Numer projektu: 357
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

EARTH SONGS. WE ARE THE WORLD

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy nagrać płytę promującą postawy ekologiczne, walkę o prawa człowieka i ludzką solidarność. 2020 r. to dla całego świata cały szereg trudnych spraw, jakim były pandemia Covid-19, lockdown, wielki kryzys gospodarczy oraz postępująca zmiana klimatu. Wiele rodzin w Polsce i na świecie doświadczyło osamotnienia, choroby i ubóstwa. Pomimo tego wielkiego cierpienia, jest wiele osób, które są zamknięte na drugiego człowieka. Dlatego chcemy na nowo połączyć siły uczniów dwóch szkół - Żmichowskiej i Konopczyńskiego. Szkół dwóch nauczycieli wyróżnionych w konkursie Nauczyciel Roku 2019, którzy chcą apelować do lokalnych społeczności, ale też całej Polski, że jest możliwa współpraca na rzecz pokoju i solidarności między ludźmi oraz codzienna praca na rzecz ochrony środowiska. Inspiracją do naszego projektu są cztery piosenki Michaela Jackson – „Earth song”, „We are the world”, „Heal the world” i „They don’t care about us”, które stały się na całym świecie symbolem walki o prawa człowieka i ochrony środowiska. Efektem tej pracy będzie płyta oraz koncert charytatywny w kilku miejscach, którego dochód przeznaczymy na walkę ze skutkami pandemii. Chcemy również przeprowadzić zajęcia promujące poszanowanie praw człowieka w obu szkołach oraz promować wolontariat w naszych społecznościach szkolnych. Uczestnicy będą mieli szansę współpracować z najlepszymi realizatorami dźwięku w Polsce, rozwijać swoje umiejętności wokalne, obserwować proces powstawania profesjonalnej płyty i zyskać nowych przyjaciół zafascynowanych muzyką.
Plan działania

Plan działania

Chcemy wykorzystać doświadczenie nagrania poprzedniej wspólnej płyty "All you need is love". Wykorzystamy do tego zaprzyjaźnione studio nagrań oraz jej kontakty medialne do promocji płyty. Po zebraniu wszystkich wykonawców, wybierzemy wspólnie piosenki i pod okiem nauczycieli śpiewu, pana Michała Kwiatkowskiego, będziemy przygotowywać się do nagrania piosenek w studiu. Przygotowanie będzie się odbywało na wielu poziomach: muzycznym, językowym oraz promocyjnym. Po nagraniu płyty, wytłoczymy ją oraz zapłacimy za Zaiks i przygotujemy koncerty charytatywne w dwóch szkołach oraz Nowym Świecie Muzyki dla uczniów, Profesorów i oraz Warszawiaków. Chcemy też promować płytę w ogólnopolskich stacjach radiowych.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany na terenie dwóch szkół, czyli w Żmichowskiej oraz Konopczyńskim pod opieką dwóch naszych nauczycieli oraz w studiu nagrań na warszawskim Mokotowie. Działania rozpoczniemy niezwłocznie po zebraniu zespołów z obu szkół. Przygotowanie językowe i wokalne będzie się odbywało w styczniu po feriach i lutym. Do studia chcielibyśmy wejść na początku marca i do końca miesiąca zakończyć nagrania. W międzyczasie skupimy się na zaprojektowaniu ostatecznej wersji okładki i wytłoczeniu płyty. Opakowanie płyty będzie papierowe, aby jak najwięcej używać materiałów ekologicznych. W kwietniu, w okolicy Wielkanocy odbędzie się koncert charytatywny. W marcu i kwietniu zorganizujemy w szkole lub online warsztaty na temat praw człowieka i wolontariatu oraz promocję płyty w mediach. Przez cały czas trwania projektu będziemy zbierać materiały promocyjne filmy oraz zdjęcia, które potem wykorzystamy do filmów promocyjnych prezentowanych w sieci z wykorzystaniem mediów społecznościowych obu szkół.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Mamy już doświadczenie nagrywania płyty w czasie pandemii. Udało się nagrać płytę o miłości, pt. „All you need is love”, jak tylko zostały zniesione obostrzenia wobes studiów nagrań.. Co więcej, wystąpiliśmy w projekcie Tomasza Sikory - Okno na Nowy Świat - gdzie odbyła się bitwa na piosenki. Bardzo wielu warszawiaków miało szansę oglądać ją na żywo w oknie kawiarni Nowy Świat przy ul. Nowy Świat 63. Zorganizowaliśmy też zajęcia dla chętnych uczniów z aplikacji z Alicją Szulc, aby włączyć ich w promocję projektu. Jeden z uczniów zaprojektował okładkę. Odbyły się zajęcia z poszanowania praw autorskich na Zoomie. Uczniowie nauczyli się wykorzystywać darmowe aplikacje i montować filmy. Mimo pandemii, udało nam się zrealizować prawie wszystkie cele, które pierwotnie sobie założyliśmy. Dlatego, mając to poprzednie doświadczenie, jesteśmy w stanie wszystkie nasze działania przenieść do sieci, zorganizować warsztaty i koncert online z internetową zrzutką, a nawet nagrać piosenki w warunkach domowych, zmontować je i umieścić na aplikacji muzycznej. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Liderami projektu są dwaj nauczyciele, wyróżnieni w licznych konkursach, z bogatym doświadczeniem dydaktycznym: pani profesor Ewa Drobek i ks. Damian Wyżkiewicz. Chcemy wykorzystać doświadczenie pani Ewy Drobek, która nagrała już 6 profesjonalnych płyt jako autorka projektu Żmichowska Śpiewa oraz doświadczenie ks. Damiana, który w swojej najnowszej książce, pt. „Ostatni dzwonek” promuje ideę współpracy między szkołami. Uczestnicy projektu dzięki pracy z profesjonalnym nauczycielem dźwięku nauczą się nowych technik wydobywania dźwięków, większej lekkości i swobody śpiewania. Nowa grupa młodzieży będzie też miała szansę współpracować i uczyć się wymowy pod okiem Nauczyciela Roku Języka Angielskiego, co powinno rozwinąć ich językowo. Grupa promocyjna będzie miała szansę nauczyć się montażu filmów i obróbki zdjęć od swoich starszych kolegów. Chcemy, aby powstała profesjonalna  strona projektu, którą młodzież będzie samodzielnie rozwijała. Przede wszystkim jednak młodzież pozna i będzie współpracowała w międzyszkolnej grupie, która wzajemnie czerpie od siebie inspirację i czuje się za siebie odpowiedzialna. Szczególnie przy produkcji koncertu charytatywnego, gdzie potrzebne będzie obopólne wsparcie i umiejętność opanowania stresu zarówno przed publicznością jaki i podczas programów emitowanych na żywo w stacjach radiowych.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcemy przeznaczyć pracę w studiu nagrań, opłacenie wytłoczenia płyty oraz wydruk kopert papierowych - okładek oraz opłatę za Zaiks i współpracę z profesjonalnymi nauczycielami dźwięku.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

„Bo piękno na to jest by zachwycało do pracy 
praca by się zmartwychwstało” (C.K. Norwid)

 Te słowa Norwida są dla nas inspiracją. Chcemy, aby nasza praca przyniosła wszystkim  trochę otuchy i nadziei na lepsze jutro w tym świecie popandemicznym. Muzyka odgrywa bardzo ważną rolę w życiu młodych ludzi i ma ogromną ma siłę oddziaływania. Chcemy po raz kolejny połączyć młodzież z dwóch szkół, żeby udowodnić, że w świecie rozbitym z powodu różnych konfliktów jest miejsce na współpracę i wrażliwość. Przy okazji uczymy nowe pokolenie młodych ludzi przydatnych umiejętności, takich jak montaż filmów promocyjnych, współpraca w międzyszkolnej grupie, umiejętność opanowania stresu scenicznego czy możliwość skorzystanie z doświadczenia starszych kolegów. Chcemy rozwijać doświadczenie związane z nagrywaniem wspólnej płyty „All you need is love” oraz "Żmichowska Śpiewa" Ewy Drobek. Połączyć pasję młodzieży do śpiewania i grania z pasją do pomagania drugiemu człowiekowi. Skoro w zeszłym roku się udało, mimo pandemii, to i w tym roku się uda! 
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się zrealizować większość naszych celów!
Po pierwsze, po raz drugi udało nam się zintegrować dwie szkoły: uczniów z liceum Żmichowskiej i z liceum oraz technikum z Konopczyńskiego. Współpraca szkół o tak odmiennych profilach jest fenomenem: Żmichowska to liceum dwujęzyczne, Konopczyński to zespół szkół - liceum i technikum elektryczno-elektroniczne. Jest to przykład, że nawet w czasach pandemii, można świetnie ze sobą współpracować.   

Po drugie, po raz kolejny udało nam się nagrać świetną płytę, pt. "Earth songs. We are the world." Tym razem o tematyce ekologicznej. Na poprzedniej płycie pt. "All you need is love" były 4 piosenki, każda szkoła przygotowała 2. W tym roku nagraliśmy 5 piosenek, większość anglojęzycznych, w tym jedną piosenkę "We are the world", którą zaśpiewaliśmy wspólnie. To wymagało od nas więcej współpracy i zaangażowania.   

Po trzecie, młodzież z obu szkół mogła zaprezentować swoje talenty muzyczne i podzielić się doświadczeniem z innymi. Większość uczniów z Konopczyńskiego pierwszy raz brała udział w nagrywaniu płyty. To było niezwykłe przeżycie! Na próbach z emisji głosu z panem Michałem Kwiatkowskim - nauczycielem hiszpańskiego, który po raz kolejny pomógł nam w projekcie, dochodziło do wielu wzruszeń, ponieważ wokaliści i instrumentaliści odkrywali swoje możliwości, przełamywali wewnętrzne opory i nabierali pewności, co było widać finalnie w czasie nagrywania płyty w studiu. A nie było łatwo, bo piosenki anglojęzyczne wymagały ćwiczeń dykcji.  
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Przede wszystkim młodzież z Konopczyńskiego, a zwłaszcza uczniowie klas pierwszych, musiała przełamać wszelkie opory i zaufać, że systematyczną pracą w trakcie prób muzycznych można dojść do wielkich rzeczy. Wsparcie ze strony uczniów Żmichowskiej, bardziej doświadczonych w nagrywaniu już kilku płyt, okazało się bardzo ważne. Oczywiście wielkim problemem była pandemia i lockdown, który w województwie mazowieckim trwa nieustannie od połowy października. Niektórzy uczniowie mieszkają w czasie pandemii poza Warszawą, gdyż internaty lub bursy są zamknięte, dlatego organizacja przyjazdu była wielką trudnością. Jeden uczeń przyjeżdżał z Płocka do Warszawy. Udawało się organizować próby muzyczne w piątki już od grudnia 2020 r.. Wielką pomocą okazała się Parafia Świętego Krzyża w Warszawie przy Krakowskim Przedmieściu, do której należy ks. Damian Wyżkiewicz. Zapewniła nam nie tylko salę, ale także dostęp do parafialnego sprzętu muzycznego. Nie musieliśmy przywozić go z odległych stron. Ostatnią trudnością było znalezienie odpowiedniego terminu nagrania płyty. Wiele studiów nagrań z powodu strat po poprzednich lockdownach nie są chętne przyjmować młodzież szkolną. Na szczęście, nasze zaprzyjaźnione studio Smakjam przyjęło nas pomimo napiętego grafiku. Nagrywaliśmy w dwóch niedzielnych, kilkugodzinnych sesjach - 21 marca i 11 kwietnia br.     
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzięki projektowi uczniowie nauczyli się, jak bardzo ważne są w życiu pasje, przyjaźń i współpraca. Integracja dwóch szkół okazała się wielką radością w tym smutnym czasie pandemii. Wspólne muzykowanie jest czymś niezwykle potrzebnym. Dla najmłodszych uczestników był to czas wytężonej pracy i budzenia w sobie świadomości swoich talentów. Uczniowie spędzili wiele godzin na doskonaleniu wymowy w języku angielskim, emisji głosu w czasie śpiewu i artykulacji dźwięku za pomocą instrumentów: pianina, trąbki, gitary klasycznej i elektrycznej. Oprócz tego uczniowie doświadczyli wielkiej troski i zaangażowania ze strony swoich nauczycieli - Ewy Drobek, Michała Kwiatkowskiego i ks. Damiana Wyżkiewicza. To poczucie wspólnoty i ważnego celu, jakim jest nagranie płyty, miało bardzo pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne uczniów w czasie lockdownu.   
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Obie szkoły są dumne, że mają tak zaangażowanych uczniów. Informacja o projekcie była przekazywana wszystkim klasom. To umacniało poczucie wspólnoty. Szczególnie to było ważne, kiedy trwało głosowanie na projekt. Uczestnicy projektu dzielą się swoimi doświadczeniami z rówieśnikami. Bardzo wielu uczniów zgłasza swoją chęć do udziału w kolejnych edycjach. To oznacza, że drugi z kolei projekt umacnia się w świadomości lokalnej i są szanse na kontynuację w dalszych latach. Krąży też wiele pozytywnych opinii w Śródmieściu, a nawet w całej Warszawie na temat udziału naszych szkół w tym projekcie. Mamy nadzieję, że nasz przykład zachęci innych nauczycieli do rozwijania projektów międzyszkolnych.   
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Przede wszystkim jesteśmy dumni z tego, że pomimo kolejnego roku pandemii i po udanym poprzednim projekcie, nie spoczęliśmy na laurach. Bardzo ważną rzeczą było również to, że zaangażowaliśmy zupełnie nowych uczniów, co daje jasny znak, że inwestujemy w nowe talenty i nie zamykamy projektu do wybranego grona. Każdy, kto chciał zgłosić się do projektu, został wybrany. Być może w przyszłych latach trzeba będzie robić casting, ponieważ tak wzrosło zainteresowanie.  
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Na pewno chcielibyśmy szybciej nagrać płytę i zacząć koncertować. Z powodu dużych obostrzeń nie było to możliwe. Gdy chodzi o innych nauczycieli, to przede wszystkim chcemy zwrócić uwagę na nieustanną troskę o psychikę uczestników. Różne obostrzenia powodowały, że często musieliśmy zmieniać zaplanowane terminy. Dużą rolę odgrywa nauczyciel opiekun, który nastraja pozytywnie, daje nadzieje na realizację celu i wynagradza ich cierpliwość, np. jakimś poczęstunkiem po próbach.   
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Jak na razie czekamy na wytłoczenie płyty. Czekamy także na możliwość koncertowania, a zwłaszcza zorganizowania koncertu charytatywnego. Rozważamy możliwość zagrania koncertu online.   
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

1000 zł zostało w całości wykorzystane na zapłatę za usługę studia nagrań, wytłoczenia płyt i opłatę ZAIKS. Oczywiście koszty są o wiele większe. Otrzymaliśmy, tak jak w zeszłym roku, dofinansowanie od rady rodziców obu szkół.  
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://www.facebook.com/106528749424240/posts/3502789516464796/
https://www.facebook.com/106528749424240/posts/3565309956879418/
https://www.facebook.com/719628608126196/posts/3813289875426705/
https://www.facebook.com/719628608126196/posts/3820714668017559/

Szkoła

Zespół Szkół nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego w Warszawie

Adres

Konopczyńskiego 4, 00-335 Warszawa

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów