Numer projektu: 331
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Ale kosmos!

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

W podstawie programowej nauczania fizyki w szkole podstawowej nie ma tematyki związanej z  kosmosem, dlatego chcemy przybliżyć podstawowe zagadnienia o wszechświecie. Zamierzamy  to zrobić w ciekawy, przystępny sposób i oczywiście w formie zabawy. 

Plan działania

Plan działania

Na zajęciach będziemy oglądali prezentacje i filmy związane z kosmosem. Uczniowie wykonają gazetki ścienne, ,,kosmiczną” dekorację sali, modele Układu Słonecznego, album kosmosu. Będzie też ,,kosmiczny” escape room, ćwiczenia interaktywne i quizy. Nie może zabraknąć obserwacji gwiazd i wykonywania doświadczeń. Chcemy, aby zajęcia były ciekawe i dynamiczne. 

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu, od lutego do czerwca 2022 roku w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach. 

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Zajęcia będą się odbywały online.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie:
 - zdobędą nowe wiadomości i umiejętności,
- kreatywnie spędzą czas wolny, 
- wzmocnią umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia,
- pobudzą swoją ciekawość poznawczą,
- rozwiną zmysł artystyczny,
- pobudzą inicjatywę i inwencję w spontanicznej twórczości plastycznej przez oddziaływanie na wyobraźnię i fantazję,
- zintegrują się w grupie.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie wykorzystany na zakup materiałów potrzebnych do realizacji projektu – dekoracja sali, gazetki, modele Układu Słonecznego itd.


Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Elementem unikatowym jest tematyka kosmosu przedstawiona w sposób niespotykany i  zaskakujący, łączący w sobie elementy fizyki, plastyki, informatyki i geografii. 

Opis realizacji

Opis realizacji

Realizację projektu rozpoczęliśmy od wystroju sali. Zamieniliśmy ją w kosmos. Stworzyliśmy kosmiczne gazetki ścienne. Na jednej ze ścian utworzyliśmy ogromny zarys układu słonecznego. Pojawiło się również kilka istot pozaziemskich i statek kosmiczny. Była też postać  astronauty i rakieta, do której można było wejść i zrobić sobie zdjęcie. Dekoracja kosmicznej sali bardzo podobała się uczniom, wkrótce okazało się, że jest to ich ulubiona sala. 

Mając taką scenerię, zorganizowaliśmy pokaz mody kosmicznej. Chętni uczniowie przygotowali w domu, z pomocą rodziców stroje nawiązujące do tematyki kosmosu. Następnie zaprezentowali się na wybiegu przed wszystkimi uczniami naszej szkoły. Pokaz mody kosmicznej okazał się ogromnym sukcesem Wszyscy świetnie się bawili. Kreatywność i pomysłowość uczestników pokazu bardzo pozytywnie nas zaskoczyła. 

W ramach zajęć projektowych uczniowie oglądali ciekawe filmy i reportaże o wszechświecie. Rozwiązywali rebusy i zagadki nawiązujące do tej tematyki. Wykonywali ćwiczenia interaktywne, wykorzystując dostępne darmowe narzędzia, np. Wordwall, Learningapps, Genially. Obecnie jesteśmy w trakcie przygotowania wakeletu, który będzie naszą bazą ćwiczeń interaktywnych z tego projektu. 

Po zakończeniu pracy z aplikacjami zamierzamy zorganizować rodzinny turniej wiedzy dotyczący kosmosu. 

Uczniowie wykonywali również modele Układów Słonecznych. Wykorzystane materiały oraz forma prac była dowolna. Modele te mogli obejrzeć wszyscy uczniowie naszej szkoły oraz chętne osoby spoza szkoły, ponieważ została zorganizowana galeria Układów Słonecznych na holu głównym naszej szkoły. Wykonane prace wzbudzały niemałą sensację, wszystkim bardzo się podobały. 

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Podczas realizacji projektu napotkaliśmy trudności związane z dostępnością sali, którą chcieliśmy udekorować, jednak rozmowy przyniosły oczekiwane skutki i zajęcia w sali zostały tak dostosowane, aby realizacja projektu była możliwa. Zaskoczyła nas również liczba osób chętnych do uczestniczenia w projekcie. Musieliśmy podzielić uczniów na dwie grupy, tak aby mogli swobodnie wykonywać zadania projektowe. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie zapoznali się z informacjami dotyczącymi kosmosu, których nie mogli poznać podczas realizacji zajęć obowiązkowych. Poznali budowę i wielkość planet, ich odległość od Słońca, warunki życia panujące na poszczególnych planetach. Obejrzeli ciekawe filmy przedstawiające historię badań wszechświata i dzieje lotów kosmicznych. Obejrzeli wywiady z ludźmi, których praca związana jest z badaniami kosmosu. Uczniowie nauczyli się planować swoje działania, realizować poszczególne cele i współpracować z innymi. Rozwinęli umiejętności związane z komunikowaniem się w grupie, podejmowaniem decyzji czy rozwiązywaniem konfliktów. Pogłębili swoje umiejętności plastyczne, techniczne i informatyczne. Realizacja projektu wpłynęła również na ich kreatywność i pomysłowość. Poczuli się ważni i współodpowiedzialni za realizację projektu. 

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Dzięki realizacji projektu ,,Ale kosmos” nastąpiło umocnienie więzi rodzinnych. Podczas przygotowań do tworzenia strojów kosmicznych czy modeli układów słonecznych pracowały całe rodziny wielopokoleniowe. Uczniowie opowiadali, że ,,Babcia pomogła..”, Tata naszykował..” ,,Mama wymyśliła....”, ,,Ciocia uszyła...” itp. Całe rodziny i społeczność lokalna żyła tym projektem, z niecierpliwością oczekiwała zdjęć i filmów z jego realizacji, Chętnie lajkowali i komentowali informacje umieszczane na Facebooku. Działania projektowe, podczas których spędzali czas na rozmowach, zaktywizowały niepracujących zawodowo członków rodzin uczniowskich. Sympatycy szkoły chętnie oglądali galerię układów słonecznych oraz pokaz mody kosmicznej. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego, że nasze działania tak dobrze zostały przyjęte przez społeczność szkolną i lokalną. Zaciekawiliśmy tematyką kosmosu nawet najmłodszych. Nasze układy słoneczne i pokaz mody to były wydarzenia szeroko komentowane i chwalone. Młodsi koledzy patrzyli na nas z ogromnym podziwem. Nauczyciele również nie kryli uznania i zachwytu.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nie ma takiej rzeczy, którą chcielibyśmy zmienić czy zrobić inaczej. Każdy projekt będzie sukcesem, jeżeli będzie on zabawą nie tylko dla uczniów, ale również dla opiekunów. W tym przypadku opiekunowie bawili się tak samo dobrze jak uczniowie.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wykorzystany na dekorację sali kosmicznej (brystole, papiery kolorowe, tektury, taśmy, kleje itd.), na zakup materiałów potrzebnych do tworzenia modeli układów słonecznych (kule styropianowe, farby, druciki itd.) oraz na drobne upominki dla osób biorących udział w pokazie mody kosmicznej. 

Szkoła

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach

Adres

Wierzchowiny 30, 26-660 Wierzchowiny

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów