Numer projektu: 300
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Z naszą apką poznasz lepiej miasto (Zawiercie)

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Stworzymy na tablet/smartfon aplikację, która będzie przewodnikiem po wybranych obiektach/zabytkach naszego miasta Zawiercie. 

Spacerując po mieście z telefonem z zainstalowaną naszą aplikacją i zbliżając się do wybranego obiektu z naszej listy  (przy włączonej lokalizacji komórki) automatycznie pojawi się opis obiektu w pobliżu, którego znajdujemy się.

W ten sposób, użytkownikom naszej aplikacji chcemy przedstawić/przypomnieć szczególne miejsca, daty, wydarzenia z historii naszego miasta. 

Wprowadzimy również obiekty "z przymrużeniem oka", licząc na poczucie humoru naszych odbiorców.
Plan działania

Plan działania

Przy realizacji projektu wykorzystamy bezpłatne narzędzie programistyczne do tworzenia aplikacji na tablet/komórkę z systemem Android – App Inventor 2. 

Oto nasz plan działań:

Faza przygotowawcza

1.      Ustalenie listy obiektów, które zostaną uwzględnione w aplikacji.
2.      Ustalenie opisów dla obiektów w wersji krótkiej i poszerzonej.
3.      Wykonanie zdjęć obiektów, własnych grafik i ich dostosowanie do aplikacji.
4.      Zwrócenie się do lokalnego grafika o zgodę na wykorzystanie autorskich grafik prezentujących zawierciańskie obiekty w celu wykorzystania ich w aplikacji.

Faza programistyczna

5.      Stworzenie szaty graficznej aplikacji.
6.      Stworzenie nawigacji w aplikacji.
7.      Stworzenie bazy obiektów z  opisami i reprezentacjami graficznymi.
8.      Budowa warstwy programistycznej.
9.      Testowanie, testowanie, testowanie,...

Postscriptum

10.     Jeżeli użytkownicy naszej aplikacji zgłoszą zapotrzebowanie na rozbudowanie bazy obiektów, jesteśmy otwarci na dalsze modyfikacje.
11.     Narzędzie to daje możliwość przeprowadzenia gry miejskiej... zobaczymy jak sprawy się potoczą.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Zadania projektowe w pierwszej fazie począwszy od miesiąca grudnia realizowane będą z zastosowaniem narzędzia Teams. Początkowo tworząc bazę obiektów będziemy wykorzystywać Office 365. Na przełomie stycznia i lutego rozpoczniemy pracę online na aplikacji App Inventor 2; ciągle Teams będzie nam towarzyszyć. Mamy nadzieję, że po feriach spotkamy się i w szkole prace będziemy mogli łączyć z wypadami na miasto w celach testowych. W tej fazie będziemy potrzebować tablet/komórkę z systemem Android z dostępem do Internetu.

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Projekt w całości może być realizowany zdalnie. Gdyby tak się stało, trochę nam będzie szkoda wspólnych wypadów na miasto w celu testowania aplikacji. No trudno, będziemy testować pojedynczo w maseczkach i relacjonować np. na żywo z użyciem narzędzia Teams.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

1.     Przypomną/poznają ciekawe i zabytkowe obiekty miasta.
2.     Odpowiedzialni będą za wybór obiektów do aplikacji, ich opis, sfotografowanie, stworzenie grafiki.
3.     Przypomną/poznają zwroty grzecznościowe stosowane w oficjalnych pismach.
4.     Odpowiedzialni będą za napisanie listu do miejscowego grafika z prośbą o zgodę na wykorzystanie autorskich grafik.
5.     Przypomną/poznają zasady pracy na współdzielonych plikach.
6.     Odpowiedzialni będą za stworzenie dokumentacji projektu.
7.     Poznają sposób pracy w App Inventor 2 w warstwie graficznej i programistycznej
8.     Odpowiedzialni będą za stworzenie interfejsu i warstwy programistycznej aplikacji.
9.    Wdrożą się do skutecznej komunikacji.
10.  Odpowiedzialni będą za bieżące informowanie zespołu i opiekuna o etapie prac.
11.   Sądzę, że przekonają się, że na własnych błędach można się uczyć.
12.  Odpowiedzialni będą za testowanie aplikacji i jej dopracowanie.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Planujemy grant przeznaczyć na dwa tablety z dostępem do Internetu.  Zakupione tablety  posłużą jako narzędzie do pracy, testowania i użytkowania w trakcie wędrówek po mieście.

Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nie ma nic oryginalnego w tym, że chcemy upowszechniać informację i wiedzę historyczną o naszym mieście Zawierciu. Natomiast na uwagę zasługuje fakt, w jaki sposób chcemy to zrobić. Tworząc mobilną aplikację na tablet/smartfon i udostępniając ją do pobrania np. na stronie szkoły,  FB, czy Google Play, dajemy możliwość w nietypowy sposób poznania naszego miasta nie tylko uczniom, ale również mieszkańcom jak i przybywającym do niego osobom

Proces tworzenia aplikacji wyposaży nas w nowe umiejętności z zakresu TI, testowanie nauczy cierpliwości w dopracowaniu i udoskonalaniu narzędzia, wspólne tworzenie online nauczy zdalnej współpracy z uwzględniałem aspektu merytorycznego, społecznego, emocjonalnego. Osiągnięty cel – stworzenie aplikacji – uświadomi jej młodym twórcom, że współczesne narzędzia TI są przyjazne i dają możliwość  realizacji własnych kreacji.

Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się utworzyć zaplanowaną aplikację na komórkę. Aplikacja informuje spacerującego po Zawierciu o przebywaniu w pobliżu wybranych obiektów/zabytków.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Rozmowy online dotyczące wyboru obiektów nie przynosiły ostatecznych ustaleń. Dopiero ankieta z użyciem narzędzia Forms zakończyła dyskusję na ten temat. Warstwa programistyczna była trudna ze względu na zdalne kontakty. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Projekt był świetnym pretekstem do poznania ciekawego środowiska programistycznego. Mieliśmy też okazję sami lepiej się poznać.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Na tą chwilę nie udostępnialiśmy naszej prototypowej wersji. Interfejs zdecydowanie wymaga jeszcze korekty. Mamy nadzieję, że po upublicznieniu naszej aplikacji, stanie się formą historycznego przypominacza ciekawych miejsc  naszego Miasta Zawiercie.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Daliśmy radę: mamy prototyp aplikacji. Poznane środowisko App Inventor 2 otwiera przed nami nowe możliwości zabawy w programowanie. Każdy z uczestników wykonała kawałek dobrej pracy, z której może być zadowolony. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Podział czasu na poszczególne moduły zadaniowe nie był dobrze dobrany. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Trzymaliśmy się naszych planów.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakup tabletu i pendrive'ów.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Zamieszczam zrzut ekranu z komórki. Widać na niej grafikę zawierciańskiego artysty, od którego mamy zgodę na wykorzystanie w aplikacji jego prac.

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki

Adres

11 Listopada 22, 42-400 Zawiercie

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów