Numer projektu: 185
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Podróżowanie przez czytanie

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Pomysł polega na czytaniu książek (począwszy od lektur, poprzez takie, które wybiorą uczniowie i te zaproponowane przez nauczyciela), które zabiorą nas w podróż po mapie Polski i świata i wykonywanie związanych z nimi zadań. Chciałabym pokazać dzieciakom, że książki mogą zabrać nas w miejsca, w które nie uda nam się nigdy wyjechać, ale także pozwolą nam lepiej poznać miejsca niedalekie i dzięki temu do tych podróży zachęcić. Chcę by czytanie lektur nie było nudnym zadaniem, ale przygodą, podróżą. 
Ustalimy listę książek, przeczytamy je (wspólnie w klasie podczas naszych "Poranków czytanków", wszyscy tę samą w domu lub wybrane samodzielnie). Wykonamy zadania (różne, w zależności od lektury), naniesiemy na mapę świata zawieszoną w sali lekcyjnej informacje o przeczytanej książce, o miejscu, w które nas zabrała.  
Plan działania

Plan działania

Plan działania:
- ustalenie listy książek,
- poznanie (przeczytanie) wybranych książek, które zabiorą nas w podróż po mapie Polski i mapie świata,
- zaprezentowanie przed klasą przeczytanych książek, wykonanie reklamy (w postaci plakatu, pudełka skojarzeń, "książki na wieszaku", gry, teatrzyku kamishibai lub dowolnej innej, wybranej przez zespół formy),
-przygotowanie mapy świata, zawieszenie jej w sali lekcyjnej, zaznaczanie miejsc, w które zawędrowaliśmy poznając daną lekturę.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będziemy prowadzić w ramach zajęć obowiązkowych z moimi dzieciakami, uczniami klasy 2. Zimą wybierzemy się z Anarukiem na Grenlandię i spotkamy pingwiny z "Zaczarowanej zagrody", wiosną wybierzemy się w podróż pociągiem do Włoch (z psem, który jeździł koleją), tuż przed wakacjami zawitamy do Afryki z Kazikiem i Doktorem Dolittle. Gdzie jeszcze będziemy? Kiedy? To zależy od dzieciaków :) Przypuszczam, że czeka nas wyprawa po Polsce szlakiem Pompika, do Chin, czy spotkanie z Nelą podróżniczką. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Czytanie w każdych warunkach jest możliwe. Możemy czytać wspólnie, słuchać audiobooków, czytać samodzielnie, możemy też obejrzeć film na podstawie książki. Zdalne nauczanie może jedynie urozmaicić nasze działania (w klasie szkolnej nie mamy sprzętu do wyświetlania filmów). Stworzenie mapy i naniesienie punktów-bez problemu. Przygotowanie zadań i ich prezentacja-tu też pojawią się nowe, niedostępne nam w klasie możliwości.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą poznawać książki poprzez ich czytanie lub słuchanie, ale także poprzez słuchanie o nich. Dzieciaki będą przygotowywać "pokaz" książki i miejsca, w które nas zabrali jej bohaterowie. Będą musieli dokonać wyborów: książki, sposobu prezentacji. Będą uczyli się trudnej sztuki współpracy, prezentacji, reklamy. Dzieciaki wykażą się także swoimi zdolnościami, zaprezentują wybraną książkę w sposób ciekawy dla siebie - być może wykonają makietę, a może zaśpiewają nam piosenkę o miejscu, do którego nas zabierają? 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Chciałabym, by grant został przeznaczony na podsumowanie projektu - pokaz naszych wytworów - plakatów, mapy, gier itp. Dzięki niemu moglibyśmy przygotować poczęstunek złożony z potraw z różnych miejsc świata, zakupić gry planszowe, które wpisują się w nasz temat. Marzeniem moim jest, by odbyło się jakieś spotkanie z autorem lub podróżnikiem (czy to realne, jeszcze nie wiem :) ). 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt wpisuje się w podstawę programową, realizuje treści obowiązkowe, ale zrobimy to w sposób ciekawy, aktywny. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się bardzo dużo, więcej niż planowaliśmy! W naszych książkowych podróżach byliśmy w:
- Polsce- dzieciaki poznały serię książek p. Samojlika o żubrze Pompiku, wyznaczyły trasę podróży i poznały zwierzęta napotkane przez Pompika i jego rodzinkę. Pięknym dopełnieniem była lekcja zdalna z Hajnówki i rysowanie żubra zgodnie z instrukcją samego autora;
- w Europie - w podróż po tym kontynencie zabrały nas Bibliociocie, czyli p. Beata i p. Kasia-bibliotekarki z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rawie Mazowieckiej, które przyjechały do nas z lekcją-opowieścią o europejskich krajach. Były ciekawostki w języku włoskim, opowieści o Francji, ale też nieco o Polsce-o strojach ludowych i zabawach naszego regionu.  Na dłużej zatrzymaliśmy się we Włoszech dzięki lekturze "O psie, który jeździł koleją". Dzieciaki, pracując w zespołach projektowych, wykonały pudełka skojarzeń do lektury oraz karty do teatrzyku kamishibai (każda grupa wylosowała i zaprezentowała jedno z wydarzeń). Dopełnieniem tej książkowej podróży było spotkanie z Pawłem-15-letnim chłopcem, który jest pasjonatem kolejnictwa i komunikacji miejskiej oraz wolontariuszem w Rogowskiej Kolei Wąskotorowej. Paweł opowiedział nam o pociągach i autobusach i zaprezentował całe mnóstwo rekwizytów ze swojej kolekcji - tablice autobusowe, bilety, modele pojazdów itp.
- w Afryce - "Afryka Kazika" - tę książkę czytaliśmy wspólnie podczas naszych "poranków-czytanków", każde czytanie wiązało się z rozkładaniem mapy Afryki i wyznaczaniem trasy podróży Kazika oraz umiejscawianiem na niej figurek zwierząt, które pojawiły się w lekturze. Dodatkową, wielką atrakcją były warsztaty (przeprowadzone w naszej szkole przez pracownika MGOK-u w Białej Rawskiej),  podczas których wykonaliśmy afrykańskie maski. Na drewnianych deseczkach przyklejaliśmy drewniane i słomiane ozdoby, malowaliśmy i wypalaliśmy wzory wypalarkami.
Kolejną książką, która zabrała nas na ten kontynent były "Podróże Doktora Dolittle". Dzieciaki wykonały pudełka skojarzeń oraz zaprezentowały bohaterów i wydarzenia w postaci "lektury na wieszaku".  Łącznikiem między Afryką i kolejnym kontynentem-Antarktydą była książka "Z pozdrowieniami, Żyrafa" oraz innymi kontynentami - "Którędy do Yellowstone". Poznaliśmy je czytając i oglądając podczas naszych czytelniczych poranków. Na klasowej gazetce pojawiła się wydrukowana mapa świata, na której zaznaczaliśmy miejsca pobytu. Zabawą plastyczną było wykonanie zwierzaków-cudaków ( wydrukowane zwierzęta zostały pocięte, każde dziecko losowało jakiś fragment i po naklejeniu na kartce domalowywało ciekawe elementy). Zwierzaki zostały nazwane i opisane, a potem napisały krótkie listy jak pingwin i żyrafa w książce "Z pozdrowieniami Żyrafa". Świat to nie tylko zwierzęta, także ludzie, więc wykonaliśmy pacynki-postacie z różnych stron świata (na patyki od szaszłyków nałożyliśmy steropianowe kule i ozdobiliśmy je tak, by przypominały mieszkańca Chin, Eskimosa itp.;
- Antarktyda - na tę wyprawę zabrał nas pingwin Elegancik z lektury "Zaczarowana zagroda". Dzieci, po samodzielnym przeczytaniu książki, pracując w grupach przygotowały karty do teatrzyku kamishibai (tym razem każda grupa przygotowała i zaprezentowała całość lektury), prezentacji towarzyszyły dodatkowe elementy, np. dźwiękowe (gra na ukulele). Zwyczaje pingwinów poznaliśmy podczas seansu filmowego, który urządziliśmy sobie pewnego dnia w zaciemnionej sali lekcyjnej. Przynieśliśmy materace, kocyki, poduszki, było jedzonko (chrupki kukurydziane, paluszki) i obejrzeliśmy "Marsz pingwinów". "Dzień Pingwina" świętowaliśmy pracując metodą stacji zadaniowych i wykonując "pingwinie" zadania (matematyczne, językowe). 

Powyżej przedstawione książki poznaliśmy wszyscy, czy to czytając w klasie, czy samodzielnie w domu. Jednym z elementów projektu było także wybranie, przeczytanie i zaprezentowanie w dowolnej formie wybranej przez siebie książki, która zabiera w podróż do jakiegoś miejsca na mapie. Dzieciaki zaprezentowały książki Neli podróżniczki, "Mazurskich w podróży", były też przygody Koziołka Matołka, "Machiną przez Chiny", "Listy od Feliksa" itp. Zaprezentowano nam wielkie plakaty, wieszaki z lekturą, pudełka skojarzeń, było mnóstwo opowieści i wrażeń. 
Myśleliśmy, że zbliżamy się do końca naszych działań projektowych, ale... przecież są jeszcze wiersze!!! Wyszukaliśmy takie o miejscach na mapie, o podróżach, poczytaliśmy i każdy z uczniów wybrał sobie jeden z nich i nauczył na pamięć, by zaprezentować przed klasą (były też dwa zespoły, które przygotowały mini inscenizacje). Nasze poczynania zostały podpatrzone przez innego nauczyciela i otrzymaliśmy zaproszenie na pokaz do oddziału przedszkolnego. Wykonaliśmy plakat, bilety, przygotowaliśmy stroje i rekwizyty. Na podstawie wszystkich wybranych wierszy ułożyliśmy scenariusz i udaliśmy się na turnee po szkole :) Mieliśmy kilka występów :) Było fantastycznie :) 

Podsumowując nasze działania "wróciliśmy" do siebie by powiedzieć, że wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej :) i włączyliśmy się w projekt realizowany przez jedną ze starszych klas - napisaliśmy limeryki o wioskach, w których mieszkamy i podczas warsztatów z myślografii wykonaliśmy do nich proste rysunki. Te prace zostaną umieszczone w "Książeczce-wycieczce po wioskach i wioseczkach". Spodobało nam się to, że "podróżowanie przez czytanie" może przybrać także taką formę, że to ktoś czyta napisane przez nas teksty, które mówią o naszych miejscach, naszych podróżach i ... zaczęliśmy pisać naszą książkę :). Jej bohaterką została żaba Celinka, pluszowa żabka, która wędrowała do naszych domów razem z zeszytem, w którym każde dziecko pisało kilka zdań (czasem także wkleiło fotografie) o tym, co żabka przeżyła i zobaczyła razem z nim. 
Byliśmy daleko, dużo czytaliśmy, długo wędrowaliśmy!!! Zmęczyliśmy się? Odpoczęliśmy wykonując wielką, długą na kilka metrów pracę plastyczną - gazetowe domy. Stwierdziliśmy, że podróże są piękne i zdjęliśmy buty, a stopy włożyliśmy do farby by zrobić odciski stóp na papierze. Te prace plastyczne posłużyły nam do wyznaczania kierunków i dokonywania pomiarów, bo to umiejętności niezbędne każdemu podróżnikowi :) 
I nadszedł dzień podsumowania projektu-było pysznie i wesoło! Zamówiliśmy włoski przysmak, czyli pizzę, były egzotyczne owoce. Niektóre dzieci przebrały się w stroje osób z różnych stron świata (był m.in. Francuz, była Hiszpanka i Japonka). Graliśmy w gry planszowe i karciane nawiązujące tematycznie do projektu ("Wsiąść do pociągu", "Fauna", memory "Odkryj świat"). Zagraliśmy także w gry wykonane w ramach ogłoszonego konkursu. Czterej uczniowie wykonali świetne gry nawiązujące do poznanych lektur. Powstały: gra-ruletka, gra w pudełku po pizzy, gra z pionkami pingwinkami i cudowna gra wykonana w całości z klocków lego, a nawiązująca zasadami do gry w "Chińczyka". 
Tego dnia przypomnieliśmy sobie wszystkie wydarzenia z projektu, podziękowaliśmy sobie za aktywność. Dzieciaki otrzymały, zakupione z otrzymanego grantu, piękne prezenty-wielkie puzzle z mapami. Były też nagrody za wykonane gry i podziękowania za występy-recytacje wierszy.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Będę nieskromna-żadnych :) Rzadko tak się zdarza, ale nasz projekt "dział się" sam, rozrastał się i kolejne jego elementy dopasowywały się niezwykle spontanicznie i bezproblemowo. Wiele działań za nami, wielu ludzi nas wsparło i kibicowało nam. Dzieciaki były niezwykle zaangażowane i dumne z tego, co robią. Pewnie mogłoby być więcej pieniążków, by np. zorganizować wymarzone przez nas spotkanie autorskie. Nie udało się, ale krótkie spotkanie online z panem Samojlikiem też nas cieszy. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzieci uznały, że najważniejsza była współpraca oraz to, że "liczą się nasze pomysły, może być tak jak my chcemy". Nie było sztywnych planów, dużo rzeczy zadziało się spontanicznie, dzieciaki wiedziały, że mają wpływ na to, co się dzieje. Myślę, że ważne było to, ze dzieciaki otrzymały możliwość prezentacji swoich prac, swoich wypowiedzi na forum klasy, ale także poza nią. Stali się aktorami, reżyserami itp. Czas pandemii zamknął nas w naszych klasowych zespołach, a tu wyszliśmy na zewnątrz. Dzieciaki odczuły co to trema, ale i duma i zadowolenie. Zobaczyły jak wiele można "zrobić" z jedną książką. Odbyliśmy wspólnie piękną podróż :) 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Ta najbliższa nam społeczność-uczniowie naszej szkoły, poznali dzięki nam wiersze o podróżach i miejscach na mapie. Dzieci zobaczyły nasze krótkie występy i poczuły się jak w teatrze, a tego nam było brak w ostatnim czasie.
Razem ze starszymi uczniami przyczyniamy się do promowania naszych wiosek współtworząc książeczkę o naszej okolicy.
Poczuliśmy się świetnym zespołem-ja, moi uczniowie, rodzice, wspierające nas osoby (pracownicy domu kultury, biblioteki). Staliśmy się inspiracją do działań (w rawskiej bibliotece zorganizowano ferie pod hasłem podróży po Europie oraz konkurs na zdjęcie w stroju mieszkańca świata). 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Wszystkie działania nas cieszą. Szczególnie dumni jesteśmy z naszych autorskich gier i występów -prezentacji wierszy. 
Ja jestem dumna z tego, że dzieciaki chcą czytać, że sięgają nie tylko po lektury, ale także "zaprzyjaźniły się" z bibliotekami (gminną i powiatową), polubiły te miejsca, bo poznały osoby z nimi związane, które okazały się niezwykle miłe i radosne. Cieszy mnie to, że gdy przynoszę do klasy książki, by pokazać coś ciekawego, tworzy się kolejka do wypożyczenia jej do domu :). 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Było idealnie!!! 
Nauczyciele-pozwólmy dzieciom działać, realizować ich pomysły, nie trzymajmy się sztywno scenariuszy, naszych celów. Dzieciaki, gdy wiedzą, że im ufamy-chcą i fantastycznie działają. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczyliśmy na zakup materiałów papierniczych niezbędnych do wykonania np. kart do teatrzyku kamishibai, brystoli do wykonania plakatów, kolorowych kartek do drukarki itp. Sprawiliśmy sobie trochę przyjemności przygotowując podsumowanie naszego projektu-była pizza, egzotyczne owoce i prezenty (książki, gry, pacynki, puzzle-mapy Polski, świata i Europy). Dla osób zaangażowanych we współpracę w projekcie zakupiliśmy podziękowania-wielkie ananasy :)
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Na szkolnym facebooku
https://www.facebook.com/Szko%C5%82a-Podstawowa-im-Fryderyka-Chopina-w-Babsku-1086775858101613
znalazły się relacje z:
- warsztatów z wykonanie masek afrykańskich (7 lutego),
- występów-recytacji wierszy o podróżach  (11 lutego),
- udziale w warsztatach z myślografii-wykonanie rysunków do limeryków o naszych wioskach (11 lutego),
- spotkania z Bibliociociami (20 marca).

Krótkie relacje z :
- odciskania stóp, wyznaczania kierunków i dokonywania pomiarów - https://www.youtube.com/watch?v=IwEzbi3Ite4,
- wyruszamy w Polskę - https://www.youtube.com/watch?v=R3r0i5jKUv4
- spotkania z Bibliociociami-podróz po Europie  - https://www.youtube.com/watch?v=XwuyhTaFkaQ&t=13s
- spotkania z Pawłem-pasjonatem kolejnictwa  - https://www.youtube.com/watch?v=VH9B70rjYv8
- praca z lekturą "O psie, który jeździł koleją" - pudełka skojarzeń, teatrzyk kamishibai https://www.youtube.com/watch?v=7brgHhrUjmg
- pracy z lekturą "Doktor Dolittle" https://www.youtube.com/watch?v=AdC5POOjftg
- warsztatów plastycznych - wykonanie masek afrykańskich - https://www.youtube.com/shorts/yN1_PY7P2LA
- praca z lekturą "zaczarowana zagroda" - teatrzyk kamishibai, seans filmowy, zadania "pingwinie" https://www.youtube.com/watch?v=dtj7AxA14CY
- prezentacji lektur wybranych przez uczniów https://www.youtube.com/shorts/-KgO6jyzq2I
- turnee po szkole-wiersze o podróżach https://www.youtube.com/watch?v=UscCwG52fMA
- pacynki-mieszkańcy świata https://www.youtube.com/watch?v=JKF7Jy3hFrA
- gry wykonane przez uczniów https://www.youtube.com/watch?v=WxiIzTfogh4
- podsumowanie projektu - stroje, pizza, owoce, prezenty https://www.youtube.com/watch?v=UxgZM70nxxM


Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina

Adres

Lipowa 12, 96-200 Babsk

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów