oraz zaciekawić odbiorców.

Szkoła

Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej

Adres

Strzody 10, 44-100 Gliwice

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów