Numer projektu: 305
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

FASCYNUJĄCY ŚWIAT GRZYBÓW

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Celem projektu jest pokazanie uczniom jak fascynujące może być królestwo grzybów nie tylko pod względem budowy i różnorodności ale również roli jaką grzyby pełnią w ekosystemie.  
Plan działania

Plan działania

Poznanie królestwa grzybów, a przynajmniej jego części wymaga aktywnej pracy zespołowej, pracy nie tylko w klasie ale również na łonie przyrody, tj. parku, lesie, co w dobie nauki zdalnej jest bardzo ważne i potrzebne dla zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci. Na projekt składają się cztery etapy:
I etap 
Nauczyciel prezentuje uczniom wiadomości ogólne wprowadzające w świat grzybów- organizmów cudzożywnych. Przedstawia literaturę, którą uczniowie wykorzystają i będzie dla nich drogowskazem przy realizacji kolejnych etapów projektu.
II etap
Uczniowie pod opieką opiekuna, (może być nim również opiekun prawny dziecka w przypadku nauczania zdalnego)wybierają się na wycieczkę do lasu, parku, ogrodu w poszukiwaniu grzybów. Swoje poszukiwania dokumentują w postaci zdjęć, które posłużą do analizy i rozpoznawania gatunków grzybów. 
III etap
Uczniowie tworzą album grzybów z podziałem na grzyby jadalne i trujące, uwzględniając przy tym ich właściwości i zastosowanie. Zdjęcia będą również wykorzystane do przygotowania wystawy na korytarzu szkolnym.
IV etap
Etap, gdzie uczniowie zakładają klasową hodowlę różnych gatunków grzybów, obserwują ich wzrost i rozwój. Prowadzą obserwacje mikroskopowe. Na koniec efekty swojej pracy prezentują w postaci kącika naukowego całej społeczności szkolnej. To etap bardzo ważny dla uczniów ponieważ uczy odpowiedzialności, skupienia, precyzji, zaangażowania i otwartości. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt jest skierowany do uczniów klas 4-8 w ramach zajęć pozalekcyjnych. Tak naprawdę każdy etap może być zrealizowany zarówno w szkole jak i podczas nauki zdalnej. Początek realizacji projektu to wrzesień 2021 roku a koniec to marzec 2022 roku.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej etap IV realizowany będzie w warunkach domowych ale hodowla grzybów będzie możliwa na miarę możliwości każdego ucznia z wykorzystaniem pomocy dostępnych w każdym domu. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą odpowiedzialni za przebieg 2, 3 i 4 etapu projektu. Dzięki poszukiwaniu i oznaczaniu grzybów poznają ich budowę, zróżnicowanie, zastosowanie w codziennym życiu, zwrócą uwagę na ich dobre ale i złe strony, mowa tu o grzybach jadalnych i trujących. Te cenne lekcje uświadomią im ale również i uczniom w szkole ważną myśl, że zbieramy grzyby do codziennego użytku tylko i wyłącznie te, których jesteśmy w 100% pewni. Efekty swojej pracy, przemyślenia, którymi uczniowie podzielą się z pozostałymi uczniami w szkole to również dla nich sprawdzian otwartości na innych, odwagi, poczucia, że wykonali ciężką pracę, która być może będzie inspiracją dla innych, zachęci do działania, poznawania, poszukiwania.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant chcemy przeznaczyć na zakup komory do badań cieplnych oraz zestawów do hodowli grzybów ( grzybni), artykułów papierniczych potrzebnych do wykonania foto-albumu.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Biologia to świat zróżnicowany i bogaty ale tylko przez poznawanie i dociekanie jesteśmy w stanie poznać choć jego małą część, a może dzięki temu projektowi w wielu młodych umysłach obudzi się pasja odkrywania, może w przyszłości któryś z tych uczniów zostanie np. mykologiem lub producentem pieczarek:) To projekt skierowany na otwartość, zaangażowanie, współpracę.... to teleportacja od komputera do parku czy pobliskiego lasu, a jednocześnie sposób na naukę przez relaks, wyciszenie emocji bo tak właśnie oddziałuje na nas przyroda.

Szkoła

Publiczna Szkoła Podstawowa im. ppłk AK Józefa Pawlaka "Brzozy" w Łaguszowie

Adres

Łaguszów29, 26-704 Łaguszów

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów