Numer projektu: 172
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

KUCHNIA BEZ BARIER

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt zakłada stworzenie prostej książki kucharskiej, której myślą przewodnią będzie temat projektu "Kuchnia bez barier". Przepisy w niej zawarte będą oparte na trzech zasadach:
- proste przepisy - oparte na ilustracjach;
- proste składniki - wykorzystanie ogólnodostępnych produktów;
- prosta realizacja - bez smażenia i gotowania.
Forma publikacji będzie zawierała listę składników oraz sposób przygotowania w formie ilustracji poszczególnych kroków. W projekcie zostaną użyte symbole komunikacji alternatywnej AAC opracowane w programie Boardmaker. Ich wykorzystanie pozwoli na odczytanie przepisu przez wszystkich  - osoby niepełnosprawne, pełnosprawne, a nawet małe dzieci. Wszystkie przepisy zostaną przetestowane przez uczniów naszej placówki w ramach zajęć kształtujących kreatywność. Efektem kilkumiesięcznej pracy będzie publikacja przepisów w formie e-booka na stronie oraz fanpage naszej szkoły.
Plan działania

Plan działania

Projekt został podzielony na kilka kroków:
1. Zapoznanie uczniów z zasadami zdrowego odżywiania - wykorzystanie materiałów z projektu Knor "Przygotujmy lepszy świat" oraz piramidy zdrowego żywienia.
2. Analiza zasobów internetowych - poszukiwanie przepisów do projektu.
3. Cykliczne spotkania uczniów klas 2d oraz 2e - praca w oparciu o przygotowany przepis. Weryfikacja przepisu po przeprowadzonych zajęciach - korekta w miarę potrzeb.
4. Publikacja e-booka na stronie oraz fanpage-u szkoły - czerwiec 2022 roku.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany na terenie naszej placówki, z wykorzystaniem sali gospodarstwa domowego. Spotkania będą odbywać się cyklicznie - co tydzień począwszy od połowy października do maja, w efekcie czego powstanie około 20 przepisów. Zostaną one przetestowane oraz poddane niezbędnej korekcie. W czerwcu 2022 roku planujemy ich publikację na stronie i fanpage-u naszej szkoły.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł nie wymaga modyfikacji. W przypadku wprowadzenia nauki zdalnej realizacja zajęć będzie przebiegać przy współudziale rodziców.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej będą odpowiedzialni za opracowanie przepisu, jego przetestowanie i ewentualną korektę, tak by był jak najprostszy do wykonania.
Zakładamy, że po przeprowadzonym cyklu zajęć uczeń:
- będzie potrafił odczytać przepis na podstawie ilustracji oraz swoich doświadczeń,
- poprawi swoje umiejętności manipulacyjne;
- zaznajomi się z podstawowym sprzętem wykorzystywanym w kuchni, zasadami bezpiecznego ich użytkowania;
- pozna zasady zdrowego odżywiania;
- zaznajomi się z wybranymi produktami spożywczymi;
- rozwinie swoje umiejętności samoobsługowe.
Ponadto liczymy, iż prowadzenie cyklicznych zajęć pozwoli naszym uczniów uwierzyć we własne możliwości.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant zamierzamy przeznaczyć na zakup dodatkowego sprzętu kuchennego, który uatrakcyjniłby zajęcia kulinarne prowadzone w naszej placówce. Ponadto chcielibyśmy nagrodzić uczniów biorących udział w projekcie wspólnym wyjściem do restauracji.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Liczymy na to, iż nasza praca trafi do szerszego grona odbiorców - rodziców, nauczycieli oraz przyjaciół szkoły, którzy zachęceni publikowaną formą zechcą ją przetestować w swoich domach z dziećmi. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się przetestować kilkanaście przepisów takich jak: placek owsiany, spaghetti  z piekarnika, parówki w cieście francuskim, jajka w kokilkach, zapiekankę serową, zapiekankę warzywną, deser piernikowy, sałatkę owocową, zielony shake, naleśnik pieczony, chipsy z jarmużu, jabłko tarte z marchewką, frytki, ciastka serowe z jabłkiem, pizzę, pierniki, tosty i gofry. Większość z tych przepisów została dopracowana w formie wideo oraz zilustrowana z użyciem symboli PCS z programu Boardmaker. Efekty tej pracy można zobaczyć na Facebooku - została utworzona strona "Kuchnia bez barier". Filmy z przepisami udostępnione są również na kanale o tym samym tytule na YouTube.
Dzięki otrzymanemu grantowi udało nam się zorganizować dla uczestników projektu wyjście do restauracji PKP w Gliwicach. Dzieci mogły samodzielnie zamówić wybrane danie oraz poznać zawód kucharza, kelnera i menadżera. Po niej zorganizowaliśmy małą kawiarenkę na terenie naszej placówki, a uczniowie wcielili się w poznane role. Zostało opracowane menu składające się z czterech pozycji – gofrów, kanapek, babeczek oraz kakao. Przygotowaliśmy salę na przyjęcie gości, jednolite stroje oraz przećwiczyliśmy swoje role. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Ze względu na różny stopień niepełnosprawności intelektualnej uczestników projektu oraz związanymi z nią możliwościami poznawczymi, dzieci potrzebowały w różnym zakresie  wsparcia w działaniu. Stąd też pojawił się pomysł na rozszerzenie przepisu o wersję wideo, tak by mogły zobaczyć poszczególne etapy pracy.
Ponadto czasem ograniczały nas możliwości w zakresie wyposażenia placówki w niezbędny sprzęt. Udało się to pokonać organizując niezbędne materiały z naszych domów.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie poznali podstawy bezpiecznego zachowania w kuchni, zapoznali się z wybranym sprzętem. Podczas cyklicznych zajęć doskonalili swoją sprawność manualną, umiejętności samoobsługowe oraz zapoznali się z wybranymi produktami spożywczymi. Ćwiczyli umiejętność analizy przedstawionego przepisu oraz planowania własnej pracy. Poznali zasady zdrowego odżywiania. Potrafią ze wsparciem odczytać przepis na podstawie ilustracji oraz swoich doświadczeń.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Nasz projekt przyniósł realne korzyści przede wszystkim w domach naszych uczniów. Ich rodzice zauważyli, że chętniej angażują się do pomocy w kuchni. 
Ponadto większość naszych przepisów została zilustrowana z wykorzystaniem symboli AAC oraz filmów. Został utworzony kanał na YouTube oraz strona na Facebooku, gdzie są one udostępnione dla szerszego grona odbiorców. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa projektowa jesteśmy dumni z każdej przygotowanej przez nas potrawy. 
Jako nauczyciele realizujący projekt jesteśmy dumni z naszych uczniów – wspaniale zaangażowali się w przygotowywanie wszystkich potraw oraz w prowadzenie kawiarenki szkolnej. 

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Realizując zajęcia kulinarne w szkole czy domu warto zapoznać się wcześniej z przepisem, a jeśli jest taka możliwość - przetestować go. Pomimo, iż nam wszystkim smakowały przygotowane przez nas dania, być może chcielibyście w nim coś zmienić. Kuchnia to żywy twór i to od nas zależy jaki przyjmie smak :)
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant podzieliliśmy na dwie części. Pierwszą wykorzystaliśmy na zakup akcesoriów do kuchni takich jak: formy na muffiny, noże, bezpieczne obieraczki do warzyw, deski do krojenia, tarki,  gofrownicę i mikser.
Natomiast drugą część pieniędzy przeznaczyliśmy na wyjście do restauracji PKP w Gliwicach. Dzieci mogły samodzielnie zamówić wybrane danie, poznały zawód kelnera, kucharki i menadżera. Dzięki temu w naszej szkole mogliśmy zorganizować małą kawiarenkę, a uczniowie mogli się wcielić we wszystkie poznane role.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Nasze przepisy można odnaleźć na stronie "Kuchnia bez barier" na Facebooku:
https://www.facebook.com/Kuchnia-bez-barier-105264475498737
oraz na kanale na YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCB4pncZJVwGNqJauim9vc0A/videos

Szkoła

Zespół Szkół Ogólnokształcących Specjalnych Nr 7

Adres

Gierymskiego 7, 44-100 Gliwice

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów