Numer projektu: 416
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Witajcie w tajemniczym Egipcie. Tu czeka Was fascynująca przygoda.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Obecnie mamy bardzo trudny czas, chcielibyśmy, aby nasz projekt przyniósł wszystkim uśmiech i radość. Poprzez wspólną zabawę warsztatową będziemy zgłębiać naszą wiedzę o starożytnym Egipcie (historia, geografia, życie codzienne, kultura, zwyczaje, medycyna, sport, zabawy) i poznawać nowe techniki artystyczne: m.in. sketchnoting, malowanie na tkaninie, rzeźbienie w mydle, pisanie i rozczytywanie hieroglifów, tworzenie kartuszy z gliny, biżuterii, kosmetyków itp.
Efektem naszych spotkań ma być wspólne party oraz pchli targ, gdzie będziemy sprzedawać produkty wykonane własnoręcznie, a dochód przekażemy na opiekę naszych pszczół z projektu "Adoptuj Pszczołę" (greenpeace).
Plan działania

Plan działania

Zaczniemy od zaplanowania spotkań w blokach tematycznych:
1) Historia (wycieczka do  Muzeum Archeologicznego w Poznaniu, lekcje online z osobami które były lub mieszkają w Egipcie)
2) Wierzenia (bogowie, piramidy, mumifikacja)
3) Życie codzienne (strój, kosmetyki, biżuteria, kuchnia, sport, zabawy).

Do każdych zajęć będą odbywały się warsztaty plastyczno-techniczne:
np. budowa piramidy, tworzenie mumii, tworzenie biżuterii, rzeźbienie w mydle, tworzenie z gliny kartuszy, kamienne talizmany, ekotorby z motywami egipskimi, kule do kąpieli, przyrządzanie potraw itd.
Na koniec każdego tematu będzie quiz z nagrodami podsumowujący zdobytą wiedzę.
Nasz projekt zakończy się wspólnym PARTY (egipska impreza), na które sami przygotujemy catering, dekoracje, zabawy, stroje + konkursy) oraz pchlim targiem dla całej społeczności szkolnej, gdzie będzie można zakupić wykonane przez nas przedmioty.



Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania podejmować będziemy na terenie naszej szkoły i w Muzeum Archeologicznym w Poznaniu. (jeśli okoliczności przyrody nie pozwolą na to - wszystko odbędzie się zdalnie - nawet party, które odbędzie się na teamsie a pchli targ na stronie allegro.pl)
Czas przewidywanych działań to luty-kwiecień. (wszystko będzie ustalane na bieżąco)
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Wszystkie formy projektu mogą odbyć się stacjonarnie jak i online (warsztaty i lekcje w muzeum online, party odbędzie się na teamsie a pchli targ na stronie allegro.pl)
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Każda grupa będzie odpowiedzialna za przygotowanie krótkiego wprowadzenia do tematu (głównych bloków tematycznych) lub quizu. Wspólnie będziemy organizować egipskie party (catering, stroje, dekoracje, zabawy itd.) oraz przedmioty na pchli targ w czasie cotygodniowych warsztatów (biżuteria, skarabeusze z mydła, talizmany z gliny, ekotorby z motywami egipskimi, kosmetyki (np. kule do kąpieli)  
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie wykorzystany przy organizacji wyjazdu do Muzeum lub lekcji online.
Zakupimy wszystkie potrzebne materiały plastyczne na warsztaty (glina, ekotorby, mydło/gliceryna, farby i pisaki do tkanin, bloki, kartony itd. - pozostałe materiały przekażemy świetlicy szkolnej)
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Chcemy być razem, tworzyć, śmiać się, bawić i jednocześnie uczyć. 
Z naszej grupy nikt nie był w Egipcie - możemy chociaż w takiej formie przekonać się o wspaniałości tego miejsca.
Opis realizacji

Opis realizacji

Pomysł zakładał fajną zabawę dla całej grupy przy poznawaniu Tajemniczego Egiptu. Wybraliśmy się w podróż, daleką a jednak bliską. Niestety nie wszystkie założenia udało nam się zrealizować, ponieważ projekt nadal trwa (ze względu na pandemię i moje problemy zdrowotne), ale nie poddajemy się. 
Udało nam się zgłębiać naszą wiedzę o starożytnym Egipcie z zakresu historii, geografii, życia codziennego, kultury, zwyczajów, medycyny, sportu czy  zabawy - część teoretyczną poznaliśmy z prezentacji w aplikacji nearpod i krótkich filmików. Poza tym odbyły się:
-  warsztaty z czytania i pisania hieroglifów (na podstawie aplikacji Fabricius), tworzenie własnego papirusu
- warsztaty "Prawdziwe ZOO - bogowie starożytnego Egiptu" z p. Dorotą Kurkowicz (z Muzeum Archeologicznego w Poznaniu) - online
- spotkanie z panem Łukaszem na temat badań archeologicznych w Egipcie
- warsztaty z mumifikacji - stworzyliśmy nasze szalone mumie
- konkurs plastyczny dla klas 1-3 "Mój starożytny Egipt" - etap szkolny 
- zwiedzanie online Muzeum Archeologicznego w Poznaniu - wystawy o starożytnym Egipcie
- wycieczki online w wiele ciekawych miejsc m.in. grobowiec na cmentarzu Beni Hasan w środkowym Egipcie, Rosicrucian Egyptian Museum w Kalifornii, Muzeum w Berlinie, czy Londynie 
- quizy i zagadki, przygotowywane przez uczniów
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Niestety mimo, iż projekt był zaplanowany na czas pandemii (część działań zaplanowana była online), to ze względu na stan zdrowia mój i grupy nie udało się nam  przeprowadzić części typowo praktycznej np. warsztatów rzeźbienia w mydle, glinie, robienia biżuterii czy toreb. Ciężko też było zgrać terminy na dodatkowe zajęcia online, czy chociażby odbiór materiałów plastycznych ze szkoły (dzieci są z różnych miejscowości). 
Wspólnie uznaliśmy, że teraz skupimy się na części teoretycznej, a w maju i czerwcu kiedy wrócimy do szkoły zrobimy to co zaplanowaliśmy na początku tj. party i pchli targ.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Myślę, że podstawą  jest systematyczność. Uczestniczki i uczestnicy projektu rozwijali swoje zdolności i umiejętności plastyczne i manualne (notatki graficzne, mumie), ćwiczyli kompetencje cyfrowe przygotowując zagadki i quizy, poznając nowe programy (tłumacz hieroglifów Fabricius, nearpod). Dla mnie najważniejsze jest to, że czerpali radość z pracy w grupie, byli uważni na swoje potrzeby i innych, a każde zajęcia kończyły się uśmiechem i wielką satysfakcją. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Póki co przygotowujemy się do odpalenia naszego projektu dla społeczności szkolnej. Czekamy na powrót do szkoły aby móc zrealizować pchli targ na naszym boisku.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Najbardziej jako grupa jesteśmy dumni z tego, że ruszyliśmy... ospale, ale jednak. Mimo wielu przeciwności losu udało nam się sporo działań zrealizować, choć nie te które zakładaliśmy, ale ważne że razem i z uśmiechem. 
Patrzymy z nadzieją w przyszłość i dążymy małymi krokami do realizacji naszego celu - PARTY i pchli targ.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Był to mój pierwszy projekt i myślę, że przesadziłam z propozycją różnych aktywności zwłaszcza w tym trudnym czasie. Z perspektywy czasu wiem, że czasem mniej znaczy więcej. Ja byłam zachwycona projektem, ale moi uczniowie początkowo nie przejawiali zainteresowania i większych chęci. Z pewnością wynikało to z tego, iż był to dla nich trudny czas, kiedy większość pozostawała na kwarantannie, przeżywało chorobę lub śmierć bliskiej osoby. Inni czuli się bardzo zmęczeni nauką zdalną i przesyceniem projektami i różnymi aktywnościami.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Patrząc na moje liczne założenia to zrobiliśmy 1/3 planu, ale nie poddajemy się. Na razie zrealizowaliśmy część teoretyczną - poszukiwanie/pogłębianie wiedzy na temat starożytnego Egiptu, zwiedzanie online i poznawanie tajemnic z odległych czasów. Część praktyczna przed nami: biżuteria, skarabeusze z mydła, talizmany z gliny, ekotorby z motywami egipskimi, kosmetyki (np. kule do kąpieli)  
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczyliśmy na lekcje online z p. Dorotą z Muzeum Archeologicznego z Poznania.  Udało nam się zakupić materiały na warsztaty (przybory plastyczne- farby, pisaki do tkanin, glinę, mydło, torby bawełniane itd.) oraz nagrody książkowe dla zwycięzców konkursu "Mój starożytny Egipt" oraz drobne upominki dla uczestników za quizy. Część pieniędzy przeznaczona jest na party w stylu egipskim (na przekąski i napoje) reszta zostanie wpłacona na nasz cel, czyli projekt "Adoptuj Pszczołę".
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Bernarda Chrzanowskiego

Adres

Wojnowice, Poznańska 5, 64-330 Opalenica

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów