Numer projektu: 65
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Dylematy egzystencjalne - kabaret XXL

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

- spektakl zrealizowany na motywach twórczości patrona,
- reinterpretacja wybranych tekstów,
- powrót do pięknych tradycji kabaretu poetyckiego- Siedem Kotów, Starszych Panów, Bim-Bom, 
- umiejętność analizy, interpretacji i reinterpretacji tekstów Gałczyńskiego,
- wskazywanie kontekstów kulturowych,
- dbałość o piękny język, 
- rozwijanie wrażliwości artystycznej,
- poszerzanie wiedzy na temat patrona szkoły i jego twórczości,
- dojrzewanie młodzieży do wyboru artystycznych kierunku studiów 
- umiejętność współpracy w zespole,
- wspólne świętowanie urodzin,
- dyplomatorium - publiczny pokaz przedstawienia
Plan działania

Plan działania

- analiza i interpretacja tekstów Gałczyńskiego,
- odczytywanie kontekstów kulturowych,
- powstanie scenariusza - zbieranie różnych pomysłów dotyczących realizacji,
- opracowanie muzyczne - ścieżka muzyczna i efekty dźwiękowe,
- dobór środków artystycznego wyrazu,
- choreografia,
- wdrażanie systemowe - cotygodniowe próby całego zespołu,
- konsultacje zdalne indywidualne
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

- 23-24 września 2021 dwudniowe plenerowe warsztaty teatralne 
- próby w szkole (cotygodniowe próby ok. 2 godz.)
- udział w konkursie poetyckim Festiwal Słowa - listopad 2021
- 23 października 2021 - pierwsza prezentacja publiczna części zrealizowanego przedstawienia podczas obchodów jubileuszowej 25 Poetyckiej Wiosny Lednickiej - Stary Ratusz Gniezno, Wielkopolski Park Etnograficzny - Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy
- 24 lutego 2022 - premierowy pokaz na scenie Teatru Łejery w Poznaniu w ramach obchodów Dwudziestkowego Święta Teatru, szkolne dyplomatorium
- 29 kwietnia 2022 - wystąpienie podczas uroczystości pożegnania absolwentów XX LO
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Próby będą odbywać się zdalnie za pośrednictwem aplikacji classroom, spektakl zostanie sfilmowany i udostępniony na platformie YouTube
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

- poszukiwanie nieznanych uczniom tekstów Gałczyńskiego
- oprawa muzyczna
- makijaż teatralny
- kostiumy
- choreografia i ruch sceniczny
- techniczna obsługa ścieżki muzycznej
- nabycie nowych umiejętności: śpiew, w tym śpiew chóralny, taniec
- organizacja i logistyka wyjazdu na warsztaty teatralne
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

dofinansowanie do zakupu kostiumów, kosmetyków i rekwizytów teatralnych, organizacja dyplomatorium, dofinansowanie do biletów na wybrany spektakl w Teatrze Muzycznym
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

W czasach zmierzchu kultury, zwłaszcza upadku kultury języka, pauperyzacji sztuki, nasz spektakl daje szansę odejścia od brutalizacji i wulgaryzacji w stronę metafizycznej zwiewności słowa poetyckiego oraz mówionego, powrotu do łączności człowieka z naturą poprzez syntezę sztuki, scalenie zespołu klasowego, w projekcie bierze udział CAŁA klasa, 
Filmy

Filmy

https://youtube.com/watch?v=hmSdIY8Vuy8&feature=share


Opis realizacji

Opis realizacji

- udało się rozbudować scenariusz o cztery sceny, docelowo spektakl trwa 30 min, zarejestrowane zostało 40 minut wraz z gratulacjami i życzeniami oraz przedstawieniem wszystkich uczestników projektu
- organizacja Dyplomatorium jako Dwudziestkowe Święto Teatru - 30 marca 2022
- włączyć do scenariusza scenę, której zadaniem jest wspieranie ukraińskich uczniów przybyłych do szkoły po 24 lutego 2022
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

- zawieszenie zajęć stacjonarnych na ponad 2 miesiące, próby odbywały się zdalnie, ale w mniejszych grupach, dla mnie to były dodatkowe godziny pracy
- stan zdrowia dwóch uczennic - jedna w trybie pilnym operowana, druga pod opieką neurologa - choroba wykluczyła ich uczestnictwo w spektaklu, stąd pilne zastępstwa, poszukiwania odtwórczyń ról, zwłaszcza współnarratorki - duża odpowiedzialność
- tydzień przed dyplomatorium Covid wykluczył koleją aktorkę śpiewającą, konieczność przekształcenia scenariusza, zmiana tonacji dwóch piosenek
- dotychczasowy realizator dźwięku zapragnął być na scenie, stąd przejęcie jego funkcji przez inną uczennicę - zamiana wyjątkowo udana
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

- współpraca w dużym zespole
- ruch sceniczny
- dykcja i artykulacja
- odwaga podczas publicznego wystąpienia
- empatia wobec koleżanki i kolegi przybyłych z Ukrainy
- przerażająca świadomość okrucieństw wojny
- kilkoro niezdecydowanych o artystycznych preferencjach podjęło decyzję dotyczącą wyboru kierunku studiów - Studium Wokalno- Taneczne Gdynia, Szkoła Musicalu Erato w Poznaniu, Akademia Teatralna - Warszawa, Wrocław, kierunki związane z organizacją widowisk - realizacja dźwięku, charakteryzacja, inspicjent - SWPS, 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

- spektakl Dyplomatorium został szeroko zareklamowany w dzielnicy Winogrady za pośrednictwem TV Kablowej Winogrady w specjalnie zrealizowanym na ten cel materiale promocyjnym pt. Dylematy egzystencjalne XXL już wkrótce na scenie ODK ORBITA" (materiał z dnia 28 marca 2022)
- prezentacja na scenie Osiedlowego Domu Kultury Orbita na Osiedlu Kosmonautów w Poznaniu zgromadziła dużą liczbę widzów, wśród których obecni byli: Dyrekcja XX LO, Dyrekcja ODK Orbita, nauczyciele, uczniowie, rodzice, najbliżsi członkowie rodzin młodych aktorów, mieszkańcy Osiedla Winogrady. Honorowym gościem Dyplomatorium był Pani Rzecznik Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

- z faktu, że udało nam się doprowadzić do realizacji dyplomatorium, mimo przeciwności losu, nauczania zdalnego, wypadków losowych
- z licznie odebranych gratulacji 
- z listu gratulacyjnego Pana Kuratora, który został odczytany przez Panią Rzecznik po występie
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

- wróciłabym do dawnej dwudziestkowej tradycji Szkolnego Święta Teatru organizowanego w Teatrze Nowym lub Łejery, podczas którego na scenie prezentowały się wszystkie klasy teatralne (organizacja zawieszona na skutek pandemii, część klas zrezygnowała z zajęć teatralnych, które z moimi uczniami realizowałam zdalnie)
- nakłaniałabym koleżanki i kolegów do realizacji prób teatralnych także zdalnie, zadanie trudne, ale wykonalne
- praca metoda projektu połączona ze wspólnym wyjazdem to najefektywniejszy sposób docierania do uczniów, poznawania ich poza protokołem szkolnym, konsolidowania zespołu klasowego
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

- wydrukowanie Programów Teatralnych i zaproszeń
- zakup akcesoriów niezbędnych do spektaklu: kapelusze, wąsy, płótno żółte i niebieskie, czarne t-shirty
- kwiaty
- częściowo dofinansowaliśmy koszt wynajęcia sali
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://youtu.be/D4CswUes70c

Szkoła

XX LO im. K. I. Gałczyńskiego

Adres

Osiedle Wichrowe Wzgórze 111, 61-699 Poznań

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów