Numer projektu: 309
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Ratunku - dojrzewam!

Złoty Grant

Złoty Grant

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Cele główne projektu:
  • zwiększenie wiedzy dziewcząt o dojrzewaniu, z akcentem na temat menstruacji, ubóstwa menstruacyjnego, ale również ekologicznych nowinkach,
  • zapewnienie komfortu psychicznego miesiączkującym dziewczynkom, poprzez udostępnianie bezpłatnych środków higienicznych w toaletach,
  • wzmocnienie dojrzewających uczennic, poprzez promowanie idei siostrzeństwa. 

Spodziewane efekty projektu:
- realizacja akcji i warsztatów dla uczennic i uczniów na temat menstruacji,
- zapewnienie koszyczków higienicznych w toaletach damskich,
- pozyskanie sponsorów środków higienicznych,
- promocja akcji oraz impreza otwierająca inicjatywę,
- tworzenie grup dziewcząt, wspierających się w trudnym OKRESIE dojrzewania.
Plan działania

Plan działania

Swoje działania zaczniemy od:
  • pozyskania sponsorów akcji (inspiracji szukać będziemy w inicjatywach typu Akcja Menstruacja, Moonka),
  • znalezienia prowadzących warsztaty o dojrzewaniu,
  • plakatów, postów oraz artykułów na temat faktów i mitów o menstruacji, 
  • konkursu na zmiany wyglądu szkolnych łazienek, 
następnie:
  • udostępnimy koszyczki higieniczne w toaletach damskich, 
  • zorganizujemy event otwierający akcję,
  • będziemy monitorować zainteresowanie koszyczkami,
  • przeprowadzimy ankietę ewaluacyjną wśród uczennic,
  • zaplanujemy zmiany na bazie pozyskanych odpowiedzi. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Akcję chcemy przeprowadzić w Szkole Podstawowej nr 162 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Łodzi, w Dużej Szkole, gdzie uczą się klasy 4-8.

Harmonogram działań:
  1. styczeń 2022 - poszukiwanie sponsorów i prowadzących warsztaty,
  2. luty 2022 - warsztaty, konkurs na zmiany w łazienkach i zakup koszyczków, środków higienicznych na pierwszy etap projektu,
  3. marzec 2022 - inauguracja "koszyczków", wraz z eventem.
  4. kwiecień - ewaluacja akcji, zaplanowanie zmian.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Wszystkie działania mogą odbywać się w formule zdalnej, prócz samego wykorzystania koszyczków.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

To kolejny pomysł, który pojawił się podczas kampanii wyborczej kandydatów na przedstawicieli samorządu uczniowskiego. Uczennice zgłaszały, że w szkole nie ma przestrzeni zapewniających komfort miesiączkującym nastolatkom, dla których OKRES ten jest szczególnie stresujący i zawstydzający. Grupa dziewcząt z Rady Samorządu Uczniowskiego postanowiła poszukać sposobu na oswojenie tematu menstruacji oraz zapewnienie swego rodzaju apteczek na dojrzewanie, czyli koszyczków, pudełek z podstawowymi środkami higienicznymi na różne wypadki. 
Uczennice na pewno nauczą się:
- jak szukać i pozyskiwać sponsorów,
- promować i poddawać ewaluacji swoje pomysły,
- czym menstruacja jest, a czy nie i że nie warto się jej wstydzić,
- jak dbać o siebie i planetę (ekologiczne podejście),
- szacunku do pozyskanego "własnymi rękami" mienia szkoły.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Na dofinansowanie koszyczków, środków higienicznych, a może nawet inne zmiany w łazienkach, zwiększające komfort ich użytkowniczek. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Chcemy promować akcję, która ma ogromne znaczenie dla dojrzewających dziewcząt. Nie każda dziewczynka ma szansę być zaopiekowana przez rodziców w kwestii wiedzy o menstruacji i podstawowych środków higieny. Zależy nam na zapewnieniu środków higienicznych najbardziej potrzebującym, ale i tym które "okres" zastanie nagle w szkole, może pierwszy raz. Chcemy również edukować chłopców, aby młode pokolenie zerwało z tabu menstruacji, która nie jest i nigdy nie powinna być powodem do wstydu.  
Opis realizacji

Opis realizacji

Przebieg projektu nas zaskoczył i to pozytywnie! Kolejne kroki uruchamiały nowe pomysły, które z radością realizowaliśmy. 
Udało się nam:
  • utworzyć zgrany i energiczny zespół projektowy, który jest ze sobą w codziennym kontakcie (grupy Teamsowe),
  • wydrukować logo i baner projektu,
  • zakupić i zainstalować (przy wsparciu Panów konserwatorów :) 6 Różowych Skrzyneczek (po jednej w każdej damskiej toalecie klas 4-8),
  • przeprowadzić akcję promującą projekt, symbolicznie 8 marca (przygotowaliśmy 200 ulotek Różowej Skrzyneczki o menstruacji oraz 3 kilogramy różowych cukierków), 
  • powołać Różowy Patrol, który czuwa nad Różowymi Skrzyneczkami i uzupełnia je w razie potrzeby (6 uczennic, każda jest odpowiedzialna za jedną skrzyneczkę), mamy czat grupowy na Teamsach, tam zgłaszane jest zapotrzebowanie,
  • zorganizować zajęcia jogi dla uczennic, które doświadczają bólu menstruacyjnego (dziewczęta otrzymały od Prowadzącej folder z ćwiczeniami, oprócz dziewczynek był również jeden uczeń - to też uważamy za sukces - był ciekawy tematu :),
  • otworzyć dyskusję na temat tabu miesiączki i dojrzewania, podejmować ten temat również z chłopcami,
  • nawiązać współpracę z Moonka i Różową Skrzyneczką oraz uzyskać ich akceptację dla pomysłu dedykowanego Q&A na temat dojrzewania, najpierw zebraliśmy pytania od uczniów i uczennic (tradycyjnie przez pudełko anonimowych pytań na korytarzu szkolnym, jak i przez aplikację Tellonym), następnie przekazaliśmy je do Moonki oraz Różowej Skrzyneczki i po krótkim czasie otrzymaliśmy filmik oraz skrypt z odpowiedziami! :D
  • lekko zmienić wygląd toalet męskich (zabawne naklejki na sedes - Panowie dowiedziawszy się o akcji dla dziewcząt, również zaczęli zgłaszać potrzebę bycia zaopiekowanymi),
  • zakupić do biblioteki książki i gry o dojrzewaniu Wydawnictwa Moonka (książka dla nastolatki i nastolatka, dwie gry karciane), do wykorzystania na lekcjach wychowawczych oraz wychowaniu do życia w rodzinie, 
  • z trudnościami, ale jednak, pozyskać od uczniów pomysły na zmianę wyglądu szkolnych toalet,
  • wypromować projekt na zewnątrz - chwaliliśmy się m.in. w programie Centrum Edukacji Obywatelskiej "Szkoła Demokracji", w którym również aktywnie działamy;
  • przeprowadzić onlinową ankietę ewaluacyjną wśród uczennic (na Formsach) na temat funkcjonowania w naszej szkole Różowych Skrzyneczek. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Jesteśmy ogromną szkołą, największą w Łodzi, w budynku klas 4 - 8 jest ponad 800 uczniów i uczennic, w związku z czym naszym głównym problemem jest dotarcie z informacjami do odbiorców. Uruchomiliśmy kilka kanałów komunikacji, poza Librusem, ogłoszenia ślemy przez Teamsy (dedykowane grupy), Instagram Rady Samorządu Uczniowskiego, wieszamy plakaty, odbywamy bezpośrednie spotkania w klasach, ale i tak uczniowie nie zawsze wiedzą, co się dzieje w szkole. 

Szczególnej trudności doświadczyliśmy w pozyskiwaniu prac na konkurs z pogranicza architektury i dekorowania wnętrz. Młodzież często zwracała się do Rady SU z narzekaniami odnośnie do stanu toalet szkolnych, ale kiedy ogłosiliśmy konkurs z możliwością wdrożenia zmian w tym obszarze, pomysły od uczniów się nie pojawiły. Udaliśmy się wtedy z prośbą do naszej Pani Dorotki od plastyki i udało się! Pani Dorota przeprowadziła lekcje o rearanżacji przestrzeni, zachęciła do zabawy kolorami, detalami i pozyskaliśmy całkiem spory zasób prac (za co, korzystając z okazji, bardzo dziękujemy :). 
Troszkę zawiedliśmy się również na wiodących markach środków higienicznych dla kobiet - w ogóle nie odpisywały na nasze pisma i prośby o wsparcie projektu, ale mimo to nie poddajemy się i czekamy na otwarcie nowych naborów do projektów pomocowych dla szkół, m.in. Akcji Menstruacji.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Zespół projektowy był zaangażowany od samego początku do finału wdrażania pomysłu. Młodzież miała okazję podejmować decyzje co do każdego kroku w inicjatywie, wszystkie kwestie omawialiśmy wspólnie, podczas zebrań w szkole, jak i poprzez spotkania online oraz intensywny czat na grupie Teamsowej. Uczniowie i uczennice wyszukiwały najlepsze oferty skrzyneczek, druku materiałów promocyjnych, cukierków na akcję "startową", naklejek do łazienek, decydowali o marce środków higienicznych do skrzyneczek, szukali możliwości pozyskania ich bezpłatnie, rozdawali ulotki o menstruacji, uruchomili Różowy Patrol do monitorowania zużycia wyposażenia Skrzyneczek, apelowali do uczennic o niemarnowanie otrzymywanych podpasek i wkładek, promowali akcję w sieci (Fb, Instagram, grupy na Teamsach), proponowali ulepszenia łazienek szkolnych oraz pozyskiwali pytania do dedykowanego Q&A od Moonki i Różowej Skrzyneczki. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Bezpośrednio nasz projekt oddziaływał (i oddziałuje) na społeczność uczniowską - przede wszystkim uczennice mają w toaletach "apteczki menstruacyjne", a panowie zabawne zdobienia sedesów. Młodzież miała okazję zwiększyć swoją wiedzę o dojrzewaniu i odczuć, że swoimi pomysłami i otwartym ich komunikowaniem mogą zmieniać szkolną przestrzeń oraz postrzeganie trudnych tematów. 

Pośrednio wpłynęliśmy na rodziny, znajomych naszych uczniów, którzy promowali akcję w swoich domach, rozpoczynając tym dyskusje na temat ubóstwa menstruacyjnego, tabu dojrzewania i ciałopozytywności. Ponadto w zajęciach z jogi, oprócz uczennic, uczestniczyło rodzeństwo i jedna mama. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego, że Różowe Skrzyneczki udało wdrożyć się z sukcesem, uczennice chwalą pomysł i korzystają z nich w razie potrzeby. Za ważne osiągnięcie uważamy również to, że dzięki przychylności Zespołu Wydawnictwa Moonka, znanej w sieci Pani Miesiączki (czyli Pani Barbary Pietruszczak) i Różowej Skrzyneczki  - otrzymaliśmy dedykowane naszym uczennicom i uczniom Q&A na temat dojrzewania.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Chcemy przede wszystkim zachęcić wszystkich, żeby nie bali się odważnych projektów, trudnych tematów i elastycznie podchodzili do tego, co dzieje się "w procesie". Nas wiele osób ostrzegało, że Różowe Skrzyneczki będą niszczone, podpaski i wkładki marnowane, a w rezultacie, poza jednym, początkowym incydentem, na który młodzież od razu zareagowała (akcja rówieśnicza), nic złego się nie wydarzyło. Ankieta ewaluacyjna potwierdza, że uczennice doceniają inicjatywę i czują się dostrzeżone. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy na zakup 6 Różowych Skrzyneczek, 2-miesięczny zapas środków higienicznych na pilotaż akcji, wydruk ulotek RS o menstruacji (200 szt.), cukierki na promocję Skrzyneczek, naklejki dekoracyjne na sedes do męskich toalet (8 sztuk). Dzięki wsparciu Szkoły udało nam się również zakupić gry i książki o dojrzewaniu Moonka oraz zorganizować zajęcia jogi dla uczennic doświadczających bólów menstruacyjnych. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 162 w Łodzi im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego

Adres

Powszechna 15, 93-321 Łódź

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów