Numer projektu: 136
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Interaktywny mózg

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Pomysł projektu "Interaktywny mózg" powstał wraz z Uczniami, którzy chcieli zaobserwować, w jaki sposób informację z receptorów trafiają do konkretnych części mózgu.
Projekt polega na stworzeniu mózgu wraz z ciałem człowieka i połączeniu konkretnych narządów zmysłów z miejscem w mózgu, aby móc odwzorować drogę impulsu nerwowego.

Pomoc dydaktyczna pozwala poznać:
- budowę i funkcje układu nerwowego;
- zjawisko przewodzenia impulsów nerwowych;
- analiza impulsów nerwowych przez konkretne ośrodki korowe;
- lokalizacja ośrodków dotyku, wzroku, smaku, słuchu i węchu w korze mózgu;
- skutki uszkodzenia ośrodków korowych;
- podział kory mózgowej na płaty.
Pomoc dydaktyczna doskonali:
- umiejętności złożonego i kreatywnego myślenia;
- zdolności manualne;
- zdolność wykorzystywania i łączenia wiedzy z różnych dziedzin nauki. 
 
Plan działania

Plan działania

Do stworzenia pomocy dydaktycznej będą potrzebne następujące materiały:
- rolka szarego papieru;
- arkusz tektury;
- drewniany stelaż umożliwiający utrzymacie modelu ciała i mózgu. Stelaż zrobiony z 3 listewek o długości ok. 1,5m;
- farby i pędzle;
- nożyczki;
- kredki;
- młotek;
- małe, cienkie gwoździe;
- przewody miedziane;
- 6 x rezystor 100 Om;
- 6 x kieszonki na baterie;
- 6 x Przełącznik microswitch;
- klej na gorąco;
- cyna;
- lutownica;
- 12 baterii typu paluszki 1,5V typu AA;
- zestaw (25sztuk) różnokolorowych diod LED. 
 
Etapy powstawania pomocy dydaktycznej:
1. Odrysowanie ciała jednego z Uczniów na arkuszu tektury. 
2. Zaznaczenie narządów zmysłów (narząd słuchu, wzroku, węchu, smaku, dotyku). Należy je narysować i podpisać nazwę zmysłu, np. narysować oczy i podpisać wzrok. 
3. Zaznaczenie na modelu elementów budujących układ nerwowy: nerwy oraz rdzeń kręgowy.
4. Wycięcie modelu ciała. 
5. Stworzenie z szarego papieru modelu mózgu 3D. Wycięcie z papieru 30 pasków o wymiarach: 10x50. Zwinięcie ich w rulony, następnie sklejenie w taki sposób, aby powstały dwie pofałdowane półkule mózgu (bruzdy i zakręty). 
Podział kory mózgowej na płaty: czołowy, ciemieniowy, potyliczny i skroniowy. Pokolorowanie ich na różne kolory, aby można było je odróżnić, podczas tworzenia połączeń z narządami zmysłów.
6. Ustawienie drewnianego stelażu i umocowanie do jednej z listewek modelu ciała. Przymocowanie tak, aby nie przeszkadzał w stworzeniu obwodu elektrycznego. Szczyt łączenia się listewek musi znaleźć się na czubku głowy modelu.
7. Na złączeniu listewek, przygotowujemy podstawę z arkusza tektury, aby trzymała konstrukcję naszego mózgu. 
8. Na tekturze, za pomocą kleju na gorąco lub taśmy dwustronnej przyklejamy przygotowany wcześniej mózg.
9. Na tylnej stronie modelu ciała zaczynamy konstruować obwody elektryczne. Na początku w miejscu narządów zmysłów wycinamy niewielki otwór na przycisk, który będzie otwierał i zamykał nasz obwód elektryczny. Należy dokładnie przymocować przycisk za pomocą kleju na gorąco, aby podczas przyciskania nie mógł się przemieszczać. Niedaleko miejsca na przycisk przyklejamy kieszonkę na baterię. Aby umocować kieszonkę również można użyć kleju na gorąco. 
Nim przejdziemy do tworzenia obwodów elektrycznych, musimy zmierzyć odległość  kieszonki na baterie od konkretnego ośrodka w mózgu, gdzie będzie znajdowała się dioda. 
10. Po dokonaniu wszystkich niezbędnych pomiarów, przechodzimy do tworzenia obwodów elektrycznych.
  • Do każdej z zamocowanych kieszonek wkładamy baterie. 
  • Do przewodu czerwonego wychodzącego z koszyczka na baterie (biegun dodatni), przymocowujemy za mocą lutownicy rezystor.
  • Rezystor przymocowujemy do dłuższej nóżki diody (anoda), przy użyciu lutownicy. 
  • Przewód koloru czarnego lutujemy z krótszą nóżką diody (katodą). 
  • Przewód ten łączymy z jedną nóżką przycisku.
  • Drugą nóżkę przycisku łączymy lutownicą z przewodem koszyczka na baterie (biegun ujemny). 
  • Po utworzeniu obwodu sprawdzamy, czy przycisk działa. Jeśli nie, łączymy nóżki w odwrotny sposób. Gdy przycisk otwiera i zamyka obwód elektryczny prawidłowo, również możemy jego nóżki przylutować do przewodu po obu jego stronach. 
 
11. Po zakończeniu prac nad wszystkimi obwodami, należy odpowiednio umiejscowić diody w korze mózgu. Aby diody się trzymały, możemy je przykleić do skręconego papieru, np. w miejscu bruzd. 
12. W celu zamaskowania przewodów, za pomocą nożyczek wykonujemy niewielkie otwory w podstawie mózgu i w samym modelu mózgu, a następnie wsuwamy w nie diody z częścią przewodów i zaklejamy taśmą, aby nie wypadły.
13. Model jest gotowy. Naciskając przycisk znajdujący się w miejscu konkretnego zmysłu możemy zaobserwować, która dioda, w jakiej części kory mózgu zacznie się świecić. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będę realizowane podczas lekcji biologii i techniki.
Realizacja luty - marzec.

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Tworzenie modelu będzie możliwe podczas nauki stacjonarnej.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą tworzyli pomoc od podstaw, korzystając z wiedzy technicznej i fizyki na temat tworzenia prostych obwodów elektrycznych oraz wiedzy biologicznej na temat budowy i działania układu nerwowego.
Do zadań Uczniów będzie należało:
- wykonanie modelu ciała człowieka z tektury;
- wykonanie mózgu 3D przy użyciu szarego papieru, a następnie podział kory mózgowej na płaty poprzez użycie różnych kolorów farb;
- zaznaczenie na modelu części układu nerwowego oraz narządów zmysłów;
- wykonanie wszelkich pomiarów przewodu;
- umiejscowienie diod w konkretnym miejscu kory mózgowej;
- wykonanie obwodu elektrycznego.

Pomoc dydaktyczna będzie wykorzystywana na lekcji przyrody, biologii oraz techniki.
Model ten pomoże przedstawić budowę obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego, ułatwi wyjaśnienie sposobu funkcjonowania mózgu, wskazanie drogi od receptora do ośrodka korowego oraz przekazywania impulsów nerwowych. Pomoc dydaktyczna umożliwi zrozumieć konsekwencje uszkodzenia konkretnego ośrodka korowego, a także zaburzeń w przewodzeniu impulsów nerwowych. 
Na lekcjach techniki zostanie wykorzystana w omówieniu budowy obwodów elektrycznych. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczymy na zakup niezbędnych materiałów oraz narzędzi do wykonania modelu.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Wyjątkowość modelu dydaktycznego polega na jego interdyscyplinarności. Stworzenie modelu o niesamowitych efektach wizualnych w oparciu o wiedzę biologiczną, fizyczną oraz techniczną, pobudza dziecięcą ciekawość i poszerza ich zainteresowania.  Tworzenie prostych konstrukcji oraz wykorzystywanie narzędzi, np. lutownicy uczy cierpliwości i doskonali precyzję. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Dzięki realizacji projektu Uczniowie nauczyli się współpracować ze sobą, nie tylko w swoich klasach ale również poza grupą klasową.
Wspólnie stworzyliśmy interaktywny model, którzy będzie wykorzystywany podczas zajęć z przyrody i biologii.
Rozwinęliśmy wspólną pasję tworzenia modeli dydaktycznych.
Udowodniliśmy, że wiedza z różnych przedmiotów łączy się i umożliwia rozwój i konstruowanie czegoś wyjątkowego.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Dużym wyzwaniem było stworzenie mózgu z bibuły, który pierwotnie pojawił się w projekcie.
W związku z małą stabilnością materiału, postawiliśmy na gotowy, gumowy model mózgu.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Podczas realizacji projektu uczniowie poznali:
- budowę układu nerwowego
- działanie układu nerwowego
- sposób przesyłania impulsów nerwowych
- lokalizacja ośrodków w korze mózgowej
- sposoby tworzenia prostych obwodów elektrycznych
Dzięki pracy wykształcili umiejętności korzystania z lutownicy oraz poszerzyli
zdolności manualne podczas ogólnych prac nad modelem. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Z projektu mogą korzystać wszyscy uczniowie szkoły. Projekt jest ogólnodostępny i każdy może zobaczyć jak jest zbudowany i jak działa układ nerwowy.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Grupa jest dumna ze swojej wspólnej pracy i przede wszystkim ostatecznego efektu. 
Efekt zapalania się diod w mózgu po naciśnięciu odpowiedniego przycisku robi duże wrażenie i sprawia, że uczniowie widzą efekt swojej procy i są chętni do dalszej wspólnej i kreatywnej pracy.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Do realizacji projektu należy dokupić gotowy, gumowy model mózgu.
Przy tworzeniu nerwów wykorzystaliśmy sznurki.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wykorzystany na potrzebne materiały do jego realizacji, w tym m.in:
cyna, kable, kieszonki na baterie, baterie, model mózgu, rezystory, diody, klej na gorąco, pistolet do kleju.

Szkoła

Aktywna Mała Szkoła

Adres

Krupnicza 38, 31-123 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów