Numer projektu: 206
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

"W moim magicznym domu matma się zdarzyć może..."

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Matematyka w moim domu i ogrodzie? Niemożliwe! tak zapewne pomyślą uczniowie klas 5 - 8 na samym początku tego projektu.
Uczestników będziemy przekonywać, że matematyka jest wszędzie i jest niezbędna by poradzić sobie w samodzielnym życiu. Bardzo często spotykamy się z pytaniami "ale po co mi to", "dlaczego muszę się tego uczyć"? Projekt pozwoli znaleźć odpowiedź na niejedno pytanie. Działania projektowe pozwolą uczniom z niepełnosprawnością intelektualną polubić matmę, doskonalić umiejętności matematyczne, rozwinąć samodzielne myślenie, poznać smak sukcesu i zadowolenia z dobrze rozwiązanych zadań. A przede wszystkim pozwolą współdziałać, współpracować i bawić się matematyką z radością i zaangażowaniem.
Plan działania

Plan działania

Uczniowie podczas 10. - 12. tygodni nieśpiesznie "przejdą się" po domu rodziny kochającej królową nauk.. Będą bowiem uczestniczyli w grze matematycznej "Mój MA(tma)GICZNY dom" i na przygotowanych przez zespół projektowy konturach domów zaprojektują i urządzą swoje własne, przytulne zacisze. Najpierw jednak wykonają zadania z wybranego pomieszczenia/miejsca z domu rodziny Potęgowskich
- np. w GARAŻU (droga, prędkość, czas), 
w SPIŻARNI (przetwory babci Zosi - proporcje i procenty), 
KUCHNIA to m.in. ułamki w garnku, 
w SALONIE "zegar tyka serdecznie" - obliczenia czasowe, 
POKÓJ NASTOLATKA - "potęga umysłu" - działania na potęgach. 
Następnie przejdziemy do ŁAZIENKI, gdzie "licho śpi w kącie cicho" i trzeba będzie policzyć miary kątów w wielokątach. W SYPIALNI "same
zmyślają się historie" - czeka ich ułożenie historyjki/bajki matematycznej (dla młodszych koleżanek z klas I - III). 
A na STRYCHU z dziadkiem Leonem "sam się rozgryza orzech" poznamy rachunek prawdopodobieństwa. Jest też OGRÓD oraz SAD itp. i zadania tekstowe. 
Jeśli uczeń wykona zadanie -pomieszczenie w domu ucznia "nabierze wyglądu"  - tzn. zostanie zaprojektowane i pomalowane według indywidualnych preferencji właściciela (ucznia). 
Po zakupach na ryneczku owoców i warzyw (obliczenia pieniężne) wykonamy "dżemiki w słoiki" (masa, objętość).
 Za wykończone magiczne domy czekać będą drobne nagrody - niespodzianki dla najlepszych. Nagrodą główną będzie wyprawa do Rogalowego Muzeum Poznania (a przy odrobinie szczęścia może spotkamy panią H. Banaszak). W kwietniu wejdziemy do "świątecznego pokoju zagadek" i tam wykorzystamy wszystkie nasze umiejętności, by rozwiązać zadania i udać się na świąteczną wiosenną przerwę :))
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

miejsce: Zespół Szkół Specjalnych w Gorzowie Wlkp.
czas: 16.01. - 30.04.2023r.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Nauka zdalna nie będzie miała wpływu na realizację projektu. Nasze klasy są małoliczne i stosując się do wytycznych sanitarnych i dbając o bezpieczeństwo można bez problemu realizować zajęcia w trybie stacjonarnym.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie klas starszych będą pomagać nauczycielowi w układaniu zadań dla młodszych kolegów (oczywiście na miarę ich intelektualnych możliwości). Wspólnie przygotujemy też "świąteczny pokój zagadek", aby inni uczniowie np. z oddziałów edukacyjno - terapeutycznych mogli wejść do matematycznego świata. 
Uczniowie "wędrując po domu i ogrodzie" powtórzą, poćwiczą wiele zagadnień matematycznych, dostrzegą wiele życiowych matematycznych sytuacji, wzrośnie ich motywacja, zmierzą się własnymi słabościami, spróbują pokonać własne ograniczenia, zaangażują się w relacje rówieśnicze. 
Wielokrotnie ćwiczone umiejętności (najlepiej w formie swobodnej zabawy, gry, zagadki) zaprocentują utrwaleniem materiału -kartkówki /prace klasowe nie będą powodować stresu (oceny cząstkowe ulegną poprawie).
Ze względu na epidemię relacje koleżeńskie zostały zachwiane, wspólne wielotygodniowe działania pozwolą je wzmocnić, otworzyć się na nowe relacje, pokonać uprzedzenia wobec kolegów, ale też pokonać własne trudności. Jeśli uczestnicy
spostrzegą, że radzą sobie z zadaniami nastąpi wzrost poczucia własnej wartości, sprawczości, motywacji - tak ważnych u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant pozwoli na zakup materiałów plastycznych (do wykonania "domów" i pokoju zagadek). Kupimy drobne nagrody i przede wszystkim pojedziemy pociągiem na wycieczkę do Poznania ( "Rogalowe Muzeum").
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Realizacja podstawy programowej w szkole specjalnej jest bardzo problematyczna (realizujemy taką samą, jak w szkole masowej),dlatego też staramy się uatrakcyjniać proces dydaktyczny. Działania projektowe lub inne czynności pozwalające wyjść ze schematu klasowo - szkolnego już są dla nas nowe i sprzyjają budzeniu aktywności matematycznej, a chęć wygrania stanowi często motywację
do podjęcia pracy. Obudzimy aktywność i pokażemy, że w każdym domowym pomieszczeniu czeka na nas matematyka.
W naszym projekcie wykorzystamy elementy grywalizacji - zbierania punktów w celu osiągnięcia większej korzyści. Uczciwa rywalizacja zachęca naszych uczniów do działania i pokonywania trudności Zajęcia kulinarne w szkolnej pracowni - nauczanie
czynnościowe. Burza mózgów to rozwiązywanie problemów w twórczy sposób. Rozmowa dydaktyczna - stawianie pytań pobudzających do odkrycia wiedzy, uporządkowania jej. Praca metodą "escape room" - zdobyta wiedza wykorzystana w sposób praktyczny.
Opis realizacji

Opis realizacji

Jedno jest pewne - matematykę można polubić!
Sądzę, że znaleźliśmy również odpowiedź na pytania "dlaczego muszę się tego uczyć" i "ale po co mi to...". W krótkim czasie (bo tak naprawdę ruszyliśmy "z kopyta" dopiero po feriach zimowych, czyli po 12 lutego) z uczestników projektu staliśmy się jego twórcami i stworzyliśmy grupę nie tylko projektową, ale również współtworzącą, współdziałającą i daliśmy sobie prawo przede wszystkim do wspaniałej, wspólnej zabawy.
Biorąc pod uwagę możliwości intelektualne moich uczniów udało nam się zrealizować wszystkie zaplanowane działania, a nawet niektóre uległy rozszerzeniu.
Jestem z nich bardzo dumna!
Klasy bardzo twórczo i ze zdrową rywalizacją podeszły do projektowania swoich ma(tma)gicznych domów.  Aby zacząć urządzać pojedyncze pomieszczenia uczestnicy musieli  rozwiązać mnóstwo zadań, a więc pojawiły się zadania na drogę, prędkość i czas - wówczas można było stworzyć garaż. Parafrazując piosenkę pani Hanny Banaszak "W moim magicznym domu matma się zdarzyć może..." co kilka dni pojawiały się kolejne kolorowe, pomysłowo zaprojektowane pomieszczenia.  W salonie "zegar tyka serdecznie" , więc zmierzyliśmy się z obliczeniami czasowymi, w łazience "licho śpi w kącie cicho" liczyliśmy miary kątów, na strychu "sam się rozgryza orzech" poznaliśmy bardzo proste przykłady rachunku prawdopodobieństwa, w spiżarni - procenty i proporcje, w kuchni - ułamki zwykłe i dziesiętne, ogród i sad to zadania tekstowe. Natomiast sypialnia to prawdziwy HIT -  bajka matematyczna oraz książeczki zadań i zagadek matematycznych. Wiele tygodni wytężonej pracy i pojawiły się cudowne magiczne domy. Klasa 4a wykonała na dużych arkuszach dwa domy: dziewczynek i chłopców, klasy piąte pracowały wspólnie i powstał dom przestrzenny, również klasy 7a i 7b podjęły się współpracy i stworzyły duży, przestrzenny dom z pudełek. Klasa szósta podeszła do zadania jeszcze inaczej - wyodrębniła pomieszczenia swojego domu kolorową taśmą na klasowej szafie :)
Klasy 5a i 5b wiele tygodni pracowały nad bajką matematyczną pt. "Przygody Królika Antosia" - prawie sami wymyślili treść, zadania do wykonania (powstało 7 zadań), ilustracje. Dodatkowo postanowili na premierę zaprosić kolegów z klasy 3c. Główne lektorki tego dnia zadbały o swój strój i założyły królicze uszy. To było wspaniałe wydarzenie - pełne emocji, zabawy, śmiechu. Uczeń szkoły branżowej całą bajkę nagrał i powstał krótki filmik, który trafił na szkolny Facebook. W maju i czerwcu sukcesywnie będziemy zapraszać klasy I - III sp i z oddziałów edukacyjno - terapeutycznych do rozwiązywania zadań z królikiem Antosiem.
Natomiast uczniowie klas siódmych dla czwartoklasistów stworzyli małe książeczki zadań i zagadek. Powstały takie tytuły: " W zaczarowanej księgarni", "Przygoda Natalii w ZOO", "Zamieszanie w warzywniaku", "Przygoda w parku". Każde z zadań nawiązywało do tytułu, pojawiły się labirynty, pieniądze, zegar, obwody i wiele innych łamigłówek.
Sądzę, że koniecznie musimy je powielić na kolorowym ksero, aby inni miłośnicy matematyki - a tych jakoś ostatnio bardzo przybyło też mogli poszaleć :)
Klasy 5,6,7 i gościnnie 8a wzięły też udział w "malutkich" pokojach zagadek: część szukała zaginionego zwierzaka, cześć zgubionego klucza do schowka z rowerami.  Wszyscy okazali się świetnymi detektywami i wszystkie wskazówki zostały odkryte!
A wisienką na torcie była wyprawa do Rogalowego Muzeum Poznania - tam wałkowaliśmy, kroiliśmy, nadziewaliśmy i oczywiście jedliśmy słynne rogale świętomarcińskie. Dzieciaki już pytają, kiedy następna wyprawa...
Udało się stworzyć po prostu fajny projekt, bo gdy słyszy się od swoich uczniów "Ale Pani to ma super pomysły", "Cały dzień byśmy chcieli mieć matmę" to cały trud i zmęczenie nagle znika. Praca w nimi  to wyzwanie i cudowna przygoda!
 


Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Ogromnym wyzwaniem okazało się regularne dokumentowanie poszczególnych działań, choćby robienie zdjęć. W nawale obowiązków było to trudne.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Wędrując po magicznych domach i rozwiązując wiele zagadek i zadań matematycznych uczestnicy powtórzyli, poćwiczyli sporo zagadnień z podstawy programowej. Dostrzegli wiele matematycznych sytuacji w codziennych czynnościach, wzrosła ich motywacja (zwłaszcza w klasach 4a, 5a i 5b), zmierzyli się z własnymi słabościami.
Jak bardzo musieli pokonać swoje własne ograniczenia i bariery - to wiedzą tylko oni - tworząc tygodniami bajkę, czy też książeczki zagadek. W pracy, głównie tym młodszym przyświecał cel, czyli wycieczka do Poznania (oznaczona czerwonym kółkiem w kalendarzu). 
Co jeszcze było ważne?
Współdziałanie, współtworzenie, dobra rywalizacja, tworzyły się nowe relacje między dziećmi, między klasami, wzmacniały już te wcześniej zawiązane.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Jesteśmy placówką kształcenia specjalnego, spora część naszych uczniów jest dowożona z małych wiosek. Pochodzą z różnych rodzin (również patologicznych), z placówek wychowawczych, z rodzin zastępczych. Każda dodatkowa działalność dla moich uczniów "odbija się" pozytywnie w ich rodzinnych domach. Nie wszystkie rodziny są w stanie zapewnić dodatkowe zajęcia stymulujące rozwój ich niepełnosprawnych dzieci. Nawet wydawałoby się zupełnie zwykła wyprawa do Poznania w oczach dzieci urosła do "wyprawy na księżyc". Rodzice widzą radość, zaangażowanie dzieciaków, widzą jak rośnie ich poczucie własnej wartości, sprawczości  -  że ja też dałam/em radę!
Już samo wyjście ze schematu klasowo - szkolnego np. premiera bajki była dla uczestników odkrywcza i atrakcyjna.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Najbardziej jesteśmy dumni z bajki matematycznej o króliku Antosiu. Wymagała ona od uczestników wielu tygodni pracy, mobilizacji, zaangażowania.
Efekt końcowy zaskoczył chyba wszystkich. Dzieci otrzymały wiele pochwał od nauczycieli, dyrekcji. Dzięki filmikowi, mogło ją obejrzeć wielu naszych rodziców i przyjaciół szkoły.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Wydaje nam się, że zrobiliśmy wszystkie planowane zadania jak najlepiej, wystarczająco dobrze :)  i niczego byśmy nie zmienili. 
Uczniowie wzajemnie się mobilizowali i bardzo aktywnie ze sobą współpracowali.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Jedyna zmiana to uczestnicy. Początkowo mieli to być uczniowie klas 5 - 8, ale ze względu na fakt, iż klasa ósma realizowała inny projekt stworzyłam grupę projektową z uczniów klas 4 - 7 z lekką niepełnosprawnością intelektualną (37 uczestników).
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wykorzystany zgodnie z planem :)
Kupiliśmy materiały plastyczne, które wykorzystaliśmy do stworzenia bajki, ma(tma)gicznych domów, książeczek. Pojechaliśmy do Rogalowego muzeum Poznania. Uczestnicy otrzymają drobne słodkie niespodzianki.

Szkoła

Zespół Szkół Specjalnych nr 14

Adres

Mościckiego 3, 66-400 Gorzów Wielkopolski

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów