Numer projektu: 111
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Maska(rada)

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Jako aktorzy kółka teatralnego działającego przy naszej szkole, chcielibyśmy wykonać projekt edukacyjny, którego efektem końcowym byłyby profesjonalne maski teatralne. 
Plan działania

Plan działania

Wykonanie projektu składałoby  się z kilku etapów:
1. Przygotowanie maski z gipsu tzw. "kopyta"-wykonanie maski z bandaży gipsowych każdemu uczniowi biorącemu udział w projekcie.
2. Nałożenie 6 warstw butafory na maskę "kopyto".
3. Zagruntowanie maski i jej malowanie wg własnego pomysłu , ale w 1 konwencji.
4. Przymocowanie do maski drążka do trzymania.
5. Zajęcia teatralne z maską przeprowadzone przez aktorkę-lalkarkę w Akademii Sztuk Teatralnych. Praca z maską, okazywanie emocji.
6. Zajęcia z psychologiem nt. emocji, ich okazywania, radzenia sobie z nimi; po co nam złe emocje?
7. Odgrywanie krótkich etiud z okazywaniem emocji- zamieszczenie filmików na kanale YouTube.
8. Przekazanie masek Uniwersyteckiemu Szpitalowi Dziecięcemu w Krakowie z przeznaczeniem na oddział  dla młodzieży w wieku 15-18 lat leczonej onkologicznie.
Wszystkie etapy odbywałyby się w małych 5-6 osobowych zespołach.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania chcielibyśmy prowadzić na terenie szkoły od poniedziałku do piątku, w godzinach popołudniowych wolnych od zajęć w terminie styczeń-marzec 2022.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

1. Spotkania na Teamsach-konsultacje oraz nakładanie kolejnych warstw butafory. A jeśli będzie to możliwe to w małych zespołach na terenie szkoły.
2. Warsztaty - online.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Wszyscy uczniowie są odpowiedzialni za:
1. Wymyślenie pomysłu (podczas warsztatów teatralnych wszyscy wyrazili chęć przystąpienia do projektu).
2. Wymyślenie tytułu projektu - spotkanie na Teamsach.
3. Podanie pomysłu - do kogo będzie adresowany projekt. Początkowo większość uczniów chciała po wykonaniu masek dokonać licytacji w środowisku lokalnym a pieniądze przekazać na potrzeby Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie,  którym współpracujemy. Jednak zapytaliśmy o zdanie Szpital, który poprosił o maski dla dzieci w wieku 15-18 lat leczonych w szpitalu. Pani rzecznik szpitala uzasadniła swą prośbę faktem, iż dla tej grupy wiekowej trafia najmniej rzeczy/upominków, a najwięcej zawsze do dzieci młodszych. Stąd ich prośba.
W dalszej części jeśli otrzymamy grant:
4. Samodzielne wykonanie własnej maski teatralnej.
5. Wzajemna pomoc podczas wykonanie maski-"odlewu" twarzy tzw. maski-kopyta.
6. Przekazanie przez przedstawicieli grupy teatralnej masek Uniwersyteckiemu Szpitalowi Dziecięcemu w Krakowie.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

1. Warsztaty
2. Klej do tapet
3. Szary papier
4.Farby, pędzle- biała farba malarska oraz farby akrylowe
5.Drewniane drążki
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

KORZYŚCI DLA UCZNIÓW:
1. Wspólnie spędzony czas, integracja grupy teatralnej.
2. Działania społeczne na rzecz innych, kształtowanie postaw społecznych, empatii.
3. Pokazanie uczniom, że można aktywnie i ciekawie spędzić czas wolny.
4. Wspólna zabawa (maskarada).
KORZYŚCI DLA MŁODZIEŻY PRZEBYWAJĄCEJ NA LECZENIU ONKOLOGICZNYM W SZPITALU:
1. Skierowanie własnych myśli na czymś przyjemnym, innym niż choroba i leczenie.
2. Miło, "beztrosko" spędzony czas (maskarada).
3. Zabawa, nauka pracy z maską teatralną.
KORZYŚCI DLA OBU GRUP:
1. Poznanie sposobów radzenia sobie z emocjami, próby wdrażania ich w życie codzienne (maska-rada).
2. Teatr otwiera ludzi. Łatwiej przekażemy emocje maską teatralną, pod którą często kryją się nasze własne emocje, które w realnym życiu trudno niekiedy nam okazać.
3. Przyjemny, wspólnie spędzony czas.
Opis realizacji

Opis realizacji

1.Wykonaliśmy 25 profesjonalnych masek teatralnych, które przekazaliśmy nastoletnim podopiecznym Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie. 2. Dla uczniów- odbyły się warsztaty teatralne z animacji maską, które poprowadziła aktorka -lalkarka , wykładowczyni Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

1. Nie każdy mógł/ chciał mieć nałożony odlew gipsowy kopyta maski. Jednak z tym liczyłam się już od początku. Było to 3 uczniów. Pomogli w tym inni uczniowie, którzy zrobili odlew na swojej twarzy. 2. 2 uczniów w trakcie realizacji zrezygnowało na samym początku, uznali, że nie dadzą rady- w jednym przypadku unieruchomiona noga w gipsie, w drugim uczeń uznał, że nie czuje się na siłach by to zrobić. 3. Nie udało się przeprowadzić warsztatów z psychologiem nt. radzenia sobie z emocjami. Osoba umówiona na spotkanie obiecywała, że je poprowadzi, jednak mimo obietnic nie udało się (4x prosiłam i przypominałam, otrzymywałam informacje, że ustalimy termin i nie udało się). 4. Z mojej strony fizyczne zmęczenie-praca popołudniami zbyt obciążyła mnie, co przypłaciłam dość dużymi problemami zdrowotnymi i wyłączeniem na tydzień mojej wszelkiej aktywności. 5. Nie tak łatwo zdobyć szary szorstki papier pakowy, ale udało się. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

1. Wykonać profesjonalne maski teatralne, poznając technikę ich wykonania. 2. Poznali słownictwo z tym związane. 3. Dalsze rozbudzanie empatii i pracy dla innych. 4. Budowanie zespołowości 5. Podczas warsztatów zgłębili tajniki animowania maską, ożywiania jej na scenie by wyrazić nią emocje, gesty, ruchy, nauczyć ją słuchać, pokazywać zdziwienie... 6. Z mojej strony stwierdzenia uczniów typu "to może wydzierajmy razem papier  i będzie to nasz wspólny do nakładania butafory"-BEZCENNE!
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

1. Promocja szkoły w środowisku lokalnym 2. Duma społeczności lokalnej (wyrażona w komentarzach na zamkniętej grupie facebookowej) z uczniów, że działają dla innych.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

1. Z pracy dla innych 2. Z faktu, że udało się oddać maski podopiecznym szpitala, co nie jest sprawą łatwą- uczniowie robili to po raz pierwszy, włożyli dużo wysiłku fizycznego i całe swe serce w wykonanie swej maski, którą nie mogli zatrzymać a trzeba było dać ją komuś. 3. Ja jako opiekun z samodzielności uczniów, ich wzajemnej współpracy, rozmów "przy okazji" Małych z Dużymi(rozmowy uczniów kl. I z uczniami kl. VIII- bezcenne!) na przeróżne tematy, np.: o snach, grach-zaletach i wadach gier komputerowych. Fajnie było ich "podsłuchiwać". To oni je inicjowali podczas pracy, sami je moderowali. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nic, wszystko zg z planem i założeniem.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

1. Pędzle, farby akrylowe 2. Opaski gipsowe 2. Wazelinę kosmetyczną 3. Emulsję 4. Warsztaty teatralne 5. Klej wikol i klej do tapet 6. Piórka ozdobne

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. A. Skupnia-Florka w Gliczarowie Górnym

Adres

Wierchy 121, 34-425 Gliczarów Górny

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów