Numer projektu: 83
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Klatka po klatce: ,,Dziady cz. II" Adama Mickiewicza

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Jesteśmy grupą kreatywnych uczennic, które nie boją się nowych wyzwań.  W tym roku  stawiamy na innowacyjność i nowe technologie. Chcemy udowodnić, że klasyka też może być "cool".  Zainspirowane utworem największego polskiego wieszcza stworzymy film, do którego realizacji wykorzystamy metodę poklatkową (wyświetlanie sekwencji zdjęć w przyspieszonym tempie).  Na tym nie kończy się nasza pomysłowość.  W projekcie sięgniemy również do podstaw informatyki - przy pomocy schematów kodowania i klocków Lego stworzymy adaptację ,,Dziadów cz.II" Adama Mickiewicza - utworu,  który od lat towarzyszy uczniom w szkolnych ławach. Uważamy, że nasz film może pomóc w odbiorze dzieła literackiego, dlatego w przyszłości chcemy podzielić się naszym pomysłem z innymi. 
Plan działania

Plan działania

Plan realizacji projektu prezentuje się następująco:
1. Zapoznamy się z zagadnieniami kodowania, filmu poklatkowego, obsługą aparatu cyfrowego oraz programu do edycji i obróbki zdjęć. 
2. Przypomnimy sobie treści oraz problematykę lektury ,,Dziady cz. II" Adama Mickiewicza. 
3. Zgłosimy nasz pomysł do konkursu "Projekt z klasą";
4. Własnoręcznie wykonamy scenografię, opracujemy scenariusz;
5. Zajmiemy się stworzeniem schematów klockowych;
6. Zrealizujemy film metodą poklatkową;
7. Zmontujemy ujęcia i zaprezentujemy nasz film.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Nasz projekt realizowany będzie podczas "Zajęć interdyscyplinarnych: Twórczy umysł", które prowadzone są w naszej szkole przez dwie nauczycielki.
Plan realizacji projektu prezentuje się następująco:
Październik 2021 - zapoznanie się z zagadnieniami kodowania, filmu poklatkowego, obsługi aparatu cyfrowego oraz programu do edycji i obróbki zdjęć, zgłoszenie pomysłu, przypomnienie treści i problematyki ,,Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza,
Listopad 2021 - własnoręczne wykonanie scenografii, opracowanie scenariusza;
Grudzień 2021 - tworzenie schematów klockowych;
Styczeń-marzec 2022 - realizacja ujęć metoda poklatkową,
Kwiecień 2022 - zaprezentowanie zrealizowanego pomysłu.

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Jesteśmy przygotowani na każdą ewentualność - nauka zdalna bądź hybrydowa nie będą dla nas przeszkodą w realizowaniu projektu. W przypadku wystąpienia wspomnianych problemów zespół podzieli się pracą i zrealizuje projekt podczas zajęć prowadzonych w formie online za pośrednictwem platformy edukacyjnej.  Każda z osób otrzyma fragment scenografii oraz opracowane schematy klockowe przeznaczone do realizacji określonych fragmentów scenariusza. Serie zdjęć jesteśmy w stanie wykonać samodzielne w domu, montażu podejmiemy się na zajęciach zdalnych. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Każdy z uczestników grupy projektowej odpowiedzialny jest za wykonanie bądź realizację określonych elementów filmu w poszczególnych miesiącach, które zostały wskazane w planie projektu.
W związku z interdyscyplinarnością projektu uczniowie zdobędą wiedze z zakresu:
a) języka polskiego (treść i problematyka ,,Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza, forma pisemna jaką jest scenariusz);
b) informatyka (schematy kodowania z wykorzystaniem klocków, obsługa programów do edycji, obróbki zdjęć oraz filmów);
c) plastyka (wykonanie modelu sceny);
d) podstawowe zagadnienia związane z fotografią i filmem poklatkowym.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant przeznaczymy na zakup sprzętu fotograficznego lub wyposażenia uzupełniającego do wykonywania zdjęć - posłuży nam do realizacji kolejnych pomysłów, na których brak nie narzekamy. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Wyjątkowość naszego pomysłu leży w jego interdyscyplinarności - staramy się udowodnić, że łączenie wielu dziedzin jest możliwe, a efekt końcowy takiego zabiegu będzie naprawdę zaskakujący i bardzo pouczający.
Opis realizacji

Opis realizacji

Pomysł, który zgłosiliśmy w pierwszym etapie konkursu doczekał się finalizacji. Wykonano ogromną ilość zdjęć, nagrano ścieżki dźwiękowe, własnoręcznie stworzono scenografię z klocków - wymagało to wielu tygodni ciężkiej pracy. Teraz możemy powiedzieć, że się udało!
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym wyzwaniem był dla nas ograniczony czas. Staraliśmy się przestrzegać grafiku prac, co na pewno pozwoliło nam osiągnąć efekt końcowy, jednak nie wszystko szło zgodnie z planem. W związku z pandemią Covid-19 byliśmy zmuszeni przenieść realizację projektu na grunt domowy. Podczas zajęć online udało nam się nagrać całą ścieżkę dźwiękową, wykonaliśmy również w tym czasie podstawową obróbkę zdjęć. Jednym z problemów okazał się deficyt niektórych spośród wskazanych w scenariuszu postaci klockowych. Uczennice poradziły sobie z tym problemem, projektując brakujące postacie z papieru. Osiągnęły zadowalający efekt końcowy, który urozmaicił założenia projektu. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Nasz projekt był próbą zrealizowania filmu poklatkowego, który opiera się na treści lektury ,,Dziady cz. II" Adama Mickiewicza. Dzięki realizacji i efektowi końcowemu (filmowi) uczniowie mogli nie tylko utrwalić treść dzieła literackiego, pracowali również nad tworzeniem scenariusza filmowego, samodzielnie redagowali tekst, wykonywali prace z zakresu kodowania (schematy klockowe wykorzystane do realizacji filmu), pracowali manualnie przy tworzeniu makiety-scenografii do filmu, dokonywali podstawowej obróbki i montażu filmowego.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Planujemy projekcję gotowego filmu w starszych klasach szkoły podstawowej jako formę powtórki egzaminacyjnej lektury obowiązkowej. Jesteśmy przekonani, że nakłonimy uczniów do dyskusji na temat wskazanego dzieła, mamy również nadzieję, że zachęcimy wszystkich do sięgania po klasyków polskiej literatury. Wierzymy, że nasz projekt nakłoni innych uczniów, być może również nauczycieli do podjęcia współpracy i nowych wyzwań w kolejnym roku szkolnym. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Wierzyliśmy od samego początku, że nasz pomysł jest bardzo ciekawy, ale zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że jego realizacja nie będzie należała do najłatwiejszych. Największe uznanie należy się uczennicom, które skrupulatnie na zajęciach rozwijających podejmowały trud jego wykonania. Wszystko, co widoczne na filmie, do którego link zamieściliśmy poniżej, wykonane zostało z ich udziałem. Na duże uznanie zasługuje ich wiara w osiągnięcie celu, systematyczność i motywacja.  
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

W naszym projekcie najważniejsze były trzy elementy składowe - scenariusz, zdjęcia i dźwięk. Mimo wcześniejszych założeń i wyliczeń, ilości zdjęć niezbędnych do wykonania filmu, musiała zostać zmodyfikowana. Pozornie krótki tekst wymagał wykonania o wiele większej ilości zdjęć, niż zakładaliśmy początkowo. Im większa ilość fotografii, tym lepszy efekt poklatkowy. Jeżeli ktoś będzie wykorzystywał nasz pomysł, to doradzamy wykonanie minimum 6 zdjęć na jedną sekundę filmu.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zgodnie z założeniami, które przedstawiliśmy początkowo, grant jest wykorzystywany przez nas na zakup akcesoriów fotograficznych (teł, oświetlenia, blend itp.)

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Królowej Jadwigi w Oświęcimiu

Adres

Królowej Jadwigi 12, 32-600 Oświęcim

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów