Numer projektu: 417
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Zakręceni jak amonit

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy wykorzystać do celów edukacyjnych znajdujący się nieopodal szkoły wyeksploatowany kamieniołom wapienia. Teren ten  jest obecnie nieużytkiem, miejscem notorycznie zaśmiecanym i zapomnianym. Od dwóch lat młodzież I LO w Wieluniu sprząta ten obszar podczas akcji „Sprzątanie świata” i przy okazji poznaje dzieje geologiczne naszego regionu w Kamieniołomie Kowalskiego. Chcielibyśmy w tym kamieniołomie przeprowadzić warsztaty geologiczne dla uczniów naszej szkoły oraz położonej w sąsiedztwie szkoły podstawowej. Mamy także nadzieję, że opracowane przez nas warsztaty będą inspiracją dla nauczycieli innych szkół wieluńskich, dzięki czemu lekcje geografii w terenie staną się powszechne.
Tym działaniem chcemy również zachęcić władze gminy Wieluń (właściciela działki) do podjęcia rewitalizacji miejsca o dużym potencjale edukacyjnym i utworzenia tu profesjonalnej ścieżki edukacyjnej.
Mówimy więc: STOP MARNOWANIU POTENCJAŁU EDUKACYJNEGO WIELUNIA!

Plan działania

Plan działania

Nasze działania podzielone są na  dwa etapy:
 Etap Pierwszy -realizowany w szkole- to czas przygotowania się do zajęć w terenie, które przeprowadzimy na początku wiosny. Jako klasa o rozszerzonym profilu geograficznym przygotujemy się do przeprowadzenia zajęć w zakresie 4 tematów, które wzbogacone będą aktywnościami/ćwiczeniami uczestników:

 1. Jak powstaje wapień ? - wyprawa na dno jurajskiego morza.
     Ćwiczenie 1: Rozpoznawanie skał przy pomocy odczynnika chemicznego;
 2. Świat organiczny sprzed 150 mln lat. Czy żyły tu dinozaury?
     Ćwiczenie 2: Poszukiwanie amonitów, belemnitów, jeżowców, gąbek, małż i innych;
 3. Znaczenie gospodarcze wapieni, czyli po co w Wieluniu powstał kamieniołom?
     Ćwiczenie 3: Konkurs na wskazanie konkretnych budynków lub budowli w Wieluniu  zbudowanych z wapienia;
 4. Czy krzemienie to niezwykłe kamienie?
      Ćwiczenie 4: Nauka rozpalania ognia za pomocą  krzemieni i krzesiwa kowalskiego
 
 Zorganizujemy też "Science Box-y" z niezbędnymi pomocami do przeprowadzenia doświadczeń i przygotowując się do roli prowadzących ćwiczenia staniemy się Młodymi Asystentami Geologii.
 
Etap Drugi - realizowany w terenie- to czas przekazywania wiedzy geologicznej uczennicom i uczniom z naszej szkoły oraz sąsiedniej szkoły podstawowej. Będzie to cykl 8 warsztatów w terenie dla około 200 uczniów. Przygotujemy również scenariusze zajęć w terenie i przekażemy je nauczycielom geografii wszystkich wieluńskich szkół wraz z informacją, że jesteśmy gotowi wypożyczać im na czas zajęć „Science Box-y”.  Mamy nadzieję, że w następnych latach teren kamieniołomu będzie częściej odwiedzany. Nasze działania z pewnością zostaną zauważone w środowisku, co być może przyspieszy decyzję władz Gminy Wieluń o rewitalizacji kamieniołomu.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pierwszy etap działań będziemy prowadzić w szkole, w ramach zajęć dodatkowych. Od 16 stycznia (początek ferii) do końca lutego zakupimy potrzebne materiały, przygotujemy scenariusze działań, ustalimy harmonogram warsztatów i przypiszemy odpowiednie role asystentom.
Drugi etap zaczniemy wraz z przyjściem wiosny. Miejsce realizacji to leżący nieopodal szkoły Kamieniołom Kowalskiego, w którym zachowały się kilkumetrowe ściany wapienne z licznymi spękaniami, skamieniałościami, małymi formami krasowymi. Badania pracowników naukowych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie dowodzą  dużej wartości edukacyjnej tego miejsca . Zakończenie projektu planujemy 14 kwietnia.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej lub hybrydowej będziemy chcieli, przy współpracy ze szkolnym kołem filmowym nagrać w kamieniołomie wszystkie doświadczenia i wraz z komentarzem asystentów udostępnimy nauczycielom geografii w wieluńskich szkołach.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie uczestniczyli aktywnie we wszystkich elementach przygotowywania projektu. Uczyli się jak  go dobrze zaplanować, jak skutecznie pracować w grupie, jak tworzyć atrakcyjne materiały promocyjne (zdjęcia, filmik).
Chcąc zrealizować nasze cele będą potrzebni asystenci do prowadzenia warsztatów. Praca powinna odbywać się w kilkosobowych zespołach, zatem przynajmniej 16 uczniów bedzie zaangazowanych jako prowadzący ćwiczenia - uczenie innych jest najskuteczniejszym sposobem własnej edukacji. Warsztaty skierowane będą do uczniów 7 i 8 klas szkoły podstawowej,  staną się więc elementem zaangażowanej  promocji szkoły. 
Jednak najważniejszym doświadczeniem tego projektu będzie poczucie sprawczości i wpływu na życie lokalnej społeczności.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pozyskane  środki pozwoą nam na zakup materiałów potrzebnych do realizacji warsztatów. Potrzebujemy skamieniałości z okresu Jury, narzędzi do poszukiwania w terenie skamieniałości (okulary ochronne, młotki geologiczne), szkło laboratoryjne, krzesiwo kowalskie, pojemniki na okazy i materiały.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł jest skierowany  na podniesienie jakości edukacji i to nie tylko w naszej szkole. Nasz sukces przełoży się bowiem na zwiększenie atrakcyjności zajęć z geografii we wszystkich wieluńskich szkołach. Wydobędziemy z zapomnienia teren o dużym potencjale edukacyjnym i damy impuls do zaangażowania się gminy w  rewitalizację kamieniołomu. 
 Już dwa lata pracujemy nad tym terenem- sprzątamy go, napisaliśmy petycję do Gminy Wieluń o podjęcie odpowiednich działań,  rozmawiamy z radnymi, zorganizowaliśmy geologiczną konferencję popularnonaukową, angażujemy lokalne media do kampanii informacyjnej. Widzimy jak wzrasta zainteresowanie tematem, jak wielu mieszkańców docenia nasze starania. Ten projekt jest kolejnym ważnym krokiem i liczymy, że ten społeczny cel znajdzie uznanie w oczach Komisji Konkursowej. 
 Godnym uznania jest również fakt, że podejmujemy współpracę z innymi szkołami (częściej słyszy się o rywalizacji szkół), że uczymy się postawy obywatelskiej współpracując z samorządem lokalnym, że chcemy zmienić na lepsze naszą Małą Ojczyznę. 
 Nasz projekt nie jest też jednorazową akcją. Jako szkoła staniemy się odpowiedzialnym opiekunem tego miejsca oraz będziemy wypożyczać materiały zakupione z pozyskanych środków.

Filmy

Filmy

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Flowieluneu-my.sharepoint.com%2F%3Av%3A%2Fg%2Fpersonal%2Foskar_janecki_1_lowielun_eu%2FEXJQsyZKR9hMum3jwPbwSpgBQyHH8vCGIf0DU3VqCU9xOg%3Fe%3Dqj6rNZ%26fbclid%3DIwAR15xuPVssdgVOQxAFaHLnzP23Phksw2MdSyrq7YbjcYBH1ozB3su3BIAhY&h=AT3lkSuNEqueHzYPVtZc9tmICPplJsWGfKFT5Nz3V88v2v18WoWHiRDMQP_Kk7t6wFzbXmly1FRp7oU2SyvU1jmFnMTT3mu8JFVdnpGRFuPM4oNjlJBfrsUqXwQv-Ga2YA
Opis realizacji

Opis realizacji

Na początku realizacji projektu założyliśmy, że przeprowadzenie warsztatów geologicznych dla uczniów w Kamieniołomie Kowalskiego będzie naszym głównym celem. Chcieliśmy poprzez przekazy medialne wzbudzić u władz miasta zainteresowanie tym zapomnianym zakątkiem. Nasz przykład miał też skłonić nauczycieli innych szkół do organizowania lekcji w terenie. W trakcie realizacji pojawiły się jednak nowe cele i zaplanowaliśmy nowe wydarzenia. Pierwsze to jesienna konferencja popularno-naukowa p.t. ”Wieluń na krańcu Jury Polskiej”. Zaproszeni przez naszą szkołę wykładowcy z Polskiej Akademii Nauk zaprezentowali szkolnej społeczności jak wielkim potencjałem edukacyjnym obdarzony jest Kamieniołom Kowalskiego. Konferencji towarzyszyła zorganizowana przez nas wystawa skamieniałości –część eksponatów przynieśli uczniowie (okazało się, że wielu okolicznych mieszkańców ma w domach skamieniałości pochodzące z Wyżyny Wieluńskiej). W konferencji uczestniczyli też przedstawiciele władz samorządowych, co było dla nas bardzo ważne. Postanowiliśmy także zainteresować naszym projektem lokalną firmę, która produkuje z wapienia nawozy mineralne. Firma Liedmann Agro stała się partnerem głównym naszego projektu i od tej chwili logo firmy towarzyszyło nam we wszystkich działaniach. Następnie zdecydowaliśmy się zainwestować w SIEBIE. Plan był taki: zorganizujemy dwudniowe, wyjazdowe praktyki geologiczne na Jurze Polskiej, dowiemy się więcej, żeby móc z większą świadomością prowadzić warsztaty oraz planować dalsze kroki doprowadzające do rewitalizacji kamieniołomu. Dla swoich celów pozyskaliśmy dofinansowanie od partnera głównego projektu (2 500 zł) oraz od Starostwa Powiatowego (3 500 zł). To pozwoliło nam przy nieznacznym nakładzie własnych środków finansowych zaplanować wyjazd do Ojcowskiego Parku Narodowego (17-18.04.2023, sprawozdanie składamy 16.04, bo od poniedziałku jesteśmy w Ojcowie na praktykach J). Kolejny pozyskany partner do projektu to Fundacja Zamiast, dzięki której każdy uczeń uczestniczący w warsztatach otrzymał pamiątkę – gipsowy odlew amonita, a niektórzy nawet odcisk stopy dinozaura (zabawa: poszukiwanie śladów na terenie kamieniołomu). Dzięki temu partnerstwu dowiedzieliśmy się, jak powstają odlewy gipsowe z silikonowych form.
 
Kiedy tylko zrobiło się cieplej przystąpiliśmy do pierwszych warsztatów. Do tej pory przeprowadziliśmy pięć, ale następne są już zaplanowane. Sądzimy, że zrealizujemy ich do końca roku kilkanaście. W trakcie licznych dyskusji nad projektem okazało się, że nie ma żadnego ogólnopolskiego konkursu wiedzy o Jurze Polskiej. Jedno z najbardziej atrakcyjnych miejsc w Polsce nie objęto konkursem nawet regionalnym. I to było coś dla nas! Za zgodą dyrektora szkoły zaplanowaliśmy taki konkurs i zrealizujemy go  w czerwcu. Regulamin został już rozesłany do wszystkich okolicznych szkół. Firma Liedmann Agro ufunduje dla zwycięzców nagrody o wartości 2000 zł. Ta sama firma zobowiązała się również do zrealizowania dla naszej klasy warsztatów, które pokażą cały cykl produkcyjny od wydobycia wapienia z kamieniołomu do gotowego produktu nawozu mineralnego dla rolników- będziemy zdobywać wiedzę w terenie i w nowoczesnym laboratorium.
 
Nasz konkurs wiedzy o Jurze ma także nowych partnerów. Ponieważ Wieluń leży na północnym krańcu Jury, a Kraków na południowym, a pośrodku jest Częstochowa, to wymyśleliśmy, żeby konkurs na szczeblu regionalnym odbywał się w każdym z tych trzech ośrodków, a finał był każdego roku w innym mieście. 
 
W tym roku szkolnym ostatnim wydarzeniem naszego projektu będzie ów konkurs, ale to nie koniec projektu, bo….. po rozmowach z wykładowcami PAN padł pomysł o zrobieniu w naszej szkole stałej wystawy geologicznej pod patronatem PAN. Nie zatrzymujemy się i sami jesteśmy ciekawi co jeszcze wydarzy się u ZAKRĘCONYCH JAK AMONIT. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym wyzwaniem jakie nas, uczniów spotkało, to przełamanie się przy prowadzeniu zajęć i nawiązanie kontaktu z dziećmi. Naszym celem było nie tylko przekazanie im wiedzy, ale też złapanie z nimi wspólnego języka, aby nikt z nas nie musiał się stresować i mógł ze swobodą rozmawiać. Pierwsze warsztaty były najbardziej stresujące, ale na szczęście z łatwością każdy się odnalazł. Wyzwaniem było pozyskiwanie partnerów:
- firmy Liedmann Agro
- Starostwa Powiatowego
- Polskiej  Akademii Nauk
- Radia Ziemi Wieluńskiej (patronat medialny konkursu)
- Ojcowskiego Parku Narodowego (mamy przychylność w staraniu się o patronat merytoryczny nad projektem- 17.04 będziemy u dyrekcji OPN)
 Przez to, że zajęcia przeprowadzaliśmy w kamieniołomie, naszym wrogiem okazała się być pogoda, która lubiła nam dokuczać (tylko 2 stopnie ciepła) Poza tym wszystko mieliśmy dobrze zaplanowane, przez co realizacja projektu przebiegła pomyślnie.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

- zdobyliśmy doświadczenie pracy w zespole, poznaliśmy się lepiej, bo pracować musieliśmy także poza szkołą. 
 - wzrosła nasza wiedza z zakresu geologii oraz naszego regionu
- dowiedzieliśmy się  jak skutecznie pozyskiwać partnerów dla swoich celów 
 - doświadczyliśmy też tego, że nauczanie innych nie jest łatwe
 - mamy też większą świadomość tego, że do realizacji celów społecznych potrzebne są różne umiejętności i współpraca z wieloma instytucjami
- że praca nad projektem edukacyjnym nie musi być nudna i na końcu jest też czas na świętowanie (cała klasa świętowała kilka dni temu w najlepszej pizzerii mista :)

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Jedną z korzyści naszego projektu dla społeczności lokalnej jest edukacja i zwiększenie świadomości dzieci w zakresie geologii i historii. Zależy nam także na pokazaniu im jak ważną rolę stanowiły kamieniołomy w przeszłości naszego miasta. Stworzyliśmy również jedyną w naszym regionie przestrzeń do edukacji tego typu, która będzie mogła być wykorzystywana przez kolejne pokolenia. Zadbaliśmy o przestrzeń, we współpracy z Gminą Wieluń oczyściliśmy i zabezpieczyliśmy teren kamieniołomu - teraz żaden Wieluniak nie musi się martwić o utrudnione poruszanie się w obrębie tego miejsca, a śmieci nie będą przeszkadzać w podziwianiu geologicznych struktur podczas popołudniowych spacerów. Dzięki projektowi wielu mieszkańców miasta być może zada kandydatom na burmistrza pytanie: a co zamierza Pan/Pani zrobić z Kamieniołomem Kowalskiego? Liczymy, że działając dalej w tym temacie doprowadzimy do zainwestowania środków gminy w rewitalizację tego miejsca. Dzięki naszemu konursowi wiedzy o Jurze będzie też głośno o naszym mieście. Przyczyniamy się do promocji miasta z szansą na nowy wyróżnik (do tej pory Wieluń znany był z tego, że spadły na miasto pierwsze bomby podczas drugiej wojny światowej)

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa projektowa, jesteśmy dumni z tego co udało nam się osiągnąć podczas realizacji projektu ,,Zakręceni jak amonit”. Dzięki przeprowadzonej rewitalizacji kamieniołomu osiągnęliśmy wiele niesamowitych rzeczy. Między innymi - więcej osób dowiedziało się o takim miejscu jak Kamieniołom Kowalskiego, pozyskaliśmy sponsorów do przeprowadzenia naszego projektu oraz udało nam się przeprowadzić zajęcia warsztatowe dla młodszych dzieci. Na przeprowadzonych warsztatach mogliśmy się podzielić się uzyskaną przez nas wiedzą z dziećmi. Dzięki naszemu zaangażowaniu, wzbogaciliśmy ich zasób wiadomości o nowe informacje i w przystępny sposób przeprowadziliśmy zajęcia warsztatowe. Kreatywność sposobu przeprowadzenia warsztatów wiążę się z tym, że dzieci były bardzo zainteresowane tematem i zaangażowane, chętnie odpowiadały na nasze pytania i nawiązywały z nami interakcje. Dumni jesteśmy z tego, że do projektu pozyskaliśmy tylu sprzymierzeńców, było głośno o naszych działaniach. Mamy nadzieję, że to przyczyni się do zmiany i w szkole i w samym kamieniołomie.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Innym nauczycielom radzimy, by bardziej otworzyli się na pracę metodą projektu. To nowoczesne, angażujące nauczanie. W szkolnym programie każda klasa powinna mieć możliwość pracy metodą projektu. Do rozszerzenia działań również w naszej szkole będziemy namawiać dyrekcję. Wraz z przewodniczącym rady rodziców chcemy w przyszłym roku przeprowadzić konkurs na najlepszy projekt edukacyjny. Zwycięska klasa zdobędzie  mały grant i zrealizuje swój pomysł. Zainspirowani projektem Nowej Ery chcemy pobudzić kreatywność na szczeblu szkolnym. A może Starostwo powiatowe uruchomi podobne granty w swoich szkołach. Mamy z władzami dobre kontakty, więc kto wie?
Nie zostawilibyśmy na ostatnią chwilę pisania sprawozdania i poświęcilibyśmy więcej czasu na stworzenie ciekawych filmików. Może kiedyś powstaną filmiki instruktażowe do każdego z warsztatów. które mogli będą wykorzystywać nauczyciele z innych szkół (na etapie końcowym jest przygotowanie scenariuszy działań dla nauczycieli)

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Pierwotny pomysł rozrósł się bardzo, pojawiły się nowe działania, nowi partnerzy i stał się projektem otwartym, bo działamy dalej.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy na zakup plastikowych pudełek  ("Science boxów"), w których zgromadziliśmy pomoce do realizacji warsztatów. Kupiliśmy dwa młotki geologiczne, zestaw krzemieni i krzesiwa, okulary ochronne, silikon i gips do wykonywania odlewów gipsowych.

Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://www.youtube.com/watch?v=fW2D8MQPoxo&ab_channel=KajetanHolicki
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.canva.com%2Fdesign%2FDAFgSjOkUgw%2Fi8UVOSV_3pVs0KEgf99EdQ%2Fedit%3Futm_content%3DDAFgSjOkUgw%26utm_campaign%3Ddesignshare%26utm_medium%3Dlink2%26utm_source%3Dsharebutton%26fbclid%3DIwAR0wk9FlTgiywBy3jlLGwsx1pfRXndvptgbCanvj7kvYANbKruItHNQ5aes&h=AT3fHvq6EHfFxtD9XtRRB5w-ssCRJuS7EhqoV8a-M5G8dRMGcVusLSxQFioFxIR7ROJ5_LwFdLO83MKRlRr4qHw7xdcw_18-zfOTwUPmW3QdkeN2RTgcGXMjDti9zrApxCQ

Szkoła

I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki

Adres

Nadodrzańska 4, 98-300 Wieluń

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów