Numer projektu: 210
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

8 STRONA CIEMNI

Złoty Grant

Złoty Grant

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Naszym celem jest pokazanie społeczności szkolnej i nie tylko, że fotografia analogowa jest czymś więcej jak tylko utrwalaniem obrazów. Chcemy pokazać, że zdjęcia czarno-białe mają „duszę” i są piękne. Planujemy uruchomić ciemnię fotograficzną w naszej szkole, mamy podstawowy sprzęt oraz pomieszczenie, które przystosujemy do tego celu. Chcemy robić zdjęcia od pierwszego pstryknięcia, aż do wywołania odbitek – czyli cały proces. Mamy na celu dokumentować życie naszej szkoły, miasta Rzeszowa i jego architekturę oraz ważnych ludzi w naszym mieście.  Na koniec naszej przygody, planujemy zorganizować wystawę w szkole i zaprosić na nią ważne osobistości oraz wydać album z naszymi pracami.
Plan działania

Plan działania

Naszym opiekunem będzie nauczyciel informatyki, który amatorsko zajmuje się fotografią analogową i to jego sprzęt chcemy wykorzystać do naszego projektu. Przygotujemy logo, które zostanie zawieszone na drzwiach naszej ciemni. Planujemy zakupić m.in. niezbędne odczynniki chemiczne, papier fotograficzny oraz klisze. Chcemy wybrać się kilka razy w plener, aby dokumentować najważniejsze wydarzenia w naszym mieście oraz ciekawe miejsca. Chcielibyśmy również zorganizować warsztaty w ciemni dla chętnych uczniów. W dniu 8 lutego 2022 r. będzie obchodzony Dzień Bezpiecznego Internetu, wtedy to zamierzamy zorganizować sesję zdjęciową dla uczniów i nauczycieli naszej szkoły na tle „ścianki” zrobionej przez nas, z hasłami dotyczącymi bezpiecznego Internetu. Planujemy o naszym projekcie poinformować społeczność szkolną za pomocą strony internetowej szkoły oraz mediów społecznościowych. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Nasza ciemnia będzie się znajdować w suterenach szkolnych.
 
Planowany terminarz:
listopad 2021 – opracowanie loga projektu, wymyślenie nazwy;
grudzień 2021/styczeń 2022 – przeprowadzenie akcji promocyjnej naszego projektu, przygotowanie pomieszczenia, organizowanie sprzętu oraz zakup potrzebnych materiałów;
styczeń – marzec 2022 – realizacja projektu: dokumentowanie założonych celów;
kwiecień 2022 – organizacja warsztatów dla uczniów oraz organizacja wystawy w szkole, wydanie albumu z naszymi pracami.

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W razie zawieszenia zajęć lub nauki hybrydowej będziemy nadal pracować, dokumentując naukę zdalną, pustą szkołę i nasze miasto. W celu zrobienia odbitek spotkamy się w naszej ciemni. Wszelkie konsultacje będziemy przeprowadzać za pomocą platformy MS Teams i na grupie w aplikacji Messanger. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie samodzielnie będą wyszukiwać obiekty i wydarzenia do fotografowania. Nauczą się, na czym polega fotografia analogowa. Przede wszystkim będzie to praca w grupie oraz dyskusje nad zrobionymi zdjęciami. Fotografia analogowa uczy cierpliwości, koncentracji oraz dyscypliny i kreatywności, zdjęcia zrobione tą techniką mają „coś” w sobie i tego „czegoś” będziemy poszukiwać. Uczniowie poznają emocje, jakie występują przy niepewności robienia zdjęć analogowych. Ważną sprawą jest również uwrażliwienie uczniów na piękno otaczającego ich świata.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Otrzymany grant planujemy wykorzystać na zakup niezbędnych odczynników chemicznych, klisz, papieru, przygotowania pomieszczenia,  zrobienie ścianki, organizację wystawy oraz wydania albumu z naszymi zdjęciami. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

W dobie cyfryzacji fotografii technika analogowa robienia zdjęć staje się zapomniana. Chcemy ją przypomnieć młodym ludziom, pokazać, że robienie zdjęć analogowych to pewnego rodzaju sztuka, do której potrzeba odpowiedniego sprzętu oraz fachowej wiedzy, uświadomić im, że takie zdjęcie to nie tylko „pstryk”. Powstanie wartościowego zdjęcia to cały proces, w którym potrzebna jest kreatywność, ciekawość poznawcza i zmysł estetyczny, a także szereg umiejętności technicznych. Sama szkolna ciemnia jako miejsce, gdzie spotykają się młodzi ludzie, wykonując odbitki, jest unikatowym rozwiązaniem w dzisiejszej edukacji. Oryginalne będzie z pewnością zdobycie umiejętności zrobienia zdjęcia od pstryknięcia w aparacie, aż po wykonanie odbitki. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Nasza szkoła liczy 500 uczniów, więc można powiedzieć, że jest małą szkołą. Pomysł ciemni fotograficznej na początku wydawał się wszystkim egzotyczny, powiedzmy szczerze, dzisiaj młodzież nie za bardzo wie czym jest ciemnia i do czego służy. Dzięki naszemu projektowi już dzisiaj każdy uczeń i nauczyciel (oraz obsługa administracyjna) w naszej szkole wie co to jest ciemnia i fotografia analogowa. Udało nam się zainteresować innych uczniów, tematyką fotografii analogowej. Teraz jest bardzo dużo chętnych do udziału w projekcie, mamy wiele pytań o sprawy techniczne. Niektórzy uczniowie odszukali stare aparaty swoich rodziców i dziadków – planują robić zdjęcia analogowe.
Wzięliśmy udział w warsztatach fotograficznych w MDK w Rzeszowie, które poprowadził znany rzeszowski fotograf p. Paweł Olearka. To właśnie tam, nastąpiło pierwsze spotkanie z fotografią analogową.
Wybraliśmy się w plener fotograficzny, aby sfotografować piękne miasto Rzeszów. Udało nam się ująć kolejkę pod bankiem oraz uchodźców z Ukrainy na stacji PKP w Rzeszowie.
Zorganizowaliśmy sesję antywojenną, gdzie każdy chętny uczeń mógł sobie zrobić zdjęcie z hasłem antywojennym. W nagrodę za udział, samodzielnie mógł wykonać odbitkę w ciemni w ramach warsztatów. Przeprowadziliśmy również sesję zdjęciową klas i uczniów. Wykonane zdjęcia będą rozprowadzane odpłatnie, a cały dochód przeznaczymy na pomoc ukraińskim uczniom z naszej szkoły (23 osoby).
Przygotowaliśmy wystawę naszych zdjęć w szkole, na którą zaprosiliśmy radnych miejskich.
Uruchomiliśmy podstronę naszej ciemni na stronie szkoły: http://www.8lo.rzeszow.pl/start/index.php/pl/aktywnosci/8-strona-ciemni
Naszym projektem zainteresowało się Radio Rzeszów. Udzieliliśmy wywiadu p. Iwonie Piętak, który został wyemitowany na antenie: https://radio.rzeszow.pl/wiadomosci/lo-pasjonaci-fotografii
Stworzyliśmy film, który przedstawia naszą pracę w ciemni (muzykę do filmu stworzył uczeń naszej klasy Wiktor Kawalec): https://youtu.be/__0y6vkPey8
 
Otrzymaliśmy ponadto wsparcie finansowe ze strony dyrekcji szkoły. Udało nam się zaprosić do współpracy dwie firmy: Techlamps, która to wyposażyła naszą ciemnię w oprawki oświetleniowe jak i żarówki (czerwone i zielone) oraz firmę czarno-biale.pl, która udzieliła nam 8% rabatu na zakupy i dodała filmy oraz próbki papieru fotograficznego w gratisie. 

Na pewno projekt „8 strona ciemni” zostanie w naszej szkole i będzie kontynuowany. Naszym planem na przyszłość jest stworzenie studia, gdzie będziemy mogli wykonywać zdjęcia bardziej artystyczne (już powoli rozpoczęliśmy poszukiwania pomieszczenia w szkole). 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwaniem dla uczniów było poznanie specyfiki aparatu analogowego – czasu naświetlania, ustawienia przesłony. 
Największy problem jaki napotkaliśmy to czas. Praca w ciemni jest bardzo czasochłonna. Wywołanie filmu trwa ok. 30 minut, zrobienie odbitek z jednego filmu (36 zdjęć) to czas ok. godziny. Na samym początku, podczas uczenia się zajmowało to uczniom znacznie dłużej. To precyzyjna praca – ustawianie rozmiaru, ostrości, próba czasów naświetlania, próba moczenia w wywoływaczu, utrwalanie i suszenie. Każde zdjęcie analogowe jest inne i wymaga indywidualnego podejścia – może dlatego zdjęcia czarno-białe robione tą techniką mają „duszę”. Często uczniowie poświęcali swój czas wolny na pracę w ciemni – spotkania na feriach, praca popołudniami i w innych wolnych dniach. Jednym słowem – długie godziny spędzone w ciemni, jak i na robieniu zdjęć aparatami. Nigdy nie usłyszałem od nich narzekania, zawsze chętnie pojawiali się na zajęciach (dwie osoby są dojeżdżające ok. 40 km w jedną stronę). 

Drugim ważnym problemem jest brak sklepów stacjonarnych w Rzeszowie z fotografią analogową. Wszystkie akcesoria musieliśmy zamawiać przez Internet, mało tego – najważniejsza pierwsza przesyłka nie dotarła do nas, ponieważ pojechała do Krakowa. Musieliśmy tydzień czasu czekać na nią. 

Jednym słowem – czas nas gonił, ale myślę, że daliśmy radę. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnictwo w projekcie dało uczniom szansę wykazania się, zaprezentowania swoich mocnych stron, dodało im pewności siebie, a także umożliwiło rozwój osobisty i społeczny oraz współpracy w grupie. Dzięki realizacji projektu uczniowie biorący w nim udział nauczyli się, że fotografia analogowa to nie tylko pstryk i już. Wiedzą już, że zrobienie dobrego zdjęcia wymaga koncentracji, cierpliwości, czasu. Wiedzą że fotografia to ciągłe dokonywanie wyborów, trzeba decydować co pokazać na zdjęciu a co ukryć. Uczniowie mają już świadomość, że dobre zdjęcie powinno przekazywać emocje, że odbiorca powinien poczuć to co fotograf chciał pokazać. Poznali emocje, jakie występują przy niepewności robienia zdjęć analogowych. Ważną sprawą jest również, że uwrażliwili się na piękno otaczającego ich świata. Po wykonaniu odbitek potrafią już zauważyć swoje błędy, przedyskutować oraz docenić dobre zdjęcie i mają świadomość, że fotografia analogowa cały czas uczy i nie wybacza błędów. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Dzięki realizacji projektu zostało wyremontowane pomieszczenie w szkole, gdzie zainstalowaliśmy naszą ciemnię. Wiele osób dowiedziało się, czym jest fotografia analogowa i do czego służy ciemnia. 
Zorganizowaliśmy sesję antywojenną, gdzie każdy chętny uczeń mógł sobie zrobić zdjęcie z hasłem antywojennym. W nagrodę za udział, samodzielnie mógł wykonać odbitkę w ciemni w ramach warsztatów. Przeprowadziliśmy również sesję zdjęciową klas i uczniów. Wykonane zdjęcia będą rozprowadzane odpłatnie, a cały dochód przeznaczymy na pomoc ukraińskim uczniom z naszej szkoły (23 osoby).
Pokazaliśmy lokalnej społeczności, że wystarczy pomysł i chęci, żeby w szkole działo się coś fajnego.  
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa projektowa szczególnie jesteśmy dumni, że udało nam się stworzyć coś wyjątkowego, już lekko zapomnianego, technicznego a zarazem artystycznego. Dumni jesteśmy z naszej szkoły, która cały czas nas wspierała i dopingowała podczas I etapu konkursu. Dumni jesteśmy, bo jako mała szkoła osiągnęliśmy tak wiele, przechodząc do drugiego etapu, dlatego też, pracowaliśmy z ogromną determinacją aby go zrealizować. Na pewno napawają nas dumą słowa starszych nauczycieli z naszej szkoły, którzy widząc nasze zdjęcia stwierdzają, że wyglądają one pięknie, jak za czasów ich młodości i zatrzymują się chwilę nad wybranym zdjęciem. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Realizacja naszego projektu odbywała się w czasie ferii zimowych oraz nauczania zdalnego. Ciężko, jest nam stwierdzić co zrobilibyśmy inaczej. Wydaje nam się, że stworzyliśmy fajną grupę i nic byśmy nie zmieniali i niczego nie robili inaczej. Uwagę innych nauczycieli mogę zwrócić na to, że życzę im, aby realizując taki projekt mieli tak fajnych uczniów jak mi się udało dobrać. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Cały grant wykorzystaliśmy na zakup wyposażenia ciemni: kuwety, rękaw fotograficzny, szczypce, klamerki, chemię do odbitek jak i filmów, papier fotograficzny, filmy, ściągacz do wody z filmów, aparat fotograficzny wraz z lampą błyskową.  

Szkoła

VIII Liceum Ogólnokształcące

Adres

Wyspiańskiego 16a, 35-111 Rzeszów

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów