Numer projektu: 294
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa
Liczba głosów: 23

Ruda wiedzy - śląskie graffiti

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Celem projektu jest stworzenie gry edukacyjnej o Górnym Śląsku, o "mojej małej ojczyźnie". Głównym zamierzeniem  działań naszej grupy jest poszerzanie wiedzy o Górnym Śląsku - tyglu kulturowym, etnicznym, wyznaniowym, stanowiącym pod tym względem ewenement w skali Kraju. Wykonanie gry stanowić będzie doskonałe połączenie zabawy, integracji z edukacją, poznawaniem historii, geografii i różnorodności trudnego regionu.
Plan działania

Plan działania

Gra będzie dostępna nie tylko w naszej  szkole ale tez dla osób spoza niej,  np. w formie do wydrukowania. Wszelkie zasoby, reguły i niezbędne narzędzia i wskazówki będą  dostępne w Internecie (profil w mediach społecznościowych albo strona internetowa).
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będziemy realizować poprzez stronę w Internecie, lub/oraz na żywo po okresie kwarantanny. Internet daje możliwości dla każdego, kto zechce wziąć w zabawie udział. Jedynym ograniczeniem jest dostęp do sieci. 
Mocną stroną projektu jest walor edukacyjny, zatem są przesłanki ku temu, aby mógł być realizowany nawet na lekcjach: przyrody, geografii Polski i historii. Można będzie też grę wykorzystać jako ścieżkę międzyprzedmiotową. 
Pomysł może być realizowany przez cały rok szkolny, a nawet w wakacje.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Projekt jest tak zaplanowany, że zdalne nauczanie nie przeszkadza w jego realizacji. Pomysł i główne filary projektu są mocno zakorzenione w zasobach Internetu. Na tej płaszczyźnie nie ma znaczenia jaki rodzaj edukacji będzie obowiązywał, bo i tak Internet będzie głównym "nośnikiem" jego realizacji. W tym przypadku ważne jest, aby przynajmniej była możliwość częściowej jego realizacji w terenie. ( Ale  nie jest warunkiem sine qua non).
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Celem nadrzędnym naszej grupy będzie integracja, nawiązywanie więzi międzyludzkich, nabywanie nowych kontaktów. 
Uczestnicy będą odpowiedzialni za sprawne funkcjonowanie gry i jej przebiegu, pilnowanie zasad oraz będą odpowiadać za uzupełnianie puli pytań ( taką możliwość da zasada gry "open", czyli możliwość dodawania pytań przez nowych uczestników. Będzie to miało walor zarówno integracyjny, poznawczy, jak i sprowokuje do wymiany doświadczeń i bliższego poznania Regionu z punktu widzenia Młodych mieszkańców Górnego Śląska). 
To jest pierwszy nasz  taki duży projekt w naszym życiu i pomimo zapewne wielu niedociągnięć i niepowodzeń  nauczymy się współpracy, zarządzania  grupą, cierpliwości i pokory oraz wyciągania odpowiednich wniosków na przyszłość. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant przeznaczylibyśmy na wykonanie naszej gry planszowej oraz  na utworzenie strony internetowej. 
Poza tym część pieniędzy przeznaczylibyśmy na materiały piśmienne dotyczące naszego regionu: atlasy geograficzne i historyczne, monografie o Śląsku, kalendarze historyczne i tym podobne. 
Chcielibyśmy aby tworzona przez nas gra miała wysokie walory edukacyjne i była przy okazji zabawy kompendium wiedzy o Naszym Regionie.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Uważamy, że nasz pomysł jest oryginalny ponieważ nie tylko bawi ale i edukuje.  Aby się przygotować do gry trzeba  sięgnąć  do różnych źródeł i materiałów.
 Chcielibyśmy, aby sama gra stanowiła inspirację dla jej uczestników do "wycieczki' po Górnym Śląsku. Poznawania jego magicznych, mało znanych miejsc. 
To wartość dodana projektu, stąd uważamy, że warto się z nim zaprzyjaźnić, zainwestować a potem ... zagrać!   
Opis realizacji

Opis realizacji

Dzięki naszej ciężkiej pracy i odrobinie wyobraźni powstała interaktywna gra edukacyjna. Udało nam się połączyć wszystkie aspekty - poznawanie kultury, historii i geografii pięknego regionu, w jeden niesamowity zbiór wiedzy, który gracz może odkrywać przy okazji wyśmienicie bawiąc się i integrując z innymi.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym problemem była dla nas praca w dobie pandemii. Cały projekt tworzony był zgodnie z obostrzeniami, dlatego  w czasie lockdownu cały proces przeniesiony został do Internetu. Różne zmiany w prawie po drodze kilkakrotnie pokrzyżowały nam plany, dlatego też wcześniej przygotowany przez nas grafik pracy musiał być wielokrotnie zmieniany. Przez to też komunikacja zdarzała się być ograniczona, czego powodem mógł być brak prądu czy Internetu, jednak takie sytuacje zdarzały się rzadko. Nie ma jednk takiej trudności, z którą nasz zespół nie dałby sobie rady.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Przede wszystkim chcemy przedstawić innym Uczniom nasz projekt z jak najlepszej strony. Jest to świetna i rozrywkowa pomoc naukowa. Jest też bardzo uniwersalna - można korzystać z niej na lekcjach WOS-u, historii jak i geografii, czy nawet na j. polskim.

Uczniowie w grupie nauczyli się sztuki kompromisu, organizacji pracy w grupie, pokory oraz szacunku do siebie i innych. Nauczycli sie też ... słuchać: zarówno siebie nawzajem jak i słuchać rad i wskazówek Opiekuna. Zazaczyć jednocześnie trzeba, że całość - od pomysłu do realizacji to jest " dobra robota" Uczniów. Od A do Zet :-)

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Przede wszytkim nasz projekt ma za cel edukajcę na temat naszego pięknego regionu. Młodzi mieszkańcy Śląska uczą się dzięki niemu o swoim dziedzictwie i historii przodków. Ponadto, projekt może być impulsem, dzięki  któremu zachęcimy innych Polaków do odwiedzania ukochanego Śląska ( oczywiście po skończeniu się pandemii) - rozwinie się turystyka regionu. Wartość dodana tego projektu to atrakcyjność w podaniu najważniejszych informacji o naszej "Małej Ojczyźnie", inspiracja dla innych w dochodzeniu do "wygrzebywania" faktów o miejscu, w którym żyjemy. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Najbardziej dumni jesteśmy z naszej organizacji. Mimo przeciwności spowodowanych pracą online nie straciliśmy ducha walki i zrealizowaliśmy cały zaplanowany przez nas projekt wraz z dodatkowymi elementami. Kolejną rzeczą jest nasza plansza oraz karty dołączonej do niej - część " na żywo", znajdująca się w szkole. Postaraliśmy się, aby plansza była z najlepszych materiałów i w najlepszej jakości graficznej ( długo praowaliśmy nad grafiką naszej gry), tak samo z kartami. Plansza drukowana była na specjalnym , trwałym materiale, który następnie został naklejony na specjalną tekturę. Każda karta zaopatrzona jest w nasze logo i zalaminowana tak, aby zestawem można było cieszyć się jak najdłużej. 
No i to, co najcenniejsze: integracja, współpraca, relacje w nasze w grupie i z naszym Panem Darkiem, opiekunem, który pilnował terminów, wykonania, oraz dbał o naszą pracę w nadrobniejszych detalach ( nawet pilnował, abyśmy  zawsze - w przestrzeni publicznej, czy kiedy trzeba było sie spotkać - nosili maski i często je wymieniali :-) ).

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Jedyne co chcieliśbyśmy zmienić to forma naszych spotkań - proces tworzenia byłby o wiele przyjemniejszy, gdybyśmy mogli robić go stacjonarnie, niestety nie mieliśmy na to wpływu. Oprócz formatu pracy cały projekt uważamy za duży sukces. Staraliśmy się cały czas, od początku do końca i ciężko pracowaliśmy. Sądzimy, że nasz czas i cała praca bardo się opłaciły - projekt jest gotowy i zrealizowany w każdym aspekcie.

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Jedyne co się pozmieniało to zasady gry. Są to niewielkie zmiany, ale były one konieczne do sprawnego i przyjemnego przebiegu gry. Projekt był wcześniej przez nas przemyślany tak, że nie trzeba było wprowadzać żadnych innych zmian.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant przeznaczyliśmy na tworzenie  planszy wraz z zestawem pytań  do niej oraz stworzenie  strony internetowej w formie bloga. Chcieliśmy aby gra w formie "na żywo" była jak najlepszej jakości, ciesząc oko uczestnika projektu i aby przetrwała długi czas, dając radość jak najwiekszej liczbie osób. Z tego powodu większość naszych wydatków stanowiły materiały i grafiki na planszę oraz naszego bloga.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://rudawiedzy.blogspot.com/

Szkoła

FILOMATA

Adres

Bojkowska 20a, 44-100 Gliwice

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów