Numer projektu: 115
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Ruchome zabawki z materiałów biodegradowalnych

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Mogłabym powiedzieć, że głównym celem projektu jest stworzenie ruchomych zabawek z materiałów biodegradowalnych, z wykorzystaniem silniczków, silniczków DAG, koszyczków do baterii itp. Jest to pomysł moich uczniów, którzy jeszcze w trakcie pracy zdalnej, szukali fajnych pomysłów na zajęcia stacjonarne z połączeniem zajęć zdalnych. Jednak dla mnie samej najważniejszym celem jest to, ze moi uczniowie będą mogli spędzić razem czas po lekcjach, razem będą mogli zaplanować działania, będą mogli ze sobą współpracować. Zadbają o swoje relacje. Zależy mi na rozwoju kompetencji społecznych moich uczniów, ponieważ wiem, że są one bardzo ważne w dorosłym życiu. Zależy mi, aby uczniowie dokonywali wyborów, aby nie bali się wyjść z swoją propozycją, aby dzielili się swoimi pomysłami oraz akceptowali pomysły innych. Marzy mi się, aby projekt głównie z fizyki i ekologii miał wpływ na przyjaźnie tych młodych ludzi. 

Kocham innowacyjne metody pracy, uwielbiam wykorzystywać narzędzia internetowe- i tego również w naszym projekcie nie zabraknie. Wykorzystamy m.in. NearPod, Wordwall, Canvę oraz TinkerCada. Tych narzędzi zapewne będzie więcej, ale wybór zostawię moim uczniom, ponieważ wiem jak bardzo kochają pracować w narzędziach TIK. 

W efekcie końcowym przy współpracy zespołu powstaną zabawki z materiałów biodegradowalnych, damy drugie życie rzeczom, które zostały już skazane tylko na śmietnik. Do swojego projektu zaproszę uczniów z trudnościami w nauce oraz uczniów, którzy radzą sobie z fizyką. Chcę pokazać, że fizyka to piękny przedmiot, którym można się bawić. Kiedy uczniowie zaczynają fizykę w klasie 7, często słyszę "A mama mówiła, że to trudny przedmiot". Ja się z tym nie zgadzam. Zresztą już po miesiącu uczniowie widzą, że fizyka jednak nie jest taka zła. Zależy mi jednak na tym, aby odczarować mój przedmiot na skalę całego miasta. Pokazać wszystkim, że mylą się i, że fizyka jest magiczna :) 

Plan działania

Plan działania

1. Projekt będzie realizowany głównie na zajęciach dodatkowych. W szkole zostaną również zorganizowane dodatkowe wieczory. Chcę, aby uczniowie mieli realny wpływ na zaplanowane zajęcia, dlatego to oni będą organizować wszystkie wieczory. 
2. Na początku będziemy pracować zdalnie (pomysł uczniów). Wykorzystam do tego przygtowane lekcje na Nearpod oraz TinkerCada.  To drugie narzędzie pozwala wprowadzić obwody elektryczne. Wiedza ta jest niezbędna przy planowaniu swojej ruchomej zabawki. 
3. Uczniowie będą w narzędziu TinkerCad tworzyć swoje własne symulacje z obwodami elektrycznymi. 
4. Czas na pracę stacjonarną. Zdobytą w trakcie pracy zdalnej wiedzą uczniowie wykorzystają tworząc  swoją własną latarkę z wykorzystaniem żaróweczki, koszyczka na baterię, przewodów i źródła. 
5. Uczniowie stworzą tańczące serce. 
6.  W ostatnim etapie uczniom zostanie zorganizowany wieczór w szkole, w trakcie które uczniowie będą tworzyć swoje własne zabawki, zabawki autorskiego pomysłu z materiałów biodegradowalnych. 

Dodatkowym zadaniem dla uczniów będzie nagrywanie kolejnych etapów tworzenia zabawek oraz zmontowanie filmu. Wykorzystają do tego oczywiście swoje smartfony, tablety szkolne, statywy itp. Sam film zostanie zmontowany w Canvie.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będą realizowane w Szkole Podstawowej w Janikowie. W trakcie zajęć z fizyki oraz dodatkowych zajęć organizowanych dla klasy.  
Nasze działania będą również opublikowane na Youtubie, facebooku szkolnym oraz na stronie szkoły. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Nauka zdalna nie jest nam straszna. Wybór odpowiednich narzędzi internetowych i ta forma uczenia się może być dla uczniów nowym ciekawym doświadczeniem. Już w  roku ubiegłym tworzyliśmy  w trakcie pracy zdalnej z uczniami wiatraki, głośniki oraz wiele innych doświadczeń.  
Po prostu potrzebne do stworzenia materiały uczniowie będą mogli wziąć ze szkoły. Zajęcia będą prowadzone zdalnie. Nauczyciel z wykorzystaniem narzędzia TinkerCad, Nearpoda, Canvy, Genially, StoryJumper wprowadzi uczniów w świat obwodów. Rok temu prowadziłam 4 koła- robotyczne, programistyczne, koło odkrywców fizyki oraz kółko Asów Internetu. Udało nam się zrealizować wiele akcji, wiele zadań. Frekwencja na zajęciach była 100%. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie i nauczyciel w projekcie będą partnerami, którzy wspólnie mają osiągnąć zamierzony cel. Uwielbiam w ten sposób pracować. Dzięki projektom moi uczniowie otwierają się, pokazują swoje możliwości. Widzę, że mi ufają, a ja ufam im. Dlatego w projekcie będziemy PARTNERAMI. Wspólnie będziemy decydować, wybierać, planować. 
Uczniowie nauczą się tworzyć swoje własne zabawki, zauważą, że można dać drugie życie materiałom biodegradowalnym. Uczniowie poszerzą swoje kompetencje z zakresu fizyki. Nauczą się planowania, współpracy, zadbają o relacje. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Na zakup odpowiednich materiałów, które pozwolą stworzyć zabawki, to znaczy na zakup silniczków, silniczków DAGU, żaróweczek, diod, przewodów, koszyczków do baterii itp. Napisałam dość ogólnikowo, ale zależy mi, aby to uczniowie przygotowali cały kosztorys zakupu odpowiednich materiałów i żeby to oni je zamówili. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Pomysł jest pomysłem uczniowskim. W roku ubiegłym w trakcie nauczania zdalnego uczniowie wspólnie ustalili czego chcieliby się nauczyć w trakcie nauczania stacjonarnego. Zdobyty grant pozwoli nam zrealizować pomysł naszych uczniów.  Od kilku lat staram się odczarować fizykę, pokazać uczniom, że jest to fajny, praktyczny przedmiot, którym można się bawić. Na ten moment idziemy w dobrym kierunku. Wykonujemy setki doświadczeń, tworzymy latarki, projektory, tańczące choinki. Pracujemy również z Arduino, wykorzystujemy okulary VR oraz Makey Makey. Wychodzimy z fizyką do młodszych uczniów z klas 1-3. Grant pomógłby mi pokazać młodym ludziom, że fizyka jest po prostu piękna, a oni mogą się nią bawić. 
Filmy

Filmy

https://www.canva.com/design/DAEu_AWAb0s/VSEkj1BEDgkxo7-yOi9T6w/watch?utm_content=DAEu_AWAb0s&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

https://www.canva.com/design/DAEvpiua0Fs/6t2vW3_bFHEy2mNYI0xGOg/watch?utm_content=DAEvpiua0Fs&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

Udostępniam linki do filmów, które pokazują ostatnie dwa tygodnie zajęć z fizyki w klasach 7-8. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Ostatni czas był dla nas bardzo intensywny. Spotykaliśmy się systematycznie w poniedziałki na wieczorach w szkole. W trakcie tych zajęć tworzyliśmy zabawki z materiałów biodegradowalnych. Pomimo, że zrealizowaliśmy projekt, pomimo, że zaplanowane zadania zostały wykonane,  to my nadal będziemy się spotykać. Kolejne spotkania są już zaplanowane. 

Co nam się udało?
Uczniowie stworzyli swoje własne ruchome zabawki. Zadbali o swoje relacje. Niektórzy z nich się otworzyli i poznałam ich z całkowicie innej strony. Uczestniczy naszego projektu poszerzyli również swoje kompetencje z zakresu fizyki. Zobaczyli, że nie jest ona taka straszna, jak ją malują. 

Moim zdaniem, był to fantastyczny czas dla moich uczniów oraz fantastyczny czas dla mnie. Nie zaprzestajemy, ale działamy dalej. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Jedyny problem, z jakim sobie szybko poradziliśmy, to chwilowy brak prądu :) 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Nauczyli się współpracy, zadbali o swoje relacje, poszerzyli swoje kompetencje z fizyki. 
Nauczyli się również planowania swojej pracy, organizacji. Takie projekty są bardzo ważne dla młodych ludzie, ale też bardzo ważne dla nauczycieli. Ja również bardzo dużo wyniosłam z naszych spotkań. Poznałam moich uczniów, zobaczyłam ich z całkowicie innej perspektywy, zobaczyłam jak nasza młodzież jest otwarta, kreatywna, pełna pomysłów. Zarażali swoją radością, motywowali. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Na początku planowaliśmy jeden wieczór w szkole. Ostatecznie każde nasze spotkanie było zorganizowane w trakcie poniedziałkowego wieczoru. Nikt nie "marudził", że w poniedziałek takie spotkania, uczniowie po prostu się pojawiali. W trakcie naszych spotkań ustaliliśmy, że podzielimy się naszą wiedzą z młodszymi kolegami. Czekamy za kolejnym zamówieniem z sliniczkami, kabelkami i zaprosimy uczniów z budynku przy ulicy Kozala. W ten sposób moi uczniowie będą mogli sprawdzić się w roli nauczycieli, a młodsi uczniowie stworzą swoje zabawki. Chcemy właśnie w taki sposób wyjść do społeczności lokalnej. 
Dodatkowo filmy z naszych zajęć publikowaliśmy na naszym szkolnym kanale Yt, na fb i stronie szkoły. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Udało nam się zrealizować wszystkie zadania. Cieszymy się z tego bardzo. Jednak chyba najbardziej dumnie jesteśmy z tego, że trakcie naszych spotkań mogliśmy po prostu pobyć razem, zrealizować pomysł, móc być otwartym na kreatywność, nie bać się swoich pomysłów. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Na pewno zaplanowałabym więcej spotkań. Widzę, że uczniowie jak mogą pobawić się z obwodami elektrycznymi, stworzyć coś swojego własnego, to są pełni zapału, energii. Chętnie podejmują działania. 
Dlatego nie zaprzestajemy z działaniami w ramach projektu, tylko nadal będziemy się spotykać w poniedziałkowe wieczory. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Udało nam się kupić troszkę więcej elementów niż planowaliśmy.  Dzięki udziałowi w projekcie zakupiliśmy: silniczki, przewody, taśmy miedziane, wyłączniki, koszyczki do baterii, baterie, śrubokręty, nożyce do kabli, diody. 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://www.youtube.com/watch?v=KFeI6lAG-7g
https://www.youtube.com/watch?v=KJ3cplASBlw
Załączniki

Załączniki

Szkoła

Szkoła Podstawowa w Janikowie

Adres

Bp.Michała Kozala 3, 88-160 Janikowo

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów