Numer projektu: 322
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Quiz ekologiczny "S.O.S. dla Ziemi"

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy przygotować grę w formie quizu karcianego z zakresu ekologii. Naszym celem będzie przygotowanie pytań, zagadek, zadań oraz zgromadzenie potrzebnych pomocy dydaktycznych. Opracujemy także model odpowiedzi.  Chcemy stworzyć grę dla naszych kolegów i koleżanek bo wiemy, że najchętniej uczymy się poprzez zabawę, a odrobina rywalizacji działa motywująco. Zauważamy potrzebę rozpowszechniania wiedzy jak dbać o naszą Planetę, gdyż tylko nasze wspólne działania mogą uratować Ziemię. 
Plan działania

Plan działania

Przygotujemy karty z pytaniami, zadaniami i zagadkami ekologicznymi oraz  planszę do losowania punktów w formie koła fortuny. Planujemy zakup pomocy dydaktycznych zwiększających atrakcyjność gry, chcemy uwzględnić zadania interaktywne. Postaramy się wzbogacić naszą grę m. in. o kosze do segregacji śmieci, pojemnik do obserwacji procesu biodegradacji, ekologiczne magnetyczne zestawy interaktywne. Potrzebna będzie tablica magnetyczna suchościeralna do realizacji zadań i prezentacji wyników. Planujemy także przygotowanie magnetycznych puzzli, których ułożenie będzie jednym z zadań quizu. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany w szkole. Zaczynamy na przełomie starego i nowego roku , krok po kroku; plansza, karty z pytaniami, zadaniami, itd. Pierwszą  rozgrywkę planujemy w marcu. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Będziemy współpracować zdalnie, rozdzielimy pracę pomiędzy uczestników projektu. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Zadaniem uczniów będzie przygotowanie karcianej gry dydaktycznej, a efektem: wzbogacenie wiedzy z zakresu ekologii, satysfakcja z wspólnie podjętych działań, szansa na odkrycie własnych talentów, wzrost samooceny. Uczniowie doskonalą zasady współpracy w grupie - kompromis jest dobry na wszystko. Powstanie  pomoc dydaktyczna dla szkoły. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczymy na zakup pomocy dydaktycznych zwiększających atrakcyjność gry, planujemy wzbogacić ją o zadania interaktywne. Chcielibyśmy zakupić m. in. kosze do segregacji śmieci, pojemnik do obserwacji procesu biodegradacji, ekologiczne magnetyczne zestawy interaktywne. Potrzebna będzie tablica magnetyczna suchościeralna do realizacji zadań i prezentacji wyników. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Gry karciane posiadają wiele zalet, a zwłaszcza te przygotowane przez uczniów dla uczniów odpowiadające danej sytuacji dydaktycznej. Temat quizu jest na czasie, porusza bardzo ważne kwestie ochrony Ziemi, zwiększa świadomość uczniów jak wiele zależy od nich samych, uczy postaw proekologicznych. Gry są sprawdzoną formą nauki lubianą przez uczniów, gra zostaje na wyposażeniu pracowni do wykorzystania przez różne grupy. Pomysł jest twórczy, ponadczasowy, otwarty, elastyczny  - można modyfikować pytania, dodawać nowe, tworzyć różne wersje pytań w zależności od grupy wiekowej i rozwoju sytuacji ekologicznej. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Przygotowaliśmy quiz w zmodyfikowanej formie, zamiast gry karcianej powstała wersja multimedialna - ekologiczna! Przygotowaliśmy pulę pytań i odpowiedzi z tematów: kwaśne deszcze, dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog, zanieczyszczenia i ochrona wód, oszczędzanie wody.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wpadliśmy na pomysł wersji elektronicznej Quizu, szukaliśmy programów multimedialnych by prezentacje były w atrakcyjnej formie dla odbiorców. Małym problemem okazało się utworzenie koła fortuny do losowania pytań ale daliśmy radę. Mamy to! Przed nami jeszcze zdobycie funduszy na pomoce dydaktyczne zwiększające atrakcyjność gry. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

współpracy w grupie, organizacja czasu pracy, selekcja informacji, umiejętność formułowania pytań, wykorzystanie narzędzi IT , odpowiedzialności za przydzielone zadania, kreatywności w działaniu, przełamywanie barier wystąpień publicznych i  prezentacji wyników pracy, poszerzenie wiedzy z zakresu ekologii
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Prezentacja projektu, czyli pierwsze wykorzystanie Quizu podczas zajęć w klasach 7 odbędzie się 22 kwietnia z okazji Dnia Ziemi . Nasze działania mają na celu poszerzanie wiedzy naszych kolegów i koleżanek oraz inspirowanie ich do aktywności. Chcemy by wszyscy zrozumieli, że nasze działania w kierunku ochrony Ziemi są koniecznością. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Że mogliśmy wspólnie spędzić cudowne niezapomniane chwile podczas tworzenia Quizu - wiele się nauczyliśmy; że udało nam się zmobilizować do działania mimo że nie zdobyliśmy grantu. Przygotowaliśmy pomoc dydaktyczną dla szkoły, która uatrakcyjni zajęcia i pozwoli na wzbogacenie i utrwalanie wiedzy ekologicznej uczniów w atrakcyjnej dla nich formie.  Będziemy prowadzić zajęcia dla naszych kolegów i koleżanek.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Może wcześniej zabralibyśmy się za zdobycie funduszy na uatrakcyjnienie gry...
Ogólnie jesteśmy zadowoleni z efektów naszej pracy. Projekt jest otwarty więc działamy dalej!

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki

Adres

Średnia 30, 95-035 Ozorków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów