Numer projektu: 138
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Energetyk - POWER?! I CO DALEJ??

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt ENERGETYK - POWER?! I CO DALEJ? ma być projektem skierowanym do uczniów  szkół podstawowych i średnich, mający na celu przede wszystkim uświadomienie szkodliwego wpływu energetyków nie tylko na organizm i zdrowie, ale również gorszą pracę mózgu. W efekcie nie chcemy tylko mówić czego nie powinni robić (stosowanie energetków) ale chcemy pokazać skąd może iść prawdziwa siła do działania, chcemy pokazać młodych ludzi, którzy mają prawdziwy POWER, a nie ten sztucznie wykreowany przez ENERGETYK. Jesteśmy przekonani, że jedni zwrócą uwagę na szkodliwość i przestaną używać, lub zmniejszą ilość, ale wierzymy też, że znajdą się tacy, którzy zaczną poszukiwać własnej - nieograniczonej siły do działania. My im pokażemy niektóre drogi.
Główne cele to umiejętność analizowania problemu, tworzenie materiałów edukacyjnych, akcje w szkołach podstawowych w regionie oraz w szkole, przygotowanie konkursu dla uczniów w całej Polsce,  organizacja i prowadzenie konferencji dla najbardziej zaangażowanych szkół
Plan działania

Plan działania

Najważniejsze dla grupy projektowej jest naukowe podejście do tematu, chcą pracować na faktach, dlatego też będą przygotowywali ankietę dla rodziców, nauczycieli i uczniów dotyczącą problemu spożywania energetyków, a także problemów z motywacją do działania. Następnie przeanalizują i wyciągną wnioski. Na tej podstawie rozpoczną tworzenie materiałów edukacyjnych dotyczących problemu zażywania energetyków oraz sposobów na poszukiwanie siły w sobie. Jednocześnie przygotują konkurs dla uczniów szkół podstawowych oraz szkół średnich z całej Polski na hasło/film/plakat dający odpowiedź na pytanie  ENERGETYK - POWER?! I CO DALEJ?
Sami stworzą również  spot reklamowy ENERGETYK - POWER I CO DALEJ (będzie to współpraca uczniów klas żywieniowych, reklamy i liceum)
We własnej szkole zorganizują happening dotyczący problemu spożywania energetyków, oraz spotkanie z uczniami, którym POWER daje pasja, a także grupa projektowa wyjedzie do szkół podstawowych z prelekcjami. 
Po ogłoszeniu wyników konkursu zaproszą najbardziej zaangażowane szkoły oraz te które wygrają konkurs na konferencję z warsztatami ENERGETYK - POWER I CO DALEJ. Na konferencje zostaną zaproszeni specjaliści: naukowcy, lekarze, dziennikarze, pisarze, a przede wszystkim młodzież, która odkryła w sobie siłę. Do zadań grupy będzie należało również przygotowanie materiałów konferencyjnych oraz poprowadzenie konferencji.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany w Zespole Szkół ekonoiczno-Usługowych w Żychlinie, konkurs internetowy w sieci, warsztaty i prelekcje dla uczniów szkół regionu konińskiego - w zależnośi od zgłoszeń
terminy
1-14 stycznia 2023 
 tworzenie ankiety i ankietowanie
14-20 stycznia 2023 analiza ankiety, tworzenie założeń dalszych działań na podstawie wyników
20 stycznia do 1 marca 2023 konkurs dla uczniów
6 marzec ogłoszenie wyników konkursu
1 lutego do 30 marca 2023 - wyjazdy terenowe do szkół ( 8 wyjazdów)
13-17 marzec 2023 happening oraz wykłady w macierzystej jednostce
30 marzec 2023  konferencja i publikacja spotu reklamowego
cały czas trwania projektu - tworzenie materiałów edukacyjnych, analiza wyników, tworzenie spotu

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej wszystkie działania przeniesiemy do sieci, od ankiet, przez spotkania i konferencję
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą odpowiedzialni za:
- stworzenie i przeanalizowanie ankiety
- stworzenie materiałów edukacyjnych
- stworzenie spotu reklamowego
- prowadzenie wykładów dla rówieśników
- zaproszenie gości
- organizację ora z poprowadzenie konferencji
- stworzenie i poprowadzenie konkursu dla uczniów
Nowe umiejętności to:
- współpraca między klasowa
- umiejętność pozyskiwania wiarygodnych informacji, aby móc być wiarygodnym przy wystąpieniach publicznych
- podejmowanie decyzji - jako jury konkursowe
- poszukiwanie gości do konferencji - podejmowanie prób zapraszania ludzi sukcesu
- ocena własnych możliwości w pracy zespołowej i projektowej
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Naszym marzeniem jest nagrać prawdziwy spot reklamowy, zrobić graficzną reklamę i zorganizować konferencję na żywo dla najaktywniejszych w projekcie szkół, ale z dostępem online dla każdego, gdzie pokażemy dlaczego warto szukać siły w sobie a nie wyimaginowanej siły w energetykach
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Młody człowiek z natury jest ciekaw świata, aktywny i chętny do działania. Wszechobecny pęd, rozwój technologiczny, sztucznie nakręcany wyścig osiągnięć powoduje, że młody człowiek zatraca się w tym świecie i wpada w wir tego co oferują mu media, koledzy. Zapomina jak ważny jest ON, on sam, że nie musi nikogo gonić i po nic się spieszyć. Chcemy po pierwsze przypomnieć młodym ludziom, że siłę mają w sobie i chcemy pokazywać jak ją odkrywać. Chcemy pokazać młodych, którzy nie idą z nurtem, a swoją własną drogą i sami sobie wyznaczają tempo, z jakim prą do przodu. Ale chcemy tez zdiagnozować środowisko młodych pod kątem spożywania energetyków, uświadomić dorosłych - rodziców, nauczycieli, opiekunów jaki jest ogromny zasięg tego problemu. Przekaz od: uzależnionych od energetyków, terapeutów, lekarzy - jak ogromny ma to wpływ na życie młodego człowieka ale i jego otoczenia. Czy projekt jest wyjątkowy? Nie powinien być ( bo nie powinno być takiego problemu)  ...... ale jest, bo chcemy umieć szukać siły w sobie.
Opis realizacji

Opis realizacji

Na początku pomysł na etapie "burzy mózgów" bardzo spodobał się dużej liczbie uczniów i okazało się, że musieliśmy zwiększyć liczbę uczestników, bo było bardzo duże zainteresowanie. Podzieliliśmy się na grupy do pracy. Przygotowaliśmy ankiety dla uczniów, rodziców i  nauczycieli, przygotowaliśmy materiały edukacyjne, loga, oraz podjęliśmy się przeprowadzenia lekcji w szkole naszej i szkołach podstawowych na temat szkodliwości energetyków. Zrobiliśmy również konkurs dla uczniów ze szkół w całej Polsce dotyczący hasła na promowanie tego co poza energetykiem może dać nam siłę. Spotkaliśmy się z osobą uzależnioną od wielu używek. 
https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?AnalyzerToken=qksWROdCflywQx6vOV4lHnLsC5NGfHh2&id=DQSIkWdsW0yxEjajBLZtrQAAAAAAAAAAAANAAdnVe0lUQldQVDc3OTg5UDVGT0hGVEw4WkJFV1BHNi4u
https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?AnalyzerToken=FRKMLFnL7lL87GEHv7nDfR2itce3dq8l&id=DQSIkWdsW0yxEjajBLZtrQAAAAAAAAAAAANAAdnVe0lUMDIwV1FVTURQWERVREQySk9COUVMTlBXUy4u
https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?AnalyzerToken=XZ3GW4HxVmphQ94fFLBBHt5RJZClKtSX&id=DQSIkWdsW0yxEjajBLZtrQAAAAAAAAAAAANAAdnVe0lUREdaWUtBVDczSzlYT0s3SVRGWk9EVlVXUy4u

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

W trakcie projektu spotkaliśmy się z dużym zainteresowanie tematem, często uczniowie pytali o co chodzi, co robimy. Nierzadko były to osoby  z energetykiem w ręku. Byli tacy co dołączyli w trakcie, zainteresowani problemem. Bardzo chętnie włączali się rodzice - którzy min. chętnie odpowiedzieli na ankiety. Problemem okazała się duża konferencja, która miała być ważnym elementem wydarzenia. Okazuje się że zarówno termin jaki planowana wielkość potrzebują dłuższego czasu, wsparcia innych organów (co również wymaga czasu)
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie nauczyli się wielu rzeczy, przede wszystkim zauważyli, że trudno pracuje się w dużej grupie, zadania nie były realizowane terminowo  i dokładnie. Dopiero podział na małe grupy i przydział pracy zaczął przynosić efekty. Dostrzegli w sobie różne potencjały i umiejętności, a przede wszystkim  działanie dało im dużą siłę sprawczą. Musieli wiele spraw organizować sami, biorąc na swoje barki odpowiedzialność oraz efekty. Niełatwo było prowadzić wykłady dla nauczycieli o energetykach stając się po trosze ich nauczycielami. A także stanąć jako komisja wybierająca laureatów konkursu

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Uczniowie zwiększyli świadomość jaki wpływ na ich życie mają uzależnienia w tym dotyczące energetyków, na podstawie wywiadu z nauczycielami okazuje się, że po naszych akcjach widzą rzadziej na terenie około szkolnym uczniów z energetykami - być może to pierwszy etap kiedy zaczynają zastanawiać się, ze jednak w szkole są podejmowane działania i nie wypada. Kolejne miesiące pokażą, czy faktycznie jest to efekt długofalowy. Rodzice wykazali ogromną odpowiedzialność i skierowanie ankiet zarówno do rodzica jak i dziecka u wielu pobudził problem w domu. Rodzice mogli dowiedzieć sie poprzez wyniki ankiet gdzie, dlaczego i po co dzieci kupują energetyki. Ważny temat pokazał jak istotne jest aby nim zajęli się młodzi ludzie

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy szczególnie dumni ze wspólnej pracy, z wielotorowego przygotowania materiałów dotyczących energetyków które mogą stać się źródłem wiedzy dla młodych i trochę starszych. Temat energetyków stał się w szkole tematem lekcji wychowawczych, spotkań z rodzicami ale też dyskusją młodych ludzi - pokazaliśmy naszych uzdolnionych uczniów, któzrzy aby osiągać sukces nie mogą sobie pozwalać na takie słąbości jak energetyki. Koncerty dla społeczności szkolnej propagujące zdrowe pasje - min muzyczne były jednym z elementów tego projektu

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Z pewnością ważne jest aby jednak grupa projektowa nie nie była za duża, dużo łatwiej jest pracować z mniejszą grupą, a ta może współpracować np. z klasami. Jest to uwaga również uczniów. Warto aby współpraca była również z różnymi nauczycielami, ponieważ każda nieobecność bądź niedyspozycja mogła uczniów wybijać z rytmu pracy. Z pewnością zaplanowalibyśmy mniej działań, a bardziej skupiających się na naszej społeczności. I dopiero po tym etapie, powinniśmy zabrać się za organizację wydarzeń o zasięgu ogólnopolskim

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Z pewnością kolejny pomysł będzie skupiał się bardzo na konkretnym odbiorcy, będziemy planowali mniej, ale bardziej konkretne działania i je rozwijali. Wielowątkowość na etapie projektu była wspaniała, ale przy organizacji często trudna do zrealizowania. Pamiętajmy, że pracujemy i uczymy się i nie zawsze możemy dla projektu poświęcić tyle czasu ile byśmy chcieli, uczniowie z różnych klas, tez mają różne obowiązki, egzaminy , praktyki co może utrudniać czasem płynność pracy, szczególnie kiedy potrzebujemy trzymać się terminów. W stosunku do pierwotnego pomysłu nie skończyliśmy filmu ponieważ wybrana zostala bardzo zaawansowana technologia i jest przez cały czas tworzony. KOnferencja zmieniła się w koncert z pozytywną energią i spotkanie z osobą uzaleznioną

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

W przypadku grantu przeznaczyliśmy go na przygotowanie informacji  i wydruk dla uczniów i rodziców, na nagrody dla laureatów konkursu, na nasze koszulki w których pracowaliśmy, na wsparcie koncertu pokazującego, gdzie znaleźć power

Efekty: filmy

Efekty: filmy

warsztaty kulinarne z Patrykiem Galewski bohaterem filmu JOHNNY https://fb.watch/jZnsP_9ou9/
Energety - Power?! I co dalej? - YouTube


Załączniki

Załączniki

Szkoła

Zespół Szkół Ekonomiczno Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie

Adres

Parkowa 2, 62-571 Żychlin

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów