Numer projektu: 53
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

STYLIŚCI (w) EDUKACJI

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Tematy jakie chcemy podjąć w grupie projektowej:

Stylizacja ubioru.

Mój czy nie mój styl- moja tożsamość.

Godność kobiety w ubiorze- nie jestem szarą myszką.

Wzmacnianie poczucia własnej wartości i możliwości, co może wpłynąć również na sukcesy w dziedzinie zdobywania wiedzy. 

Wzmacnianie swojej indywidualności i asertywności, poszukiwanie własnej tożsamości.

Kreowanie stylowego „ja” w ubiorze.

Wdrażanie do dbania o swoje własne poczucie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.

Obieranie nowego kierunku dalszej edukacji.

 

Plan działania

Plan działania

Spotkań w ciągu roku szkolnego podczas których będzie część teoretyczna, jak również praktyczna.
1.      Stylizacja ubioru.
2.      Mój czy nie mój styl- moja tożsamość.
3.      Godność kobiety w ubiorze- nie jestem szarą myszką.
4.      Wdrażanie do dbania o swoje własne poczucie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.
5.      Konkurs „Modna szkoła”

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania chcemy prowadzić po zajęciach lekcyjnych w czwartki od 15:00 do 16:00 w Młodzieżówym Ośrodku Socjoterapii.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

MOS-y nie podlegają nauczaniu zdalnemu. W poprzednim roku czas nauki zdalnej to było zaledwie kilka dni. Jednak na wypadek zmiany jakiś decyzji zajęcia mogą odbyć się przez platformę Teams, jak również tworząc zamknięty pokój na Meesanger. Na pewno byłby łatwiejszy dostęp do swojej szafy każdej z dziewcząt.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczennice będą brały udział w spotkaniach ze stylistami, którzy będą uczyli je jak ubrać się modnie, ze smakiem, wykorzystując to co mają w swoich szafach.

Nauczą się zasad dobierania odzieży do wieku, w którym aktualnie się znajdują; dobierania stroju do konkretnych figur, dobierania kolorystyki, wzorów, fasonu.

Zdobędą wiedzę dotyczącą doboru ubioru do określonej okazji, np. dyskoteka szkolna, zakończenie roku szkolnego, zwykły dzień, lekcja w-f, weekend.

Zdobędą wiedzę na temat aktualnych trendów mody młodzieżowej, jak również poznają zasady ubierania się w dobrym stylu, „ze smakiem”.

Zdobędą wiedzę na temat pracy stylisty ubioru.

Będą odpowiedzialni za stworzenie stylizacji dla koleżanki na wylosowaną przez nie okazję (konkurs „Modna szkoła”).
Nowe umiejętności:

Zdobędą umiejętność dobioru odzieży w ten sposób żeby czuły się w nim dobrze- ubioru stylowego, ale również odpowiedniego do okazji, miejsca spotkania. 

Zdobędą nowe doświadczenie  dotyczące swojego własnego stylu ubierania się odzwierciedlającego je same.

Zdobędą umiejętność   dbania o swoje własne poczucie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.

Zdobędą doświadczenie, które może otworzyć  je na nowy  kierunek dalszej edukacji.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Na nagrody dla dziewcząt, które wezmą udział w konkursie (karta podarunkowa do konkretnego sklepu z odzieżą dla młodzieży). 
W naszym Ośrodku są wychowankowie, którzy mają niejednokrotnie bardzo ciężką sytuację materialną, jak również nie mają pozytywnych wzorców. Chcemy zachęcić dziewczęta, poprzez nagrodę, do podjęcia wysiłku zdobycia nowej wiedzy i umiejętności; niejednokrotnie będzie to dotyczyło zmiany myślenia. Widzimy sytuacje, w Ośrodku a głównie poza nim, w przestrzeni mediów społecznościowych, różne zachowania zagrażające ich bezpieczeństwu wynikające z nieodpowiedniej stylizacji ubioru czy makijażu. Bardzo często jest to strój wyzywający, który nie pokazuje faktycznego wieku uczennicy, jak również jest dwuznaczny.

Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Wyjątkowe i oryginalne będą zajęcia, w których można przywieźć ze sobą do szkoły zawartość swoje szafy; to nowe doświadczenie, w którym  można uczyć się poprzez „zabawę” z ubraniami.  Nie jest to wiedza równa matematyce czy innym przedmiotom, ale jest to wiedza, która dla naszej młodzieży jest niezbędna dla zdrowego funkcjonowania w społeczeństwie. Oprócz wiedzy jest to również podarowanie doświadczenia swojej indywidualności, pobudzenia do kreatywności i połączenia z praktycznym zastosowaniem zdobytej wiedzy. 
Ważne są pozytywne wzorce, odpowiadające potrzebom młodych, dorastających kobiet. Przekazanie dziewczętom ważnej wiadomości: możesz mieć swój styl, być piękna, modna, traktując siebie z ogromnym szacunkiem. 

Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się przeprowadzić 3 warsztaty ze stylizacji. Prowadziły je stylistka Pani Milena Rogińska z Warszawy (MOS w Ośnie Lubuskim - Warsztaty ze stylistką (superszkolna.pl), z Panią Paulą Wrąbel z Warszawy (MOS w Ośnie Lubuskim - Spotkanie ze stylistką- Godność kobiety w ubiorze- nie jestem szarą myszką (superszkolna.pl), która jest osobistą stylistką oraz Panią Iwoną Jankowską z Krakowa, która jest Style coach, stylista, ekspert ds. wizerunku (MOS w Ośnie Lubuskim - Warsztaty ze stylizacji- FOU BAZZAR (superszkolna.pl). Wszystkie warsztaty zostały poprowadzone on- line. Pani Iwona zaproponowała sesję zdjęciową naszym dziewczętom z różnych lat. Mamy nadzieję, że zdobędziemy środki na dojazd.
Najważniejsze czego nam się udało dokonać to pokazać piękno jakie dziewczęta w sobie mają, co wpływa znacząco na poczucie swojej wartości.
Oprócz tego przygotowana została gazetka dotycząca stylizacji.
Udało się również zaktywizować dziewczęta, które mogły obserwować wyniki swojego zaangażowania na dostępnej liście.
Dziewczęta po pierwszych warsztatach otrzymały kolczyki- do wyboru, a po drugich damskie zegarki. Zegarki otrzymali również chłopcy, jako element stylizacji. Był to dar od naszej prowadzącej.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Każda z zaproszonych stylistek pracuje od nas bardzo daleko (nasz Ośrodek mieści się w Ośnie Lubuskim a Panie pracują w Warszawie i Krakowie)  dlatego warsztaty odbyły się on-line. Poprowadzone zostały bezpłatnie. Udało nam się pokonać trudności materialne.  Dziewczęta mają niskie poczucie własnej wartości dlatego próbą było zaangażowanie w warsztaty.
Nie udało się zrealizować kart podarunkowych dla dziewcząt ze względów finansowych.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Nauczyły się  umiejętności doboru odzieży w ten sposób żeby czuły się w nim dobrze- ubioru stylowego, ale również odpowiedniego do okazji, miejsca spotkania. Przećwiczyły stylizacje do szkoły i na spotkanie towarzyskie. 

Nauczyły się dbania o własny wizerunek w cyberprzestrzeni.

Nauczyły się zasad dobierania odzieży do wieku, w którym aktualnie się znajdują; dobierania stroju do konkretnych figur, dobierania kolorystyki, wzorów, fasonu.

Nauczyły się szacunku do siebie i innych osób, wzajemnej pomocy, która potrzebna była przy wykonaniu różnych ćwiczeń zadanych w trakcie warsztatów. Były bardziej empatyczne- wspierały dziewczęta bardziej nieśmiałe, wycofane.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Lokalna społeczność mogła przekonać się, ze można poprowadzić zajęcia wybiegające poza te wpisane w program; tak aby sprzyjały zainteresowaniu młodych osób, odpowiadały na ich potrzeby, rozwijały ich zainteresowania, jak również miały wpływ na ich wybory w przyszłości dotyczące np. dalszego kierunku nauczania.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Pomimo braku środków finansowych udało znaleźć się osoby, które poprowadziły warsztaty dla wychowanków bezpłatnie, mimo swoich obowiązków. Udało nam się dotrzeć do dziewcząt, zaangażować je, otworzyć nowe możliwości do rozwoju osobistego i zawodowego.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Na pewno inaczej wyglądałoby takie spotkanie w trybie stacjonarnym, ale związane to by było z kosztami, np. przyjazdu zaproszonych osób.
W szkole publicznej można by był zrobić pokaz mody z udziałem Rodziców. U nas jest to utrudnione ponieważ wychowankowie są z różnych stron, są w internacie, gdzie nie dostępu do rzeczy. Na pewno im więcej aktywizacji podczas warsztatów on-line tym lepiej.

Szkoła

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii

Adres

Rzepińska 8, 69-220 Ośno Lubuskie

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów