Numer projektu: 378
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

RAJER - literacka gra karciana

Złoty Grant

Złoty Grant

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Naszym celem jest stworzenie gry karcianej inspirowanej polską literaturą, która połączy przyjemne z pożytecznym. Z jednej strony będzie świetną, angażującą rozrywką, z drugiej - zaszczepi u młodych ludzi miłość do literatury. Nasze karty pozwolą miło spędzić czas, a przy okazji przyswoić sobie najważniejsze postacie i arcydzieła polskiej kultury. 
 
Projekt gotowej karcianki wraz z instrukcją chcemy udostępnić online, żeby korzystać z niej mogli miłośnicy literatury z całej Polski, na czele z nauczycielami, dla których będzie to świetny materiał edukacyjny.  
Plan działania

Plan działania

Stworzyliśmy pięcioosobowy zespół składający się z pasjonatów sztuk plastycznych, literatury polskiej i gier karcianych, którzy będą pracować zarówno nad projektami kart, aspektem wizualnym jak i mechaniką gry. Jesteśmy uczniami liceum plastycznego, dlatego projektowanie graficzne nie będzie dla nas żadnym problemem. 
 
Podzieliliśmy pracę na 6 faz: 
 
  • Faza 1. Dociekamy źródeł mających posłużyć nam do rzetelnego wykonania warstwy merytorycznej projektu (dzieła, cytaty, informacje o autorach, elementy biograficzne). 
  • Faza 2. Wykonujemy szkice kart, w formie rysunkowej. 
  • Faza 3. Ustalamy właściwości kart w celu zachowania balansu i jak najlepszej grywalności. 
  • Faza 4. Szlifujemy oprawę wizualną w programach graficznych (Krita, Adobe Photoshop, Adobe Fresco itp.) i zespalamy ją z mechaniką rozgrywki. 
  • Faza 5. Tworzymy stronę internetową, gdzie zamieszczamy instrukcje i projekty kart - do pobrania. 
  • Faza 6. Przygotowujemy do druku i zamawiamy kilka talii kart. 
 
— docelowo zamierzamy wykonać 138 kart (18 kart twórców i 120 kart inspirowanych działami)  
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Z racji tego, że dysponujemy niezbędnym oprogramowaniem komputerowym, umożliwiającym swobodną pracę w komfortowych warunkach, posiadamy idealne wręcz warunki do pracy w formie zdalnej. Spotkania prowadzone będą regularnie za pomocą aplikacji Microsoft Teams, a materiały gromadzone na wspólnym dysku w chmurze.  
 
18.01.2021 – 22.03.2021 (63 dni) - Realizacja projektów kart.  
14.02.2021 - Ukończenie mechaniki gry, koncepcji kart i ustalenie oprawy graficznej.  
31.03.2021 - Ukończenie poprawek i oprawy graficznej.  
03.04.2021 - Ukończenie przygotowań do druku, zamieszczanie materiałów w Internecie. 
05.04.2021 - Zamawianie kilku egzemplarzy talii dla naszej szkoły i szkół okolicznych.  
 
15.04.2021- Całkowite ukończenie projektu wraz z testami praktycznymi. Publikacja strony internetowej. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Zakładamy, że nie nastąpi potrzeba zmiany planów w wyniku pandemii, jesteśmy przygotowani do pracy online! W zasadzie od początku tak pracujemy. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Członkowie zespołu zajmą się wyszukiwaniem informacji teoretycznych na temat postaci historycznych (pisarzy), ustaleniem zasad gry, opracowaniem gry od strony formalnej, przygotowaniem ilustracji, przygotowaniem lub zamówieniem materiałów niezbędnych do wykonania projektu (np. autorskie „Żetony Inspiracji”, zaprojektowane w programie do modelowania 3d, czy unikatowe opakowanie z grawerem [fiber]) 
 
Uczniowie z pewnością podniosą swoje kompetencje jeżeli chodzi o efektywną pracę w grupie (współpraca, zarządzanie, planowanie czasu, sumienność), nabędą nową wiedzę z historii polskiej literatury i kultury, w praktyce poznają proces tworzenia gier karcianych, będą mieli możliwość przełożenia teoretycznych umiejętności, które posiedli w szkole plastycznej, na realny projekt artystyczno-edukacyjny. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant w pełni przeznaczymy na realizację pomysłu —wydanie jak największej ilości egzemplarzy gry w estetycznej oprawie, aby rozpowszechnić ją w naszej i okolicznych szkołach, a także założenie strony internetowej, gdzie udostępnimy materiały dla zainteresowanych. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt jest oryginalny i wyjątkowy, ponieważ pokazuje literaturę i kulturę polską „od ludzkiej strony”, takiej która nie jest nudna i męcząca, ale może zafascynować i dać inspirację do dalszych poszukiwań! Każda stworzona przez nas karta będzie małym dziełem sztuki. Mamy poczucie, że głębokie oddanie i serce jakie włożyliśmy w każdy etap pracy nad grą sprawi, że będzie ona czymś wyjątkowym nie tylko dla nas, ale i dla jej „użytkowników”. Oprócz tego, stworzenie tej karcianki jest dla nas „misją edukacyjną” - chcielibyśmy, żeby skorzystało z niej jak najwięcej uczniów, nauczycieli i szkół! Dzięki „Rajerowi” nauka będzie świetną, inspirującą rozrywką! 
Opis realizacji

Opis realizacji

- Opracowaliśmy mechanikę gry;
- zaprojektowaliśmy oprawę graficzną i przygotowaliśmy już znaczną część ilustracji do kart (na naszej stronie internetowej regularnie będziemy wrzucać kolejne realizacje);
 - wymyśliliśmy unikatowe efekty działania kart nawiązujące do utworów literackich;
 - utworzyliśmy stronę internetową www.rajer.pl z prezentacją kart i mechaniki gry (serdecznie zapraszamy do jej odwiedzenia!). Niebawem będzie można pobrać z niej wszystkie karty i instrukcję;
- przygotowaliśmy karty do realizacji - druku (niebawem wydrukujemy pierwsze całe talie).
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Z racji tego, że członkowie naszej grupy są w klasie maturalnej liceum plastycznego, a zwieńczeniem ich nauki jest nie tylko matura, ale także dyplomy ze specjalizacji artystycznych, mieliśmy pewne trudności, które opóźniły realizację projektu. 
Podczas opracowywania zasad gry zdecydowaliśmy się zredukować liczbę zagadnień w celu optymalizacji i uczytelnienia rozgrywki. 
Byliśmy również zmuszeni poszerzyć naszą wiedzę na temat poszczególnych autorów i ich dzieł w celu jak najlepszego zaprojektowania kart (co było, skądinąd, interesującą przygodą!).
Tak duże przedsięwzięcie okazało się wymagać więcej czasu niż pierwotnie zakładaliśmy. Mimo to, na naszej stronie internetowej (www.rajer.pl) z regularnością będziemy informować o postępach. Zrobimy wszystko, aby doprowadzić projekt do końca - umożliwić rozgrywkę wszystkim entuzjastom karcianek i literatury! 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie nauczyli się przede wszystkim tego, jak w tak skomplikowanym procesie koncepcyjnym i twórczym ważna jest komunikacja a także bliska współpraca między wszystkimi członkami grupy. Nauczyli się również dobrej organizacji pracy, ponieważ łączyli obowiązki szkolne (dyplomy) z intensywnym projektowaniem kart. Pogłębili również wiedzę dotyczącą programów graficznych, a także, co szczególnie ważne, rozszerzyli swoją wiedzę z historii polskiej literatury.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Z racji lockdownu rozprzestrzenianie kart między szkołami stało się problematyczne, mimo to, gdy niekorzystna sytuacja ustanie, a projekt zostanie domknięty, do okolicznych szkół zostaną przekazane fizyczne kopie kart. 

Póki co, karty prezentowane na stronie internetowej wzbudziły bardzo duże zainteresowanie wśród uczniów naszej szkoły i niewykluczone, że ich atrakcyjność skłoniła niektórych do przyjrzenia się bliżej niektórym autorom i tekstom. 

Do czasu publikacji całości projektu będziemy prezentować i udostępniać kolejne etapy rozwoju gry na naszej stronie internetowej. 

Niebawem każdy będzie mógł pobrać "Rajera" i przetestować grę na własną rękę! 
Mamy nadzieję, że nasza praca zainspiruje innych do zapoznania się z dziełami polskiej kultury i pozwoli miło wspólnie spędzić czas.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa szczególnie dumni jesteśmy z faktu, że udało nam się stworzyć coś unikalnego, co może dawać radość graczom, jednocześnie ich ucząc. 
Ponadto, jako plastycy jesteśmy bardzo zadowoleni z oprawy graficznej, łączącej prostotę i elegancję.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Oczywiście, że wolelibyśmy podjąć się projektu w bardziej sprzyjających okolicznościach czasowych. Pandemia utrudniała komunikację, natomiast matury, zadania domowe i przygotowania dyplomów pochłaniały niemalże cały wolny czas uczniów. Być może, gdyby nie wspomniane okoliczności, udałoby się już wydrukować całą talię i rozpowszechnić po okolicznych placówkach dydaktycznych i kulturalnych. Tymczasem - prace się nieco wydłużyły, ale są nie mniej inspirujące (wydłużony czas pozwala też lepiej dopracować projekt)! 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Projekt rozwinął się pod względem oprawy graficznej, jak i sama idea gry została doprecyzowana.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Część pieniędzy z grantu przeznaczyliśmy na hosting strony internetowej - www.rajer.pl (w tym miejscu niebawem pojawią się szablony z kartami do wydrukowania). 
Udało nam się też wydrukować czterdzieści testowych kart, które pozwoliły nam sprawdzić, czy wybrana przez nas kolorystyka, grubość papieru i wymiary karty są optymalne. 
Gdy gra zostanie dopracowana, reszta funduszy zostanie spożytkowana na wydruk i wydanie jak największej ilości egzemplarzy gry, aby przekazać ją do okolicznych szkół i placówek kulturalnych.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

NASZA STRONA INTERNETOWA (znajdują się tam wszystkie najważniejsze informacje i prezentacje kart):

http://rajer.pl

 
FILM Z PRODUKCJI KARTY:

https://youtu.be/E2XssyDqM2o

Szkoła

Zespół Szkół Plastycznych w Katowicach

Adres

ul. Ułańska 7A, 40-887 Katowice

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów