Numer projektu: 173
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Anglojęzyczne bajkopisanie

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Nasza grupa ma na celu realizację projektu edukacyjnego, który jednocześnie będzie projektem społecznym. Uczniowie klasy trzeciej liceum ogólnokształcącego stworzą zbiór bajek w języku angielskim wraz z tłumaczeniem słownictwa w nich użytego. Każda bajka będzie miała również niosący za sobą morał, lekcję życiową. Od tworzenia treści bajek, przez szatę graficzną, okładkę, wydruk książeczek po organizację pracy - wszystko zamierzamy zrobić samodzielnie, lecz wspólnie jako grupa. Po wydaniu książeczek, chcielibyśmy odwiedzić ośrodki pomocy młodzieży w naszym powiecie, by móc przedstawić naszą pracę ich podopiecznym. Dwa główne cele naszego projektu to cel edukacyjny oraz społeczny. Będziemy doskonalić nasze umiejętności językowe oraz dzielić się nimi z odbiorcami projektu. Co więcej, chcemy kształtować kompetencje miękkie (organizacja czasu, praca w zespole, planowanie, przedsiębiorczość). Podejmując się projektu, mamy nadzieję wesprzeć lokalną społeczność i budować empatię. Tym samym, chcemy zwiększyć nasze kompetencje, zarówno te językowe, jak i społeczne.
Plan działania

Plan działania

Naszym celem jest stworzenie zbioru bajek w języku angielskim. Chcemy, by każda z krótkich bajek była napisana językiem prostym i łatwym w odbiorze dla dzieci w wieku od 9 do 12 lat. Zamierzamy zamieścić tłumaczenia słówek i zwrotów, które będą pojawiać się w bajkach. Dodatkowo, każda z bajek będzie zawierała lekcję życiową, swego rodzaju morał, który zmusi młodego odbiorcę do przemyśleń i skłoni do rozmowy. Wszystkie krótkie bajki będą jedną większą historią, łączącą się w ostatnim rozdziale. Nasz plan obejmuje zebranie pomysłów,  napisanie autorskich bajek w języku angielskim i wyszczególnienie słownictwa, które może być dla odbiorców nowe. Planujemy zaprojektować szatę graficzną naszej książki, czyli okładkę oraz poszczególne strony, wykonać logo naszego projektu, jak również nawiązać współpracę z drukarnią, która podejmie się wydrukowania naszej pracy. Chcemy także zająć się promocją naszego wydarzenia w mediach społecznościowych naszej szkoły oraz mediach lokalnych. Wszystkie działania będą zaplanowane w czasie, a poszczególne zadania podzielone między uczestników.
Plan działania grupy projektowej "Anglojęzyczne bajkopisanie":
1. Spotkanie osób chętnych do wzięcia udziału w pracach projektowych.
2. Sporządzenie szkicu projektu metodą burzy mózgów i mapy myśli.
3. Podzielenie zadań pomiędzy uczestników projektu.
4. Realizacja działań zgodnie z harmonogramem prac podanym w kolejnym punkcie formularza.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania projektowe będę realizowane przede wszystkim w szkole. Grupa ustali jeden dzień w tygodniu, w którym będą odbywały się spotkania. Dodatkowo, każdy z uczestników deklaruje chęć pracy samodzielnej w domu,  w czasie wolnym.
RAMY CZASOWE:
1. Listopad 2022 - szkic projektu, wstępne rozplanowanie zadań i podział obowiązków między uczestnikami i opiekunem grupy. 
2. Grudzień 2022 - tworzenie poszczególnych bajek w języku polskim, poszukiwanie drukarni chętnej do współpracy w projekcie, nawiązanie kontaktu z ośrodkami pomocy społecznej, promocja wydarzenia w mediach społecznościowych i mediach lokalnych.
3. Styczeń - marzec 2023 - tłumaczenie bajek na język angielski, wybór słów i zwrotów, na które odbiorca ma zwrócić uwagę podczas czytania, projektowanie i realizacja szaty graficznej, wydruk książki.
4. Kwiecień 2023 - wizyty w ośrodkach pomocy społecznej celem prezentacji pracy projektowej, czytanie bajek podopiecznym ośrodków, powtórzenie słownictwa z podopiecznymi, wręczenie pamiątkowych książeczek w kilku egzemplarzach w każdym z ośrodków.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku wprowadzenia nauki w formie zdalnej bądź hybrydowej, spotkania grupy będą odbywać się z użyciem platformy Teams na specjalnym kanale utworzonym do celów projektu. Spotkania osobiste, zarówno między uczestnikami, jak i odbiorcami projektu, będą odbywać się w ramach możliwości i zgodnie z aktualnymi obostrzeniami na terenie województwa/kraju. W przypadku niemożności bezpośredniej wizyty w ośrodkach pomocy, książka będzie wydana w formie e-booka, a uczestnicy projektu zorganizują spotkanie z odbiorcami w formie zdalnej (w ramach możliwości technicznych danej placówki).
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Grupa projektowa będzie podzielona według zadań i obszarów, za które będą odpowiedzialni uczniowie:
a. osoby odpowiedzialne za grafiki komputerowe,
b. osoby odpowiedzialne za szatę graficzną od strony artystycznej,
c. osoby odpowiedzialne za dokumentację i jej przechowywanie na czas realizacji projektu,
d. osoby odpowiedzialne za kontakt z drukarnią,
e. osoby odpowiedzialne za promocję projektu,
f. osoby odpowiedzialne za tworzenie treści bajek,
g. osoby odpowiedzialne za kontakt z powiatowymi ośrodkami pomocy społecznej.

Treści bajek będą opracowywane wspólnie, na podstawie pomysłów uczniów. Do realizacji tego celu, planowane wykorzystanie jest metod takich jak dyskusja, burza mózgów, mapy pamięci, technika listy pytań.

Zadaniem opiekuna grupy jest monitorować jej działania na każdym etapie realizacji, wspierać uczniów w działaniach, dydaktycznie, merytorycznie oraz psychologicznie, pośredniczyć w kontaktach z odbiorcami i firmami zaangażowanymi w realizację, kontaktować się w  razie potrzeby z organizatorem projektu.

Nasz projekt zakłada osiągnięcie efektów na aż trzech płaszczyznach
.

1. Efekty dla odbiorców projektu:
Odbiorcy podniosą swoje umiejętności językowe metodami aktywizującymi, poza salą lekcyjną. Poznają nowe słownictwo poprzez wysłuchanie/przeczytanie opowieści w obcym języku. Co więcej, z treści bajek wyniosą także wartości moralne, nazwane przez grupę projektową lekcjami o życiu. Koncepcja zakłada dziewięć historii o dziewięciu kotach, które są rozdzielonym rodzeństwem. Każdy z bohaterów będzie przedstawiony w osobnej historii. Po latach, rodzeństwo znowu jest razem. Postaci będą cechowały się różnym charakterem, indywidualną historią z morałem. Zatem poza kompetencjami językowymi, odbiorcy zdecydowanie podniosą kompetencje społeczne. Nasze bajki będą miały na celu pokazać, jak ważne jest wykazywanie się tolerancją, wyrażanie i zrozumienie różnych punktów widzenia, tworzenie klimatu zaufania, a także budowanie zdolności do empatii. 

2.Efekty dla uczestników projektu:
Wszystkie obszary pracy wymienione powyżej kształtują kompetencje językowe uczniów, podnoszą ich pewność i biegłość językową, a także zachęcają do myślenia twórczego. Ponadto, uczą pracy w zespole opartej na wzajemnym szacunku, organizacji pracy, zarządzania czasem, przedsiębiorczości i wpływają pozytywnie na umiejętności interpersonalne. Dodatkowo, uwrażliwiają uczniów na problemy środowiska lokalnego. 

3. Efekty dla szkoły:
Szkoła, jako placówka angażująca się w projekt edukacyjno-społeczny, staje się miejscem dbającym nie tylko o dydaktyczny rozwój ucznia w sposób inny niż standardowe metody nauczania, ale także zapewnia uczniom możliwości rozwoju osobistego, niezwykle ważnego w dzisiejszych czasach. Udział w projektach pozytywnie wpływa na prestiż placówki oraz zwiększa jej atrakcyjność na lokalnym rynku edukacyjnym. Przez to, że uczniowie ściśle współpracują z opiekunem projektu, jest on nie tylko nauczycielem, ale także doradcą, konsultantem i inspiratorem.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Ewentualna wygrana zdecydowanie pomoże w realizacji projektu. Pieniądze z grantu przeznaczone byłyby przede wszystkim na opłacenie kosztów związanych z wydrukiem bajek, które z pewnością będą najwyższe ze wszystkich przewidzianych w projekcie kosztów. Dodatkowo, pieniądze przeznaczone będą na dojazd uczniów do beneficjentów projektu, rekwizyty potrzebne do przedstawienia dzieciom autorskich bajek oraz materiały biurowe potrzebne na pierwszych etapach projektu - planowanie pracy, pisanie bajek, szkice szaty graficznej. Chcielibyśmy realizować nasz projekt na jak największą skalę, dlatego jeżeli środki na to pozwolą, nakład naszej książki mógłby zostać zwiększony,  a my moglibyśmy dotrzeć do większej liczby odbiorców.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Najbardziej wyjątkowa w naszym projekcie jest jego wieloaspektowość. "Anglojęzyczne bajkopisanie" to projekt, który rozwija nas - wykonawców oraz opiekuna grupy, przynosi pozytywne efekty odbiorcom, a także podnosi prestiż szkoły. Zarówno my, jak i podopieczni nabędziemy wiele nowych umiejętności, i językowych, i społecznych. Każdy, kto choć w najmniejszym stopniu zaangażuje się w prace projektowe, zyskuje. Będziemy czuć się niezmiernie wyróżnieni otrzymując grant w konkursie "Projektanci edukacji".
Filmy

Filmy

https://www.canva.com/design/DAFSsbbluYU/8GdRZpnvJcS0pUNHcjUinQ/view?utm_content=DAFSsbbluYU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

Szkoła

II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Raciborzu

Adres

Kard. S. Wyszyńskiego 3, 47-400 Racibórz

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów