Numer projektu: 295
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

W poszukiwaniu skarbów faraona

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Główny cel: Zapoznanie uczniów z osiągnięciami starożytnego Egiptu.
Efektem projektu ma być zwrócenie uwagi, iż odkrycia, dokonania starożytnych Egipcjan są fundamentami współczesnej cywilizacji. 
Plan działania

Plan działania

1. Poszukiwanie źródeł do historii starożytnego Egiptu.
2. Stworzenie mumii.
3. Liczymy jak Egipcjanie.
4. Potrafię pisać hieroglifami.
5. Jestem budowniczym piramidy.
6. W grobowcu faraona.
7. Dlaczego koty polują na myszy?
8. Jestem archeologiem.
9. W poszukiwaniu zaginionego skarbu.
10. Wycieczka
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt realizowany będzie w klasach 1-3 w czasie zajęć świetlicowych od lutego do kwietnia 2021 r.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Spotkania będą odbywały się za pośrednictwem classroom. Dla uczniów zamieszczane będą na platformie zadania  do odesłania (np. w formie rysunku, filmu, zdjęcia). Konsultacje cotygodniowe online.  Cześć materiałów do odbioru w specjalnym pakiecie ze szkoły.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

1. Odpowiedzialność za powierzone zadanie.
2. Współpraca z pozostałymi członkami projektu.
3. Odkrycie nowych umiejętności. 
4. Rozwijanie zainteresowań.
5. Poszerzenie swojej wiedzy odnośnie dziedzictwa cywilizacyjnego.
6. Umiejętność szukania informacji.
7. Systematyczność w wykonywaniu zadań.
8. Rozwój manualny.
9. Rozwój logicznego myślenia.
10. Zapoznanie uczniów z literaturą starożytną
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Wygrana pozwoli na zakup materiałów potrzebnych w realizacji projektu, wyjazdu do muzeum, ufundowanie nagród dla uczestników.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Niewiele jest osób w kraju, które potrafią odczytywać hieroglify czy pismo klinowe. Osoby te przeważnie  pracują na uniwersytetach lub w instytucjach kulturowych, koncentrując się na pracy naukowej/popularnonaukowej, której efekty wyjątkowo rzadko są adresowane do dzieci. Z racji swojego wykształcenia - jestem asyriologiem, specjalistą w dziedzinie Starożytnego Bliskiego Wschodu oraz mam wieloletnie doświadczanie w pracy z najmłodszymi uczniami szkoły podstawowej  - potrafię zrealizować powyższy projekt.
Opis realizacji

Opis realizacji

Naszą przygodę rozpoczęliśmy od poszukiwań źródeł do historii starożytnego Egiptu i uczniowie dosłownie ich szukali w trakcie podchodów.  Ustaliliśmy własną skalę ocen co do wykonywanych zdań i ćwiczeń i tak oto najwyższa ocena to piramida, bardzo dobra - Sfinks, dobra- kot a kiedy trzeba zrobić coś jeszcze raz to pojawia się ..... skarabeusz. Uczniowie od pierwszych zajęć słuchają muzyki arabskiej w czasie której wykonują ćwiczenia ruchowe jak też w zespołach przygotowują własne układy taneczne. Systematycznie czytamy, trudniejsze źródła czytam ja- jak np. "Dzieje" Herodota czy "Księgę Umarłych" , dzieci czytają na głos zaklęcia oraz bajki egipskie.
W czasie zajęć uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę ale w bardzo szybki sposób mogą sprawdzić ile zapamiętali np. ucząc się o egipskich bogach i ich korelacjach mogli wykorzystując figurki bóstw stworzyć drzewo genealogiczne. Dzieci poznały najważniejszych władców starożytnego Egiptu, czym są okresy historyczne i przejściowe, ile było dynastii a nawet jak obliczać czas w przeszłości (co jest umiejętnością, którą należy opanować w klasie 4 na lekcjach historii). Ćwiczyli w praktyce jak przedstawiano Egipcjan na reliefach i malowidłach - pozowanie do takich portretów okazało się dużym wyzwaniem. Tworzyliśmy własne reliefy, które ozdobiły klasę np. "Gęsi z Medum". Dużo czytaliśmy: na głos i po cichu, na macie, pufie i stoliku, w szkole i w domu. Najwięcej emocji wzbudziła bajka "O Złotym Futerku, Srebrnym Ogonku i Szarej Myszce oraz o tym, dlaczego koty polują na myszy" - dzieci same zaproponowały, że wykonają rysunek dotyczący bajki. Czy Egipcjanie słuchali muzyki i tańczyli? - szukaliśmy źródeł, które to potwierdzą. Naukę czytania hieroglifów rozpoczęliśmy od liczebników, później systematycznie uczniowie dowiadywali się o egipskim sposobie zapisywania informacji, czym są ideogramy i fonogramy, determinatywy,  transliteracja, zapis spółgłoskowy i jak odczytać już wymarły język. Poznali zasadę od której strony należy odczytywać tekst, czym są kartusze oraz ile imion posiadał faraon. Szczegółowo poznali tzw "alfabet hieroglificzny" (znaki jednoliterowe), dowiedzieli się o istnieniu słowników hieroglificznych oraz skąd wzięła się nazwa hieroglify. Podczas zajęć podejmowali próby odczytania napisów i tworzenia własnego imienia zapisanego hieroglifami. Uczyli się o H. Carterze i J.F. Champollionie, o Sfinksie i obeliskach, o świętych zwierzętach i niezwykłych amuletach, dowiedzieli się dlaczego Nil już nie wylewa oraz z jakiego powodu hieroglify przedstawiające groźne zwierzęta celowo "okaleczano".
 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Niektóre zajęcia trwają dłużej niż początkowo planowałam np. czytając fragmenty "Dziejów" Herodota uczniowie nalegali na kolejne opisy cywilizacji egipskiej. Ze względu na kwarantannę całej klasy raz zajęcia odbyły się online. Później zajęcia odbywały się w trybie stacjonarnym, aczkolwiek ponowne wprowadzenie pracy zdalnej spowodowało, że nie wykonaliśmy wszystkich wymyślonych w trakcie projektu przez dzieci prac plastycznych ( np. piramid w Gizie), które to miały być zrobione wspólnie. Dzieci powtarzały ćwiczenia związane z mumifikacją i nie wszystkim uczniom udało się zostać mumią. W związku z tym niedosytem na ostatnich zajęciach online uczniowie poprosili by spotkania nadal się odbywały pomimo zakończonego projektu, a po powrocie do szkoły nasza przygoda z Egiptem będzie kontynuowana w takiej formie jakiej najbardziej lubimy.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie zaczęli zauważać wokół siebie przedmioty egipskiego pochodzenia lub nawiązujące do kultury egipskiej. Zaczęli szukać w domowych biblioteczkach książek o Egipcie oraz przynosić przedmioty, które zalegały w kartonach , stały na pólkach zakurzone a oni wcześniej nie potrafili ich powiązać ze starożytnym państwem, o którym już tak wiele dowiedzieli się podczas zajęć. Kiedy w inne dni, gdy nie mamy zajęć projektowych uczniowie budują w czasie zabaw dowolnych na dywanie z klocków piramidę schodkową Dżosera lub sami domagają się kolejnej pracy plastycznej nawiązującej do Egiptu czuję, że nauka nie idzie w las.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Uczniowie często chwalą się przed kolegami i koleżankami czego nowego się dowiedzieli podczas zajęć, wielokrotnie przyłapywałam ich na tym jak opowiadają o nowo poznanych bogach i jakie posiadają atrybuty, wyjaśniają dlaczego egipskie zabytki znajdują się w rożnych częściach świata czy nawet dlaczego przez setki lat nikt nie potrafił odczytywać hieroglifów. W trakcie realizacji projektu udzielałam wywiadu dla Radia Poznań odnośnie tego wydarzenia.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Przez cały czas świetnie się bawiliśmy.  Pomimo kwarantanny, a później nauki zdalnej udało nam się założone cele w większości osiągnąć. W czasie kiedy realizowaliśmy projekt, dokonano w Egipcie wielkiego odkrycia. 8 kwietnia dr Zahi Hawass ogłosił światu, że odnalazł miasto sprzed 3 tys. lat. Odkrycie to porównywalne jest do wydarzeń prawie sprzed stu lat, kiedy to H. Carter znalazł grób Tutanchamona w 1922 r. A gdy 4 kwietnia w Kairze miała miejsce "Parada Faraonów" uczniowie słysząc te informacje wiedzieli gdzie znajduje się to miasto, kim był faraon, znali poszczególnych władców (z opisów, opowiadań, reliefów czy zdjęć mumii), których imiona umieszczone zostały na specjalnie skonstruowanych przy tej okazji samochodach. Jesteśmy dumni, że realizowaliśmy projekt dotyczący nie tylko zamierzchłej przeszłości ale również wydarzeń bardzo nam współczesnych. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Początkowo planowałam wyłącznie wykorzystywać fragmenty bajek o tematyce egipskiej jak np. "Asterix i Obelix: Misja Kleopatra" czy "Książę Egiptu" jednak dzieci nalegały by obejrzeć je w całości. W tak szalonych czasach w związku z pandemią, powinniśmy bardziej doceniać chwile kiedy możemy się spotkać w realu, a zajęcia odbywają się w sposób tradycyjny. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

W naszym projekcie pojawiła się maskotka "Kaczka-faraon". Miała być  tylko rekwizytem odnoszącym się do egiptomanii. Jednak dzieciom tak się spodobała, że jest z nami na każdych zajęciach. Uczniowie wykonali jej portrety a następnie zorganizowaliśmy konkurs na imię naszej maskotki - głosowanie odbyło się z zachowaniem zasad demokratycznych wyborów. I tak kaczka -faraon została MISTER KWAK II.
Niestety nie udało się zrealizować wycieczki do Muzeum.... na razie:)
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakupiliśmy bandaże dzięki czemu mogliśmy wielokrotnie ćwiczyć tworzenie żywych mumii; materiały plastyczne takie jak np. pastele, arkusze papieru, farby, masę solną, tusze, ołówki; książki i jeszcze raz KSIĄŻKI, puzzle, kolorowanki i ćwiczenia o tematyce egipskiej, figurki, podkładki.

Szkoła

Szkoła Podstawowa Nr 22 im. A. Tytusa Działyńskiego

Adres

Hangarowa 14, 60-409 Poznań

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów