Numer projektu: 236
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

PW22 (pomocny wnuczek 2022)

Złoty Grant

Złoty Grant

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

      Młodzież postawiła sobie za cel zbudować wózek, który ułatwiłby starszym osobom przemieszczanie się z zakupami. Ma być nieduży i  intuicyjny w obsłudze. Zaletą pojazdu jest jego bezkosztowe zasilanie ogniwem fotowoltaicznym. 
Realizacja pomysłu pozwoli młodzieży zapoznać się  z technicznymi aspektami pracy pojazdu, takimi jak napęd. Ważne jest, że będą mieli okazję poznać budowę i zasadę działania technologii wykorzystującej energię odnawialną. 
Plan działania

Plan działania

Wózek powstanie z materiałów pochodzących w dużej mierze z recyklingu. Dokonaliśmy wstępnych obliczeń niezbędnej mocy silnika, przeanalizowaliśmy konstrukcję napędu elektrycznego, pracę paneli słonecznych, zasilanie akumulatorów. Chcemy, aby PW22 "woził" zakupy również w mniej sprzyjających pogodowo warunkach, dlatego sprawdzamy działanie oddanych do utylizacji akumulatorów.  Młodzież planuje zbudować wózek ze sklejki wodoodpornej, zamontować układ napędowy wraz z zasilaniem. Ważnym aspektem są testy - została już do nich wytypowana  babcia jednego z uczniów biorących udział w projekcie :)
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt zamierzamy przeprowadzić z wykorzystaniem pomocy i wyposażenia Publicznej Szkoły Podstawowej nr 24 w Radomiu. Członkowie naszej grupy pracują nad projektem od 11 listopada 2021r., starając się zaplanować każdy możliwy szczegół. Mamy nadzieję, że po przyznaniu grantu będziemy mogli sfinalizować realizację naszego pomysłu. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Realizacja pomysłu nie jest zagrożona wprowadzeniem nauki zdalnej. Udało nam się do tej pory wykonać niezbędne obliczenia i próby działania instalacji elektrycznej. W przypadku  zamknięcia szkół  podzielimy zadania i będziemy kontaktować się za pomocą platformy edukacyjnej. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Sam pomysł zbudowania wózka dla osoby starszej świadczy o dużej wrażliwości młodzieży na potrzeby innych i to tę cechę należy doceniać i pielęgnować. Ponadto uczniowie nauczą się prezentowania własnych pomysłów oraz  współpracy przy realizacji projektu. Nowością jest dla nich działanie poszczególnych podzespołów instalacji elektrycznej, które wykorzystamy podczas realizacji. Ciekawym doświadczeniem jest tworzenie teorii i konieczność weryfikowania hipotez, które stawiają. Spotykamy się, wymieniamy pomysły, sprawdzamy rozwiązania w praktyce. Pracując razem, nabywają kompetencji i wiedzy na temat swoich predyspozycji osobowościowych oraz możliwości. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant przeznaczymy na części do naszego wózka. Dzięki niemu uda się sfinansować zakup materiałów, części do napędu, panele fotowoltaiczne o odpowiedniej mocy. Mamy nadzieję, że pomysł na PW22, który tak spodobał się naszym starszym bliskim, będzie w praktyce funkcjonalnym narzędziem.  
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz wózek łączy praktyczne, sprawdzone rozwiązania z nowoczesną technologią korzystania z odnawialnych źródeł energii, co sprawi, że będzie funkcjonalny i przyjazny dla środowiska. Dzięki niemu starsze osoby będą miały pomoc, której potrzebują. W dzisiejszych czasach warto mówić o tym, że można na różne sposoby wykorzystywać energię ze Słońca. Pragniemy pokazać odbiorcom naszego produktu, że nowe technologie i rozwiązania nie są aż tak trudne do opanowania. Nigdzie nie spotkaliśmy się z takim pomysłem, dlatego sądzimy, że uda nam się otrzymać grant, który pozwoli nam zrealizować ten projekt. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Zgłoszony do konkursu projekt zakładał zbudowanie wózka na zakupy, który dzięki pracy silnika wspomógłby osoby starsze w przenoszeniu ciężkich rzeczy. Udało się! :) 
Realizacja pomysłu, planowanie działań, projektowanie, rozwiązywanie rodzących się problemów - wszystko to mamy za sobą. Możemy pochwalić się działającym, spełniającym swoją funkcję pojazdem.
Pomocny Wnuczek 2022 jest wyposażony w panel słoneczny, który zapewnia bezkosztowe ładowanie akumulatora. Wózek ma możliwość regulowania prędkości, tryb jazdy do przodu i do tyłu oraz panel, na którym widać poziom naładowania akumulatora. Realizując projekt nauczyliśmy się współpracy. Wiemy, że pomysły można i trzeba realizować, bo choć brakowało nam na pewnych etapach pracy umiejętności i doświadczenia, to z pomocą rodziców, przy odrobinie chęci i kreatywności można naprawdę dużo zdziałać. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Gdy z perspektywy czasu i ukończonej pracy przychodzi nam mówić o problemach, to jakoś nikt niczego nie pamięta. Zajęło nam sporo czasu przeszukiwanie Internetu w celu zakupienia zasilania. Potem, gdy mieliśmy już panel słoneczny, przyszedł czas na silnik, napęd i z każdym zakupionym elementem rodziła się coraz większa obawa o poskładanie wózka w jedną, sprawną całość ;)  Z pomocą przyszli nam rodzice. Wyszukany w garażu rowerek, tatusiowie z wiertarkami oraz spawarkami i jeszcze więcej rozgardiaszu przy rozbieraniu czy składaniu od nowa. Uczestniczyliśmy we wszystkich pracach. Uczyliśmy się cięcia metalu, budowy osłon, wiercenia i skręcania. Poprosiliśmy, zaprzyjaźnionego już z nami, Pana Romana o pomoc przy złożeniu elektroniki niezbędnej do sterowania wózkiem. Zorganizował dla nas cykl warsztatów, na których uczył nas zasad łączenia obwodów elektronicznych i funkcjonalności poszczególnych elementów. Nawet przy tym etapie pracy nad PW22 nas nie zabrakło. Ostatni miesiąc to czas intensywnej pracy przy projekcie, dlatego bardzo, bardzo się cieszymy, że nam się udało :)
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Wszyscy uczestnicy projektu mocno napracowali się przy jego realizacji. Mimo podziału obowiązków nikt nie chciał uronić nawet chwili z pracy nad PW22. Realizacja projektu wymagała od młodzieży umiejętności planowania, pracy i nawiązywania kontaktów. Uczniowie, wszyscy bez wyjątków, wykonywali prace ręczne przy składaniu pojazdu. Nauczyli się używania wiertarki, szlifierki czy nożyc do metalu. Skręcali, lutowali, malowali i szyli. Niewątpliwie dużo skorzystali z warsztatów z elektrotechniki, które zorganizował dla nas zaprzyjaźniony specjalista elektronik.
Nauczyli się realizować pomysły, przekonywać innych do własnego punktu widzenia, ale też opanowali trudną sztukę kompromisu. Z ich wypowiedzi wynika, że to nie była jednorazowa przygoda z innowacyjnością. Będą szukać inspiracji, są otwarci na nowe wyzwania i potrzeby. Cieszy fakt, że tak młodzi ludzie biorą odpowiedzialność za podjęte zobowiązania. I najważniejsze, że ciągle towarzyszy im dziecięca radość z sukcesu, jakim niewątpliwie jest ukończenie Pomocnego Wnuczka 2022. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

PW22 to wózek na zakupy. Pomysł na jego budowę jest odpowiedzią młodzieży na potrzeby osób starszych. Osiedle na którym mieści się szkoła jest jednym z pierwszych w Radomiu. Dzieci widują ludzi robiących zakupy w osiedlowym sklepie. Osoba starsza często nie ma samochodu, którym mogłaby podjechać po większe sprawunki.  Testowaliśmy nasz pojazd w jednym ze sklepów i zbieraliśmy opinie o jego funkcjonalności. Spotkaliśmy się z pochwałami za pomysł i jego wykonanie. 
Pracując przy realizacji projektu korzystaliśmy z pomocy i wsparcia rodziców i znajomych. Wiele osób śledzi naszą pracę. Nauczyciele, rówieśnicy i młodsi koledzy dopingują nas i podziwiają naszego PW22. Jako grupa projektowa propagujemy nasz wynalazek. Udzieliliśmy wywiadu, umieszczamy posty na stronie szkoły informujące o postępach w realizacji. Dla uczniów klas ósmych zorganizowane zostały warsztaty z elektrotechniki. Zaplanowane zostały kolejne spotkania o tej tematyce. O naszym udziale w Konkursie Projektanci Edukacji i o PW22 będziemy mieli okazję mówić również na festynie rodzinnym organizowanym rokrocznie przy współpracy z Parafią i instytucjami działającymi na terenie osiedla. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Każdy z nas podczas realizacji projektu odniósł swój mały sukces. Dla jednego była to nowa umiejętność manualna, dla kogoś innego udzielenie wywiadu, jeszcze ktoś inny cieszył się z tego, że jego tata bardzo pomógł całej grupie przy przerabianiu dziecięcego rowerka na wózek zakupowy dla babci. Wszyscy jesteśmy dumni z siebie nawzajem, z tego, że udało nam się tego dokonać - zbudowaliśmy pojazd :) To nic, że klapka trochę odstaje, że nakrętki trzeba zmienić na takie, które same się nie odkręcają, że siatkę na zakupy trzeba będzie przypinać wsuwką do włosów. To Nasz Pomocny Wnuczek 2022. Nigdy nie zapomnimy, że mieliśmy pomysł, wygraliśmy grant na jego realizację i zbudowaliśmy go sami :)
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Jako nauczyciel pragnę zaznaczyć, że bardzo ważne jest angażowanie dzieci/ młodzieży w każdy etap pracy nad projektem. Niech to będzie majsterkowanie lub coś wydawałoby się mocno wykraczającego poza ich możliwości. Niech obserwują, dotykają, wypowiadają się i modelują pracę na poszczególnych etapach. Tylko przez doświadczenie i towarzyszącą temu zabawę nauczą się i będą mieli poczucie sukcesu. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Środki z grantu przeznaczyliśmy na niezbędne zakupy: akumulator, panel słoneczny, silnik z przekładnią i dostosowane do napędu koła. Wszystko to wykorzystaliśmy do przerobienia rowerka dziecięcego, który zyskał w ten sposób drugie życie. 

Szkoła

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 24 im. K. Makuszyńskiego w Radomiu

Adres

Powstańców Śląskich 4, 26-600 Radom

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów