Numer projektu: 255
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

MURAL dla MURAREK!

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy stworzyć projekt muralu, który następnie namalujemy na ścianie płotu otaczającego naszą szkołę; mural będzie nawiązywał do barwnej, bajkowej łąki. Na ścianie zamocujemy domki dla pszczół murarek ogrodowych.
Celem działań jest uświadomienie małym i dużym jak ważną rolę w przyrodzie pełnią te pożyteczne owady. Przy okazji uczniowie zaangażowani w projekt poznają bliżej murarki ogrodowe, ich budowę, sposób życia i znaczenie w środowisku przyrodniczym; dodatkowo będą prowadzić obserwacje owadów, nagrywać filmy, robić zdjęcia i dzielić się zdobytą wiedzą z rówieśnikami. 
Plan działania

Plan działania

1. Zaprojektowanie muralu.
2. Przeniesienie projektu na ścianę płotu - wspólne malowanie.
3. Zakup i częściowo samodzielne zbudowanie domków dla pszczół murarek ogrodowych.
4. Zakup kokonów murarek ogrodowych i umieszczenie ich w domkach.
5. Obserwacje pszczół i dokumentowanie ich rozwoju oraz funkcjonowania w nowym środowisku.
6. Stworzenie tablicy informacyjnej obok muralu.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany głównie w terenie - płot otaczający naszą szkołę; wszelakie działania rozpoczniemy wiosną 2022 roku - jak tylko warunki pogodowe pozwolą na malowanie płotu; następnie zajmiemy się mocowaniem domków dla pszczół i hodowlą. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W razie nauki zdalnej będziemy się spotykać w małych grupach w pracowni przyrodniczej - prace nad muralem, domkami i tablicą informacyjną. Pozostałe działania odbywają się w terenie.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie poznają życie bardzo efektywnych zapylaczy jakimi są murarki ogrodowe – zbierając pyłek do zapełnienia komór samice odwiedzają kilka tysięcy kwiatów. Dowiedzą się, że murarki nie są agresywne wobec człowieka, a ich pożytecznej roli (zapylania kwiatów) nie da się przecenić!
Uczestnicy grupy projektowej pochylą się nad globalnym problemem wymierania pszczół miodnych, który stanowi zagadkę, na którą z coraz większym niepokojem spoglądają naukowcy. Wyginięcie pszczół zapylających większość roślin może spowodować katastrofalne skutki w produkcji żywności na świecie, a nasze ogrody zamienić w "pustynię".
Uczniowie nauczą się jak zakładać domy dla murarek, monitorować ich rozwój, zachowania i warunki życia; poznają budowę i rozwój owadów na przykładzie tych pożytecznych owadów.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczymy na zakup domków dla murarek, kokonów oraz farb, pędzli i innch materiałów potrzebnych do wykonania muralu.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Pomysł łączy w sobie różne działania: plastyczne, biologiczne, ekologiczne i społeczne. Większość działań odbywa się poza budynkiem szkoły, co ma swoje niewątpliwe plusy. Uczniowie zawsze z ochotą wykonują zadania, które wiążą się z dynamiką - malowanie muralu, montaż domków dla murarek, umieszczanie kokonów w gniazdach i obserwacja życia pszczół. 
Mural wpłynie również na podniesienie estetyki otoczenia, a sama hodowla i obserwacja pszczół z pewnością zainteresuje uczniów w każdym wieku; w planach mamy również stworzenie łąki kwietnej w sąsiedztwie domków murarek.
Opis realizacji

Opis realizacji

Na płocie naszej szkoły powstał piękny, kolorowy mural wykonany przez młodych i niezwykle twórczych artystów z siódmej klasy. Zakupiliśmy również domki-hotele dla pszczół murarek, które odpowiednio wyposażyliśmy. Umieściliśmy w nich kokony pszczół i czekamy aż wylęgnął się nasze, szkolne owady. Wtedy zaczniemy prowadzić obserwacje, które udokumentujemy i podzielimy się zdobytą wiedzą z innymi uczniami naszej szkoły. Stworzymy również tablicę informacyjną obok muralu.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Nie nękały nas większe problemy; jedynie pogoda trochę płatała nam figle, więc musieliśmy poczekać z realizacją muralu, aż pojawi się piękne słońce, temperatura nieco podskoczy i wiatr przestanie wiać :)

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Przede wszystkim nauczyli się współpracy - namalowanie muralu było dla nich sporym wyzwaniem. Poznali w praktyce jak wygląda tworzenie muralu. Zbadali konstrukcje domków-hoteli dla murarek ogrodowych - wiedzą jak należy je skonstruować, aby owady zechciały w nich zamieszkać. Zobaczyli jak wyglądają prawdziwe kokony pszczół i poznali sposób umieszczania ich w domkach. Poszerzyli swoją wiedzę na temat pszczół murarek - budowy i wymagań życiowych.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Mural jest niezwykle kolorowy i pięknie współpracuje z otoczeniem, co wpływa na podniesienie estetyki okolic szkoły, a sama hodowla i obserwacja pszczół z pewnością zainteresuje uczniów w każdym wieku. Uczniowie i rodzice z zainteresowaniem podziwiają mural i dopytują o hoteliki i ich lokatorów. Mamy nadzieję, że wpłynie to na podniesienie świadomości jak ważną rolę w przyrodzie pełnią te niezwykle pożyteczne owady.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego, że wymyśliliśmy taki twórczy projekt, który nie tylko ozdobił naszą szkołę, ale również dostarczy niezwykłych doznań obserwacyjnych :) 

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Zrealizowaliśmy to co sobie założyliśmy w projekcie; baliśmy się tylko, że z powodu niekorzystnych warunków pogodowych nie wyrobimy się z terminem realizacji :)
W planach mamy jeszcze stworzenie tablicy informacyjnej.

Innym nauczycielom polecam projekty oparte na pracy w terenie, które łączą różne działania: plastyczne, biologiczne, ekologiczne i społeczne. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczyliśmy na zakup domków dla murarek wraz z wyposażeniem, kokonów pszczół oraz farb, szablonów do malowania, rękawic i maseczek ochronnych - malowaliśmy farbami w sprayu. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Psarach

Adres

Psary, Główna 40, 51-180 Wrocław

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów