Numer projektu: 139
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Biuro detektywistyczne "Szczęśliwa Trzynastka"

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Punktem wyjścia do realizacji naszego projektu jest poznanie serii książek Grzegorza Kasdepke o Detektywie Pozytywce. Dzieci czytając książki rozwiązują kolejne zagadki, które uczą je logicznego myślenia, ale także są świetną zabawą. Taką zabawą i jednocześnie treningiem dla mózgu będą zabawy matematyczne, logiczne i językowe, które zostaną zaproponowane dzieciakom przez nauczyciela, ale także wymyślone przez nich samych. 
Plan działania

Plan działania

Początek działań już za nami. We wrześniu znaleźliśmy w klasie trupa :), a w zasadzie kościotrupa :), obok którego stała stara walizka. Aby rozwiązać zagadkę pojawienia się tej tajemniczej postaci staliśmy się grupą detektywistyczną, przybraliśmy pseudonimy, wykonaliśmy legitymacje detektywistyczne, założyliśmy teczki, do których zbieramy dokumentację. W naszej klasie pojawiła się policja, zostały zebrane odciski palców. Wkrótce zaginęła walizka, potem zniknął kościotrup. Otrzymaliśmy list z zadaniami do wykonania, które doprowadziły nas do walizki, w której czekał na nas list od... Kostka Negatywki, naszego kościotrupa. Kostek pisze do nas kolejne listy, przysyła maile. My odpisujemy i czekamy na kolejne zadania.
W dalszej części projektu uczniowie poznają różne rodzaje szyfrów, będą za ich pomocą zapisywać informacje. Rozwiążą zadania związane np. z pogodą, pomiarami długości, obliczeniami pieniężnymi. Będą musieli zaplanować zakupy, przygotować menu itp. Zajmą się także zadaniami językowymi, poszukają na szkolnych korytarzach zagubionych części mowy, pomogą bohaterom książkowym wrócić do ich świata, pobiegną poszukać słów, które uciekły z dyktanda.  
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będziemy prowadzić w ramach zajęć obowiązkowych oraz dodatkowej godziny (jedna tygodniowo) przeznaczonej na rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i kreatywności. Będą one przeznaczone dla uczniów klasy 3 (13 osób urodzonych w 2013 roku :), stąd "Szczęśliwa Trzynastka"). Do niektórych zabaw (np. językowych) zaprosimy uczniów z klas 0-2. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej zadania zostaną zebrane w prezentację genially i udostępnione uczniom na Teamsach. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Do tej pory uczniowie wymyślili już swoje pseudonimy, wykonali identyfikatory, przygotowali teczki na dokumentację detektywistyczną. Rozwiązali kilka zagadek, odpisali na listy (tradycyjne i maile). Są gotowi do dalszych działań. Teraz uczniowie, podzieleni na grupy, poznają różne rodzaje szyfrów i przygotują zadania i teksty do odczytania. Przygotują materiały do kolejnych zagadek - słowa z trudnościami ortograficznymi, listy wyrazów (różnych części mowy), wykonają opisy i rysunki postaci-bohaterów lektur. 
Uczniowie zdobędą umiejętność rozwiazywania zadań złożonych z różnych dziedzin, będą rozwijać umiejętność logicznego myślenia, pracy w grupie, zdrowej rywalizacji. A przy tym będą się wyśmienicie bawić. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant chcielibyśmy przeznaczyć na zakup materiałów papierniczych, biurowych. Na materiały do tworzenia własnych gier, ale także na zakup gier planszowych i karcianych rozwijających logiczne myślenie oraz gier językowych. Chętnie zakupilibyśmy także książki zawierające zagadki i łamigłówki. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Wyjątkowość projektu polega na tym, że w fantastyczny sposób łączy w sobie zabawę z nauką. Realizacji zadań towarzyszy mnóstwo emocji, oczekiwań, które bardzo sprzyjają uczeniu się. W każdej chwili do projektu mogą zostać włączone treści pojawiające się na każdej ze szkolnych edukacji. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Kostek Negatywka, nasz kościotrup, odwiedzał nas w szkole kilkakrotnie, pisał do nas kolejne listy.  My odpisywaliśmy (nabywając przy tym wiele umiejętności) i czekaliśmy na kolejne zadania. Walizka Kostka była poszukiwana w całej szkole. Biegaliśmy po szkolnym korytarzu np. poszukując czasowników, zapisując dyktando. Omawianie lektury też nie musi być tradycyjne - u nas np. pojawiło się wielkie pudło z różnymi przedmiotami, skojarzeniami z lekturą. Dla nas - detektywów to żaden problem-wszystkie zostały zidentyfikowane. Nasz bohater pojawił się u nas nawet w czapce Mikołaja :) Przywiózł ze sobą kalendarz adwentowy z zadaniami do wykonania. Dzieciaki, w grupach lub indywidualnie wykonywały kolejne z nich. Aż kiedyś dostaliśmy list, że Kostek wyjeżdża i od tej pory będą u nas pojawiać się jego wysłannicy. W ferie zimowe do naszej klasy wtargnęli Demolkorzy, którzy nakazali nam udowodnić, że wiedza nie uciekła nam z głów i... do dziś wykonujemy wyznaczone przez nich zadania. Przed Wielkanocą przysłał do nas zajączka z pudłem pełnym jajeczek wypełnionych zadaniami, były szyfry i zagadki logiczne. Wtargnęli do nas także Bibliodetektywi  - pracownicy Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rawie Mazowieckiej z fantastycznymi warsztatami detektywistycznymi. My także gościliśmy w murach biblioteki, by odebrać nagrodę, w której uczestniczyliśmy jako grupa detektywistyczna Szczęśliwa Trzynastka. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największy problem to, jak zwykle u nas - zbyt szybko mijający czas, bo pomysłów mamy mnóstwo, a czasu na ich realizację wciąż nam brakuje :), ale dalej będziemy bawić się w detektywów.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Projekt ten w świetny sposób łączy zabawę z nauką. W każdym jego punkcie rozwijane były jakieś umiejętności wynikające z podstawy programowej. Ćwiczyliśmy: ortografię, logiczne myślenie, kodowanie, odszyfrowywanie, części mowy itp. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Mamy nadzieję, że przekonaliśmy niektórych, że uczenie się przez zabawę to najlepsza metoda. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Najbardziej dumni jesteśmy z siebie, z tego jak świetnie nam się współpracuje :) 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Było świetnie!!!
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Kostek Negatywka miał być głównym bohaterem projektu, okazało się, że przybyli do nas jego wysłannicy. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakupiliśmy materiały papiernicze i biurowe, gry, puzzle i książki z zadaniami rozwijającymi logiczne myślenie. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina

Adres

Lipowa 12, 96-200 Babsk

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów