Numer projektu: 78
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Rovers of the future

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Świat przyszłości to świat w którym trzeba będzie posprzątać bałagan na Ukrainie. Do usunięcia niestety nie będą plastikowe butelki i puszki po napojach a śmiertelnie niebezpieczne materiały wybuchowe oraz miny zarówno przeciwczołgowe jak i przeciwpiechotne. Już w lipcu pojawiły się informacje, że około 80 tys. km kw. jest zaminowana a niektóre źródła mówią o nawet 300 tys. km. kw. - to prawie tyle co terytorium Polski. Dodatkowo w wielu miejscach po użyciu niekonwencjonalnej broni niebezpieczne będzie samo przebywanie ludzi. Naturalnym rozwiązaniem wydaje się wprowadzenie do tej pracy robotów, które zbadają teren pod kątem zaminowania i jakości powietrza ale też pomogą przy usuwaniu niebezpiecznych materiałów. Jednak aby to zrobić sprawnie potrzeba ogromnej ilości sprzętu, a przede wszystkim ludzi, którzy taki sprzęt zbudują i przetestują. 
A dlaczego już w szkole średniej nie przygotować uczniów do projektowania, budowania i programowania terenowych robotów mobilnych? Dlaczego nie mieliby oni stworzyć swoich pierwszych łazików mając po 15-16 lat? W dobie druku 3D, ogólnej dostępności mikroprocesorów i podzespołów elektronicznych jest to możliwe. Nasz projekt zakłada zbudowanie trzech mobilnych robotów, każdy o innym przeznaczeniu. 
Pierwszy to "Spy Rover" czyli zwiadowca. Lekka, szybka, terenowa konstrukcja pozwoli zbadać teren przed wysłaniem ludzi. Prześle obraz z kamery oraz sprawdzi jakość powietrza.  Drugi to "Mine Detector" - przeznaczony do pracy na zaminowanym terenie. Łazik wyposażony w wykrywacz metali można wysłać w bezpiecznej odległości przed ludźmi, a tym samym zmniejszyć ryzyko saperów. Ostatni to pojazd przeznaczony do ciężkich prac w niebezpiecznym terenie. Jego zadanie to przesuwanie, zbieranie lub przenoszenie różnych elementów oraz torowanie drogi.
Oczywiście będą to prototypy, które będziemy testować i analizować w celu późniejszej ewaluacji. Wyciągnięte wnioski pozwolą w przyszłości zaprojektować i zbudować roboty dokładniejsze i skuteczniejsze. 
Plan działania

Plan działania

  • wrzesień 2022 - stworzenie grup projektowych
  • październik 2022 - zaprojektowanie modeli 3D planowanych konstrukcji, szukanie finansowania projektu
  • listopad - grudzień 2022 - analiza SWOT projektów, rozpoczęcie prac nad konstrukcjami
  • styczeń - kwiecień 2023 - praca nad projektem, zgłoszenia do konkursów
  • kwiecień - czerwiec 2023 - udział w konkursach, promocja projektu
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany podczas zajęć robotyki w naszej szkole. Zajęcia odbywają się trzy razy w tygodniu po dwie godziny lekcyjne. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej liczę, że będą możliwe spotkania z małymi grupami uczniów w szkole. W takiej sytuacji projekt powinniśmy zrealizować w terminie. Gdyby natomiast wprowadzono zakaz przychodzenia do szkoły to realizację projektu będziemy musieli przesunąć. Nie widzę możliwości wykonania projektu zdalnie. Potrzebujemy dostępu do sprzętu i materiałów znajdujących się w szkolnej pracowni.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Pierwszym elementem jaki będziemy ćwiczyli to projektowanie 3D. Korzystając z programu FreeCAD uczniowie zaprojektują poszczególne części robotów, a następnie złożą je w całościowy model. Kolejną umiejętnością jaką poznają to podstawy programowania mikroprocesorów. Nasze roboty oparte będą o moduły Arduino. Trzeci element to podstawy elektroniki. Przy użyciu programu kiCad zaprojektują, a następnie wykonają elektronikę pojazdów.
Dodatkowo uczniowie pracując nad projektem będą doskonalić kompetencje miękkie takie jak praca w grupie, komunikatywność, kreatywność, samodyscyplina czy organizacja pracy.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Na stanie szkoły mamy wystarczającą ilość silników, sterowników i kół terenowych. Posiadamy też moduły Arduino i zapas filamentu do druku 3D. Ewentualną wygraną przeznaczymy na brakujące części potrzebne do zrealizowania projektu. Przede wszystkim potrzebujemy lekkich akumulatorów o dużej pojemności i wydajności prądowej. Zakupimy także czujniki oraz moduły do komunikacji bezprzewodowej niezbędne do realizacji projektu. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

STREAM - wg ekspertów jest to model najbardziej odpowiadający potrzebom wszechstronnej edukacji opartej na kreatywności, pracy grupowej i metodzie projektu. 
Nasz pomysł zawiera każdy z elementów STREAM: Science, Technologies, Robotics, Engineering, Arts i Mathematics. Uczniowie podczas realizacji projektu nauczą się jak myśleć, a nie co myśleć.
Filmy

Filmy

https://www.youtube.com/watch?v=gIgfoiH4bBQ   - projekt Spy Rover
https://www.youtube.com/watch?v=ZsQYEj9dgEI   - projekt Mine Detector


Opis realizacji

Opis realizacji

Na ten moment mamy trzy działające pojazdy. Jeden jest ukończony zgodnie z planem, a dwa pozostałe wymagają jeszcze trochę pracy.
SpyRover to pojazd zwiadowczy wyposażony w system wizyjny, zestaw czujników i GPS. Potrafi wykryć niebezpieczne substancje i wysłać informację o tym do nawigatora. Ten łazik jest ukończony i został zgłoszony do kilku konkursów.
MineDetector to pojazd przeznaczony do wykrywania min. Obecnie trwają prace nad detektorem metalu i jago integracją z platformie łazika.
Rover to trzeci pojazd, który wyposażony będzie w manipulator z chwytakiem. Obecnie trwają nad budową manipulatora.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

O dziwo największym problemem okazała się współpraca uczniów ze sobą. Początkowe zespoły się pomieszały, a część uczniów zrezygnowała z udziału w projekcie. Spowodowało to w pewnym momencie brak motywacji i chęci rozwoju projektów.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Projektowanie obwodów elektronicznych, lutowanie, projektowanie 3D, programowanie mikrokontrolerów oraz współpracy i samodyscypliny.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt został zgłoszony do różnych konkursów, więc jest to element promocyjny szkoły. Sześcioro uczniów klasy pierwszej za realizację projektu zostało laureatami konkursu El-Robo-Mech i uzyskało indeksy Politechniki Białostockiej. Ta sama grupa awansowała do półfinału konkursu naukowego Explory, który odbędzie się w maju.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Udało nam się rozwiązać problemy związane z organizacją i podziałem pracy między uczniów. Dzięki temu jestem przekonany, że wszystkie trzy łaziki zostaną ukończone.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Uczniowie zgłosili swoje niedokończone projekty do kilku konkursów, co spowodowało powstanie presji związanej z czasem realizacji. Przez to zgubiona została radość tworzenia, a co za tym idzie powstały konflikty w grupach projektowych.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Projekt realizowany jest zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakupiliśmy czujniki, akumulatory, podzespoły elektroniczne i filament do drukarki 3D.

Szkoła

Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej

Adres

Wiejska 45A, 15-351 Białystok

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów