Numer projektu: 79
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Kryminalnie na chemii... z przymrużeniem oka.

Złoty Grant

Złoty Grant

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Pomysł projektu polega na rozbudzeniu ciekawości uczniów, zainteresowania chemią i korelacji z innymi przedmiotami: biologią, kryminalistyką, edukacją zdrowotną.
Celem jest wykorzystanie zdobytej już wiedzy do projektowania doświadczeń, kształtowanie logicznego myślenia, usprawnianie umiejętności pracy w grupie, integracja grupy, korzystanie z technologii informatycznej, rozwijanie umiejętności formułowania wniosków i prezentacji swojej pracy.
Plan działania

Plan działania

Uczniowie będą pracować w dwóch grupach: jako oskarżyciele i jako obrońcy. Wśród swoich kolegów sami wytypują lidera oraz sędziego.
Uczestnicy projektu, na kolejnych spotkaniach, poznawać będą fragmenty opowiadania kryminalnego autorstwa nauczyciela chemii.
Opowiadanie o lekkim zabarwieniu humorystycznym, wielowątkowe, z wieloma bohaterami da uczniom ogromne możliwości do szukania rozwiązań zagadek, formułowania wniosków, proponowania i wykonywania doświadczeń, za pomocą których można znaleźć sprawcę przestępstwa- kradzieży.
W każdym fragmencie uczniowie napotkają kolejne ślady, które będą badać, sprawdzać, porównywać za pomocą odczynników chemicznych. Uczestnicy projektu będą:
- wykorzystywać zdobytą już wiedzą chemiczną
- pobierać, identyfikować, porównywać odciski palców (wiedza konieczna z biologii, genetyki)
- sprawdzać wpływ alkoholu na białko i na organizm człowieka (edukacja zdrowotna)
- sprawdzać odczyn napojów typu cola, analizować ich skład, zajmą się korozją
- identyfikować składniki pokarmu
- sprawdzać właściwości kwasów
- wykorzystywać do konstruowania doświadczeń substancje, o których będzie mowa w opowiadaniu
- rozszyfrowywać zagadki korzystając z układu okresowego
- czytać listy pisane atramentem sympatycznym...
aż w końcu odkryją jak można pozbyć się złotego medalionu i czy można znów odzyskać złoto.
Ich zadaniem będzie jednocześnie szukanie winnego, powoływanie świadków, przygotowywanie pytań, mowy oskarżycielskiej i obrończej. Wspólnie wskażą winnego w toku postępowania. Sędzia wyda wyrok. Uczniowie wykonają prezentację multimedialną.
      Oto fragmenty kryminalnej historii:
Był wrześniowy poniedziałek. Dzień zapowiadał się pogodnie. Podobnie jak cały poprzedni tydzień. 
       O godz. 10.00 na komisariat policji zgłoszona została informacja o kradzieży w starej willi mieszczącej się na skrzyżowaniu ulic Słodkiej i Cukrowni.
       Porucznik Malina przybył na miejsce przestępstwa, na ul. Słodką 20, o godz. 10.50. 
Była to okazała, stara willa, której właścicielem był złotnik i jubiler, pan Bratek.
       Pan Bratek zgłosił kradzież złotego medalionu- rodzinnej pamiątki, od razu, gdy zorientował się, że sejf jest pusty. Przez weekend nie było go w domu. Przebywał na targach jubilerskich w Pradze.
       Porucznik Malina bardzo dokładnie rozejrzał się dookoła, zwrócił uwagę na pobliskie domy sąsiadów oraz na kawałki potłuczonej szyby przed willą Bratka.
       Pan Bratek oprowadził porucznika Malinę po willi. Porucznik zwrócił uwagę na wybite okno w salonie. Na podłodze nie było jednak szkła. 
       W salonie panował bałagan. Wokół sejfu było pełno piany pachnącej malinowym płynem do naczyń pana Bratka. Otwarta była apteczka. Zniknęła z niej woda utleniona… ale nigdzie nie było plam krwi… Na podłodze był rozsypany proszek przypominający drożdże instant… 
       Czyżby ktoś próbował zatuszować ślady?
       Pan Bratek twierdził, że niczego nie dotykał, poza sejfem. Porucznik zabezpieczył odciski palców na sejfie. Pobrał odciski palców od Bratka. Porucznik postanowił od razu zidentyfikować i zinterpretować odciski palców.
       Na głównych drzwiach wejściowych były tylko odciski właściciela willi. Odciski palców znalezione na sejfie nie należały tylko do pana Bratka.
       Pan Bratek w ostatnich dniach nie przyjmował gości. W piątek, przed wyjazdem, cały dom wysprzątała zatrudniona u niego od lat pani Anna- „jednoosobowa ekipa do zadań specjalnych”. (...)
       Po wyjściu porucznika Maliny pan Bratek otrzymał e-mail od nieznanego nadawcy 
 o bardzo dziwnej treści:
 | 9 | 53 | 3 | 15 |      | 5 | 13 | 8 | 7
 | 92 | 3 | 20 |      | 29 | 35 | 8 | 74 | 28 | siedem
       Pan Bratek poinformował porucznika Malinę o niepokojącej, nietypowej wiadomości.
       Porucznik Malina rozszyfrował wiadomość. Co w niej było? Gdzie udał się porucznik po jej odczytaniu? (...)
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany na lekcjach chemii w Szkole Podstawowej nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie w klasie 8a od końca października 2021 r. do lutego 2022 r.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Nauka zdalna bądź hybrydowa nie będzie przeszkadzała w realizacji projektu. Spotkania będą wtedy mogły być organizowane przez aplikację TEAMS. Praca w grupach będzie możliwa. Pomysły i instrukcje na wykonanie doświadczeń proponować będą uczniowie, a doświadczenia wykona nauczyciel na spotkaniu. Niektóre doświadczenia będą mogli przeprowadzić w domu, np. powstawanie korozji, wpływ coli na korozję, zdejmowanie odcisków palców za pomocą grafitu z ołówka).
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą odpowiedzialni za przeprowadzenie śledztwa, dochodzenie, wskazywanie śladów, projektowanie doświadczeń i ich wykonywanie, formułowanie wniosków, tworzenie mowy oskarżycielskiej i obrończej oraz przedstawienie całego dochodzenia za pomocą prezentacji multimedialnej i zaprezentowanie jej społeczności szkolnej i innym nauczycielom szkoły, na stronie internetowej szkoły, na Facebooku szkoły.
Uczniowie będą kształtować umiejętność pracy w grupie, kształtować relacje interpersonalne, będą rozwijać swoją kreatywność, poszerzać wiedzę chemiczną w inny, nietypowy sposób.
Uczestnicy projektu będą posługiwali się językiem chemicznym, nabędą umiejętność logicznego myślenia w powiązaniu z wiedzą chemiczną, poznają nowe związki chemiczne i nowe reakcje.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczylibyśmy na wzbogacenie pracowni chemicznej w nowe odczynniki chemiczne (może sprzęt) oraz na nagrody dla uczniów realizujących projekt.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł na projekt pozwala na wszechstronny rozwój uczniów pod względem emocjonalnym, społecznym i intelektualnym, a przy tym gwarantuje niesamowitą zabawę. Uczy bawiąc.
Opis realizacji

Opis realizacji

Czego udało nam się dokonać?  Od pomysłu... do projektu? Udało nam się zrealizować wszystkie nasze cele i założenia. Udało nam się udowodnić, że uczniowie potrafią ze sobą doskonale współpracować i cieszyć się ze swoich sukcesów.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwaniem było zaryzykować i uczniom klasy 8 zaproponować zagadkę kryminalną. Pomysł się sprawdził. W trakcie realizacji projektu nie napotkaliśmy przeszkód. Myślę, że z takim zespołem uczniów dalibyśmy sobie radę z każdym problemem, który by się pojawił w trakcie realizacji.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie, przede wszystkim, nauczyli się siebie słuchać, dyskutować, wyciągać wnioski, doskonalili umiejętność pracy w grupie, umiejętność logicznego myślenia. Poznali, w jaki sposób można pobierać i analizować odciski palców. Samodzielnie wyszukiwali wiadomości z różnych źródeł (książek, internetu). Usystematyzowali wiadomości dotyczące zdrowia, wpływu alkoholu na organizm człowieka. Poszerzyli swoją wiedzę chemiczną poprzez wykonywanie doświadczeń, analiz, formułowanie wniosków, pisanie równań reakcji chemicznych, szukanie odpowiedzi w internecie. Tworząc prezentacje multimedialne doskonalili umiejętności posługiwania się technologiami informatycznymi. Tworząc makiety z postępu śledztwa rozwijali swoją kreatywność.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Ci, którzy śledzili naszą pracę nad projektem dowiedzieli się na pewno, że lekcje chemii nie muszą być trudne i nudne. Efektami naszej pracy nad projektem podzieliliśmy się ze społecznością szkolną przedstawiając na lekcjach chemii prezentacje uczniów oraz zamieszczając zdjęcia na szkolnym Facebooku, w sali chemicznej i na korytarzu. Na holu zawisł baner przedstawiający nasze zmagania.
O naszym projekcie można było przeczytać artykuł w Gazecie Pomorskiej- Tygodnik Lipnowski, na stronie internetowej gazety: lipno.naszemiasto.pl: https://lipno.naszemiasto.pl/w-szkole-podstawowe-nr-3-w-lipnie-na-chemii-zrobilo-sie/ar/c5-8657135?utm_source=facebook.com&utm_medium=tygodnik-lipnowski&utm_content=edukacja&utm_campaign=w-szkole-podstawowe-nr-3-w-lipnie-na-chemii-zrobilo-sie&fbclid=IwAR3GjNGQYKRfs2sd8_AmXJwb_LnJ45VZlJ5IRyCQqS-CLsCN_rf0pNJ3wkw a także na stronie Urzędu Miasta Lipna. Napisałam również artykuł do czasopisma redagowanego przez Kujawsko- Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku do numeru "Ruch dla mózgu" maj/ czerwiec 2022. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego, że udało nam się rozwiązać zagadkę, współpracować i sprawić, że nasze lekcje miały w sobie jakiś element zaskoczenia. A nasze relacje pojawiające się na Facebooku, gazecie, w sali chemicznej wywoływały zainteresowanie i miłe słowa innych uczniów, rodziców i nauczycieli. Genialne prezentacje uczniów, ich pomysłowość udowodniły, że wiele się nauczyli.
I było tak, jak zakładaliśmy: uczyliśmy się bawiąc.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nic nie zrobilibyśmy inaczej. Warto zaryzykować, próbować nowych rozwiązań, zaciekawić, rozweselić..., aby obserwować sukces uczniów, ich satysfakcję i dumę z wykonania zadania.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczyłam na zakup niezbędnych odczynników potrzebnych do realizacji projektu, na reklamę w postaci baneru, który zawisł w holu szkolnym, a wiosną zawiśnie przed szkołą oraz na pamiątki dla uczestników projektu: spersonalizowane kubki chemiczne i książki "Z czego zrobiony jest świat? Jak żelazo pomaga nam oddychać, potas pozwala nam widzieć i inne supermoce pierwiastków" (Anja Royne).

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika

Adres

Traugutta 2, 87-600 Lipno

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów