Numer projektu: 433
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

BookLOVE czyli Książki łączą Ludzi

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Celem naszego projektu jest wykreowanie NOWEGO CZYTELNIKA. 
Chcielibyśmy, aby nasi uczniowie lubili rozmawiać o przeczytanych książkach, aby były one inspiracją do gier, zabaw i innych działań.  Aby po lekcjach, czekając na autobus szkolny, wybierali czytelnię, jako miejsce, w którym lubią spędzać czas.
Zależy nam na współdziałaniu całej społeczności szkolnej - uczniów, rodziców i nauczycieli. 
Plan działania

Plan działania

Zaproponujemy uczniom, rodzicom i nauczycielom różnorodne inicjatywy: 
  • SLEEVEFACE
  • “ŚWIĘTA Z KSIĄŻKĄ”
  • DZIEŃ BOHATERA. 
  • WALENTYNKOWE WERSY
  • TURNIEJU GIER
oraz konkursy na: EXLIBRIS, ILUSTRACJĘ do książki oraz HASŁO promujące bibliotekę.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Miejscem działania są domy naszych uczniów oraz nasza wirtualna szkoła Google Classroom.
Realizację projektu rozpoczęliśmy w październiku, a zakończymy w marcu.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Wszystkie zadania są zaplanowane w formie zdalnej, jednak powrót do stacjonarnej nauki w szkole sprawi  GRUPIE PROJEKTOWEJ i wszystkim zaangażowanym największą przyjemność.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Wspólne realizowanie zadań projektowych przyniesie korzyści każdemu uczniowi i potwierdzi, że mimo odległości, można współpracować. Kolejne działania pozwolą uczniom pochwalić się swymi umiejętnościami, pobudzą do aktywności, kreatywności i pokażą, że szkoła, biblioteka, książka to PRZYJACIELE młodego człowieka.
Chcemy, by dzięki działaniom zawartym  w projekcie udało nam się zintegrować i zachęcić do wspólnej zabawy i pracy wiele osób. Podsumowaniem projektu będzie Dzień Otwarty w bibliotece, podczas którego otworzymy odnowioną czytelnię, przekażemy uczniom karty biblioteczne i podsumujemy działania i konkursy przeprowadzone w ramach realizacji projektu. PROMOCJA szkoły w społeczności lokalnej odbędzie się za pomocą przekazu na profilu fb biblioteki oraz na stronie szkoły.
Uczestnicy grupy projektowej będą odpowiedzialni za organizację konkursów,  ich promocję oraz opisywanie i publikowanie relacji z podjętych działań. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcielibyśmy przeznaczyć na drobne nagrody w konkursach i przede wszystkim na wyposażenie biblioteki, gdzie powstanie wyczekiwana przez uczniów CZYTELNIA
Będzie to miejsce relaksu po lekcjach. Uczniowie proponują pufy, kanapę, stoliki  i lampki do czytania, które sprawią, że obcowanie z książkami będzie przyjemnością.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Uważamy, że nasz projekt jest unikatowy. Nie kładziemy nacisku na ilość przeczytanych tytułów,  lecz proponujemy twórcze i przyjemne inicjatywy - zabawę z okładką, gry, przebieranie się, zdjęcia, nagrania oraz zmianę wizerunku biblioteki szkolnej. Zależy nam na zaprzyjaźnieniu młodego człowieka z książką.
Chcemy kreować wśród naszych uczniów MODĘ NA CZYTANIE
Opis realizacji

Opis realizacji

Jesienią 2020 roku w szkole rozpoczęły się działania związane ze zmianą oblicza naszej szkolnej biblioteki. Wychodząc naprzeciw naszym oczekiwaniom, szkoła zdobyła nowe pozycje książkowe i wprowadziła internetowy system do obsługi biblioteki. Założyliśmy grupę “Booklove, czyli książki łączą ludzi” i opracowaliśmy projekt konkursowy. 
Od początku zależało nam na propagowaniu mody na czytanie. Ku naszej uciesze pomysły skierowane do młodszych i starszych kolegów spotkały się z dużym zainteresowaniem.
Zaczęliśmy w listopadzie od SLEEVEFACE - kreatywnej zabawy polegającej na  fotografowaniu się z okładką w taki sposób, aby powstało zabawne złudzenie połączenia czytelnika z książką. Zdjęcia przysłali nam też rodzice i nauczyciele. Potem grudniowy, świąteczny nastrój podkreśliliśmy na zdjęciach pod hasłem “ŚWIĘTA Z KSIĄŻKĄ”.
Na początku lutego odbył się DZIEŃ BOHATERA KSIĄŻKI oraz związane z nim konkursy. Zazdrościliśmy młodszym uczniom z klas 0-III, którzy przyszli do szkoły w przebraniach i bawili się w klasach. My - starsi z klas IV-VIII, mogliśmy pokazać się w strojach podczas lekcji on-line, a swoje przebrania za postacie z książek uwiecznić na zdjęciach. W wyniku głosowania internetowego spośród zdjęć młodszych uczniów wyłoniono najsympatyczniejszą postać, a spośród zdjęć starszych - najciekawsze przebranie.
Kolejnym zadaniem zrealizowanym przez uczniów z klas V-VIII było walentynkowe spotkanie z poezją. Uczniowie nagrali swoje interpretacje wierszy o miłości i przesyłali do pań polonistek. Najciekawsze interpretacje zaprezentowane zostały podczas lekcji on-line oraz w internecie w prezentacji “WALENTYNKOWE WERSY”.
Na początku marca odbyło się spotkanie w ramach DNIA OTWARTEGO W BIBLIOTECE SZKOLNEJ dla uczniów klas 0-III. Nasza grupa nareszcie mogła na chwilę pojawić się w szkole. Młodsi koledzy otrzymali od nas karty czytelnika oraz pamiątkowe zakładki do książek. Zwycięzców konkursów nagrodziliśmy dyplomami i upominkami. Po zakończeniu spotkania każdy czytelnik wyszedł z biblioteki z samodzielnie wybraną książką. 
Na koniec miesiąca wystartował TURNIEJ GIER w wersji on-line. Uczestnicy turnieju rozpoznawali tytuły książek zapisane emotikonami, zapoznawali się w grze z systemem e-biblio oraz wirtualnie walczyli o tytuł mistrza szkolnej biblioteki. 
W czasie trwania projektu zorganizowaliśmy konkursy: na najpiękniejszą zakładkę do książki, na projekt exlibrisu biblioteki i na hasło reklamujące naszą bibliotekę. Starsi uczniowie przygotowali plakaty zachęcające do sięgnięcia po książki z ich biblioteczki. Od stycznia wybieraliśmy najaktywniejszych czytelników miesiąca, do których zaliczaliśmy uczniów, którzy realizują kolejne proponowane przez nas działania.
Powstało biblioteczne konto na Instagramie, na którym zamieszczaliśmy prace uczniów i podsumowania konkursów. Nasze działania promowaliśmy także poprzez szkolną stronę internetową i profil facebookowy.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Podstawowym problemem, z którym musieliśmy się zmierzyć i udało nam się go pokonać, była zdalna praca i brak możliwości włączenia na żywo uczniów klas 4-8 przez cały czas trwania projektu.
Wyzwaniem było czasochłonne formatowanie materiałów i publikowanie wszystkich prac w internecie. Brakowało nam wystaw i gazetek w szkole prezentujących uczniowskie dokonania.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Udowodniliśmy, że da się współpracować i realizować wspólnie działania także w sytuacji, gdy kontakt osobisty jest niemożliwy. Nauczyliśmy się wytrwałości w dążeniu do celu i motywowania nawzajem do działania. Podnieśliśmy poziom umiejętności obsługi programów graficznych. Utworzyliśmy grupę na Messengerze oraz na szkolnym Classroomie, gdzie wymienialiśmy się pomysłami i  zadaniami. 
Dzięki różnorodnym działaniom udało nam się zaangażować do wspólnej zabawy z książkami większość uczniów naszej szkoły. Nasze koleżanki i nasi koledzy chwalili się różnymi umiejętnościami, bo zadania przez nas wymyślone miały na celu pobudzanie wyobraźni. Wielokrotnie nasi rodzice pomagali nam podczas wykonywania zadań, mobilizowali i inspirowali.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Udało nam się zachęcić do współdziałania nie tylko uczniów, ale także rodziców i nauczycieli. Realizacja takiego projektu w tych trudnych czasach pandemii miała przede wszystkim pozytywne oddziaływanie  integracyjne i terapeutyczne. Projekt zintegrował również różne poziomy nauczania w szkole, ponieważ starsi uczniowie zrobili coś dla młodszych.
W dobie pandemii, gdy brakuje szeroko pojętych działań kulturalnych, BookLove było bardzo bezpieczną i korzystną formą promocji mody na czytanie w środowisku lokalnym. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z siebie, bo potrafiliśmy połączyć siły i zrealizować zadania projektowe, mimo nieobecności starszych uczniów w szkole, choć nie zawsze było łatwo. Umiejętnie połączyliśmy zadania dla klas I-III w szkole i IV-VIII w domu. Byliśmy dobrze przygotowani do realizacji projektu.
To, co dla nas okazało się wyzwaniem, było korzyścią dla rodziców i społeczności lokalnej. Publikowanie wszystkich prac w internecie stało się dodatkową promocją projektu, ponieważ rodzice nie zawsze widzą prace swoich dzieci prezentowane w szkole. Im więcej prac publikowaliśmy, tym więcej nowych napływało w kolejnych dniach. Aktywni uczestnicy zarażali swoją postawą innych.
 
“Książki coś pięknego w sobie mają, 
bo non stop ludzi zmieniają” Patrycja, klasa 7b
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Projekt BookLove okazał się bardzo ambitny i czasochłonny, angażujący całą szkołę, dlatego dobrym pomysłem byłoby włączenie się większej liczby nauczycieli wspierających nasze działania.
Wiemy, że trzeba być gotowym na różne niespodzianki, pomimo dobrego przygotowania działań.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Prawie wszystkie zadania wykonaliśmy zgodnie z założonym planem. Z powodu nauki zdalnej klas IV-VIII, Dzień Otwarty w bibliotece odbył się tylko dla uczniów klas 0-III. 
Niektóre pomysły uległy modyfikacji w trakcie realizacji - zamiast konta biblioteki na Facebooku, po sugestii ze strony innych uczniów, utworzyliśmy konto na Instagramie. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty w Konkursie “Projektanci edukacji” grant przeznaczyliśmy na zakup foteli i kanap do strefy relaksu w naszej bibliotece szkolnej oraz drobnych nagród dla zwycięzców w konkursach.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://www.youtube.com/watch?v=vg8nYgH-6Js

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Akcji V2

Adres

3 Maja 27, 08-220 Sarnaki

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów