Numer projektu: 53
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Mały Biznes

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Dzieci są najwspanialszym kapitałem jaki mamy i nie wolno nam tego kapitału zmarnować. Stąd pomysł na Mały Biznes, którego celem jest przekazanie uczniom wiedzy dotyczącej przedsiębiorczości. Kształcenie przedsiębiorczości nie może kończyć się tylko na teorii, dlatego stawiamy na praktykę. Uczestnicy wcielą się w przedsiębiorców w branży spożywczo- handlowej. Stworzymy swoją własną mini firmę od podstaw, włącznie z produkcją towaru.
 
Cele projektu:
·        rozwój wielu cech osobowych, takich jak kreatywność, inicjatywa, pewność siebie
·        zdolność współpracy w zespole
·        zdolność do wcielania pomysłów w czyn
·        zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów
·        promowanie wartości etycznych
 
Plan działania

Plan działania

Projekt podzielony jest na etapy:

1.Wizyta w manufakturze słodyczy-rekonesans rynku.
2.Konsultacja z praktykiem biznesu. 
3.Stworzenie biznesplanu, logo „Słodkiej Czwórki” (naszej  firmy), reklamy, etykiet produktu.
4.Przygotowanie produktów: lizaki bezowe, beziki. 
5.Przygotowanie reklamy-wykorzystanie zdjęć i filmików z procesu wytwarzania produktów. Umieszczenie reklamy na szkolnej stronie internetowej i mediach społecznościowych.
6.Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków z działania firmy „Słodka Czwórka”. 

 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Solcu Kujawskim.
Będziemy korzystać z zasobów szkoły: sala informatyczna, kuchnia i stołówka szkolna. 
Czas realizacji – styczeń -maj 2023 r.

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Cześć projektu możemy zrealizować zdalnie: biznesplan, etykiety.  Produkcję słodkości możemy przełożyć na najbliższy możliwy termin po powrocie do nauczania stacjonarnego. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Projekt rozwija u dzieci umiejętność współpracy, kreatywność, twórczość, Wdrożenie w życie swojego planu, który nie zawsze idzie tak łatwo, zmusza do pokonywania napotkanych barier, na które muszą znaleźć rozwiązanie. Projekt uczy podejmowania ryzyka z ponoszeniem wszelkich konsekwencji.
 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Kontynuacja działalności firmy „Słodka Czwórka”, pogłębianie wiedzy ekonomicznej, wyjścia/wyjazdy do małych lokalnych przedsiębiorstw.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

„Słodka Czwórka” będzie produkować słodkości na każde zbliżające się święto, okazję: Dzień Babci i Dziadka, Walentynki, Tłusty czwartek, Dzień Kobiet, Dzień Matki.
Nasze produkty będą rozdawane w szkole, zapłatą będą drobne prace na rzecz szkoły lub dobry uczynek dla innego ucznia.
 Wspieranie lokalnych producentów prze zakup potrzebnych produktów. 
Satysfakcja ze stworzenia własnej firmy.
 
Opis realizacji

Opis realizacji

 Możemy się pochwalić, że nasz projekt udało nam się zrealizować w 100%. Oczywiście łatwo nie było, ale wspólnymi siłami można zrobić wszystko. Zaczęliśmy spokojnie, od spotkania (online) z praktykiem biznesu z Warszawy. Pani Katarzyna przekazała nam ogrom wiadomości ze świata Biznesu i Marketingu. Szkolni przedsiębiorcy dowiedzieli się czym jest TURKUSOWA ORGANIZACJA, na czym polega i co jest w niej najważniejsze. Zgodnie ustaliliśmy, że nasza firma jest właśnie taką organizacją. Idąc dalej w tym kierunku, uczniowie podpisali umowę, o odpowiedzialności za firmę, w której wspólne podejmują decyzje, angażują się, są uczciwi oraz biorą pod uwagę każdy pomysł, głos. I tu tak naprawdę wszystko się zaczęło. Burza mózgów, mnóstwo pytań, dużo energii i zapału do pracy. Pomysły na nazwę firmy: Biała Chmurka, Bezolizki, Bezówka na patyku oraz logo firmy-wyobraźnia dzieci nie miła granic. Powstały plakaty informacyjne o naszej firmie oraz ulotki rozdane uczniom i nauczycielom w szkole. Bardzo chwalimy sobie współpracę z paniami z naszej szkolnej kuchni. Zawsze służyły pomocą i radą, za każdym razem chwaliły wyroby dzieci, nawet jak czasem coś nie wychodziło. Pierwsze Bezilizkowe lizaki powstały na Walentynki, rozeszły się jak świeże bułeczki. Każdy lizak został zaopatrzony w zadanie do wykonania. Więcej czasu zajęło nam stworzenie reklamy, ale z tym także sobie poradziliśmy. Zdjęcia, filmiki i informacje umieszczaliśmy na szkolnym Facebooku, stronie szkoły. O naszej firmie można było przeczytać w lokalnej prasie „Wieści z ratusza” oraz na stronie firmy  Pivotal Polska.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

W związku z tym, że finalnie projekt realizowało aż 48 osób, na niektórych etapach musieliśmy dzielić się na grupy. Tak było w przypadku wypiekania Bezolizków. Nasze beziki tworzone były na każde zbliżające się święto (Walentynki, Dzień Kobiet, pierwszy dzień wiosny, święta wielkanocne), zatem każdy chętny mógł spróbować swoich sił w produkcji.  

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Czego się nauczyliśmy? Z pewnością tego, że założenie firmy nie jest łatwą sprawą, i że trzeba włożyć dużo pracy w to, aby powstało coś z niczego. Współpracy, kompromisu, szacunku do innych -cechy, które kształtowały się  w trakcie zakładania firmy. Realizacja projektu była dla nas treningiem umiejętności społecznych. Ale także, a może przede wszystkim fakt, że w ZESPOLE SIŁA, że razem możemy więcej. Zgodnie z tym co mówiła nam p. Katarzyna z Warszawy, każdy z nas jest jak puzzel układanki i gdy któregoś zabraknie układanka jest niekompletna. Tak też działa nasza firma, w której decyzje podejmują wszyscy jej członkowie. Umiejętność wyciągania konstruktywnych wniosków z rozmów, dyskusji a czasem nawet małych sprzeczek, bo i takie się zdarzały. Cieszyły nas bardzo sytuacje, gdy uczniowie chwalili i doceniali pomysły kolegów, koleżanek. Dbałości o najmniejszy szczegół, detal przy tworzeniu lizaków także nas zaskakiwał. Odpowiedzialności za powierzoną pracę, sposobów promowania produktu.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Do każdego lizaka, dzieciaki losowały karteczkę z zadaniem do wykonania. Były to np. czytanie uczniom klas 1-3, zadbanie o porządek w sali lekcyjnej ,podziękowanie paniom kucharkom za pyszny obiad czy powiedzenie cześć koledze , z którym zazwyczaj nie rozmawiam. Pomysły na dobre uczynki również przygotowali uczniowie. Takich zadań było mnóstwo. Z rozmów z nauczycielami, pracownikami szkoły i uczniami, wiemy ze zadania zostały wykonane. Nie mamy pewności czy w 100%, ale nawet jeżeli było to tylko 10%, to jednak aż 10%, nasz wpływ na innych, czyli nasz sukces. Integracja klas biorących udział w projekcie. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

    Z pomysłów, jakie w trakcie realizacji projektu wpadały do naszych głów np. edycja limitowana naszych lizaków. Z końcowego produktu i wielkiego zainteresowania klientów oraz realizacji szczytnego celu- dobre uczynki. Z faktu, że, nasze logo jest rozpoznawalne, i że wszyscy czekają na kolejną porcję lizaków. Ze słów uczennicy z kl. piątej: …ja swojego lizaka (kwiatek) włożyłam do doniczki, jest taki śliczny, że nigdy go nie zjem”….  Z maksymalnego wykorzystania produktów ubocznych. Do przygotowania lizaków potrzebne nam były tylko białka jaj, żółtka wykorzystane zostały przez panie kucharki w stołówce szkolnej. Wytłaczanki oddaliśmy do ponownego użytku. 
Z zaangażowania rodziców-jeden z ojców przygotował dla nas stojaki na lizaki, żeby pięknie się prezentowały. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

  • Ilość uczniów realizująca projekt, z pewnością łatwiej zarządzać mniejszym zespołem.
  •  Lepiej założyć mniej w projekcie,  żeby mieć komfort, że  wszystko uda się zrealizować. Znacznie przyjemniej jest, gdy wychodzi coś w trakcie.
  • Dobrze jest mieć kogoś, kto będzie odpowiedzialny tylko i wyłącznie za dokumentowanie przebiegu projektu, najlepiej kogoś dorosłego. Nasz zespół realizując projekt skupiał się na pracy i wykonywaniu zadań i często umykało nam robienie zdjęć czy kręcenie filmików. 


Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Niczego nie zmieniliśmy. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

W naszym biznesplanie pierwszy punkt dotyczył sprawdzenia rynku, w związku z tym udaliśmy się do manufaktury lizaków Karmelowa Kraina. Tam wzięliśmy udział w warsztatach, podczas których panie pokazały nam cały proces tworzenia lizaków. Opowiedziały i podpowiedziały na co zwrócić uwagę podczas produkcji lizaków, jakich produktów używać, jak obchodzić się z klientem i jak zaistnieć na rynku.

Grant wykorzystaliśmy również na zakup  potrzebnych składników do wykonania lizaków: jajka, cukier, kolorowe posypki, barwniki spożywcze koniecznie hipoalergiczne, tu dzieciaki kładły szczególny nacisk …bo przecież niektórzy mogą być uczuleni ….  Potrzebne nam były również: rękawy cukiernicze, tylki do bezy, papier do pieczenia, słomki papierowe, torebki pakowne, tasiemki dekoracyjne, samoprzylepny  papier do etykiet, papier ksero, rękawiczki gastronomiczne jednorazowe, wykałaczki, patyczki do lizaków, folia spożywcza. Również przesyłkę z naszymi lizakami do firmy Pivotal Polska opłaciliśmy za pieniądze z grantu.

Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fsp4soleckujawski.edupage.org%2F%3Ffbclid%3DIwAR0XiZ0y5B33-3sTPTI27miA9BVzUQdWLmf2LpIJGo2wOEEbx5fSoyl0Mqo&h=AT2Wv9Gsw8iZ-0NYQOXXzTE2otxZPsFpaL75a5qUEIlwnkgJpc_jASNNUriyZeW8fe_wBB1YfmmA2es9oor-hqa6aA-4oo03er4Gd44HOGsMUuXu4c_YZ8M-WK2z-35JoIps2A

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.linkedin.com%2Fposts%2Fpivotal-polska_it-wiedza-rozwaejj-activity-7041339591458476032-QqP9%3Futm_source%3Dshare%26utm_medium%3Dmember_android%26fbclid%3DIwAR3CbzV_wPZCT-W85OxC7tBUDfB4OuCoYBZWb4fLmb141MjrjVKHT0VwSiY&h=AT2Wv9Gsw8iZ-0NYQOXXzTE2otxZPsFpaL75a5qUEIlwnkgJpc_jASNNUriyZeW8fe_wBB1YfmmA2es9oor-hqa6aA-4oo03er4Gd44HOGsMUuXu4c_YZ8M-WK2z-35JoIps2A

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02ovjusi57CZd2tPL8gDLcLx5kyS7vdbR9fd8VNCHrdaJF4jxchefnuL2RtgtHkjycl&id=100063491202704&sfnsn=mo


https://www.facebook.com/100078684644403/posts/pfbid02v6Xd3MFWbyUU3RnJ3gCpQPtKAhnT8xjhU92Mb7CRVEoT6e8MGgcrzRTTE25JYWiXl/?app=fbl

https://www.facebook.com/100078684644403/posts/pfbid0sfsGtmh48fiB5QhB5Sa9n48Y8frf4d5iSBkMixLjB7d727nZWdFNerCoBbs9Ng96l/?app=fbl


https://www.facebook.com/100078684644403/posts/pfbid0KYdis4A9DmkiDv5c6aVdfr9sodQiLU1yXZ2LYrXskWDASHZTXRVk5Y5AiRA8zxQZl/?app=fbl


https://www.facebook.com/100078684644403/posts/pfbid027PF8RZnZcHKZ6bjPNgjzmi24sdqHavQMegKSQknfsujKir3Aie4zpDcnuMDjsZTal/?app=fbl


https://www.facebook.com/100078684644403/posts/pfbid02v6Xd3MFWbyUU3RnJ3gCpQPtKAhnT8xjhU92Mb7CRVEoT6e8MGgcrzRTTE25JYWiXl/?app=fbl

https://fb.watch/jXlOb5uvuF/


Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Bojowników o Wolność i Demokrację

Adres

Słowackiego 4, 86-050 Solec Kujawski

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów