Numer projektu: 262
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Wszędobylska matematyka

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Nasz projekt ma na celu ukazanie matematyki jako nauki wszechstronnej, stanowiącej fundament innych nauk. Chcemy by uczniowie odnaleźli matematykę w innych przedmiotach szkolnych, począwszy od zajęć wychowania fizycznego, poprzez przedmioty artystyczne aż do nauk przyrodniczych oraz w życiu codziennym.

Plan działania

Plan działania

Etap I
Matematyka na sportowo
Uczniowie będą uczestniczyli w turnieju matematyczno-sportowym. Klasy będą  rywalizowały ze sobą w różnych konkurencjach sportowych, w których będzie trzeba wykonać zadanie matematyczne. Punktacji będzie podlegał również sposób kibicowania zawodnikom. 

Etap II
Matematyka w plastyce i sztuce
Etap będzie polegał na poszukiwaniu związków matematyki z dziedzinami sztuki oraz dostrzeganie własności matematycznych obecnych w dziełach sztuki. Uczniowie wykonają samodzielne prace plastyczne wykorzystujące matematykę. 

Etap III
Matematyka w przyrodzie
Uczniowie poznają pojęcie fraktali, poszukają ich w otaczającej nas rzeczywistości,  przeobrażą się w fotografów i swoją pracę udokumentują w formie zdjęć.  Etap zakończy się organizacją wystawy prac. 

Etap IV
Matematyka w informatyce
Zostaną zorganizowane zajęcia z kodowania.  Nauka kodowania poprzez zabawę bez drogich pomocy edukacyjnych to świetny sposób poznania języka programowania. Plansze potrzebne do zajęć uczniowie wykonają samodzielnie. 

Etap V
Matematyka w fizyce i chemii
W ramach etapu zostanie zorganizowany pokaz doświadczeń fizycznych i chemicznych,  w których zasady i obliczenia matematyczne stanowią istotny element. Uczestnicy projektu zaproszą na pokaz swoich młodszych kolegów. 

Etap VI
Matematyka dla seniorów
Uczestnicy projektu stworzą zestaw ćwiczeń, który pozwoli utrzymać sprawność umysłową w wieku 60+.  Zestaw będzie zawierał łamigłówki, zadania i ćwiczenia poprawiające pamięć, koncentrację i spostrzegawczość. Zestaw ten zostanie podarowany podopiecznym Domu Pomocy Społecznej w Jedlance. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu, od stycznia do kwietnia 2023 roku w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku wprowadzenia nauki zdalnej lub hybrydowej niektóre etapy zostaną przeprowadzone w reżimie sanitarnym a efekty będą rozpowszechnione w postaci filmów. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie:
 - zdobędą nowe wiadomości i umiejętności,
- kreatywnie spędzą czas wolny, 
- wzmocnią umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia,
- pobudzą swoją ciekawość poznawczą,
- rozwiną zmysł artystyczny,
- pobudzą inicjatywę i inwencję w spontanicznej twórczości plastycznej przez oddziaływanie na wyobraźnię i fantazję,
- zintegrują się w grupie.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcemy przeznaczyć na realizację projektu: zakup materiałów plastycznych,  materiałów do doświadczeń, nagród w konkursach. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt jest wyjątkowy, ponieważ pokazuje, że „Matematyka jest drzwiami i kluczem do nauki" oraz, że nie musi być wcale trudna i straszna. Matematyką można się świetnie bawić i wykorzystać ją w każdej dziedzinie życia. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Realizację projektu rozpoczęliśmy od przeprowadzenia turnieju matematyczno- sportowego. Klasy rywalizowały ze sobą w konkurencjach sportowych, podczas których czekały na nich do rozwiązania zagadki matematyczne. Uczniowie musieli zmierzyć się nie tylko z wysiłkiem fizycznym, ale również  z treningiem umysłowym. Niezwodni kibice oraz szkolna grupa cheerleaderek  dali z siebie wszystko przygotowując niezwykłe i fascynujące układy taneczne.
 W kolejnym etapie uczniowie zmierzyli się z wykonaniem prac plastycznych z wykorzystaniem matematyki. Interesujące ,niespotykane i niepowtarzalne prace stworzone przez naszych kreatywnych uczniów można było podziwiać na zorganizowanej wystawie. Zadaniem uczniów było stworzenie obrazów za pomocą figur geometrycznych. 
Przyszedł czas na matematykę w przyrodzie. Uczniowie poznali pojęcie fraktali oraz z ogromnym zaangażowaniem szukali ich w otaczającej nas przyrodzie. Etap ten cieszył się dużym zainteresowaniem wśród naszych młodych odkrywców. Również i tym razem zorganizowaliśmy wystawę prac , która cieszyła się niezwykłą popularnością. 
 Kolejnym punktem naszego projektu było odnalezienie matematyki w informatyce. Zajęcia z kodowania były nie lada gratką dla naszych młodych uczniów. 
 W ramach projektu ,,Wszędobylska  matematyka” uczniowie wykonali dla swoich młodszych kolegów pokaz doświadczeń fizycznych, nierozerwalnie związanych z matematyką. Zobaczyliśmy wir wodny w butelce, wpływające ziemniaki, uciekający pieprz oraz unoszące się świeczki. Można było obejrzeć iluzje optyczne w postaci odwracających się strzałek lub kolorów zmieniających swoje miejsca. Oglądaliśmy zjawisko załamania światła oraz wodę w dziurawym woreczku, która dzięki określonym zjawiskom fizycznym nie wyciekała na zewnątrz. Do świadczenia były bardzo ciekawe i z pewnością pobudziły wyobraźnię widowni.
Zwieńczeniem naszego projektu było spotkanie z pensjonariuszami Domu Pomocy Społecznej w Jedlance. Uczniowie przygotowali dla mieszkańców zestaw łamigłówek i zagadek oraz ćwiczenia poprawiające koncentrację, pamięć i spostrzegawczość. Wizyta przebiegła w miłej atmosferze. Uczniowie w ten sposób nie tylko wykazali się ogromną empatią, ale również szacunkiem i tolerancją, jesteśmy z Nich bardzo dumni. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Nie mieliśmy żadnych problemów.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie zapoznali się z tematyką doświadczeń fizycznych, z którymi nie mają na co dzień do czynienia. Poznali pojęcie fraktali, a szukając ich w otaczającym nas świecie, spróbowali swoich sił zamieniając się w fotografów.  Uczniowie mieli także możliwość nauki kodowania poprzez zabawę, samodzielnie tworząc plansze do kodowania. Niezwykłych emocji  dostarczył uczniom turniej matematyczno- sportowy, podczas którego musieli oni zmierzyć się zarówno z wysiłkiem fizycznym jak i umysłowym i wykazać się umiejętnościami gry zespołowej. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Uczniowie przygotowując się do przeprowadzenia doświadczeń, jak również poszukując fraktali niejednokrotnie prosili o pomoc starsze rodzeństwo , rodziców. Dzięki wyzwaniom stawianym przed nimi spędzali więcej czasu razem , zacieśniając więzi rodzinne tudzież przyjacielskie. Często w przygotowanie do kolejnego etapu projektu zaangażowana była cała rodzina naszych uczniów. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Najbardziej jesteśmy dumni z ogromnego zaangażowania naszych uczniów oraz bardzo wysokiej frekwencji na każdych zajęciach. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nie ma takiej rzeczy, którą chcielibyśmy zmienić lub zrobić inaczej. Projekt cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród naszych podopiecznych. Wspólnie spędzony czas przyniósł wiele dobrego, zarówno dla uczniów jak i dla nas opiekunów projektu. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Nie wprowadzaliśmy żadnych zmian do projektu.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wykorzystany na zakup materiałów plastycznych, materiałów do doświadczeń oraz nagród w konkursach.

Szkoła

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wierzchowinach

Adres

Wierzchowiny 30, 26-660 Wierzchowiny

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów