Numer projektu: 174
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa
Liczba głosów: 820

DLA ZDROWIA MÓZGU I CIAŁA GIMNASTYKA (NIE)MAŁA

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Pomysł realizowany w ramach projektu polega na uzupełnieniu wiedzy na temat pracy naszego umysłu, jak lepiej pracować i uczyć się, uświadomieniu jak ważny jest ruch w procesie aktywacji naszego mózgu, procesach nauki a wszystko po to by lepiej funkcjonować - taka nasza neuronauka.

Głównym celem będzie wspólna praca na zajęciach, przygotowywanie łamigłówek, kart pracy, gier planszowych, krzyżówek i innych pomocy potrzebnych do ruszenia naszego mózgu. Będziemy uczyć się jak dieta może wpływać na czynność naszego mózgu; uczyć się przygotowywać zdrowe przekąski, posiłki tak by lepiej odżywiony był nasz mózg a także będziemy wykonywać wszelakie ćwiczenia fizyczne z różnych dziedzin sportu, zwłaszcza te o ruchach naprzemiennych, które aktywizują obie półkule mózgowe do pracy. Będziemy więc rozwijać umiejętności ruchowe, manualne oraz umysłowe a także uwrażliwiać się na piękno tworząc kolorowe sałatki, dekoracje na talerzach– to ważne rozwijanie aktywności twórczej i wrażliwości estetycznej uczniów. 

Plan działania

Plan działania

Dzięki projektowi przybliżymy wiedzę uczniom o tym jak ważny jest ruch, gimnastyka umysłowa i dieta dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania całego organizmu. Nasz mózg i ciało są jednym i podobnie mózg jak mięśnie i ciało potrzebują treningu aby lepiej funkcjonować. Jeśli systematycznie pobudzamy do wysiłku nasze ciało lepiej pracuje nasz umysł i cieszy się dobrą kondycją a gdy pobudzamy do wysiłku nasz umysł lepiej czuje się nasze ciało. Poprzez współpracę w ćwiczeniach fizycznych i przygotowywaniu wspólnie posiłków i zdrowych przekąsek– będziemy również kształtować postawy społeczne, wzajemną życzliwość odnajdywać w tym radość i satysfakcję.
Nasz projekt będzie składał się z kilku cykli odbywających się warsztatowo : 
- I WARSZTAT  - DIETA DLA MÓZGU będziemy omawiać dietę dla mózgu – co jeść by sprawniej funkcjonować. Będziemy uczyć się jakie są specjalne składniki, pokarmy które mają nam wspierać pracę mózgu, wykonywać z nich zdrowe przekąski a także będziemy gotować smacznie, zdrowo i kolorowo. Wykonamy też obliczenia kaloryczne posiłków podczas lekcji. Będziemy przygotowywać szybkie i smaczne przepisy na zdrowe posiłki w ciągu dnia
- II WARSZTAT - ĆWICZENIA DLA MÓZGU - UMYSŁOWE –czyli INTELEKTUALNA ZABAWA będziemy przygotowywać łamigłówki, gry logiczne (odszukiwanie wyrazów w ciągu liter, wyszukiwanie z szeregu cyfr pożądaną cyfrę, tworzyć ciągi słowne, wolne skojarzenia słowne, wyszukiwać podobieństw i różnic, odnajdywać synonimy i anonimy, dopisywać litery, uczyć się nowych słów i ich znaczeń). Będziemy rozwiązywać proste krzyżówki, rebusy i labirynty, zabawy w zmień literę i inne pobudzające prace mózgu.
- III WARSZTAT - RUCH DLA MÓZGU - ĆWICZENIA FIZYCZNE - poznamy i spróbujemy nowych sportów podczas lekcji wychowania fizycznego., tych które aktywizują obydwie półkule mózgowe.(np.: ping-pong, żonglerka, taniec). Będziemy realizować różne wyzwania dotyczące aktywności fizycznej
-IV WARSZTAT - POZNAJEMY I UCZYMY SIĘ NOWYCH RZECZY – SEN i RYTM DOBOWY będziemy uczyć się co to jest rytm dobowy i jak ważny jest sen dla naszego zdrowia (co to jest sen, fazy snu, ile powinniśmy spać by dobrze odpoczywać), uczyć się pilnować ilość wypitej wody w ciągu dnia.
 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania zawarte w projekcie będą odbywać w formie warsztatów na zajęciach w Szkole Przysposabiającej do Pracy w Zespole Szkół nr 2 Specjalnych  im. Marii Grzegorzewskiej w Mikołowie. Realizacja projektu planowana jest od listopada 2021 r. do maja 2022r.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Projekt przygotowujemy bez względu na rodzaj nauki choć sytuacja związana z nauczaniem w poprzednim roku pokazała nam, że w naszej klasie nie jest możliwe nauczanie zdalne, w związku z rodzajami niepełnosprawności uczniów ale w przypadku nauki zdalnej lub hybrydowej komunikacje ułatwią nam odpowiednie platformy.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Praca z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi wymaga szczególnej organizacji zajęć oraz tworzenia warunków do realizowania w praktyce ćwiczonych umiejętności w sposób systematyczny i ciągły.
Uczniowie przede wszystkim nauczą się pracy w grupie projektowej: 
planowania pracy, przydziału obowiązków i wywiązywania się z nich. 
Rozwiną także inne kompetencje:
- wspólne rozwiązywanie konfliktów. 
- usprawnianie zdolności manualnych,
- rozwijanie indywidualnych zdolności i zainteresowań oraz aktywności i wyobraźni twórczej, 
- kształtowanie tzw. wrażliwości estetycznej,
- kształtowanie poczucia własnej wartości i swoich możliwości,
- poprawa sprawności intelektualnej i społecznej uczestników projektu,
- poprawa koncentracji uwagi, 
- podniesienie jakości życia, rozwoju osobowościowego i kompetencji społecznych uczniów,
- zaspokajanie potrzeb akceptacji, bezpieczeństwa, samorealizacji; 
- rozwijanie motywacji, poszukiwanie sukcesu na miarę swoich możliwości, 
- uczenie się organizacji stanowiska pracy, 
- kształtowanie nawyków zachowania porządku i czystości na stanowiskach pracy,

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant chcemy przeznaczyć na różne gry i tablice interaktywne by cały czas pomagały nam, stymulowały nas do gimnastyki mózgu na co dzień oraz drobne sprzęt do kuchni co pozwoli przygotować nam  zdrowe przekąski.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Grant chcemy przeznaczyć na różne gry i tablice interaktywne by cały czas pomagały nam, stymulowały nas do gimnastyki mózgu na co dzień oraz drobne sprzęt do kuchni co pozwoli przygotować nam  zdrowe przekąski.
Opis realizacji

Opis realizacji

Podczas projektu udało nam się opracować :
·       różne łamigłówki, karty pracy, stworzyć grę tzw. memory z materiałów wtórnych 
·       zaznajomiliśmy się, które produkty są najlepsze dla zdrowia naszego mózgu (przygotowywaliśmy zdrowe przekąski)
·       systematycznie ćwiczyliśmy –taniec, żonglerka, tenis stołowy. Ćwiczenia na synchronizację półkul mózgu - leniwe ósemki ,koła i inne
·       nauczyliśmy się 10 zasad zdrowego snu, zdrowej diety –zmiana nawyków

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Jednym z problemów w trakcie realizacji projektu były fundusze na surowce do wykonania różnych sałatek, jednak wspólnymi siłami udało się sfinalizować zakupy i podjąć dalsze działania projektowe.
 Kolejnym wyzwaniem były ćwiczenia ruchowe, które nie zawsze były od razu do wykonania –ze względu na nasze niepełnosprawności.  Zgodnie z zasadą „ ćwiczenia czynią mistrza”- nasza cierpliwość i siła woli sprawiły, że udało nam się przeskoczyć niektóre deficyty i nauczyć nowych umiejętności ruchowych.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzięki projektowi uczniowie nauczyli się jak ważny jest ruch, gimnastyka umysłowa i dieta dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania całego organizmu.  Sporządzali listę zakupów i kupowali rzeczy potrzebne do wykonania danej przekąski, sałatki. Uczyli się wartości pieniądza i rozliczania swoich pieniędzy. Podczas projektu organizowali stanowiska pracy, obsługiwali różne urządzenia i sprzęty. Wykonywali profesjonalnie wszystkie czynności przygotowawcze z uwzględnieniem zasad BHP. Nauczyli się tzw. ‘’savoir vivre’’ przy stole czyli jak elegancko spożywać posiłki. Wszystko ma znaczenie – talerzyki, kubki, sztućce, serwetki. Robiliśmy tak, by nam się podobało. Ładnie podana potrawa sprzyja temu, że jemy spokojniej i wolniej. Chwila staje się wyjątkowa - prosta celebracja życia.
Wszystkie powyższe wyzwania wzmocniły nie tylko nasze ciało i pamięć ale także nasze poczucie własnej wartości, naszą siłę wewnętrzną i poczucie sprawczości. Wpłynęły na poczucie wewnętrznego spokoju i harmonii. Znacznie też przyczyniły się do poczucia szczęścia i zadowolenia z siebie samego.  Wiele prawdy jest w powiedzeniu „w zdrowym ciele zdrowy duch”. My dopowiadaliśmy „w zdrowym ciele zdrowy mózg” J
Może dla pełnosprawnych ludzi wydawać się to codziennością, błahym zadaniem, ale dla osób niepełnosprawnych jest to duże wyzwanie, którego uczą się małymi krokami.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Bardzo ważnym czynnikiem osób niepełnosprawnych jest ich dowartościowanie oraz pokazanie, że oni też coś potrafią, że mogą być kimś o kim marzą np.: kucharzami , równowartościowymi obywatelami.  Lokalna społeczność zatem ma szansę pozyskać przyszłych pełnowartościowych członków społeczności. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa projektowa jesteśmy dumni z naszej wytrwałości, z tego, że nauczyliśmy się współpracy, pomagania jeden drugiemu.
 Praca uczniów została zauważona przez innych, gdyż uczestnicy chwalili się swoimi zdrowymi przekąskami i zapraszali inne klasy do spróbowania.  Każdy z nas osiągnął osobisty sukces i wygrał małą walkę o własne zdrowie ( było to np.: schudnięcie, poprawa jakości skóry, lepsza pamięć , czy koordynacja ruchowa). Wystarczyło  „ruszyć trochę głową”, dodać trochę ruchu i powoli, z cierpliwością czekać na efekty, które motywowały i pokazywały, że małymi krokami da się dojść do upragnionego celu.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Mózg pobudzany do regularnej pracy pozwala lepiej funkcjonować na co dzień, w pracy, w szkole, w domu. Sprawny mózg to szybsze podejmowanie decyzji, lepsza pamięć, refleks i koncentracja oraz zdolność logicznego myślenia. Podczas trwania projektu najważniejszym zadaniem było ciągłe aktywowanie naszych dzieci oraz nauka tego by uczniowie wiedzieli jak mogą pomóc swojemu zdrowiu i polubili ruch.
A wszystko to dla dobrego samopoczucia i zdrowia mózgu. Dlatego tym bardziej chcielibyśmy innym nauczycielom powiedzieć, że warto przekazywać wiedzę, ciągle rozwijać oraz dowartościowywać dzieci a efekty pracy na pewno będą widoczne. 

Zadowolenie nawet z małych rzeczy powoduje, że ludzie są szczęśliwi - to klucz do dobrego samopoczucia.

Sami codziennie dokonujemy wielu wyborów. Niech te żywieniowe będą jak najlepsze... bo przecież jesteśmy tym, co jemy,  ruch to sprawne działanie obu półkul mózgu a  to z kolei przejaw zdrowia mózgu.

Szkoła

Zespół Szkół nr 2 Specjalnych im. Marii Grzegorzewskiej

Adres

Pokoju 4a, 43-190 Mikołów

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów