Numer projektu: 23
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

MOCarne dziewczyny

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Głównym celem projektu jest wspieranie i rozwój innowacyjnych, kreatywnych i uzdolnionych w różnych dziedzinach nauki, sportu i sztuk artystycznych - dziewcząt, bez względu na średnią ocen. Projekt ma za zadanie wspieranie, edukowanie, podnoszenie kompetencji społecznych i wyrównywanie szans uzdolnionym dziewczętom naszej szkoły. Poszerzanie ich horyzontów, budowania samooceny i przesuwanie barier. 
Plan działania

Plan działania

W projekcie biorą udział zrekrutowane dziewczęta z różnych dziedzin nauki, sportu i sztuki: od robotyki, matematyki, jazdy konnej, charakteryzację, muzykę po języki obce, lekkoatletykę, hokej, teatr i fotografię. Dziewczyny spotykają się na zajęciach integracyjnych, warsztatach, wyjazdach i wyjściach naukowych. Mają szereg zajęć rozwijających ich talenty, poszerzających horyzonty ale i budujących poczucie wartości. Wymieniają się doświadczeniami, korzystają z pomocy mentorek - znanych kobiet naszego miasta reprezentujących takie kierunki jak: prawo, medycyna, wolontariat, biznes, oświata, polityka oraz przyjaciół projektu.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt jest całoroczny. Trwa od września 2022 do czerwca 2023. Dziewczęta mają od 3-5 aktywności w miesiącu. Są to zajęcia coachingowe z budowania poczucia wartości, motywacji, integrujące. Zajęcia z samoobrony, warsztaty z rękodzieła (ceramika, szydełkowanie, kulinarne, kosmetyczne, moda itp.), zajęcia językowe (podstawy hiszpańskiego, międzynarodowy projekt eTwinning, konwersacje), wyjścia na Targi przedsiębiorczości, spotkania z mentorkami - znanymi i cenionymi kobietami.  Korzystamy z pomocy przyjaciół projektu, przede wszystkim innowacyjnych kobiet, które dzielą się z nami swoją wiedzą i czasem.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Szereg zajęć może odbywać się zdalnie: webinary, szkolenia. 
Materiały do zajęć można przekazać przez szkołę , a trenerki i przyjaciele projektu mogę zajęcia zrealizować online. Część aktywności jak międzynarodowa współpraca  i tak odbywa się online. Te spotkania nastawione są na wymianę doświadczeń, PenPal,  zawiązywanie przyjaźni, kształtowanie kompetencji językowych. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestniczki projektu nabędą kompetencje:
- społeczne i obywatelskie, poznają się wzajemnie, wymieniają doświadczeniami, integrują, wspierają, doceniają i współtworzą projekt i program warsztatów. Uczestniczą w wyjściach,  spotkaniach w magistracie, budują przyjaźnie ze sobą.
- przedsiębiorczości , same organizują miejsce spotkań i wnioskują o wsparcie, zadbały o honorowy patronat Rady Kobiet, podjęły współpracę z mentorkami, współtworzą zajęcia i same współorganizują szkolenia i warsztaty dla dziewcząt nie uczestniczących w projekcie. 
- cyfrowe, współtworzą stronę internetową projektu, przygotowują materiały zdjęciowe i filmowe, zaprojektowały loga swoich dziedzin i avatary, 
- językowe, współpracują z rówieśniczkami z zagranicznych szkół, na spotkania online rozmawiają po angielsku, MOCarna biegła językowo tłumaczy wpisy na fb.
-  uczenia się, uczą się na każdym kroku nowych umiejętności jak poznają same siebie i swoje potrzeby. 
Każda z dziewcząt jest zaangażowana i zobowiązania do  dzielenia się swoją pasją z innymi dziewczynkami i rówieśnikami. Same przygotowują warsztaty i występy  dla kolegów i koleżanek, np: kulinarne, z robotyki, teatralne, językowe, kursy tańca, szycia, uczenia pokonywania tremy, słabości itp.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant chcemy przeznaczyć na wyjazdy naukowe i w bilety wstępu na różne wystawy, szkolenia rozwijające i poszerzające nasze horyzonty, opłatę biletów na konwenty naukowe na Uniwersytetach. Grant pomoże nam też rozbudować bazę warsztatów i szkoleń oraz zakup materiałów do ich przeprowadzenia. Produkty i materiały na warsztaty: kulinarne, kosmetyczne, ceramiczne, rękodzieła, robotykę, itp.  
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Pomysł ma wspierać dziewczyny w przemysłowym, męskim mieście górniczym. Funkcjonuje tu męska drużyna hokejowa, piłkarska, siatkarska, szkoły górnicze. Jest mało przedsięwzięć wspierający dziewczyny i rozwijających ich talenty. Chcemy wyrównać szanse i pokazać jak wiele dziewczyny mają do zaoferowania. W naszym gronie są MOCarne, odważne dziewczyny gotowe zmieniać świat, bardzo uzdolnione, jednak niewidzialne dla społeczeństwa na codzień. 
Filmy

Filmy

nasza strona www.mocarnedziewczyny.wordpress.com
nasz funpage z dotychczasowymi realizacjami projektu https://www.facebook.com/MocarneDziewczyny
wywiad z nami https://www.radio90.pl/mocarne-dziewczyny-z-jastrzebia.html

Opis realizacji

Opis realizacji

Projekt rozpoczął się we wrześniu 2022. W trakcie jego realizacji przeprowadziliśmy ponad 20 przeróżnych aktywności rozwijających i poszerzających horyzonty uzdolnionych dziewcząt naszej szkoły, ale także i wszystkich chętnych do uczestniczenia w zajęciach uczennic SP20 w Jastrzębiu. Zrealizowałyśmy:
- warsztaty z grafiki komputerowej
- warsztaty z rękodzieła
- warsztaty kosmetyczne z nt. cery nastolatek u kosmetologa
- wyjście na targi biznesu
- spotkanie z mentorkami Jastrzębską Radą Kobiet
- spotkanie z naczelnikiem Wydziału Edukacji ws. aplikacji o stypendia naukowe
- warsztaty tworzenia ekokosmetyków
- kurs samoobrony
- warsztaty technologiczne, nt. tworzenia wizerunku i logo marki
- warsztaty od inżyniera do jubilera,
- seminarium języka hiszpańskiego
- warsztaty projektowania mody
- zajęcia z psychologiem z budowy pozytywnej samoooceny
- warsztaty krawieckie
- warsztaty wielkanocne
- warsztaty szydełkowania
- warsztaty sushi
MOCarne Dziewczyny zorganizowały kiermasz szkolny, z środków zakupiono kilkaset podpasek dla uczennic SP20
- założono projekt eTwinnig Talented Girls: w ramach projektu zorganizowano:
spotkanie online dziewcząt z Polski, Jordanii, Turcji, Włoch
utworzono międzynarodowy język gestów MOCarnych Dziewczyn
dziewczęta utworzyły międzynarodową recenzję książek dla dziewcząt
dziewczęta przygotowały prezentację nt. kobiet, które je inspirują 

Projekt trwa do czerwca. Przed nami zaplanowane:
- warsztaty stolarskie
- warsztaty ceramiczne
- labwarsztaty z robieniem próbek laboratoryjnych
- warsztaty wyrażania emocji w sztuce użtykowej 
wycieczka naukowa 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Nie było problemów. Mega pozytywnym zaskoczeniem była popularność projektu oraz pomoc osób zainteresowanych projektem. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Nasi uczniowie mieli okazję nauczyć planowania i przedsiębiorczości, gdyż każde warsztaty były odpowiedzią na potrzeby uczestniczek. Ponadto pracowali nad rozwijaniem pasji i poczuciem własnej wartości. Sprawą oczywistą są nabyte kompetencje cyfrowe, językowe, międzykulturowe, społeczne, naukowo-techniczne, uczenia się, obywatelskie, świadomości i ekspresji kulturowej.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

W projekt mocno zaangażowała się  społeczność lokalna. Szkoła zyskała przychylnych projektowi przyjaciół organizujących spotkana, warsztaty ale i zaangażowanych w propagowanie pomysłu. Do projektu zaprosiliśmy Jastrzębską Radę Kobiet, Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój, wsparli nas: Komendantka Hufca Harcerstwa w Jastrzębiu Zdroju. p. Niemczyk, drużynowy 36. Harcerskiej Drużyny Czerwonych Beretów p. Sobczyk, przedsiębiorcy JSW, przedstawiciele Rady Rodziców, właściciele lokalnych firm - NaturSkin, Atelier Marta Sierny, Sabina Micek, Szydełkowe Love, przedstawiciele Klubów Sportowych m.in GKS Jastrzębie, do projektu włączyli się nauczyciele oraz uczniowie naszej szkoły i ich rodzice.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Olbrzymim zaskoczeniem była ogromna fala zainteresowania i pomocy ze strony osób postronnych. Dzięki ich życzliwości, propozycjom, zaproszeniom mogliśmy zrealizować o wiele więcej aktywności, zajęć niż początkowo przewidywał program zajęć. Dodatkowo w zajęciach w ramach projektu mogła uczestniczyć każda uczennica naszej szkoły - nie tylko zrekrutowana.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Początkowo założyliśmy udział w projekcie mentorek. Podjęliśmy współpracę z sześcioma wspaniałymi mentorkami - kobietami sukcesu reprezentującymi obszary:
- biznesu, oświaty, medycyny, prawa, wolontariatu i polityki. Jak okazało się w takcie projektu ten punkt projektu był zbyt ambitny dla uczennic, nie czuły one potrzeby i nie korzystały one z możliwości kontaktu z mentorkami. Jednak korzystały z ich wiedzy na treningach interpersonalnych. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Po otrzymaniu grantu zorganizowałyśmy ponowną rekrutację i poszerzyliśmy grono  uczestniczek oraz podzieliłyśmy MOCarne dziewczyny na dwie grupy wiekowe: I-III, oraz IV-VIII. Rozszerzyliśmy projekt o element międzynarodowy, zakładając dodatkowo projekt eTwinning z krajami z Turcji, Włoch, Jordanii. W marcu aplikowaliśmy do UE o możliwość udziału w Erasmusie. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy zgodnie z założeniami. Zakupiono za środki z grantu materiały do realizacji warsztatów: śrubki, przewody, materiały krawieckie, tkaniny, glinę, produkty do gotowania, materiały plastyczne, chemiczne, laboratoryjne, drzewo, farby, kryształy itp. Druga połowa grantu jest przeznaczona na wyjazd naukowy w czerwcu na podsumowanie projektu. 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Film podsumowywujący nasze działania https://youtu.be/WHUTHE6BvEg
nasza stron www.mocarnedziewczyny.wordperess.com 
nasze realizacje w plakatach https://mocarnedziewczyny.wordpress.com/nasze-zrealizowane-dzialania/ 
nasze fb www.facebook.com/mocarnedziewczyny

Szkoła

Szkoła podstawowa nr 20 im. H.Jordana w Jastrzębiu-Zdroju

Adres

B. Czecha 20a, 44-335 Jastrzębie-Zdrój

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów