Numer projektu: 259
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Nauka z audiobooka!

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt edukacyjny realizowany w klasie drugiej. Najmłodsi uczniowie pełni energii, kreatywni- chętnie podejmują działania o charakterze artystycznym. Tym razem nasz oddział klasowy podejmie wyzwanie nagrania audiobooka i to nie jednego:). Audiobooki nagrane zostaną na podstawie lektur dla klasy pierwszej i będą materiałem dydaktycznym dla młodszych kolegów. Playlista zostanie umieszczona w szkolnej bibliotece, w której czasami brakuje papierowych egzemplarzy, a pierwszoklasistom umiejętności do samodzielnego poznania lektury. Jeśli ktoś myśli, że to się nie uda, jest w błędzie, mamy już pierwsze nagranie Mikołajka. Jesteśmy podekscytowani i pełni energii, którą zamierzamy wykorzystać, aby zrealizować nasz projekt!
Plan działania

Plan działania

Pierwsze działania klasa podjęła już z początkiem roku szkolnego. Na zajęciach edukacji polonistycznej uczniowie gromadzili materiał.  Teraz czas na realizację pomysłu- mamy młodych, chętnych aktorów, którzy garną się do gry aktorskiej, utalentowanych czytelników, którzy doskonale potrafią otworzyć emocje i uczniów z potencjałem do tworzenia efektownych odgłosów, które uatrakcyjnią całość. Mamy gotowy materiał w postaci zestawu lektur dla klasy pierwszej, chętnych młodych ludzi do jego realizacji i mnóstwo zapału do pracy. Mamy dodatkowe godziny kółka artystycznego i zaangażowanych rodziców, którzy w sytuacji pandemii oferują swoją pomoc zdalnie, wspierają nas w każdy możliwy sposób. Czas na działanie! Potrzebujemy tylko niewielkiej pomocy finansowej:)  
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Nasze działania, przygotowania i realizacja projektu, odbędą się na terenie szkoły. W ramach zajęć pozalekcyjnych- kółka artystycznego- uczniowie będą pracować w grupach odpowiedzialnych za wykonanie przydzielonych zadań. Nad całością czuwa wychowawca. Wspólna praca nad nagraniem audiobooka częściowo wypełni godziny lekcyjne z zakresu edukacji polonistycznej. Przygotowania i prace nad całością rozpoczną się już w listopadzie, w grudniu planujemy pierwsze  nagranie, które będzie świątecznym prezentem dla młodszych kolegów, kolejne mamy nadzieję powstanie w styczniu i  w następnych miesiącach roku szkolnego, tak by zgromadzić cały kanon lektur- ich fragmentów, które zachęcą najmłodszych do czytania książek.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki hybrydowej grupy będą realizowały swoje zadania naprzemiennie na terenie placówki. W sytuacji nauczania zdalnego nagrania będziemy realizować na platformie Teams, z której korzystamy w sytuacji nauki zdalnej. Nad całością czuwać będzie nauczyciel- wychowawca i rodzice zaangażowani w projekt. Rodzice będą mogli w warunkach domowych kontynuować część wyzwań związanych z interpretacją tekstu. Jeśli sytuacja pandemii zmusi nas do działań wyłącznie online- pierwszy audiobook zaprezentujemy zdalnie przesyłając link do nagrania.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej będą odpowiedzialni za  naukę tekstów i interpretację efektów dźwiękowych pod okiem wychowawcy. Uczniowie w trakcie realizacji projektu będą rozwijać swoje umiejętności czytelnicze i talenty teatralne. Rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów może przyczynić się do efektywniejszego wykorzystania inwencji twórczej, a co za tym idzie, stworzenia optymalnego procesu nabywania przez uczniów nowych umiejętności i wiadomości. Nauka tekstów, to doskonała forma aktywizująca nasz umysł. Możliwość współpracy w warunkach zabawy i dobrej atmosfery, to wspaniała okazja do integracji zespołu. Nauka przez zabawę- same korzyści!
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant pozwoli zapewnić nam środki finansowe na zakup niezbędnych materiałów do nagrań- mikrofon pojemnościowy i mobilny zestaw nagłośnieniowy stworzyłby możliwość profesjonalnego mini studia. Nasza kreatywność i zapał do pracy wymaga minimalnego wsparcia materialnego, który ułatwi realizację twórczych pomysłów. 
 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

W sytuacji trwającej pandemii zdecydowanie został ograniczony nasz dostęp do uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych. Sztuka odłożona została na "drugi plan", a przecież to dzięki niej przeżywamy coś wyjątkowego, coś, dzięki czemu możemy choć na chwilę zapomnieć o trudnej sytuacji w jakiej znaleźliśmy się wszyscy. Dlatego chcemy wziąć sprawy w swoje ręce i zapewnić naszym kolegom i koleżankom odrobinę rozrywki. Nasze możliwości są nieskończone- chcemy je odkrywać wykorzystując swój  potencjał do  niesienia radości innym.
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się zrealizować projekt w stu procentach. Od skromnego pomysłu '"Nauka z audiobooka" do znakomitego sukcesu całej grupy projektowej. Nasza szkolna biblioteka wyposażona została w kącik do słuchania nagrań audio.  Zaczęliśmy od fragmentu Mikołajka "Niezwyciężeni". Kolejne było nagranie lektury "Wścibscy" Doroty Gelner" i książki "Fafik" Doroty Łoskot- Cichockiej oraz autorskiego tekstu "Mleczna historia Supermoc- mocne kości". Na finał grupa projektowa pozostawiła swoje ulubione "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek" Justyny Bednarek, kolejną lekturę dla klas I-III. A kiedy pojawiła się nasza nowa koleżanka w klasie- wiedzieliśmy, że to jeszcze nie koniec wyzwań. Pamiętając o zasadzie win-win wspólny projekt całej klasy musiał stać się i jej udziałem. Na szczęście pojawiła się książka "Na dobry początek" Agnieszki Suchowierskiej i Katarzyny Szostak- Król, której fragmenty nagraliśmy dwujęzycznie. Tego nie przewidzieliśmy na początku realizacji projektu, ale skoro przyszło nam zmierzyć się z takim wyzwaniem, to wspólna praca z tekstem literackim była doskonałą okazją do integracji i wywołania uśmiechu na twarzach wszystkich dzieci.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Niewiele problemów pojawiło się w trakcie realizacji projektu. Uczniowie pełni energii i chęci do pracy nie zważali na kłopoty. Może odrobinę zawodziły możliwości techniczne i brak właściwego sprzętu, bowiem w szkole zawsze jest gwarno, a my potrzebowaliśmy ciszy. Okazało się jednak, że studio nagrań nie jest niezbędne, aby powstał materiał audio- oceńcie sami:) Zatrzymaliśmy się na małą chwilę tylko wtedy, kiedy nasza nowa koleżanka z Ukrainy stała się wyłącznie obserwatorem naszych działań, ale kiedy pojawiła się książka przygotowana specjalnie dla niej, nie zastanawialiśmy się ani chwili, a Darina z wielką radością zaangażowała się w nagranie audiobooka dwujęzycznego. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie dzięki realizacji projektu zdecydowanie rozwinęli swoje umiejętności czytelnicze i aktorskie, ale na tym nie kończą się osiągnięcia grupy projektowej. Drugoklasiści rozwijali swoje pasje i zainteresowania i wykorzystali inwencję twórczą podczas realizacji ścieżek dźwiękowych, co sprzyjało nabywaniu  nowych umiejętności i wiadomości. Nauka tekstów, to doskonała forma aktywizująca nasz umysł, a możliwość współpracy w warunkach zabawy i dobrej atmosfery, to wspaniała okazja do integracji zespołu. Nauka przez zabawę pozwoliła osiągnąć sukces każdemu uczestnikowi projektu, bez względu na poziom wiedzy i umiejętności czy zainteresowań- cała grupa osiągnęła sukces- to dało poczucie wartości każdemu. Wszyscy byli ważni i pokazali swoje możliwości i mocne strony, a fakt, że powstały materiał daje wiele korzyści innym, to dodatkowy, niezapomniany proces. Uczniowie przysłużyli się uczniom, co było dużym motywatorem! Efekt końcowy, to doskonałe audiobooki! ale po drodze działy się rzeczy równie wyjątkowe. Ciepłe relacje, radosne interakcje, rozwój uczniów na wielu płaszczyznach. Produkt końcowy przeznaczony był dla innych, a wszystkiego dokonała zgrana grupa, drużyna, w której wszyscy członkowie byli równie ważni, w której panowała wyjątkowa atmosfera.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści płynące z realizacji projektu będą procentować na wiele długich lat, projekt przyniósł wiele korzyści zarówno społeczności szkolnej jak i lokalnej, każdy bowiem może skorzystać z udostępnionych nagrań zarówno w szkolnej bibliotece (tam na 2 stanowiskach komputerowych wyposażonych w nowo zakupione słuchawki zgromadziliśmy nagrania MP3), jak i w warunkach domowych za pomocą udostępnionych linków. Skoro brakowało środków finansowych , a puste regały w bibliotece od lat czekały na doposażenie, wzięliśmy sprawy w swoje ręce i przekonaliśmy wszystkich, że chcieć to móc! Dzisiaj pierwszych kilka książek w postaci nagrań audiobooków możemy przeżywać w nieskończoność, a z relacji naszych słuchaczy wynika, że sięgają po nie nie raz:)
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z podjęcia wyzwania i realizacji pomysłu. Nasza szkolna strona internetowa oraz radiowęzeł posłużył do promocji projektu i przekazania wiadomości na temat audiobooków.  Zaczęło się od skromnej propozycji, zabawy i chęci zrobienia czegoś nie tylko dla siebie, ale też dla innych. Tym czasem projekt okazał się inwestycją na wiele długich lat...również nauczyciele klas I-III z zachwytem wykorzystują powstały materiał na zajęciach lekcyjnych... być może w przyszłości kolejne pokolenia będą korzystać z naszych nagrań lub staną się one inspiracją dla innych- swoją drogą... to niesamowite!!
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Naszym dodatkowym innowacyjnym:) pomysłem podczas realizacji projektu było wymyślenie, zapisanie i nagranie autorskiej opowieści, która była podsumowaniem naszej wiedzy jaką zdobyliśmy podczas realizacji akcji promocyjnej produktów mlecznych. Autorską piosenkę skomponowała wychowawczyni, a całość w wykonaniu uczniów klasy II zachwyciła wszystkich słuchaczy. Wszystkie te działania dostarczyły niesamowitych emocji i wydawałoby się, że szkoda, że się kończy, ale projekt nie musi kończyć się wraz z osiągnięciem zamierzonego celu. Zakończyliśmy kolejny etap, ale nie zamierzamy żegnać się z naszą przygodą, jest przecież mnóstwo książek, które z ochotą poznają najmłodsi, a nauka z audiobooka jest znakomitą okazją do zabawy, nauki i przeżycia wielkiej przygody. Chcemy kontynuować przedsięwzięcie i współpracować z biblioteką, przed którą dziś stoją również wyzwania, w której czytelnik poszukuje nowoczesnych środków przekazu, z której korzystać mogą dzieci i dorośli, nauczyciele, uczniowie i rodzice. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Jesteśmy laureatami pierwszego etapu, co dało nam dodatkową motywację do działania. Skoro ktoś uwierzył, że nasz pomysł zasługuje na wyróżnienie, to nic nie może zepsuć nam zabawy, a my zrobimy wszystko, aby pozostali korzystali z naszych doświadczeń. Za grant finansowy zakupiliśmy sprzęt nagłośnieniowy- mobilny głośnik i mikrofon ułatwiły nam sprawne nagrania tekstów i efektów dźwiękowych oraz muzyki (autorskiej) która pojawiła się w nagraniach audiobooków. Słuchawki doposażyły stanowiska komputerowe w bibliotece, gdzie zasiadają chętni słuchacze. Zakupiony sprzęt będziemy wykorzystywać jeszcze wiele razy do realizacji nowych pomysłów. Jesteśmy dumni z naszych decyzji i gorąco dziękujemy za wsparcie, a przede wszystkim za wiarę i motywację! 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Zapraszamy do naszego księgozbioru audio! Posłuchaj:
 
"Wścibscy" Dorota Gelner
https://drive.google.com/file/d/17RRaPE4JXHOfB5rt0aaVt3YBkYieq-sQ/view?usp=sharing

Mleczna historia "Supermoc- mocne kości"- tekst własny

https://drive.google.com/file/d/1xN_4i2iGR_2_OcX3mWI-8WQWUS5s6ieT/view?usp=sharing 

"Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)" Justyna Bednarek

https://drive.google.com/file/d/1w6aHHw_H-pyIkryrU3Dhq2UVOckeH2Uh/view?usp=sharing

"Na dobry początek" Agnieszka Suchowierska, Katarzyna Szostak- Król. Lektor: wersja ukraińska- Darina, tekst w języku polskim- uczniowie klasy II SP w Nędzy

https://drive.google.com/file/d/10cgKQdY99653PQ9zC57Q-DppPzLdVtGI/view?usp=sharing

Wspomnienia...after sceny...
 


Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Nędzy

Adres

Jana Pawła II 41 a, 47-440 Nędza

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów