Numer projektu: 375
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Szkolny Star_Up

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Zespół uczniów tworzących grupę projektową w Robotics Academy postanowił wykorzystać wieloletnie doświadczenie w projektowaniu , realizacji i wdrażaniu dużej ilości projektów technologicznych z zakresu robotyki, elektroniki, astronautyki i automatyki i stworzyć Szkolny Start-up ! 

Cel jaki postawili sobie uczniowie School Star_Up - Robotics Academy – to stworzenie innowacyjnego projektu który mógł by wykonać każdy zainteresowany uczeń szkoły podstawowej. W ramach stworzonego School Star_Up uczniowie zaprojektują i wykonają „Flying wing” – Latające skrzydło

Założenia projektu:

- jak najniższy koszt konstrukcji – innowacyjne (z punktu widzenia ceny materiału) rozwiązanie to zastosowanie do konstrukcji całego skrzydła pianki podkładowej do paneli podłogowych (polistyren 5mm);

- opracowanie pełnej dokumentacji umożliwiającej samodzielne skompletowanie niezbędnych materiałów, narzędzi, podzespołów dla  każdego zainteresowanego ucznia szkoły samodzielną budową projektu „Flying wing”;

- opracowanie instrukcji montażu skrzydła; zdalna pomoc dla każdego ucznia realizującego samodzielnie  projekt;

- opracowanie materiałów instruktarzowych umożliwiających uruchomienie i rozbudowę projektu. 

Plan działania

Plan działania

Jako zespół projektowy mamy już doświadczenie w realizacji praktycznej „Flying wing”. Zrealizowany projekt był zdalnie sterowany stacją RadioLink Electronic Limited. We wnętrzu skrzydła umieszczona została  kamera nagrywająca obraz podczas lotu. Chcemy zmodyfikować projekt o  kolejny system do sterowania. 

Odmiennym podejściem do tematyki sterowania dronem „Flying wing” jest stosowanie gogli FPV. Dron z okularami to propozycja dla wszystkich chcących podszkolić swe lotnicze umiejętności oraz możliwie jak najlepiej wyczuć maszynę i wyrobić w sobie nawyki, które będą pomocne podczas sterowania. Gogle FPV umożliwiają nam obserwowanie lotu drona z perspektywy pierwszej osoby czyli poniekąd widzimy to, co „dostrzega” nasz statek. 
Sygnał wideo przekazywany jest drogą radiową, najczęściej na częstotliwości 900 MHz/1,2 GHz/2,4 GHz/5,8 GHz. Najprostszy system składa się z modelu zdalnie sterowanego, miniaturowej kamery przemysłowej, nadajnika wideo oraz systemu odbiorczego. Do podglądu obrazu można wykorzystać dowolny ekran z wejściem AV, lecz najwygodniejsze i najbardziej komfortowe jest używanie specjalnych wideookularów. Sterowanie  FPV będzie posiadało dodatkowo system OSD z odbiornikiem GPS, co pozwoli wyświetlać na przesyłanym obrazie do bazy dane takie, jak np. prędkość, wysokość, kierunek do bazy i pozostałe dane przesyłane z zamontowanych na robocie czujników. Zasięg takiego zestawu w dużej mierze zależy głównie od użytych anten systemu odbiorczego toru AV. Wraz z obrazem będzie przesyłany dźwięk oraz dane telemetryczne. 

Etapy realizacji projektu:

01.01.2022 – 17.01.2022 - przygotowanie konstrukcji  „Flying wing” (nabycie materiałów, cyfrowe przygotowanie modelu, dokonanie niezbędnych obliczeń konstrukcyjny w tym obliczeń za pomocą oprogramowania komputerowego);

18.01.2022 – 28.02.2022 – wykonanie konstrukcji modelu;

01.03.2022 – 31.03.2022 – przeprowadzanie testów modelu;

01.04.2022 – 20.04.2022 – zaprojektowanie i opracowanie instrukcji oraz materiałów dla uczniów chcących samodzielnie zrealizować w/w projekt. Materiały i instrukcję będą wzbogacone plikami video.

18.05.2022 – wzbogacenie modelu o system sterowania FPV, testy modelu.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnym Nr 98 w Krakowie na zajęciach Robotics Academy - School Star_Up.

01.01.2022 – 17.01.2022 - przygotowanie konstrukcji  „Flying wing” (nabycie materiałów, cyfrowe przygotowanie modelu, dokonanie niezbędnych obliczeń konstrukcyjny w tym obliczeń za pomocą oprogramowania komputerowego);

18.01.2022 – 28.02.2022 – wykonanie konstrukcji modelu;

01.03.2022 – 31.03.2022 – przeprowadzanie testów modelu;

01.04.2022 – 20.04.2022 – zaprojektowanie i opracowanie instrukcji oraz materiałów dla uczniów chcących samodzielnie zrealizować w/w projekt. Materiały i instrukcję będą wzbogacone plikami video.

18.05.2022 – wzbogacenie modelu o system sterowania FPV, testy modelu.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Nie  planujemy modyfikacji projektu. 
Wypracowaliśmy system pracy podczas zdalnej nauki polegający na odpowiednim podziale zadań w zespole, samodzielnym realizowaniu częściowych zadań i zdalnej komunikacji (wideokonferencji) do weryfikacji, omawiania i rozwiązywania pojawiających się problemów u każdego członka zespołu realizującego projekt. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Co zyska zespół projektowy:

Umiejętności: 

  • zdobywania wiedzy przez doświadczenie i działanie,
  • rozwój zainteresowań, zdolności, potrzeb i aspiracji,
  • pokazanie swoich mocnych stron i predyspozycji,
  • rozwinięcie umiejętności komunikowania się,
  • analizy dokumentacji technicznej w j. angielskim,
  • nauka pracy w grupie, rozwiązywanie problemów,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za działania własne i zespołu ,
  • wdrożenie do przedsiębiorczości,
  • korzystanie z różnych źródeł informacji,
  • sztuka wystąpień publicznych (prezentacja własnej pracy),
  • uczenie się na błędach,
  • zdolność do autorefleksji,
  • projektowanie z wykorzystaniem symulacji komputerowych,
  • programowanie systemów wbudowanych.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakup doposażenia drona  "Flying wing"

Kamera FPV Turbo micro F1 1/3" obiektyw CMOS 2,1 mm 4: 3

Cechy szczególne
  • Rozdzielczość 1200TVL
  • 1/3 "czujnik CMOS
  • Uwaga! Opis tego produktu został przetłumaczony automatycznie. Jeśli możemy poprawić go dzięki Tobie, prosimy o kontakt.
Charakterystyka
  • Szeroki zakres napięcia
  • Format 4:3 nie może być zmieniony
  • NTSC lub PAL
  • Wyjście CVBS
  • Globalny-WDR
  • 2 DNR Napięcie robocze: 4,5 - 40 V.

Akcesoria FPV
Zestaw transmisji A/V 5.8GHz 600mW ImmersionRC nadajnik+odbiornik

Zestaw do transmisji audio/video ImmersionRC w paśmie 5.8GHz 600mW, zawierający nadajnik oraz odbiornik z antenkami i przewodami.
Specyfikacja nadajnika:

-600mW (28dBm, +/- 1dB) of clean output power
-SMA Antenna connector.
-Frequencies: 5740, 5760, 5780, 5800, 5820, 5840, 5860MHz
-Onboard quiet switching regulator, powers 5v cameras (including HD versions)
-Input voltage range: 6 – 16v
-Not affected by 2.4GHz R/C radios!

Specyfikacja odbiornika UNO:
- >-90dBm typical sensitivity
- Frequencies (Airwave) : 5740MHz, 5760MHz, 5780MHz, 5800MHz, 5820MHz, 5840MHz, 5860MHz (all within the legal ISM band)
- Dual buffered A/V outputs
- Single Cable Groundstation Connection (Power, Audio, Video, Control) 
- 6-13v DC Supply
- High Bandwidth Stereo Audio

Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Chcemy aby aby nasza pasji i doświadczenie w realizacji projektów technologicznych "zaszczepić" u innych uczniów. Realizując projekt  School Star_Up chcemy dać każdemu zainteresowanemu uczniowie materiały, wskazówki i narzędzia do praktycznego "pierwszego" kroku w samodzielnym zrealizowaniu fantastycznego projektu technologicznego „Flying wing” – Latające skrzydło. Da to impuls do samodzielnego poszukiwania rozwiązań technologicznych połączonych z różnymi dziedzinami nauki i techniki. Poprzez ten projekt uczeń zostanie wprowadzony w fantastyczny świat projektów technicznych których samodzielna realizacja daje ogromną satysfakcje i impuls do dalszego działania.
Dla grupy projektowej będzie to kolejne doświadczenie że przy realizacji projektów nie ma rządnych barier oprócz wyobraźni i chęci działania!
Realizując projekty, uczniowie doświadczają poczucia sprawstwa. Rozumieją, że coś od nich zależy. Uczniowie mają w sobie potrzebę kreowania otoczenia, chcą działać, to nam wystarczy:) 
Opis realizacji

Opis realizacji

Cel jaki postawili sobie uczniowie School Star_Up - Robotics Academy –  innowacyjnego projektu latającego skrzydła ZOSTAŁ OSIĄGNIETY! 
Zaprojektowaliśmy model drona.
Ciężką - ale bardzo przyjemną pracą - (co można zobaczyć na dołączonych fotografiach z naszych spotkań :) wykorzystując nasz zapał, wiedzę doświadczenie i piankę XPS :) wykonaliśmy dwa modele drona który nazwaliśmy (roboczo) EDU -1 PREDATOR.
Największą satysfakcją i uwieńczeniem pracy całej grupy projektowej był test naszego drona!
Satysfakcja z osiągniętego sukcesu i wyniku pracy mierzona jedynie wysokim tętnem :) całego zespołu obserwującego przemierzanie przestrzeni powietrznej przez EDU-1 PREDATOR!
 Niemałe zamieszanie wywołały nasze testy wśród mieszkańców podkrakowskiej Baranówki - gdzie z dala od zabudowań testowaliśmy nasz obiekt.
 
Do sukcesu i pełnej realizacji projektu swoją rękę i głowę dołożyli:

Klarysa Włościak  - projekt mechaniczny drona, realizacja części mechanicznej, dokumentacja projektowa,  materiały reklamowe projektu
Karolina Słowik - projekt mechaniczny drona, realizacja części mechanicznej, dokumentacja projektowa, materiały reklamowe projektu
Bartosz Ochenduszko - projekt mechaniczny drona, realizacja części mechanicznej, systemy elektroniki,  zapis obrazu
Łukasz Roczkalski - realizacja części mechanicznej
Damian Łapot - materiały reklamowe projektu
Wiktor Kot - materiały reklamowe projektu, logo, video, strona internetowa

Możecie nas poznać w tym miejscu:

https://www.canva.com/design/DAE8wDkxHtY/tsRsOJgqDk2ANTnEO4P4Bw/view?utm_content=DAE8wDkxHtY&utm_campaign=share_your_design&utm_medium=link&utm_source=shareyourdesignpanel#10
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Pojawiło się kilka wyzwań z jakimi przyszło nam się zmierzyć:
# sytuacja gospodarczo polityczna dotknęła nas podczas realizacji projektu - braki w dostawach i magazynach elektronicznych spowodowały u nas drżenie serca i mały stres.  Musieliśmy w kilku miejscach sieci Internet szukać podzespołów elektronicznych do naszego drona. Po intensywnych poszukiwaniach po sklepach internetowych "mózg" i "serce" naszego PREDATORA zostały sprowadzone do Krakowa:)  
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Przy dużym zaangażowaniu, wytrwałej systematycznej pracy i wzajemnej pomocy  każdy cel dla grupy projektowej jest do osiągnięcia!
Satysfakcja i emocje, jakie towarzyszą przy końcowej realizacji projektu pozostaną z w naszej pamięci przez wiele lat po zakończeniu wspólnej edukacji.

Co zyska zespół projektowy:
Umiejętności: 
  • zdobywania wiedzy przez doświadczenie i działanie,
  • rozwój zainteresowań, zdolności, potrzeb i aspiracji,
  • pokazanie swoich mocnych stron i predyspozycji,
  • rozwinięcie umiejętności komunikowania się,
  • analizy dokumentacji technicznej w j. angielskim,
  • nauka pracy w grupie, rozwiązywanie problemów,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za działania własne i zespołu ,
  • wdrożenie do przedsiębiorczości,
  • korzystanie z różnych źródeł informacji,
  • sztuka wystąpień publicznych (prezentacja własnej pracy),
  • uczenie się na błędach,
  • zdolność do autorefleksji,

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Po udanych testach naszego PREDATORA pojawiły się propozycje z okolicznych szkół, aby wykorzystując nasz projekt realizować i rozwijać  inne projekty z jego udziałem np.:  badanie zanieczyszczeń powietrza nad Krakowem lub rejestrowania z powietrza  imprez plenerowych. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Z praktycznej realizacji naszego projektu.
Jesteśmy dumni ze swojej pracy  - ponieważ realizując nasz projekt pokazaliśmy, że mając marzenia możemy dosłownie sięgnąć chmur !
(co widać na naszych plikach video )
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Niezwłocznie po otrzymaniu grantu zakupilibyśmy potrzebne podzespoły do realizacji projektu aby uniknąć stresujących sytuacji z brakiem ich dostępności.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy do zakupu następujących materiałów i podzespołów:
# pianka XPS 5 gr. mm - kolor czarny i zielony
# pianka XPS 3 gr. mm -  kolor czarny i zielony
# Akumulator Redox 3000 mAh 11.1v 30C 3s
# Serwa Tower Pro SG92R
# Regulator Redox 30A
# Kamera EkenH9r
# silnik T-MOTOR F40PRO 2400KV

Szkoła

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 98 im. Henryka Sienkiewicza

Adres

Os. Na Stoku 52, 31-708 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów