Numer projektu: 137
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

PRAKTYCZNIE – PROEKOLOGICZNIE (PREKO)

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt jest skierowany do uczniów z klas 1-3. Celem projektu jest rozwijanie u uczniów praktycznych umiejętności życiowych z jednoczesnym zwiększaniem świadomości na temat aktualnych problemów ekologicznych. 
Głównym założeniem projektu jest wzbogacenie uczniów w praktyczne umiejętności, z jednoczesnym wdrażaniem nawyków chroniących środowisko naturalne, w życiu codziennym  kierując się ideą zero waste już od początku edukacji w szkole. 
Projekt będzie trwał od listopada 2022 roku do kwietnia 2023 roku z czego cztery pierwsze miesiące będą przeznaczone na działania w obrębie grupy projektowej, piaty miesiąc na działania grupy projektowej poprzez dzielenie się wiedzą i umiejętnościami z innymi kolegami i koleżankami nie biorącymi udziału w projekcie, a ostatni na obserwację wdrożonych działań i wnioski niezbędne do przygotowania II etapu projektu, w kolejnym roku szkolnym. W międzyczasie będą podejmowane różnorodne działania na terenie lokalnym pozwalające rozwijać postawy proekologiczne nie tylko wśród uczniów a także w ich rodzinach i najbliższym otoczeniu. 

EFEKTY:

1.Uczniowie widzą, obserwują i naśladują autorytety. Są nimi w pierwszej kolejności środowisko rodzinne,  środowisko szkolne. Jeżeli my w naszej codzienności, rzeczach małych kierujemy się zasadą zero waste to dzieci widzą to i poprzez obserwację w tym uczestniczą. Dzięki temu staje się to naturalną, racjonalną drogą życia. 
 
2. Zarówno podjęcie różnorodnych działań na terenie szkoły i lokalnym pozwolą uczniom nabyć praktyczne umiejętności jak i rozwijać postawy proekologiczne nie tylko wśród dzieci, a także w ich rodzinach i najbliższym otoczeniu. Zawsze trzeba pamiętać, że jeżeli chcemy coś zmienić, zmiany trzeba zacząć od siebie. 

3. Uczniowie dzięki dzieleniu się swoją wiedzą i zdobytym doświadczeniem będą mieć możliwość własnego rozwoju intelektualnego poprzez naukę innych - utrwalanie wiedzy.

4. Poprzez aktywne uczestnictwo w projekcie uczniowie mogą rozwinąć swoje zainteresowania i zdolności.

5. W trakcie realizacji poszczególnych modułów uczniowie nauczą się samodyscypliny i planowania.

PRAKTYCZNIE - PROEKOLOGICZNIE to nasza podróż, która rozwija, a przy tym pozwala odkrywać i patrzeć na świat w zupełnie inny sposób. 

Szczegółowe efekty są zawarte również w poszczególnych modułach. 
 
 
 
 
 
Plan działania

Plan działania

Grupa projektowa będzie się spotykać raz w tygodniu, przez 60 minut. Podczas spotkań uczniowie będą uczyć się wdrażać i rozwijać następujące działania:
1. LISTOPAD – GRUDZIEŃ Moduł  I - UŻYJ PONOWNIE - zakłada szukanie rozwiązań na ponowne użycie danej rzeczy poprzez doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie szycia, odnawiania, reperowania  np.:
-wykonanie z opakowań po jedzeniu – torebek prezentowych,
-nauka przyszywania guzików,
-nauka prostego szycia np. zszycie niedużego rozdarcia, aby ubranie/zabawka służyły dalej, nauka naszywania/przyklejania ozdobnych „łat”/ przyklejania naprasowanek.
-wykonywanie samodzielnie prezentów np. świątecznych z materiałów posiadanych w domu (np. z końcówek kredek),
W tym module uczniowie przekażą wykonane ozdoby na charytatywny kiermasz oraz podarują Pensjonariuszom z Domu Pomocy Społecznej i dzieciom z Domu Samotnej Matki w Zielonce. 
2. GRUDZIEŃ - STYCZEŃ Moduł II – PORZĄDEK I ORGANIZACJA – zakłada kształtowanie umiejętności dbania o porządek z wykorzystaniem naturalnych preparatów wykonanych na bazie produktów dostępnych w każdym domu (ocet, soda, cytryna), naukę składania ubrań, naukę utrzymywania porządku w pokoju w oparciu o stworzony PLANOWNIK.
W tym module uczniowie nauczą się sprzątać w sposób ekologiczny oraz planować i organizować  swoje obowiązki zarówno szkolne jak i te domowe. 
3. STYCZEŃ Moduł III – PSTRYK – zakłada naukę racjonalnego korzystania z energii elektrycznej oraz prostych umiejętności elektrycznych (wkręcenie żarówki, wymiana baterii itd.).
W tym module uczniowie dowiedzą się jak rozsądnie gospodarować światłem, czyścić urządzenia elektryczne, do czego służą korki elektryczne, dlaczego warto segregować elektrośmieci. 
4. LUTY Moduł IV – ZDROWA PRZEKĄSKA – zakłada naukę planowania, kupowania produktów i komponowania posiłków tak aby były one zdrowe.
W tym module uczniowie poprowadzą kawiarenkę ze zdrowymi przekąskami. Przygotują je z 5 produktów, wykorzystując całe owoce lub warzywa (łącznie ze skórkami z których w przypadku np. jabłka można wykonać kompot, ocet). Kawiarenka będzie wolna od plastiku tzn. uczniowie zakupiony produkt otrzymają do swojej śniadaniówki, pojemnika przyniesionego z domu,  na papierowej serwetce...
5. MARZEC – Moduł V – BUDOWANIE POPRZEZ POZYTYWNE PRZEKAZY – zakłada wzajemną wymianę doświadczeń, naukę, bycie przykładem dla innych do naśladowania.
W tym module uczniowie biorący udział w projekcie podzielą się na 4 grupy, z każdego modułu i swoją praktyczną wiedzą podzielą się z uczniami wybranych klas w szkole. 
6. KWIECIEŃ – Moduł VI – PODSUMOWANIE – uczniowie podsumują, wyciągną wnioski i poszerzą projekt o nowe pomysły, do zrealizowania w kolejnym roku szkolnym.
 
W trakcie trwania projektu będą odbywały się następująca akcje z nim związane:
  • Podzielnia – miejsce do pozostawienia/przekazania zabawek, książek, z których już nie korzystamy innym koleżankom lub kolegom ze szkoły. 
  • Skrzynka witamin – wyznaczenie miejsca, gdzie mieszkańcy Zielonki mogą zostawiać wskazane owoce i warzywa, które uczniowie będą przerabiać na soki lub wykorzystywać do ciast. 
  • Bidomania – zachęcanie uczniów do przynoszenia picia w butelkach wielorazowych.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Spotkania będę odbywały się raz w tygodniu, przez 60 minut.
Skrzynka witamin - od 1 listopada 2022 r.
Podzielnia - od 9 stycznia
Bidomania - od 9 stycznia
Kiermasz szkolny - 10 grudnia
Przekazanie przedmiotów na kiermasz charytatywny - 5 grudnia 
Pozostałe terminy będą ustalane według zaplanowanych działań i bieżących potrzeb. 


Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku wprowadzenia nauki zdalnej bądź hybrydowej projekt będzie realizowany poprzez platformę google classroom. Niezależnie od formy realizowanego projektu, na platformie będzie tworzony dokument z możliwością edycji  przez każdego z członków - pt. PLANOWNIK  PREKO  (Praktycznie-Proekologicznie).
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą odpowiedzialni za wszystkie etapy realizacji projektu od  przygotowywania działań poprzez ich realizację, a następnie dzielenie się nimi i wdrażanie w życiu codziennym. Szczegółowy opis został zawarty w punkcie - opis planu działań. 
Ponadto uczestnicy grupy projektowej poprzez nabycie umiejętności planowania i organizowania swojej pracy staną się samodzielni i odpowiedzialni za siebie i swoje otoczenie/środowisko. Nauczą się bycia przedsiębiorczym poprzez planowanie zakupów potrzebnych do projektu jak również poprzez kalkulację korzyści jakie niesie za sobą idea zero waste oraz nabiorą poczucia, że nie muszą, ale chcą w ten sposób postępować. 
Uczniowie podczas projektu będą uczyli się współpracować zarówno ze sobą jak również z innymi kolegami i koleżankami. Będziemy kontaktować się z lokalnymi dostawcami owoców i warzyw w ramach działań "skrzynka witamin" oraz z innymi przedstawicielami naszej społeczności szkolnej i lokalnej angażując ich w działania projektowe. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant przeznaczymy na zakup:
1. literatury i gier dotyczących tematyki dbania o środowisko i idei zero waste,
2. sokowirówki - wprowadzając tym samym przerwę na świeży sok - który będzie przygotowywany przez grupę projektową, a uczniowie będą mogli przyjść ze swoim bidonem/kubkiem i się go napić, 
3. drobnych, lecz niezbędnych przedmiotów takich jak: igły dla dzieci (niekłujące), żarówki, kleje, ryzy papieru - do stworzenia planowników itp.
4. drukarki a3 - do tworzenia i druku plakatów informujących o bieżących naszych działaniach (jeśli nam starczy funduszy) 
Marzą nam się również warsztaty z  profesjonalistką/profesjonalistą w tym zakresie np. o gadżetach wielokrotnego użytku/proekologicznych dla uczniów. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt powinien zdobyć grant ponieważ uczniowie dzięki podejmowanym działaniom praktycznym - proekologicznym, w duchu zero waste, będą doceniać wartość tego co posiadają, staną się bardziej odpowiedzialni za kondycję środowiska zaczynając od siebie i rozszerzając nabyte umiejętności na środowisko szkolne jak i rodzinne, nabiorą większej świadomości skutków własnych działań i realnego wpływu swoich -  indywidualnych wyborów na otoczenie.
Dzięki temu może stać się to ich naturalną, racjonalną drogą życia. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Grupa Praktycznie-Proekologicznie podjęła różnorodne działania zarówno na terenie szkoły jak i w środowisku lokalnym. Nawiązała współpracę min. z Ośrodkiem Kultury i Sportu ; Centrum Aktywności Seniora w Zielonce oraz z organizacją charytatywną Kolorowe Kredki mającą swoją siedzibę w Zagościńcu. Uczniowie nabyli praktyczne umiejętności, jednocześnie wdrażając nawyki chroniące środowisko naturalne w życiu codziennym. Wielokrotnie prezentowali postawy proekologiczne wśród rówieśników, w rodzinach i najbliższym otoczeniu.
Grupa projektowa spotykała się raz w tygodniu, na 60 minut. Niektóre z działań zostały zrealizowane w innym terminie niż zakładano w fazie projektowej innowacji. Wybrane moduły zostały również zmodyfikowane i w ten sposób wzbogacone o kolejne działania odpowiadające bieżącym potrzebom grupy i otoczenia. Pojawił się dodatkowy moduł „Zielona siła” przez co działania grupy zostały wydłużone do 01.06.2023 r. 
Podczas spotkań udało się wdrożyć i zrealizować:
1. Moduł - UŻYJ PONOWNIE
Podczas tego modułu uczniowie szukali rozwiązań na ponowne użycie danej rzeczy poprzez doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie szycia, odnawiania, reperowania np.:
-wykonali torebki prezentowe z opakowań po jedzeniu i chusteczkach higienicznych. 
-uczyli się przyszywania guzików,
-uczyli się prostego szycia np. zszywania niedużego rozdarcia (aby ubranie/zabawka służyły dalej), 
-ze wzorników tkanin samodzielnie wykonali różnokształtne „łaty” na dziury w ubraniach/przedmiotach np. w worku na kapcie/plecaku itd.,
-stworzyli ze ścinek/końcówek materiałów zawieszki do kluczy, 
-pod kierunkiem przedstawicielek organizacji „Kolorowe Kredki” wykonali bransoletki z końcówek kredek,
- uszyli piórniki, które zostaną wyposażone w kredki i przekazane z okazji Dnia Dziecka dzieciom przebywającym z mamami w Domu Samotnej Matki w Zielonce,
- stworzyli wazony ze szklanych butelek po sokach oraz sznurków jutowych, 
 -odnowili starą szafkę, która pełni rolę szkolnego „Wymiennika” czyli miejsca, gdzie uczniowie mogą zostawić zabawkę, książkę, z której już nie korzystają a jest w dobrym stanie, a inni ją zabrać i jeszcze z niej skorzystać. 
-z resztek tkanin uszyli termofory, które następnie wypełnili suszonymi pestkami wiśni. Uczniowie przekazali 25 termoforów Seniorom z Centrum Aktywności Seniora w Zielonce. 
Termofory, ze względu na wkład – suszone pestki wiśni mogą pełnić funkcję rozgrzewającą jak również być zimnym okładem. Dodatkowo ich wielkość i kształt sprawiły, że pełnią funkcję woreczków sensorycznych wykorzystywanych przez Seniorów podczas zajęć gimnastycznych, ruchowych. 
2. Moduł II – PORZĄDEK I ORGANIZACJA
Podczas tego modułu uczniowie:
- nabyli i rozwinęli umiejętność dbania o porządek, z wykorzystaniem naturalnych preparatów wykonanych na bazie produktów dostępnych w każdym domu (ocet, soda, cytryna),
- uczyli się składania ubrań,
- poznali zasady utrzymywania porządku w pokoju w oparciu o stworzony PLANOWNIK.
W tym module uczniowie uczyli się sprzątać w sposób ekologiczny oraz planować i organizować  swoje obowiązki zarówno szkolne jak i te domowe.
3. Moduł III – PSTRYK
Podczas tego modułu uczniowie zapoznali się z zasadami racjonalnego korzystania z energii elektrycznej oraz uczyli się prostych umiejętności elektrycznych (wkręcenie żarówki, wymiana baterii itd.).
W tym module: 
- odbyło się spotkanie z elektrykiem - dziadkiem uczennicy ze szkoły, podczas którego uczniowie dowiedzieli się jak rozsądnie gospodarować światłem, które żarówki są energooszczędne, dlaczego trzeba segregować elektrośmieci oraz mieli możliwość nauczenia się wkręcania żarówek i wymiany baterii,
- uczniowie stworzyli pudełko na elektrośmieci – baterie,
- uczniowie zaprojektowali logo na łączniki - przypominające o oszczędzaniu energii,
- uczniowie włączyli się w zbiórkę elektrośmieci w ramach akcji „Moje Miasto Bez Elektrośmieci”.
W tym module uczniowie dowiedzieli się jak rozsądnie gospodarować światłem, czyścić urządzenia elektryczne, do czego służą korki elektryczne, dlaczego warto segregować elektrośmieci.
Również, w ramach tego modułu – odbyła się akcja "Mądre oszczędzanie przez kalkowanie" - kalkowanie kolorowanek dla najmłodszych uczniów z klas „0” i dla dzieci z pobliskiego Miejskiego Przedszkola nr 4 w Zielonce. 
4. Moduł IV– ZDROWA PRZEKĄSKA
Podczas tego modułu uczniowie przeprowadzili akcję „BIDOMANIA”. Projektanci zajęć wykonali domowy sok i kompot wykorzystując miąższ i skórki z jabłka, a wszystko to bez dodatku cukru. Pysznych i zdrowych napojów mogli skosztować zarówno sami przygotowujący jak również inni uczniowie przebywający w tym czasie w świetlicy. Warunkiem było aby  napoje mogły być nalewane do butelek typu bidon lub wielokrotnego użytku. 
W tym module uczniowie zapoznali się z zasadami planowania, kupowania produktów i komponowania posiłków tak aby były one zdrowe i aby nic się nie marnowało.
5. Moduł V – BUDOWANIE POPRZEZ POZYTYWNE PRZEKAZY
W tym module projektanci zajęć wymieniali się swoim doświadczeniem, uczyli i byli przykładem dla innych do naśladowania. Projektanci zaprosili do szkoły na warsztaty Seniorów oraz w ramach współpracy z Ośrodkiem Kultury i Sportu w Zielonce poprowadzili warsztaty wielkanocne dla chętnych dzieci i ich rodzin z Zielonki i okolic. Wspólnie ze szkolną świetlicą przeprowadzili akcję „Wymiennik” - rzeczy (zabawki, książki, gry itp.) z których już nie korzystają przynosili w określonym czasie do szkoły. Za każdą przyniesioną rzecz uczeń otrzymywał 1 kupon, który mógł wymienić na przedmiot przyniesiony przez inną osobę. 
Wymiennik zainspirował uczniów do stworzenia stałego miejsca do pozostawiania/przekazywania zabawek, książek, gier z których już nie korzystają innym koleżankom lub kolegom ze szkoły.
6. Moduł VI – „ZIELONA SIŁA”, w ramach którego projektanci:
- uczestniczyli w spotkaniu warsztatowym w PUNKCIE ADOPCJI ROŚLIN DONICZKOWYCH przy Centrum Aktywności Seniora i zapoznali się z pojęciem Horiterapia – czyli metodą terapii wykorzystującą leczenie ogrodem i roślinami,
- poznali właściwości, zastosowanie wybranych ziół i zasiali koperek,
-wykonali karmniki dla ptaków ze skórek pomarańczy, cytryny, smalcu i ziaren, które zostały zawieszone na drzewach w miejskim Parku Dębinki, a także na drzewach w przydomowych ogródkach uczniów,
- przeprowadzili akcji „Skrzynka Witamin”– zostało wyznaczone miejsce w szkole, gdzie mieszkańcy Zielonki mogli zostawiać, wskazane na plakacie informacyjnym, owoce i warzywa, które uczniowie następnie przerobili na soki. 
7. Moduł VII – PODSUMOWANIE – pod koniec maja uczniowie podsumują, wyciągną wnioski i poszerzą projekt o nowe pomysły do zrealizowania w kolejnym roku szkolnym. Oficjalne zakończenie działań grupy Praktycznie-Proekologicznie w bieżącym roku szkolnym zostało zaplanowane w Dzień Dziecka czyli 01.06.2023 r. (czwartek).


Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

W trakcie realizacji projektu problemem dla niektórych uczniów było uczestniczenie w zajęciach w momencie, kiedy przychodzili do szkoły na tzw. drugą zmianę; większa liczba chętnych uczniów do uczestniczenia w projekcie niż możliwości oraz trudności w jednoczesnym prowadzeniu zajęć i relacjonowaniu podejmowanych działań. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie byli odpowiedzialni za wszystkie etapy realizacji projektu od  przygotowywania działań poprzez ich realizację, a następnie dzielenie się nimi i wdrażanie w życiu codziennym.  Uczestnicy grupy projektowej nabyli umiejętności planowania i organizowania swojej pracy, stali się bardziej samodzielni i odpowiedzialni za siebie i swoje otoczenie/środowisko. Nauczyli się bycia przedsiębiorczymi poprzez planowanie zakupów potrzebnych do projektu jak również poprzez kalkulację korzyści jakie niesie za sobą idea zero waste oraz nabrali poczucia, że nie muszą, ale chcą w ten sposób postępować. 
Uczniowie dzięki dzieleniu się swoją wiedzą i zdobytym doświadczeniem  mieli możliwość własnego rozwoju intelektualnego poprzez naukę innych - utrwalanie wiedzy.
Poprzez aktywne uczestnictwo w projekcie uczniowie mogli rozwinąć swoje zainteresowania i zdolności.

PRAKTYCZNIE - PROEKOLOGICZNIE to nasza podróż, która rozwija, a przy tym pozwala odkrywać i patrzeć na świat w zupełnie inny sposób. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Działania podjęte na terenie szkoły i lokalnym pozwoliły uczniom nabyć praktyczne umiejętności jak i rozwijać postawy proekologiczne nie tylko wśród dzieci, a także w ich rodzinach i najbliższym otoczeniu kierując się zasadą, że jeżeli chcemy coś zmienić, zmiany trzeba zacząć od siebie. 
Uczniowie podczas projektu nauczyli się współpracować zarówno ze sobą jak również z innymi kolegami i koleżankami. Angażowali się w działania podejmowane w ramach działań na ternie szkoły jak i lokalnym. 

Zostały przeprowadzone akcje: "Skrzynka witamin", bezpłatne warsztaty poprowadzone przez grupę projektową dla lokalnej społeczności w ramach współpracy z Ośrodkiem Kultury i Sportu, bezpłatne warsztaty dla Seniorów z Centrum Aktywności Seniora, zostały przekazane kolorowanki dzieciom z Miejskiego Przedszkola nr 4 w Zielonce w ramach akcji "Oszczędzanie przez kalkowanie",  razem z całą szkołą przekazaliśmy 16 worków nakrętek dla Jasia z SMA. Ponadto uczniowie przekazali 25 woreczków sensorycznych - termoforów uszytych z końcówek tkanin, Seniorom z Zielonki do ćwiczeń gimnastycznych lub jako okład.  Zaplanowane jest przekazanie uszytych przez uczniów piórników wraz z wyposażeniem dzieciom przebywającym z mamami w Domu Samotnej Matki w Zielonce z okazji Dnia Dziecka. Grupa  odnowiła także starą szafkę przemieniając ją w szkolny WYMIENNIK. WYMIENNIK to miejsce, gdzie uczniowie naszej szkoły mogą zostawić zabawkę, grę planszową, książkę, puzzle z których już nie korzystają, a jest w dobrym stanie, komuś innemu. Z WYMIENNIKA mogą korzystać uczniowie naszej szkoły tzn. przynosić i odbierać przedmioty z szafki. 






Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jestem bardzo zadowolona, że projekt cieszył się dużym zainteresowaniem i  zaangażowaniem. Udało się zrealizować wszystkie działania, a nawet je rozszerzyć i dodać nowe.  Dzięki podejmowanym działaniom praktycznym - proekologicznym, w duchu zero waste, uczniowie bardziej doceniają wartość tego co posiadają, są bardziej odpowiedzialni za kondycję środowiska zaczynając od siebie i rozszerzając nabyte umiejętności na środowisko szkolne jak i rodzinne. Nabrali większej świadomości skutków własnych działań i realnego wpływu swoich -  indywidualnych wyborów na otoczenie.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Sporządzenie planu potrzebnych materiałów na początku projektu i przekazanie go również rodzicom/opiekunom prawnym dzieci. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Został wprowadzony nowy moduł oraz rozszerzone  pozostałe, wcześniej zaplanowane moduły. Ponadto działania zostały wzbogacone o poprowadzone przez grupę projektową działania i warsztaty dla środowiska lokalnego. 
Moduł VI – „ZIELONA SIŁA”, w ramach którego projektanci:
- uczestniczyli w spotkaniu warsztatowym w PUNKCIE ADOPCJI ROŚLIN DONICZKOWYCH przy Centrum Aktywności Seniora i zapoznali się z pojęciem Horiterapia – czyli metodą terapii wykorzystującą leczenie ogrodem i roślinami,
- poznali właściwości, zastosowanie wybranych ziół i zasiali koperek,
-wykonali karmniki dla ptaków ze skórek pomarańczy, cytryny, smalcu i ziaren, które zostały zawieszone na drzewach w miejskim Parku Dębinki, a także na drzewach w przydomowych ogródkach uczniów,
- przeprowadzili akcji „Skrzynka Witamin”– zostało wyznaczone miejsce w szkole, gdzie mieszkańcy Zielonki mogli zostawiać, wskazane na plakacie informacyjnym, owoce i warzywa, które uczniowie następnie przerobili na soki. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakupione zostały:
1. literatura i gry dotyczące tematyki dbania o środowisko i idei zero waste,
2. sokowirówka - do użytku szkolnego, 
3. drobne, lecz niezbędne przedmioty takie jak: igły dla dzieci (niekłujące), żarówki, kleje, ryzy papieru - do stworzenia planowników, suwaki.... itp.

Załączniki

Załączniki

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego

Adres

Waleriana Łukasińskiego 1/3, 05-220 Zielonka

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów