Numer projektu: 132
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Zielona szkoła

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy zachęcić społeczeństwo do korzystania z alternatywnych źródeł energii. W tym celu przerobimy jedno piętro w szkole na zielone pietro, czyli stworzymy gniazdka do ładowania telefonów i laptopów zasilane energia że słońca. Całe piętro będa oświetlały lampy zasilane również z paneli słonecznych. Planujemy również stworzyć alternatywne źródło zielonego zasilania w razie braku prądu z sieci. Oczywiście do tego dodajemy segregację śmieci. 
Plan działania

Plan działania

Swoje siły połączymy z nauczycielem fizyki, który pomoże nam opracować odpowiedni dobór rezystorów itp. Do budowy naszej sieci. Zrobimy projekt, który skonsultujemy również z nauczycielem przedmiotów zawodowych - elektrykiem i mechatronikiem. Następnie zakupimy całość potrzebnych materiałów i wykonamy całą sieć. Planujemy zrobić również filmiki, które rozleklamuja nasz projekt, a także zachęca ludzi do korzystania z alternatywnych źródeł energii. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany na trzecim piętrze w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Krośnie Odrzańskim.
W styczniu chcielibyśmy opracować projekt sieci. W lutym zakupimy niezbędne materiały i zabierzemy się do budowy sieci i realizacji projektu. Planowany czas zakończenia to marzec-kwiecień. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W razie wprowadzenia nauki niestacjonarnej będziemy spotykać się online w celu stworzenia projektu i złożenia zamówienia na materiały. Grupa projektowa liczy 8 osób, dlatego będziemy mogli na zmianę spotykać się z uczniami w celu wykonania sieci(w razie ograniczenia w liczbie osób, które mogą się spotykać) 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie naucza się obliczać natężenie, napięcie, rezystancję. Naucza się podłączać kabli do gniazdek z bezpiecznym napięciem. Stworzą własny projekt ulotki reklamowej. Naucza się tworzyć filmik promujący. Nabędą umiejętności komunikacji i przedstawiania swoich pomysł przed większą grupą ludzi. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Dzięki wygranej będziemy mogli zakupić niezbędne materiały do wykonania naszego projektu czyli panele słoneczne, przetwornice, gniazdka, kable. Będziemy mogli wykonać ulotki i rozreklamowac nasz pomysł. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt łączy że sobą różne dziedziny wiedzy. Zarówno ekologię jak i prawa fizyki. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się zaprojektować i wybudować stację ładowania smartfonów i laptopów zasilaną energią słoneczną. W tym celu, ze względu na rosnące koszty i trudności zmieszczenia się w określonym budżecie, wykorzystaliśmy panel, który był przeznaczony do utylizacji. W ten sposób znalazł on u nas drugie życie. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Nasz projekt zakładał, że całe piętro w szkole będzie oświetlone lampami zasilanymi przez energię słoneczną. Mieliśmy również zamiar dołączyć zasilanie awaryjne w razie braku brądu. Niestety ze względu na ciągły wzrost cen na rynku, byliśmy w stanie zrealizować jedynie część z naszego projektu, czyli wybudowaliśmy stację ładowania smartfonów i laptopów zasilaną energią słoneczną.Realizując ten punkt naszego projektu, musieliśmy wyszukać okazji do kupienia panela fotowoltaicznego w przystępnej cenie. Okazało się wówczas, że nie zmieścimy się w naszym budżecie, stąd pomysł na wykorzystanie panela słonecznego po gradobiciu. Panel jest sprawny. Jedynym problemem były malutkie kawalki szkła, które mogły pod wpływem wstrząsów wypaść. Dlatego zabezpieczyliśmy panel bezbarwną folią ochronną. Wszystko działa jak należy.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie obliczali konieczną pojemność akumulatora, potrzebną do naszej stacji. Nauczycli się obliczać potrzebne natężenie, określać niezbędne napięcie i rezystancję. 
Nauczyli się podłączać kable do gniazdek z bezpiecznym napięciem. Nauczyczyli się posługiwać wiertarką, raklą do reklam (kładzenie folii samoprzylepnej). Stworzyli własny projekt ulotki reklamowej w programie corel. Nauczyli się tworzyć filmik promujący. Nabyli umiejętności komunikacji i przedstawiania swojego pomysłu przed większą grupą ludzi. Opracowali hasło projektu, tak, aby nawiązywało do ich projektu, ale również koloru szkoły i było grą słów. Hasło brzmi: "Bądź zielony, razem z nami". Uczniowie nauczycieli się współpracy w grupie, odpowiedzialności, terminowości.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Społeczność lokalna została zachęcona do korzystania z alternatywnych źródeł energii. Nadal dużo ludzi sceptycznie podchodzi do zielonej energii ze względu na koszty instalacji. Dużo osób przyznało rację, że należy zmienić swoje podejście do energii, tak aby dbać o środowisko naturalne. Swój projekt reklamowaliśmy wszystkim uczniom w szkole oraz wszystkim pracowanikom, również pracowanikom obsługi i administracji. Wszyscy byli zaskoczeni, jak działa nasza stacja i mówili, że nie spodziewali się, że tak można. Uważamy, że docieranie do młodego pokolenia może zmienić nastawienie i mentalność społeczeństwa do alternatywnych źródeł energii, dlatego nasz projekt zaprezentowaliśmy na Drzwiach Otwartych Szkoły  dla uczniów szkół podstawowych. Udostępnialiśmy nasze ulotki i zachęcaliśmy do wypróbowania naszego wynalazku. Poza tym cały opis umieściliśmy na szkołnym facebooku szkolnym oraz na stronie szkoły.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z całej naszej stacji ładowania smartfonów, a szczególnie z panela na którym umieściliśmy wyświetlacz reulatora ładowania oraz wyprowadziliśmy kable do różnych typów gniazdek. Po zrealizowaniu prac byliśmy i nadal jesteśmy bardzo zadowoleni, że wszystko zadziałało i projekt będzie mógł być częścią szkoły.
Jesteśmy zadowoleni, że mimo przeciwności wszystkie działania zaplanowane udało się zrealizować. Grupa uczniów była zgrana, pomysłowa  i pracowita.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Panel słoneczny pierwotnie chcieliśmy umieścić na dachu jednej części szkoły. Nawet firma zajmująca się produkcją uchwytów zasponsorowała nam cztery uchwyty do zamocowania panela. Jednak ze względu na koszt oraz straty energii na kablu, postanowaliśmy panel umieścić na małym daszku przy świetlicy, w której stoi nasza stacja ładowania. Jeżeli znajdą się pieniądze na przeróbkę i zakup nowego, grubszego kabla, chvcialibyśmy spróbować umieścić panel na dachu.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystliśmy na zakup akumulatora, który ładuje się z panela słonecznego. Kable do połączenia panela i akumulatora. Wtyczki i gniazda do zapalniczki, tak, aby uczniowie mogli podłączać do gniazda ładowania również swoje kable. Zakupiliśmy kable do różnych typów gniazdek w smartfonie (iphone, usb b i usb c). Sercem całej stacji jest reulator solarny z panelem kontrolnym. Zakupiliśmy także folie ochronną do panela, folię dekoracyjną na naszą stację oraz używany panel fotowoltaiczny.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://www.youtube.com/watch?v=H51Qvzes0Ls

Szkoła

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im Władysława Broniewskiego

Adres

Plac Vlotho 1, 66-600 Krosno Odrzańskie

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów