Numer projektu: 418
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa
Liczba głosów: 527

Sketchnotki na matematyce

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Matematyka zwykle sprawia uczniom wiele trudności. Chcemy "odczarować" ją poprzez notatki wizualne, czyli sketchnotki z poszczególnych zagadnień z matematyki. Przy pomocy obrazów, uczniowie zastąpią wiele słów. Takie notatki łączące słowa i obrazy, pozwolą na efektywniejszą naukę i szybką powtórkę. Uczniowie stworzą własny zbiór sketchotek z matematyki.  Tytuły zagadnień będą zapisane w języku polskim, angielskim, niemieckim i francuskim. Uczniowie  zdobędą wiedzę i narzędzia jak wykorzystać myślenie wizualne, a ich stosowanie uatrakcyjni lekcje matematyki i zwiększy zaangażowanie uczniów, a naukę zmieni w zabawę. Będą pracować na kartce papieru lub komputerze w różnych programach graficznych; korzystając z 5 kształtów (koło, kwadrat, trójkąt, kreska, kropka). Efektem będzie zbiór sketchnotek w wersji papierowej i cyfrowej dostępny dla całej społeczności szkolnej.
Plan działania

Plan działania

Zamierzamy zorganizować kilka spotkań zainteresowanych osób w celu omówienia sposobu tworzenia sketchnotek, oceny postępów wykonanych prac, dopracowania szczegółów. Następnie chcemy stworzyć wersję papierową zbioru sketchnotek oraz opracować wersję cyfrową. Książeczka z pracami uczniów zostanie opublikowana, a także wręczona uczniom naszej szkoły. Jeśli się uda, to być może zainteresujemy wydawnictwo naszą publikacją. Zebrane pomoce na pewno będą służyć wielu osobom w nauce i powtórkach do sprawdzianu, matury. Zorganizujemy konkurs na fb na najciekawsze sketchnotki. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Miejsce realizacji: głównie w szkole, ale również w domu ucznia, jeśli pojawi się pomysł. Przewidywany czas realizacji: styczeń - kwiecień 2022.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Nauka zdalna lub hybrydowa nie będzie problemem, gdyż pracujemy na  Office. Nasze działania możemy przenieść do sieci i wspólne dalej pracować :-)
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

-uczniowie będą "rysować" matematykę na papierze
-uczniowie poznają wiele nowych aplikacji, które będą im służyć do tworzenia prac graficznych
-uczniowie pogłębią i rozszerzą wiedzę matematyczną
-uczniowie rozwiną kreatywność i pomysłowość
 -uczniowie odkryją nowe zainteresowania, pasje
-uczniowie poszerzą słownictwo z języków: angielskiego, niemieckiego i francuskiego
-uczniowie rozwiną kompetencje kluczowe na matematyce za pomocą myślenia wizualnego
-uczniowie nauczą się współpracy, umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, poszerzą swoje horyzonty 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

- na wydrukowanie określonej liczby egzemplarzy  opracowanych książeczek
-na materiały do rysowania sketchnotek
-na nagrody w konkursie fb
-na organizację spotkania podsumowującego realizację projektu
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

-uczniowie będą autorami sketchnotek, zwiększy się ich poczucie własnej wartości, ich nazwiska będą zamieszczone przy sketchotkach
-uczniowie mogą się uczyć matematyki na własnych zasadach, zaprojektują własną pracę, będą poszukiwać, rozwijać swoje zainteresowania
-odbiorcy projektu znajdą inspirację do uczenia się matematyki
-uczniowie będą mieć okazję rozwijać swoją kreatywność, ciekawość, pomysłowość
-uczniowie rozwiną swoje talenty
-językowe tytuły poszerzą słownictwo 
-uczniowie rozwiną pracę w grupie, nawiążą relacje i poszukają swoich mocnych stron
-uczniowie polubią matematykę, bo będą ją rozumieć
Opis realizacji

Opis realizacji

Poznaliśmy notatki wizualne i za ich pomocą staraliśmy się "odczarować" trudne zagadnienia z matematyki. Notatki łączące słowa i obrazy, pozwalały uczniom na efektywniejszą naukę i szybką powtórkę. Uczniowie tworzyli własne notatki z matematyki.  Tytuły zagadnień  zapisali w języku polskim, angielskim, niemieckim, francuskim i ukraińskim. Uczniowie  zdobywali wiedzę i narzędzia jak wykorzystać myślenie wizualne, a ich stosowanie uatrakcyjniło lekcje matematyki i zwiększyło zaangażowanie uczniów, a naukę zmieniło w zabawę. Wielu uczniów stawiało pierwsze kroki w rysowaniu, ale byli zadowoleni z efektów. Tworzyli własne notatki i je rozumieli. Fajne było to, że każdy mógł trochę inaczej spojrzeć na zagadnienie i zapisać je graficznie tak jak uważał. Każda notatka była dobra:)
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Zabrakło nam trochę czasu na wydrukowanie książeczki,  zamierzamy zrobić to w najbliższym czasie. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

-uczniowie  "rysowali" matematykę na papierze
-uczniowie poznawali wiele nowych aplikacji, które będą im służyć do tworzenia prac graficznych i wybierali to, co ich interesuje
-uczniowie pogłębiali i rozszerzali wiedzę matematyczną
-uczniowie rozwijali kreatywność i pomysłowość
 -uczniowie odkrywali nowe zainteresowania, pasje
-uczniowie poszerzali słownictwo z języków: angielskiego, niemieckiego, francuskiego i ukraińskiego
-uczniowie rozwijali kompetencje kluczowe na matematyce za pomocą myślenia wizualnego
-uczniowie nauczyli się współpracy, umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, poszerzali swoje horyzonty 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Zebrane pomoce na pewno będą służyć wielu osobom w nauce i powtórkach do sprawdzianu, matury. Na fb szkoły (https://www.facebook.com/ZSZNr4)  zostały umieszczone wybrane sketchnotki, wszyscy zainteresowani mogli się z nimi zapoznać. Uczniowie zobaczyli, że matematyka nie jest taka straszna jak się na początku wydaje.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Udało nam się "odczarować" matematykę, wspomóc naukę do sprawdzianów i powtórek maturalnych. Była współpraca, zaangażowanie i dobra zabawa.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Na pewno warto przemyśleć zarządzanie czasem :)
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wykorzystany na:
- materiały do rysowania sketchnotek: mazaki, materiały biurowe
- zakup tuszu czarnego i kolorowego do drukowania egzemplarzy  opracowanych książeczek
-na nagrody w konkursie fb
-na organizację spotkania podsumowującego realizację projektu oraz zakup nagród dla najbardziej zaangażowanych uczestników ( m.in. książki dotyczące notatek wizualnych)
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://www.canva.com/design/DAE7hOfPVK0/6LjZNZV0CxgbA-_O1Ue9Gg/view?utm_content=DAE7hOfPVK0&utm_campaign=share_your_design&utm_medium=link&utm_source=shareyourdesignpanel


Załączniki

Załączniki

Szkoła

Zespół Szkół Zawodowych Nr 4 im.Adama Chętnika w Ostrołęce

Adres

Traugutta 10, 07-410 Ostrołęka

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów