Numer projektu: 356
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Zielona zatoka i Sanatorium roślin

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

W okresie pandemii w naszych domach powstały liczne uprawy roślin doniczkowych. Kontakt z przyrodą był utrudniony, więc cieszyła nas każda roślina, która ozdabiała mieszkanie. Niestety, nie wszystkie rośliny zakupione w sklepach zaakceptowały nowe miejsce, warunki do życia i rozwoju. Wielu ludzi ma z tym problem! Nieumiejętnie pielęgnowane rośliny doniczkowe usychają, źle rosną, a szkoda je wyrzucić, zmarnować. Co robić?
Nasz zespół projektowy pragnie uratować zniszczone, zaniedbane rośliny i przywrócić im dawne piękno. W jaki sposób?
Postanowiliśmy dać roślinom drugie życie i założymy SANATORIUM ROŚLIN. Zebrane od uczniów podniszczone rośliny dostaną szanse na nowe życie.  Ponadto wyhodowane przez nas rośliny będą miejscem do relaksu i nauki - powstanie szkolny OGRÓD BOTANICZNY.
 Zdobędziemy też nową wiedzę na temat różnych gatunków roślin i przygotujemy dla nich odpowiednie stanowiska do wzrostu i rozwoju. Swoją wiedzę i umiejętności poszerzymy podczas wspólnych spotkań, a zdobytą wiedzą  podzielimy się podczas warsztatów edukacyjno-naukowych, które zorganizujemy dla klas.
 Do każdej rośliny w naszym ogrodzie przygotujemy tabliczki z nazwą gatunkową
 i wymaganiami do rozwoju (ph gleby, rośliny cieniolubne  i światłolubne). 
Jesteśmy eko, więc drugie życie dostaną też szklane słoiki, w których utworzymy piękny, dekoracyjny szkolny las.
Plan działania

Plan działania

  • Zorganizujemy akcję ratującą zniszczone rośliny. Informacje o akcji przekażemy do uczniów, rodziców, nauczycieli przez szkolnego fb, dziennik elektroniczny (w ogłoszeniach).
  •  Przeprowadzimy zbiórkę roślin, stworzymy odpowiednie stanowiska do ich rozwoju w szkole – powstanie SANATORIUM ROŚLIN.
  • Zorganizujemy kolejną akcję „Daj zniszczoną roślinę, my damy sadzonkę”. Akcja odbędzie się podczas kiermaszu sadzonek. Wydarzenie poprzedzimy kampanią informacyjno-reklamująca nasz projekt. Datki pieniężne, które uda nam się zgromadzić przeznaczymy na cel charytatywny - będzie to pomoc na leczenie chorych kotów i psów. Współpracujemy z Fundacją, która zajmuje się leczeniem chorych, porzuconych zwierząt. Będziemy projektować SERCEM i  ROZUMEM.
  •  Zaangażujemy do działań szkolne społeczeństwo poprzez udział w konkursach.
         Konkursy przeprowadzimy w dwóch kategoriach wiekowych.
Klasy I – III, konkurs pt.: Od nasiona do cytrusa
Klasy IV – VIII, konkurs pt.: Drugie życie słoików, las w słoiku.
NAGODA DLA LAUREATÓW, to wycieczka do Ogrodu Botanicznego
  •  Powstanie w szkole Ogród Botaniczny, wielka zielona zatoka, która na pewno zrobi na każdym niesamowite wrażenie.
Utworzymy strefy roślin z różnych krajobrazów:
- strefa tropikalna
- strefa śródziemnomorska
- strefa pustynna
- strefa bezsmogowa
Nasz szkolny ogród będzie cennym środkiem dydaktycznym do przeprowadzania wielu ciekawych eko-lekcji, warsztatów, doświadczeń naukowych. Nawiążemy współpracę
 z Ogrodem Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
  •  Przeprowadzimy warsztaty edukacyjno-naukowe związane z pielęgnacją roślin. Opracujemy i przygotujemy eksperymenty naukowe. Będziemy badać jak woda, temperatura, naświetlenie, naturalne nawożenie (biohumus), rodzaj i ph gleby wpływają na wzrost i rozwój roślin doniczkowych. Ponadto będziemy tworzyć własne preparaty mikroskopowe oraz badać, które rośliny najlepiej oczyszczają powietrze i są antysmogowe.
  • Zorganizujemy wystawę naszych roślin w holu szkoły, na którą zaprosimy uczniów szkoły, rodziców oraz dzieci z pobliskich trzech przedszkoli. Dzieci z przedszkoli otrzymają od nas wyjątkowy prezent. Będą to wyhodowana przez nas antysmogowe zielistki.
  • Zespól projektowy tworzy 10 uczniów. Każdy uczestnik będzie miał możliwość wykazania się przy realizacji projektu. Już rozpoczynamy promowanie pomysłu.
  • Mamy już ponad 30 sadzonek antysmogowej zielistki, którą rozdamy w szkole w czasie kampanii reklamującej nasz projekt.:-)
 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

 Projekt będzie prowadzony w szkole i będzie uwzględniał następujące etapy:
- stworzenie SANATORIUM DLA ROŚLIN, zbiórka roślin, które potrzebują pielęgnacji,  nowej opieki - luty,
- utworzenie stanowisk krajobrazowych z roślinami w pracowni biologicznej – powstanie Ogrodu Botanicznego w szkole – luty/marzec,
- rozmnożenie roślin w celu otrzymania nowych sadzonek, grudzień - marzec,
- przeprowadzenie warsztatów edukacyjno-naukowych dotyczących pielęgnacji roślin dla klas – marzec, kwiecień,
- przeprowadzenie konkursów szkolnych - marzec,
- wystawa roślin w holu szkoły dla uczniów, przedszkolaków, rodziców - kwiecień,
- wycieczka do Ogrodu Botanicznego dla laureatów konkursu - kwiecień/maj
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Nasz pomysł dostosujemy do sytuacji związanej z pandemią. W zależności od zaistniałych okoliczności musimy być elastyczni. Jednak większość działań chcemy zrealizować w szkole . W razie potrzeby będziemy spotykać się w mniejszych grupach (2 - 3 osobowych) przy zastosowaniu się do obostrzeń sanitarnych. Zabiegi pielęgnacyjne roślin możemy wykonywać na wolnym powietrzu. Konkursy dla uczniów możemy przeprowadzić zdalnie. Wystawę roślin możemy w razie potrzeby zorganizować na świeżym powietrzu w naszym szkolnym ogrodzie stosując się do zalecanych obostrzeń. Warsztaty edukacyjne przeprowadzimy na świeżym powietrzu.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Zespół projektowy będzie odpowiedzialny za realizację swojego pomysłu. Zaprosi do współpracy uczniów, nauczycieli, rodziny. Realizując projekt będzie rozwijał swoje pasje do roślin, nauczy się przedsiębiorczości przez zorganizowanie kiermaszu roślin, kreatywnego i twórczego myślenia - stworzenie ogrodu botanicznego ze stanowiskami krajobrazowymi roślin. Uczniowie nabędą też umiejętności pracy w grupie, zaprzyjaźnią się ze sobą, przełamią nieśmiałość i potwierdzą wiarę we własne możliwości.
Projekt biologiczny wpoi prawidłową postawę i szacunek do przyrody. Uczniowie będą uczestniczyć w cyklu warsztatów. Sami zorganizują warsztaty z prezentację roślin dla lokalnego społeczeństwa (uczniów, dzieci z pobliskich przedszkoli, rodziców, znajomych). Projektanci przeprowadzą eksperymenty naukowe oraz będą projektować  sercem. Pieniądze uzyskane podczas kiermaszu sadzonek, które samodzielnie wyhodują przeznaczą na leczenie chorych kotów i psów. Dadzą też drugie życie słoikom, które wykorzystają do mini uprawy roślin. Słoiki będą modną ozdobą w wielu domach i w naszej szkole.
 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant będzie potrzebny nam na zakup materiałów do utworzenia sanatorium dla roślin i ogrodu botanicznego.
Będzie to: ziemia ogrodowa dostosowana do potrzeb rozwoju roślin, doniczki , ekologiczne odżywki i nawozy dostosowane do wymagań odpowiednich gatunków roślin.
Pieniądze przeznaczymy też na wycieczkę do Ogrodu Botanicznego oraz nagrody dla laureatów konkursów :)
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt jest wyjątkowy. Obok walorów naukowych i edukacyjnych, daje on również uczestnikom możliwość nabycia cennych umiejętności praktycznych, które przydadzą się w codziennym życiu. Uczniowie będą zdobywać wiedzę z zakresu biologii, ekologii, będą prowadzić naukowe eksperymenty, ale nauczą się także jak dbać o środowisko, dlaczego warto na co dzień obcować z naturą, jak odpowiadać na jej potrzeby
 i szanować zasoby naturalne. 
Ponadto będziemy nawiązywać dobre relacje między sobą w tak trudnych czasach
 i dbać o poprawę naszej kondycji psychicznej.  Zieleń wokół nas pomoże nam się  zrelaksować, a naukowe eksperymenty pobudzą nas do działania i nauczą odpowiedzialności.
Sanatorium
dla roślin to pomysł wyjątkowy i oryginalny, stworzony w duchu popularnego dziś zero-waste. Pozwala pobudzić kreatywność i przekonać młode pokolenie, że zdecydowanie bardziej satysfakcjonującym jest twórcze wykorzystanie czegoś starego, niż kupno nowego.
Opis realizacji

Opis realizacji

Nauka nie polega TYLKO na siedzeniu z nosem w książce. Uczymy się przez działania, kreatywność, doświadczenia oraz nabycie cennych umiejętności praktycznych, które przydadzą się w codziennym życiu. Te wszystkie cele przyświecały nam w realizacji projektu.
Dzięki projektowi Zielona zatoka powstał w naszej szkole mini Ogród Botaniczny z pięknymi, różnorodnymi gatunkami roślin, które nie tylko cieszą nasze oko, ale uczą też odpowiedzialności i obowiązkowości młodych ekologów Eko-Kornelowców.
Uczniowie realizując projekt zdobyli nową wiedzę na temat różnych gatunków roślin, poznali ich wymagania związane ze wzrostem, rozwojem i pielęgnacją. Swoją zdobytą wiedzą i umiejętnościami podzielili się podczas prezentacji ZIELONEJ ZATOKI w Dniu Otwartym Szkoły oraz w trakcie warsztatów edukacyjno-naukowych, które zorganizowali dla klas czwartych (4A i 4B).
Dzieci i rodzice odwiedzający naszą szkołę mogli podziwiać naszą zieloną zatokę z  różnorodnymi gatunkami roślin. Goście w tym dniu mogli też zobaczyć wspaniałą wystawę prac wykonanych przez uczniów. Były to przestrzenne figurki wykonane z ODPADÓW. Szkolny zespół opowiadał o swoich ekologicznych projektach.
Nasi goście podczas dnia otwartego otrzymali od nas wyjątkowy prezent. Była to wyhodowana przez nas sadzonka antysmogowej zielistki. Rozdaliśmy ponad 70 sadzonek zielistki z opisem jak je uprawiać.
Kolejne zaplanowane zadanie czyli DRUGIE ŻYCIE SŁOIKÓW również zostało w całości zrealizowane. Przeprowadziliśmy wśród uczniów klas 1-8 konkurs ZIELONY SŁOIK, LAS W SŁOIKU. W konkursie wzięło udział 31 uczniów. Każdy konkursowy słoik był wyjątkowy, piękny i kreatywny. Wszystkie prace uczniów zostały zaprezentowane podczas specjalnej wystawy w holu szkoły. Jury konkursowe miało trudny "orzech" do zgryzienia. Na szczęście pomogli UCZNIOWIE, NAUCZYCIELE, PRACOWNICY SZKOŁY, RODZICE, którzy mogli oddać swoje głosy na 3 wybrane przez siebie słoiki. Dodatkowy i decydujący głos mieli Eko-Kornelowcy. Każda praca zasługiwała na nagrodę. Jury  wybrało 12 LAUREATÓW oraz doceniło wszystkie pozostałe prace.
Nagrodą dla wszystkich uczestników konkursu jest wycieczka do Ogrodu Botanicznego, a laureaci dodatkowo otrzymują nagrody rzeczowe i dyplomy.
Zielone Słoiki oraz rośliny z Zielonej Zatoki zostały ponownie zaprezentowane podczas wyjątkowej uroczystości szkolnej, która odbyła się 6 kwietnia. Był to Festiwal Kultury Szkolnej. Eko-Kornelowcy  zaprezentowali drugie życie słoików podczas specjalnego pokazu mody ekologicznej. Piękne, kolorowe stroje uczniów wykonane były z odpadów takich jak: worki, siatki foliowe, zakrętki, kapsle, papier, pudelka plastikowe, folia aluminiowa. Zielone słoiki oraz stroje bardzo spodobały się zgromadzonej publiczności.
Kolejnym naszym działaniem było utworzenie SANATORIUM dla ROŚLIN. O możliwości  pomocy roślinom, które mają problemy ze wzrostem i rozwojem poinformowaliśmy uczniów i rodziców przez OGŁOSZENIE w dzienniku elektronicznym. Do szkoły uczniowie przynieśli 6 roślin, którymi się opiekujemy.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Podczas realizacji projektu musieliśmy dostosować się do sytuacji związanej z pandemią. Na szczęście pandemia nie wpłynęła na realizację zaplanowanych przez nas działań i projekt wykonaliśmy według założonego planu. Dokonaliśmy zmian w części POMAGAMY SERCEM. W związku z trwająca wojną w Ukrainie zorganizowaliśmy akcje pomocy finansowej uczniom z Ukrainy, którzy zmuszeni zostali uciekać ze swojego kraju i uczą się w naszej szkole - jest ponad 30 uczniów. Nasza pomoc polegała na zorganizowaniu akcji POMAGAMY UKRAINIE. Podczas prezentacji naszego projektu w holu szkoły Eko-Kornelowcy zbierali od darczyńców pieniądze, które zostały przekazane do zorganizowania urodzin dla uczniów z Ukrainy. Jako podziękowanie za pomoc uczniowie otrzymywali samoprzylepne naklejki. Były to niebiesko-żółte serduszka :-), które ufundowała zaprzyjaźniona firma reklamowa. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie podczas realizacji projektu nauczyli się przede wszystkim odpowiedzialności, współpracy, kreatywności oraz nabyli cenne umiejętności praktyczne, które przydadzą się im w codziennym życiu i w przyszłości. Realizując projekt uczniowie rozwijali swoje pasje do roślin, nauczyli się przedsiębiorczości, kreatywnego i twórczego myślenia. Projektanci edukacji stworzyli w swojej szkole mały ogród botaniczny ze stanowiskami krajobrazowymi roślin. Uczniowie nabyli też umiejętności pracy w grupie, zaprzyjaźnili się ze sobą (są z różnych klas), przełamali nieśmiałość i potwierdzili wiarę we własne możliwości.
Projekt biologiczno-ekologiczny wpoił prawidłową postawę i szacunek do przyrody. Eko-Kornelowcy spotykali się systematycznie na kółku ekologicznym (środa po lekcjach), podczas którego razem z opiekunem przygotowywali plan realizacji działań. Wspomniane wspaniałe relacje, przyjaźnie pomogły uczniom w prezentacji swoich działań podczas promowania projektu wśród rodziców, uczniów i gości odwiedzających naszą szkołę. Zespół był też obiektywnym jury oceniającym prace konkursowe innych uczniów.
O projekcie, wydarzeniach i konkursach młodzi projektanci informowali uczniów i rodziców przez ogłoszenia i wiadomości wysyłane za pomocą dziennika elektronicznego (OGŁOSZENIA), stronę internetową szkoły i szkolnego FB.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Główną korzyścią projektu było udowodnienie sobie i społeczności szkolnej, że podczas trwania pandemii można zrobić wiele dobrego. Powstała w szkole piękna zielona zatoka różnorodnych roślin. Utworzyliśmy strefę roślin z różnych krajobrazów:
- strefa tropikalna - 11 roślin (monstera, storczyk, kalatea, anturium, filodendron, bananowiec), 
- strefa śródziemnomorska - 14 roślin (fikusy, draceny, juki, krotony, difenbachia, palma kokosowa),  
- strefa pustynna - 16 roślin (kaktusy, aloesy, rojniki, rozchodniki, sansewiery,  i inne sukulenty sukulenty),
- strefa bezsmogowa - 9 roślin (zielistki, paprocie, skrzydłokwiaty),
- las w słoiku - 31 kompozycji
ZIELONA ZATOKA jest wyjątkowym miejscem do prowadzenia ciekawych zajęć lekcyjnych, wspaniałym środkiem dydaktycznym do wykorzystania na lekcje przyrody i biologii oraz piękną ozdobą, a także WIZYTÓWKĄ szkoły. Udało się nam zaangażować koleżanki i kolegów, aby dać DRUGIE ŻYCIAE SŁOIKOM, które są wspaniała ozdobą w naszej szkole. Mamy 31 ZIELONYCH, PIĘKNYCH SŁOIKÓW. Warto też podkreślić, że projekt bardzo się spodobał dzieciom, rodzicom i gościom odwiedzających naszą szkołę.
Zielona zatoka i zielone słoiki przypadły do gustu także uczniom klas czwartych, którzy brali udział w warsztatach. Podczas warsztatów dowiedzieli się jak dbać o rośliny doniczkowe, jak założyć ZIELONE SŁOIKI, które będą piękną ozdobą w domu. Nasze zielone słoiki są ozdobą w sali biologicznej. Las w słoiku jest świetną pomocą dydaktyczną, służy do obserwacji procesu fotosyntezy zachodzącej u roślin i procesu obiegu materii w przyrodzie. Zielone słoiki są też piękną dekoracją.
Ratujemy też w naszym SANATORIUM sześć roślin, którym stworzymy warunki do rozwoju i będziemy im pomagać, aby się rozwinęły. Już widzimy małe efekty.
Cieszymy się również, że mogliśmy pomagać i wspierać uczniów z Ukrainy, którzy są w naszej szkole. Eko-Kornelowcy przekazali pieniądze ze zbiórki na pomoc uchodźcom z Ukrainy oraz ozdobili ich salę lekcyjną przekazując piękne paprocie ze swojej zielonej zatoki. 

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni, że udało nam zrealizować projekt w całości i osiągnąć zamierzone cele. Najbardziej cieszy nas różnorodność roślin z zielonej zatoki. Opiekujemy się ponad 50 roślinami i 31 zielonymi słoikami. Mamy więc dużo pracy przy pielęgnacji roślin. Dzielimy się obowiązkami. ZIELONA ZATOKA robi wielkie wrażenie w szkole. Warto też podkreślić wielką kreatywność uczniów, którzy dali DRUGIE ŻYCIE SŁOIKOM i powstał w szkole piękny, dekoracyjny las w słoikach. Prace uczniów są wspaniałą pomocą dydaktyczną na lekcje przyrody i biologii. 
Dumni jesteśmy z tego, że pracowaliśmy również SERCEM i mogliśmy pomagać  koleżankom i kolegom z Ukrainy, którzy są w naszej szkole. Chcielibyśmy też zaprosić ich na wycieczkę do Ogrodu Botanicznego i zorganizować piknik w szkolnym ogrodzie:-)
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nasz projekt jest bardzo obszerny, wymagał dużego zaangażowania i wielu godzin pracy. Wykonaliśmy go według założonego planu, z czego bardzo się cieszymy. Następnym razem trochę zmniejszymy ilość działań i na to zwracamy uwagę innym nauczycielom.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

 Grant w większości już wykorzystaliśmy zgodnie z założeniem do realizacji projektu. Zakupiliśmy ziemię ogrodową do roślin, doniczki, odżywki i sadzonki. Pozostałe pieniądze przeznaczymy na nagrody. Projektanci edukacji, 10 osobowy zespół Eko-Kornelowców za swoje zaangażowanie i pracę otrzyma  rzeczowe nagrody na koniec roku szkolnego.
 Zespół Eko-Kornelowców oraz wszyscy uczestnicy konkursu ZIELONY SŁOIK (razem 41 osób)  zostali zaproszeni na wycieczkę do Ogrodu Botanicznego, a laureaci konkursu Zielony słoik otrzymają rzeczowe nagrody.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Zapraszamy do obejrzenia  FILMU Z REALIZACJI PROJEKTU NA SZKOLNYM FB: https://fb.watch/cvSMN88NGJ/ 
oraz zdjęć i informacji znajdujących się na stronie internetowej szkoły:
https://www.sp129.krakow.pl/eko_kornelowcy
https://www.sp129.krakow.pl/ekologia
https://www.sp129.krakow.pl/las_w_sloiku

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 129 im. Kornela Makuszyńskiego

Adres

Os. Na Wzgórzach 13 A, 31-722 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów