Numer projektu: 376
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Efekt ŻÓŁWIA :)

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Nazwa projektu nie jest przypadkowa...
EFEKT MOTYLA to pozornie błaha decyzja która skutkuje nieproporcjalnymi do niej zmianami i my mamy nadzieję, że tak będzie w przypadku naszego żółwiowego efektu.  Podsumowaniem naszego projektu ma być wystawa w holu szkoły przyponimająca zaśmiecone dno MORZA CZERWONEGO, odtworzenie prezentacji uczniów na ten temat, a także wernisaż prac plastycznych dla całej społeczności szkolnej.
Dodatkowo nasza klasa chce adoptować żółwia z FUNDACJI POKACHAJ GADA :)
Plan działania

Plan działania

Projekt zaplanowany jest na dwa tygodnie.
Rozpoczniemy od wprowadzenia do tematu. Pomoże nam w tym Pani Małgorzata Jazel-ambasadorka projektu RED SEA PROJECT. Pani  Małgosia opowie nam o życiu i zwyczajach żółwi zielonych zamieszkujących Morze Czerwone. Dowiemy się jaki wpływ na ich populację ma działalość człowieka i co my możemy zrobić żeby im pomóc.
1. Żółw - gatunek, budowa, zwyczaje (wycieczka do zoo, prace plastyczne)
2. Ekologia - zanieczyszczenie mórz i oceanów, ocieplenie klimatu (eksperymenty - sprawdzimy co się szybciej rozkłada - plastik, czy papier, zrobimy ocean w butelce itp.)
3. Dowiemy się co to jest ziemskie pole magnetyczne i jak żółwie wykorzystują je jako mapę do swoich migracji.
4. Zastanowimy się czy to dobrze żyć w żółwim tempie (slow food, medytacja, życie bez pośpiechu)
5. Dzieci w grupach przygotują prezentację w Power Point na temat różnych gatunków żółwi.
6. Wspólnie zastanowimy się co my możemy zrobić, żeby polepszyć los żółwi.
7. Adopcja zółwia do klasy z Fundacji Pokochaj Gada
8. Przygotowanie wystawy "Zółwie zielone w Morzu Czerwonym" dla całej społeczności szkolnej.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania w wiekszości przeprowadzać będiemy na terenie szkoły.
Wybierzemy się także na wycieczkę do poznańskiego zoo.

Czas przewidywanych działań to pierwsza połowa lutego :)
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauczania zdalnego nie będzie problemu z realizacją projektu. 
Wystawa odbędzie się gdy wrócimy do szkoły.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Klasa dzięki projektowi wzmocni więzy i rozwinie umiejętność pracy w grupach (prezentację, pracę plastyczne, wspólne robienie eksperymentów, wycieczka).
Wspólnie zaplanujemy i przygotujemy wystawę dla całej społeczności szkolnej.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Jeśli uda nam się zdobyć grant to pieniążki przeznaczymy na:
- zakup terrarium do klasy oraz pokarm dla żółwia
- pomoce plastyczne do realizacji naszej wystawy
- wpłacimy także pieniążki na fundację Pokochaj Gada oraz organizację Red Sea Project
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Ponieważ jest to trzecia klasa to w tym roku szkolnym zamykamy pewien etap naszej edukacji i wspólnej przygody. Chcemy to zrobić z poczuciem, że możemy wszystko i kto jak nie my ;)
Mamy także nadzieję, że nasza wystawa przyczyni się do polepszenia życia zółwi, zaróno tych mieszkających daleko jak i tych zamieszkujących nasz kraj.
Opis realizacji

Opis realizacji

Na wstępie bardzo chcemy podziękować za docenienie naszego projektu i danie nam szansy na jego realizację.
Projekt EFEKT ŻÓŁWIA w założeniu miał trwać dwa tygodnie, ale nie dość, że czas przygotowywania wystawy oraz warsztatów wydłużył się do miesiąca to mimo podsumowania efektów naszej pracy na wystawie szkolnej, projekt wcale się nie skończył i mamy nadzieję, że zainteresujemy nim też inne szkoły :)

Czego udało nam się dokonać:

1.  Udało nam się zdobyć dużo nowych umiejętności i doświadczeń dzięki uczestnictwu w wielu warsztatach zorganizowanych ściśle pod nasz projekt

"Morskie żółwie w Morzu Czerwonym" - warsztat przygotowany przez Panią Gosię Jazel, ambasadorkę PROJEKTU RED SEA PROJECT pokazał nam piękny świat żółwi morskich oraz to w jaki sposób człowiek go niszczy. Pani Gosia powiedziała nam także co możemy zrobić żeby żółwie w morzach i oceanach nie wyginęły.

"Nie tylko żółw ma swoją skorupę" - warsztat przygotowany przez Panią Małgorzatę Karwowską-Zaradniak, która jest pedagogiem w naszej szkole.
W trakcie warsztatów rozmawialiśmy o emocjach, o tym dlaczego ludzie chowają się 
w swoich skorupach i dlaczego warto czasem z nich wychodzić. Tworzyliśmy żółwie 
z naszymi trudnymi i dobrymi emocjami. Trudne emocje wklejaliśmy do środka skorupy, a dobre na zewnątrz. To zadanie pokazało nam, że człowiek może wydawać się szczęśliwy, ale pod jego skorupą może być zupełnie inaczej. Na koniec pracowaliśmy 
w grupach i tak powstał plakat - JAK RADZIĆ SOBIE Z TRUDNYMI EMOCJAMI.


 "Logopedyczny żółw" - warsztat przygotowany przez Panią Anitę Kowalewską-Łopatkę , która jest logopedą w naszej szkole. W takcie warsztatów dzieci grały w kalambury, wykonywały zadania na spostrzegawczość, rozwiązywały zagadki logiczne oraz tworzyły sylabowe żółwie i żółwie z wytłaczanek. To Pani Anita podrzuciła nam pomysł na włączenie do projektu piosenki Wujka Ogórka TURBO ZÓŁW. Kto z Was szybko powtórzy „Żarłoczny żółw żarł żółte żonkile”? 😉
 
 "Jak można grać na żółwiu i medytować" - warsztaty muzyczno-relaksacyjne przygotowane przez Katarzynę Fiebiger i Mieszka Nowackiego. Mogliśmy zobaczyć i pograć na instrumentach z całego świata. Uczestniczyliśmy także w grupowej relaksacji. Dzieciakom najbardziej podobał się instrument potocznie zwany żółwiem. Część osób z naszej klasy stwierdziła, że już wie co chce dostać na komunię 😉

"Dlaczego klimat wariuje?" - warsztaty przygotowane przez naszą świetną nauczycielkę wspomagającą Panią Joanne Janiak. Pani Asia posiłkowała się książką Bogusia Janiszewskiego „Klimat. To czego dorośli Ci nie mówią” oraz warsztatami przygotowanymi z inicjatywy Uniwersytet Dzieci. Mnóstwo ciekawostek i praktycznych informacji sprawiły, że nasza wiedza w tym zakresie bardzo wzrosła.

"Podział śmieci na naturalne i sztuczne, co możemy zrobić żeby było ich mniej" - warsztat przygotowany przez koordynatorkę projektu - Joanne Sieńczak.
 W poszukiwaniu naturalnych i sztucznych śmieci wybraliśmy się na spacer w okolicy naszej szkoły. Dowiedzieliśmy się jak matka natura radzi sobie z odpadami, pozbieraliśmy napotkane sztuczne śmieci i dokonaliśmy ich segregacji (znaleziona opona służyła jako rekwizyt na naszej wystawie). Podsumowując zdobyliśmy nowe informację, a przy okazji posprzątaliśmy okolicę 😊
 
Odbyła się także cała masa warsztatów plastycznych, na których szykowaliśmy naszą wystawę :)

2. Udało nam się zaangażować do współpracy wiele osób, które bezinteresownie nam pomogły.
 
Wszystkie warsztaty były darmowe. Przy tworzeniu wystawy pomogli nam rodzice uczniów dzieci nie tylko z naszej klasy. Mieliśmy podejrzenia, że na wystawie może pojawić się wiele osób i poprosiliśmy o pomoc harcerzy, którzy pilnowali bezpieczeństwa w trakcie wystawy. 
Hymnem naszego projektu została piosenka TURBO ŻÓŁW znanego polskiego artysty tworzącego piosenki dla dzieci -  Wujka Ogórka, który mimo trasy promującej jego najnowszą płytę znalazł czas i przyjechał na naszą wystawę zaśpiewać kilka swoich utworów.

3. Udało nam się pokazać, że jeden może wiele, ale razem możemy wszystko! 😊



 

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największy problem to finanse. 
Ponieważ nie udało nam się nawiązać współpracy z fundacją dla gadów musieliśmy sami kupić żółwia oraz wszystkie niezbędne akcesoria. Tak więc koszty na samym początku przekroczyły już nasz budżet. 

Kilka dni przed wystawą dowiedzieliśmy się też, że nie ma takiej możliwości żeby ktoś wpuścił nas do szkoły w weekend. Przez chwilę myśleliśmy, że wystawa nie dojdzie do skutku. Całe szczęście z pomocą ruszyli rodzice z mojej poprzedniej i obecnej klasy. Dzięki ich wsparciu i zaangażowaniu wystawa przerosła nasze najśmielsze oczekiwania i za to bardzo, bardzo dziękuję.
 
 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzięki realizacji projektu EFEKT ŻÓŁWIA uczniowie nauczyli się przede wszystkim tego, że RAZEM MOŻEMY WSZYSTKO i że nie ma rzeczy niemożliwych. Wiedzą już, że każde nasze decyzję i wybory mają wpływ na otaczający nas świat i to od nas i przyszłych pokoleń zależy jak będzie on wyglądał. 

Dzięki pracy w zespole nauczyli się, że każdy jest inny i ma do tego prawo, a praca zespołowa polega na tym aby te wszystkie różnice wykorzystać.

Moi uczniowie dowiedzieli się także, że nie można się poddawać i że do odważnych świat należy. Jeśli czegoś bardzo chcesz to zawsze musi się udać 😊
Myślę, że z takim bagażem doświadczeń dadzą sobie świetnie radę w kolejnych latach edukacji.
 
 

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Nasza wystawa to było pierwsze spotkanie w szkole po okresie obostrzeń, zakazów i nakazów. Po raz pierwszy od prawie dwóch lat mogliśmy się wszyscy spotkać w szkole i zrobić coś razem.
To był bardzo cenny czas.

W trakcie wystawy dzieci dostawały karty z pytaniami. Wszystkie odpowiedzi mogły znaleźć na plakatach i prezentacjach. Myślę, że dzięki temu trochę wiedzy zostało im
w głowach i w przyszłości będą podejmować trafne decyzję nie tylko dla naszej lokalnej społeczności ;)

Udało nam się także wystąpić w lokalnej telewizji i opowiedzieć o naszym projekcie. Dzięki temu każdy uczeń SP w Czapurach mógł poczuć, że robi coś co ma znaczenie
i że jest to doceniane także poza murami szkoły.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni, że udało nam się zrealizować nasz projekt od początku do końca.

Jesteśmy dumni z tego, że mimo ogromu pracy jaki musieliśmy włożyć w powstanie wystawy to do końca była to dla nas świetna zabawa.

W trakcie realizacji naszego projektu wybuchła wojna w Ukrainie. Nie mogliśmy tego nie uwzględnić w projekcie. I tak powstało dodatkowe logo naszego projektu z flagą Ukrainy, uczniowie zrobili plakat z żółwiami błotnymi, które występują między innymi w Ukrainie oraz karty z pytaniami na wystawie były także w języku ukraińskim.

Patrząc na moich uczniów i widząc  jak część z nich przedstawia swoje prezentację, część prowadzi stanowiska z zadaniami, inni oprowadzają gości po wystawie to byłam z nich bardzo dumna i wzruszona. Cieszę się, że razem tego doświadczyliśmy.
 
 

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Dzisiaj wiem, że od początku powinnam zaangażować rodziców do pracy przy projekcie. Nasza współpraca wyszła fantastycznie i jeszcze bardziej nas do siebie zbliżyła, a wszyscy wiemy, że nie ma nic lepszego jak rodzic i nauczyciel grający do jednej bramki 😉
 
 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Jak już wspomniałam w części na temat WYZWAŃ grant nie starczył nam nawet na żółwia i akcesoria, ale gdyby nie to 1000zł nie mielibyśmy naszego wspaniałego przyjaciela 😊 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Zapraszamy wszystkich serdecznie na naszą stronę na FB

https://www.facebook.com/groups/373246317963946

Zamieściliśmy tu relację ze wszystkich naszych warsztatów oraz z wystawy.

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Arkadego Fiedlera w Czapurach

Adres

Czapury, Poznańska 78, 61-160 Poznań

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów