Numer projektu: 67
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3
Liczba głosów: 0

Miasto zamknięte w pudełku.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Opis pomysłu
Uczniowie w grupach będą przygotowywać informacje o wybranym mieście. O  zawartości pudełka zdecydują sami uczniowie. Na koniec zamkną je w podpisanym nazwą miejscowości pudełku. Znajdziemy tam m.in. lapbook o mieście zawierający informację geograficzne, historyczne i przyrodnicze danego miejsca, książeczki laporello, w których zawarte będą krótkie informacje o atrakcjach turystycznych, a także praktyczne wskazówki od samych uczniów, którzy w danym miejscu byli, QR kody z filmikami o mieście itp. Może dołączymy zagadki, łamigłówki dla osób nie lubiących nudy. Być może przedstawimy legendy lub mało komu znane ciekawostki. Wszystko będzie zależało od pomysłów uczniów.
Ten projekt to pomysł na zachęcenie dzieci do szukania ciekawych, interesujących miejsc w Polsce i na świecie. Projekt “Miasto zamknięte w pudełku” pozwoli każdemu na poznanie ciekawych miejsc, a także podzielenie się swoimi wrażeniami z podróży. Przedstawienie miejscowości znanych i mniej nieznanych. Możliwość podróżowania bez wychodzenia z domu. Nie wszystkie osoby podróżują z rodzicami. Z nami będą mogły odwiedzić miejsca, w których nigdy nie były. Planujemy również współpracę z przedszkolem.
Plan działania

Plan działania

Plan działania
Pierwsze zajęcia
Wspólne określenie celów i kryteriów sukcesu projektu. Ustalenie zasad w czasie pracy na zajęciach, podział dzieci na grupy. Wyznaczenie liderów zespołów i zadań w grupie. Zaaranżowanie przestrzeni w klasie: odpowiednie ustawienie stolików, przygotowanie miejsca do korzystania z komputera oraz miejsca składowania potrzebnych materiałów plastycznych, książkowych i innych.
Kolejne zajęcia 
  • wycieczka do biura turystycznego, poznanie pracy przewodnika 
  • wycieczka do biblioteki w celu zapoznania się i wypożyczenia książek, atlasów, przewodników niezbędnych do wykonania projektu
  • przygotowywanie pudełek
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji
Zajęcia realizowane będą w roku szkolnym 2021/2022, podczas jednej/dwóch godzin w tygodniu.  Miejscem realizacji będzie nasza klasa lub inna wyznaczona.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach
W razie nauki zdalnej, zajęcia odbywać się będą przez komunikatory internetowe tj. teams, padlet, whiteboard, genially i inne. Uczniowie mogą samodzielnie realizować zadania. Zdobyte informacje zamieszczane będą na padlecie klasowym. Natomiast na wspólnej lekcji on-line będziemy czytać i dzielić się swoimi pracami, zdobytymi informacjami i wytworami samodzielnych działań.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla ucznia:
  • wzbogacanie słownictwa, poprawianie sprawność językowej, pisowni gramatycznej i ortograficznej,
  • rozbudzenie zainteresowań i ciekawości dzieci
  • doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
  • pobudzanie wyobraźni, kreatywności
  • dobra zabawa i motywacja do działania 
  • rozwijanie umiejętności korzystania z różnych zasobów informacji
  • rozwijanie zdolności plastycznych, technicznych 
  • wzbogacanie wiadomości historycznych, geograficznych  i przyrodniczych
  • rozwijanie współpracy i integracja klasy
  • rozwijanie swoich mocnych stron - jeśli dziecko umie rysować wykonuje rysunek, jeśli jest dobry w matematyce wymyśla łamigłówki, jeśli interesuje się przyrodą dodaje do pudełka ciekawostki przyrodnicze itp.
  • korzystanie z programów komputerowych: Word, Canva, Youtube itp.
Za co będą odpowiedzialni uczniowie:
  • przyniesienie przewodników w postaci książeczek, folderów, ulotek z różnych miejsc
  • wyszukiwanie informacji w internecie
  • zapisywanie informacji, przygotowanie do druku
  • wykonanie map poglądowych, 
  • drukowanie zdjęć
  • robienie notatek
  • przygotowywanie przez uczniów lapbooków, laporello, modeli origami, filmików poklatkowych
  • wyszukiwanie informacji na temat miast 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczymy na:
1. Lekcję z przewodnikiem.
2. Zakup potrzebnych materiałów do wykonania pudełek.
3. Dyplomy i upominki dla dzieci po skończonym projekcie.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Dlaczego my? Co wyróżnia nasz projekt?
W naszym projekcie stawiamy na kreatywność, samodzielność, współpracę i odpowiedzialność. Mamy nadzieję, że informacje zawarte w pudełkach zachęcą inne osoby do poznawania, zdobywania wiedzy o Polsce i świecie, a także  do podróżowania. Dla tych osób, którzy nie mogą podróżować pozwolą poznać interesujące miejsca bez wychodzenia z domu.
Opis realizacji

Opis realizacji

Projekt “Miasto zamknięte w pudełku” przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Moi uczniowie z wielkim zaangażowaniem wzięli się do pracy. Podzielili się w pary, zespoły według własnego uznania. Wybór miast zamykanych w pudełkach również był ich propozycją.
Początkowo myślałam o miastach Polski, ale szybko okazało się, że dzieciaki chcą wyjść w świat, co mnie bardzo ucieszyło. W ciągu kilku tygodni powstały pudełka z informacjami o dziewięciu znanych miastach na świecie m.in. Wrocławiu, Krakowie, Dubaju, Londynie, Rzymie, Atenach, Karpaczu, Zakopanem czy Madrycie. W pudełkach powstały przestrzenne budowle, teatrzyki kamishibai, lapbooki, gry, słowniczki i przepiękne krajobrazy. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Na pewno sporym wyzwaniem było planowanie prac w poszczególnych grupach. Na pierwszych zajęciach uczniowie mieli zastanowić się jakie elementy i  informacje chcą umieścić w pudełku o wybranym mieście oraz ile czasu przeznaczą na dane czynności.
Był to nasz pierwszy tak duży projekt, więc uczniowie nie do końca potrafili oszacować czas. Pojawiały się kłótnie w grupach odnośnie tego, kto czym się zajmie. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzięki realizacji projektu moi uczniowie nauczyli się współpracy, radzenia sobie w sporach i kłótniach. Na pewno poszerzyli swoją wiedzę i umiejętności w szerokim zakresie. M.in.:wzbogacili swoje słownictwo, zwracali uwagę na poprawność gramatyczną i ortograficzną pisanych tekstów, doskonalili umiejętność krytycznego myślenia. Ważną rolę odegrało również korzystanie z różnych zasobów informacji w tym  z internetu. Niektórzy zrozumieli, że warto czasem wziąć do grupy kolegę, bo praca w pojedynkę nie jest łatwa. Refleksje moich uczniów po skończonym projekcie były bardzo pozytywne i przemyślane.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Nasze pudełka pokazane zostały w klasowej galerii prac. Tak bardzo nasz cieszę, że nie myśleliśmy jeszcze co dalej. Każda grupa opowiedziła o swoje pracy i zaprezentowała efekt końcowy. Kolejnym krokiem będzie prezentacja pudełek w domu. Uczniowie zabiorą je,  aby pokazać efekty swojej pracy rodzicom i rodzeństwu. Być może w maju zaplanujemy spotkanie w przedszkolu z pudełkami o mieście Wrocław. Wszystko jeszcze jest w fazie planowania.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego, że każdy na swój własny sposób miał okazję przedstawić pudełko. Każda  zaangażowana w projekt osoba zakończyła go pomyślnie. Cieszymy się, bo czas spędzony wspólnie w ten sposób nie tylko poszerzył naszą wiedzę o świecie, ale mieliśmy okazję poznać się bliżej, więcej rozmawiać ze sobą. Dzieci przy okazji projektu opowiadały sobie o miejscach, w których były, co ciekawego zobaczyły i przeżyły. Czas projektu był czasem pełnego zaangażowania, integracji naszej klasy.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Na pewno zwrócilibyśmy większą uwagę na czas planowania prac. Nie warto tego przyspieszać. Nie wszystkie grupy dobrze przemyślały swoje kroki i napotkały później na trudności. Myślę, że być może dałam swoim uczniom za dużo swobody w tym planowaniu. Jednak bardzo zależało mi na tym, aby te projekty były “takie ich “od początku do końca, dlatego nie narzucałam niczego, tylko proponowałam, podpowiadałam i rzucałam sugestie. Niektórzy z nich korzystali inni nie. Zauważyłam jednak, że część uczniów  bardzo chciała zrobić to po swojemu, ale nie do końca mieli na to pomysł.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został przeznaczony na materiały do realizacji projektu m.in. zakup pudełek, kolorowych kartek, mazaków, kredek, nożyczek, klejów. Zakupiłam również książki do naszego kącika czytelniczego, prenumeratę czasopisma dla dzieci. Wybraliśmy się również na wycieczkę z przewodnikiem panem Arkadiusze Forster po Wrocławiu. Na zakończenie projektu graliśmy w gry planszowe, które były prezentem dla klasy.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://drive.google.com/file/d/1J7QvSdEkaKBYgDDaPOEw47cdzGugjwjJ/view?usp=sharing

Szkoła

Zespół Szkolno - Przedszkolny nr 21

Adres

Kłodzka 40, 50-536 Wrocław

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów