Numer projektu: 196
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

"Od gratów do eksponatów"

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Celem projektu jest zgromadzenie, opisanie i wyeksponowanie "gratów", przedmiotów, które są już rzeczami nieużytecznymi, bo przestarzałymi, ale mówiącymi wiele na temat nauki. Są dziełami myśli naukowo - technicznej poprzednich wieków. Efektem działań będzie powstanie Szkolnego Muzeum Nauki i Techniki.
Plan działania

Plan działania

1. Znalezienie miejsca i funduszy na Szkolne Muzeum Nauki i Techniki
2. Gromadzenie eksponatów - przeszukanie zaplecza fizycznego, ogłoszenie na fb szkoły, zachęcenie uczniów do przynoszenia "gratów"
3. Opisywanie wybranych przedmiotów - notatka historyczna i naukowa, segregowanie i porządkowanie ich zgodnie z działami fizyki
4. Przygotowanie wnętrza muzeum, budowanie wystawy
5. Uroczyste otwarcie SMNiT
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Miejscem realizacji projektu będzie Szkoła podstawowa nr 7, sala fizyczna i techniczna.
1.12.2021 - 31.01.2022 - gromadzenie i opisywanie eksponatów
1.02.2022 - 31.03.2022 - przygotowanie pomieszczenia, porządkowanie eksponatów, robienie wystawy
4.04.2022 - uroczyste otwarcie Szkolnego Muzeum Nauki i Techniki (przy okazji święta szkoły)

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku zdalnej edukacji opisy przedmiotów, praca uczniów nad notatkami i historią przedmiotów odbywać się będzie za pośrednictwem technik nauki na odległość. Przygotowanie muzeum - w okrojonym składzie i przy zachowaniu obostrzeń sanitarnych.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy projektu będą odpowiedzialni za gromadzenie i opisanie przedmiotów oraz pomoc w przygotowaniu muzeum. Podczas pracy w projekcie nauczą się wyszukiwania i porządkowania informacji, zdobędą dodatkową wiedzę na temat historii wynalazków. Grupa projektowa będzie musiała współpracować przy tworzeniu muzeum, odkładając telefon, szukając kompromisów i najlepszych rozwiązań.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczymy na wyposażenie muzeum, antyramy do opisów, materiały biurowe. Za niewielką część funduszy zakupimy drobne upominki dla uczestników i współpracowników projektu.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Sam pomysł jest świetny, pozwala poszerzyć uczniom horyzonty wiedzy, zaangażować się i pracować w grupie. Uczniowie mogą jednocześnie nauczyć się wielu kompetencji kluczowych. Projekt wpisuje się również w kierunki polityki oświatowej państwa. 
Jest wyjątkowy dlatego, że zostanie po nim trwały ślad, będzie miejscem spotkań uczniów i pochylenia się nad historią nauki i techniki.
Opis realizacji

Opis realizacji

Przygotowaliśmy salę po byłej bibliotece na cel muzeum. Wyczyściliśmy zaplecze fizyczne ze starych pomocy dydaktycznych, strychy dziadków i piwnice rodziców z zalegających niepotrzebnych sprzętów. Zgromadziliśmy ponad 100 gratów, które zostały  opisanie i wyeksponowane. Powstało Szkolne Muzeum Nauki i Techniki.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwaniem było przygotowanie sali,  a więc uprzątnięcie książek i regałów - zabrało to dużo czasu i energii, dlatego akcję przygotowania sali zaczęliśmy już w ferie zimowe. Potem okazało się, że rozbiegł się termin zakończenia projektu ze świętem szkoły, które obchodzone jest w maju (nie w kwietniu) Ostatecznie otwarcie Muzeum dla społeczności szkolnej nastąpiło 12 kwietnia, a w maju przy okazji Święta Patrona Szkoły odbędzie się otwarcie dla rodziców i innych placówek chcących odwiedzić nasze Muzeum. Otwarcia ma dokonać prezydent Miasta Suwałk.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie czyścili i opisywali przedmioty.  Wyszukiwali i porządkowali informacje, przy okazji zdobywali wiedzę na temat historii wynalazków. Pomagali w przygotowaniu muzeum, więc szlifowali techniczne umiejętności: wbijanie gwoździ, powlekanie materiałem półek (to było wyzwanie!). Po otwarciu Muzeum rozpoczęły się w szkole lekcje muzealne, a przewodnikami w tym muzeum zostały trzyosobowe zespoły z klas siódmych i ósmych. Klasy młodsze z wychowawcami przychodzą oglądać eksponaty. Projektanci mają więc okazję poćwiczyć własną prezencję i prezentację, muszą głośno i wyraźnie mówić, czasem dyscyplinować i przede wszystkim opowiadać o eksponatach tak, żeby młodsi się czegoś dowiedzieli. Była też okazja zaprezentowania się przez mediami, a to kolejna porcja nauki dla młodych prezenterów.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Muzeum to sentymentalna podróż w przeszłość dla starszych pokoleń i nauka tego, jak było, jak się żyło w XX wieku dla młodszych pokoleń. Podczas poszukiwań gratów była  możliwość porozmawiania z dziadkami o tradycjach, o możliwościach i fascynacjach dziadków, rodziców: Jak słuchało się muzyki, ile kosztował telewizor, do czego służyły prodiż i frania. Relacje z przygotowania muzeum były zamieszczane na facebooku szkolnym. Przy wejściu do szkoły wkrótce zawiśnie gazetka ścienna prezentująca efekty realizacji projektu. Myślę, że dzielenie się tym co dzieje się w szkole zbliża społeczność szkolną do  społeczności rodzin. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z efektu, czyli tego jak pięknie wyszło nam Muzeum Nauki i Techniki. Oprócz zwykłej ekspozycji, udało się zrobić lekcje muzealne i mini grę dydaktyczną: w szufladkach po katalogu z biblioteki schowane są drobne przedmioty z XX w. Uczniowie losują numerek szufladki i muszą zgadnąć co tam jest. A są tam np. kasety, klisze, kalka, stare pieniądze itd. Nagrodą za odgadniecie i nazwanie przedmiotu jest zakładka do książki, zrobiona przeze mnie osobiście na pamiątkę wizyty w muzeum. (zał.) Poza tym dumni jesteśmy z zainteresowania jakie wzbudziło w mediach nasze Muzeum: lokalna praca (gazeta Współczesna, Dwutygodnik Suwalski), radio Białystok, telewizja TVP3, a nawet telewizja ogólnopolska (Teleexpres 14.04)
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Podczas długiego projektu następuje taki moment, że na chwilę przestaje się chcieć. Czasu niewiele, a do końca pracy daleko. Mówię raczej o uczniach niż o sobie, więc na pewno trzeba pamiętać o motywowaniu, przydzielać zadania, zmieniać formę zaangażowania. Mi się chyba udało, choć było paru uczniów, którzy w połowie zrezygnowali, ale było kilku, którzy widząc pracę innych dołączyli w ostatnim momencie. I nieważne było, czy spotykamy się po 15 w piątek, czy w sobotę. Trzeba było popracować, to byli. A ja ich przyjęłam, doceniłam i dałam robotę!
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pieniądze w większej części wydałam na ramki z Pepko, w formacie A4 i A3, na materiały, które okryły półki muzeum, parę złotych wydałam na kilka eksponatów wygrzebanych w podsuwalskim komisie staroci. Trochę pieniędzy zostawiłam w drukarni, wydrukowałam plakat i podziękowania oraz pamiątkowe zakładki. Zostało około 150 zł, które wydam w najbliższy piątek (22.04) na pizzę dla dzieciaków - moich projektantów w ramach świętowania sukcesu naszego Szkolnego Muzeum Nauki i Techniki.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

1. Relacje na szkolnym facebooku i stronie szkoły: https://www.facebook.com/Szko%C5%82a-Podstawowa-nr-7-im-%C5%9Bw-Jana-Paw%C5%82a-II-w-Suwa%C5%82kach-108424237254082 , https://sp7suwalki.edupage.org/
2. Relacje na grupie "Projektanci Edukacji" : https://www.facebook.com/groups/projektanciedukacji
3. Artykuł na suwalskim portalu internetowym Suwałki24.pl:  https://www.suwalki24.pl/article/1,od-gratow-do-eksponatow-w-szkole-podstawowej-nr-7-w-suwalkach-powstala-wyjatkowa-wystawa-zdjecia
4. Artykuł w Dwutygodniku Suwalskim (za dwa tygodnie zapewne papierowo): http://dwutygodniksuwalski.pl/muzeum-techniki-w-szkole-podstawowej-nr-7/
5. Artykuł na portalu Suwalki.naszemiasto.pl, a we wtorek 19.04 w Gazecie Współczesnej: https://suwalki.naszemiasto.pl/suwalki-od-gratow-do-eksponatow-muzeum-reliktow-przeszlosci/ga/c5-8775459/zd/70501433
6. Program w TVP3 Białystok - Wiadomości "Obiektyw" nadane w dniu 13.04: https://bialystok.tvp.pl/59613524/13042022-godz-1830
7. Wiadomości ogólnopolskie Teleexpress: https://teleexpress.tvp.pl/59636741/uczniowie-z-suwalk-urzadzili-muzeum

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 7 im. św. Jana Pawła II w Suwałkach

Adres

Minkiewicza 50, 16-400 Suwałki

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów