Numer projektu: 229
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

"2w1, czyli relacja- integracja i jak stworzyć coś pięknego z czegoś nietypowego"

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt zakłada realizację cyklicznych spotkań z uczniami klasy I, podczas których będą realizowane zajęcia, czyli warsztaty plastyczno-techniczne wykraczające poza podstawę programową, m.in. ceramika artystyczna, lalki motanki czy las w słoiku. Podczas zajęć wykorzystane zostaną nietypowe materiały,  tj. osika, masa solna, masa samoutwardzalna, żele do świec. 
Raz w miesiącu odbędą się spotkania rodzinne, w których uczniowie wraz z rodzicami wykonają nietuzinkowe prace. 
Głównym celem projektu jest rozwijanie kreatywności oraz twórczości dzieci przy wykorzystaniu nietypowych materiałów plastyczno-technicznych. 
Dzięki uczestnictwie w zajęciach uczniowie będą potrafili wykorzystać poznane techniki i metody. Zwiększy się ich możliwość na piękno otaczającego świata. Dzieci nabiorą pewności siebie i samodzielności. Spotkania zacieśnią więzi rodzinne i dadzą możliwość kreatywnego i aktywnego spędzania czasu wolnego. 
Plan działania

Plan działania

Projekt zakłada realizację cyklicznych spotkań warsztatowych dla dzieci oraz warsztatów rodzinnych. . 
 Tematyka warsztatów dla dzieci jest następująca:
1. „Koty z masy solnej”. Masa solna to najtańszy i najbardziej przyjemy materiał plastyczny dla dzieci. Można tworzyć prace według własnego pomysłu lub korzystając z prostych szablonów. Uczestnicy poznają, z jakich składników i jakiej ilości należy użyć do wyrobu masy solnej, następnie przy użyciu szablonu wykonają koty, które po wyschnięciu zostaną pomalowane farbami. Kreatywność, wyobraźnia oraz wykonywanie zadania zgodnie z planem są niezbędne, aby praca była owocna i przyniosła oczekiwane rezultaty.
            
2. „EkoTorby malowane”. EkoTorby już od dawna cieszą się popularnością. Czy są białe, kolorowe, czy ozdobione, wszystkie spełniają swoje zadanie. Na zajęciach dzieci ozdobią torbę płócienną przy użyciu specjalnych farb, nadając jej przy tym oryginalny i indywidualny charakter. Świadomość posiadania tak wyjątkowo wyglądającej torby dostarczy pozytywnych emocji posiadaczowi, a każda wyprawa po zakupy wywoła ciekawe spojrzenia innych kupujących. Zajęcia malowania na torbach mają charakter ekologiczny i wartość artystyczną.
 
3. „Warsztaty osikowe” to podróż do barwnego świata wiórków. Dzieci poznają niecodzienny materiał, jakim jest drzewo osikowe, i sposoby jego wykorzystywania. Osika daje ogromne możliwości kreatywnego tworzenia najróżniejszych ozdób na wszelakie okazje. Zajęcia pobudzają kreatywne myślenie uczestników, poprawiają sprawności manualne. Każdy uczestnik stworzy niepowtarzalne dzieło, jakim będzie kwiatek, które może stać się prezentem na różne okazje bądź ozdobą, która swoimi niecodziennymi barwami rozweseli każdego.
                              
4. „Lalki motanki” to słowiańskie lalki dobrych życzeń i miłości. Lalki wykonywane są ręcznie, z kawałków materiału, koronek i tasiemek, a także tego, co znajduje się „pod ręką”. 
Uczestnicy warsztatów zapoznają się z historią tych nietypowych lalek, poznają techniki ich tworzenia. Każde dziecko wykona swoją lalkę, a więc każda z nich będzie inna, każda będzie miała swoją duszę. Motanie lalek to niezwykłe spotkanie, podczas którego panuje klimat pełen pozytywnego nastawienia i wzajemnych inspiracji. Nie trzeba mieć nadzwyczajnego talentu, by taką lalkę wykonać samodzielnie, wystarczą dobre chęci i trochę wyobraźni.
 
5.  Warsztaty świec żelowych. Podczas zajęć uczestnicy dowiadują się, jak własnoręcznie wykonać świece żelowe. Samodzielnie stworzą kompozycję z kwarcu, przeróżnych muszelek, suszonych owoców i kwiatów. Wybiorą kolor i zapach parafinowego żelu, tworząc niepowtarzalne połączenie. Warsztaty rozbudzą w każdym uczestniku duszę artysty. Zrealizowanie zadania nie jest trudne dla dzieci, pozwala im uwierzyć we własne możliwości,  wspaniale rozwija kreatywność. Wykonana przez nie żelowa świeca może stać się prezentem na Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy. 
 
6. Warsztaty „Kubki malowane”. W dzisiejszych czasach w dużym stopniu kładzie się nacisk na indywidualizm. Każdy z nas chciałby posiadać swoje niepowtarzalne, oryginalne naczynie, takie jak kubek czy filiżanka na ulubiony napój. Dlatego też dzieci ozdobią według własnego pomysłu naczynie, które najbardziej będzie im odpowiadało. Warsztaty kreatywne dadzą dzieciom szansę na wyjątkowe ozdobienie naczynia przy pomocy specjalnych farb lub pisaków do ceramiki. Autorskie projekty upiększą kubki, filiżanki czy spodeczki. Malowanie kubków ceramicznych to znakomite połączenie zabawy ze sztuką użytkową, 
 
7. „Plecionkarstwo” to rzadko spotykana technika tworzenia ozdób z wikliny papierowej. To ciekawy sposób na rozbudzenie umiejętności manualnych drzemiących w dziecięcych dłoniach. W trakcie warsztatów uczestnicy poznają, w jaki sposób wykonujemy papierowe rurki, jakie materiały są niezbędne do wykonania takiej pracy. Następnie z gotowych rurek wyplotą serduszko. Zajęcia dadzą możliwość poznania dawnego rękodzieła, nauczą  wykorzystywanych technik i form plecionkarstwa. 
 
8. Warsztaty mydlane to niecodzienna okazja, aby własnoręcznie wykonać pachnące i idealne do kąpieli mydła. Zajęcia pozwolą przenieść uczestników w pachnący świat mydła, umożliwią poznanie mydlarskiej historii i pobudzą kreatywne myślenie. Dzieci samodzielnie wybiorą formy, w których wykonają kształtne mydła, ozdobią mydełka oraz nadadzą im niepowtarzalny zapach i kolor. Całość zostanie w niebanalny sposób zapakowana. 
 Tematyka warsztatów rodzinnych:
1. Ceramika artystyczna „Liść monstera”. Uczestnicy warsztatów poznają materiał, jakim jest glina, sposoby przygotowania gliny do wyrobu, materiały do produkcji ceramiki oraz proste techniki ręczne. Po części teoretycznej przystąpią razem z rodzicem do wykonania liścia monstery przy zastosowaniu gliny samoutwardzalnej, który po wyschnięciu zostanie pomalowany. Praca z gliną wpłynie korzystnie na harmonijny rozwój dziecka, usprawni motorykę małą. Ponadto nauczy cierpliwości i udoskonali koncentrację. 
 
2.  „Las w słoiku”. W czasie zajęć młody “warsztatowicz” pozna zasady funkcjonowania roślin w przyrodzie, dowie się, w jaki sposób pielęgnować rośliny domowe oraz jakich roślin należy użyć do dekoracji. Następnie wspólnie z rodzicem wykona własną kompozycję, która upiększy wnętrze jego domu. Zajęcia rozwiną zdolności manualne, pozwolą prawidłowo zaplanować etapy wykonywania pracy,  uczestnicy zdobędą nowe umiejętności, a współpraca z rodzicami przełoży się na ich relacje. 
 
3. „Wianek wielkanocny”. Wielkanoc to jedne z najbardziej radosnych świąt. Nic więc dziwnego, że towarzyszy im wyjątkowa oprawa, barwna, przepełniona radością. Jaja, zające, kurczaki, wianki to najczęściej spotykane dekoracje tego okresu. Dzieci wykonają wspólnie z rodzicami wielkanocny wianek przy użyciu suszonych kwiatów, piór, wstążek oraz wielu innych elementów do tego potrzebnych. Czas spędzony wspólnie z rodzicami zacieśni więzi rodzinne, a wsparcie i pomoc osoby dorosłej da dziecku poczucie bezpieczeństwa.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany w Szkole Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Białymstoku w klasie I w grupie 13-osobowej. Warsztaty dla dzieci planowane są raz w tygodniu, natomiast zajęcia rodzinne raz w miesiącu. Dodatkowo po zakończeniu projektu zostanie stworzona prezentacja z galerią zdjęć ukazującą naszą pracę i jej efekty, która zostanie  umieszczona na stronie szkoły i profilu facebookowym.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku wprowadzenia nauki zdalnej bądź hybrydowej prowadzący przygotuje dla każdego z uczestników pakiet niezbędnych materiałów do wykonania pracy w warunkach domowych. Warsztaty prowadzone będą online. Natomiast w celu realizacji spotkań rodzinnych zostaną przygotowane filmiki instruktażowe dołączone do pakietów tak, by każda rodzina mogła wykonać prace w dogodnym dla siebie terminie. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy projektu odpowiedzialni będą za przygotowanie narzędzi niezbędnych do wykonywania pracy, tj. nożyczki, klej, pistolet na gorąco, klej na gorąco, za estetykę wykonanej pracy i jej prezentację, zadbanie o porządek po zakończonej pracy. 
Uczniowie rozwiną swoją kreatywność, nauczą się planowania pracy, dzielenia jej na etapy, dokonają prezentacji na forum, dowiedzą się, skąd czerpiemy glinę i w jaki sposób przygotować ją do wyrobu, poznają nowe techniki wykonywania prac nieznane do tej pory, przekonają się, iż las w słoiku również może istnieć. Zajęcia z rodzicami dadzą uczniom poczucie własnej wartości oraz większą wiarę w siebie i własne możliwości, dzieci poczują się bardziej akceptowane przez swoich rodziców. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Wygrana pozwoli na zakup materiałów niezbędnych do realizacji projektu, dzięki czemu uczniowie będą mogli wykonywać prace kreatywne i zgodne z tematyką zajęć. 
 
 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Grant „2w1, czyli relacja- integracja i jak stworzyć coś pięknego z czegoś nietypowego” zakłada wykorzystanie fantazyjnych form i technik, które wykraczają poza ramy podstawy programowej i nie wykorzystują schematycznych zajęć szkolnych, natomiast uczą kreatywności, wrażliwości i samodzielności. A co najważniejsze, pokaże, że dzięki wyobraźni można stworzyć coś pięknego z czegoś nietypowego. Z nadesłanych fotografii ukazujących prace rodzinne stworzona zostanie prezentacja, która zostanie przedstawiona na zakończenie grantu. 
Opis realizacji

Opis realizacji

W naszej drodze do osiągnięcia tak dalekiego efektu było wiele chęci, zapału, determinacji ze strony każdego kto wierzył, że wygramy. Od napisania projektu, poprzez intensywne głosowanie wszystkich- bo myślę, że tak mogę podkreślić zasięg osób głosujących; wymieniając po kolei doba byłaby za krótka. I oczekiwanie do wynik głosowania, aż do jej realizacji. Śmiało można tutaj podkreślić, iż dokonaliśmy naprawdę dużo-ponieważ przy tak niewielkiej ilości uczniów w klasie, osiągnąć taki ogrom głosów, to sukces i być drugą placówką, która wygrała w województwie to jest sztos!
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Jedynym problemem jaki nas doścignął to zamknięcie szkół i nauczanie zdalne. Warsztaty,które miały odbyć się wraz z rodzicami stacjonarnie, niestety nie odbyły się na forum klasy. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie dzięki projektowi nauczyli się wielu ciekawych technik plastycznych, współdziałania w grupie, rozwinęli swoją kreatywność, planowania pracy, wykonywania jej etapowo. Stali się bardziej odważni, a wypowiedzi na forum nie stanowiły im problemu. Zgłębiali tajniki jakich do tej pory nie znali, nie spotkali się z nimi. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Tutaj śmiało możemy powiedzieć o ciekawości ze strony społeczności szkolnej jak i mediów. Wiele osób z zaciekawieniem pytało czego dotyczy projekt, jakie warsztaty będą realizowane, skąd pomysł został zaczerpnięty. Pytań było masa. Do tego lokalne radio, które z wielkim zainteresowaniem pragnęło uzyskać jak najwięcej niezbędnych informacji. Tutaj rozgłos na forum o projekcie dla szkoły, klasy to duże wyróżnienie i motywacja, aby nie zaprzestawać na tym jednym. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Zapał uczniów do pracy, ich zaangażowanie do zajęć, oczekiwanie z niecierpliwością na nowe, nieznane im dotychczas techniki i metody pracy, ale również materiały plastyczne jakimi się posługiwali to wszystko sprawiło, że każde z następnych zajęć było coraz bardziej ciekawe. Jestem najbardziej dumna ze swoich uczniów- pierwszoklasistów. To te małe istoty dawały dla mnie i sobie na wzajem powera do dalszych prac, do odkrywania tego co jest nieznane, nowe. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nie było czegoś, co chcielibyśmy zmienić, co byśmy zrobili teraz inaczej. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Środki finansowe zostały w pełni wykorzystane na zakup materiałów plastycznych na warsztaty.

Szkoła

Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Adama Mickiewicza w Białymstoku

Adres

Gdańska 23/1, 15-249 Białystok

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów