Numer projektu: 234
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Jak nas zrozumieć, by się porozumieć

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Uczniowie tworzą poradnik jak być rodzicem idealnym. W poradniku charakteryzują siebie, opisują co ich irytuje czego nie znoszą a co jest dla nich ważne. Opisują jak powinna wyglądać relacja: rodzic - dziecko ich oczami. Poradnik idealnie sprawdzi się również na gruncie szkolnym i może w znacznym stopniu ułatwić pracę nauczycielom pracującym z młodzieżom.
Plan działania

Plan działania

Uczniowie tworzą zarys swojej pracy - decydują o rozdziałach i tematyce poruszanych kwestii, co więcej szeroko konsultują swoje pomysły z rówieśnikami. Pracują w grupach, a po określonym czasie porównują efekty swojej pracy.  Wszystkie pomysły są analizowane i zbierane w całość. Tworzony jest rozdział po rozdziale, następnie teksty mogą być wzbogacane ilustracjami. Gotowy poradnik dostępny będzie w wersji tradycyjnej - papierowej i w wersji cyfrowej - prezentacja / dokument. W projekcie uczestniczy ok 60 uczniów. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania prowadzone są na terenie szkoły od października do grudnia, w styczniu/ lutym poradnik zaczyna przybierać ostateczną wersję cyfrową, w marcu 2023 roku przechodzi do druku.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Praca nad projektem będzie przebiegała zdalnie, a cyfrowa forma umożliwi dostęp wszystkim zainteresowanym.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie odpowiedzialni są za tematykę poradnika, jego wygląd, oprawę graficzną, uczą się redagować teksty, współpracować w grupie i pozyskiwać informacje, co więcej przeprowadzają dogłębną autoanalizę oraz zgłębiają tajniki własnych relacji z rodzicami, co może przełożyć się na ich poprawę.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakup drukarki plus materiałów i sprzętu (laptop/ tablet) do prowadzenia gazetki szkolnej i poradników szkolnych.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt jest bardzo oryginalny i życiowy, dotyka aktualnej problematyki, co więcej jest unikatowy. Chociaż jest mnóstwo poradników tego rodzaju, to w zasadzie wszystkie one napisane zostały przez osoby dorosłe. Nikt nie rozumie nastolatków jak oni sami, oni wiedzą najlepiej co zrobić aby relacje z nimi przebiegały harmonijnie i bezkonfliktowo. Rodzice często czują się bezsilni nie mogąc nawiązać kontaktu z własnym dzieckiem i narzekają na nerwową komunikację i pomimo, że chcą zmiany nie wiedzą od czego zacząć. Ten poradnik pomoże nie tylko rodzicom ale również nauczycielom w nawiązywaniu partnerskiej relacji z nastolatkiem opartej na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Co więcej poradnik może być przetłumaczony na języki obce (angielski, niemiecki i francuski) co podniesie jeszcze jego wartość edukacyjną.
Opis realizacji

Opis realizacji

Mamy bardzo solidny szkielet poradnika, zawiera on już wstęp, rozdziały, ale brakuje wciąż trzech rozdziałów końcowych i zakończenia. Poradnik na razie nie osiągnął również założonej formy graficznej nad którą wciąż pracujemy i dopracowujemy szczegóły. Do osiągnięcia finalnego kształtu brakuje na jeszcze miesiąc, ten czas pozwoli nam pouzupełniać braki i dopracować niedociągnięcia.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Projekt okazał się bardziej czasochłonny niż przewidzieliśmy. Wynikało to z tego, że aby zdobyć wiarygodny materiał należało porozmawiać z kilkudziesięcioma nastolatkami, bo tylko w ten sposób zdobyty materiał wydawał nam się prawdziwy.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie nauczyli się bardzo dużo o sobie, często nie zdawali sobie sprawy jacy naprawdę są. Dopiero odpowiadanie na pytania, rozmowa i słuchanie siebie nawzajem uzmysłowiła im czego pragną, co jest dla nich ważne i skąd bierze się ta ich złość. Ponadto projekt nauczył ich pracy w grupie, podziału obowiązków, pozyskiwania informacji i redagowania tekstów, nie tych wyłącznie opartych na lekturach szkolnych ale takich, w których mogli wyrazić siebie, tak bez limitów, form, bez ograniczeń.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt wzbudził wielkie zainteresowanie mediów lokalnych, które nagłośniły całe przedsięwzięcie. Odwiedził nas fotoreporter, który przypatrywał się naszej pracy i udokumentował ją licznymi zdjęciami, które pojawiły się wraz z artykułem w lokalnej gazecie.Mamy nadzieję, że gdy poradnik będzie już dostępny dla szerszego grona odbiorców, pomoże on zrozumieć młodych ludzi i poprawić z nimi relacje.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z tego co już osiągnęliśmy - mamy bardzo ciekawy materiał, w formie bardzo przystępnej dla odbiorców. Jesteśmy dumni ze współpracy uczniów ze sobą i z nami, pozwoliło nam na pracę w bardzo przyjaznych warunkach, które umożliwiły nam lepsze poznanie się, co jest dla nas wychowawców klas 1-wszych niezmiernie ważne.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Jesteśmy zadowoleni w zasadzie ze wszystkiego co osiągnęliśmy. Jeśli miałabym wskazać na jakiś jeden obszar, który mógłby zadziałać lepiej to byłoby to rygorystyczniejsze trzymanie się terminarza realizacji poszczególnych etapów, ale chodziło nam aby uczniowie nie czuli przymusu i presji dlatego też pozwoliliśmy im działać w ich naturalnym tempie, zgodnie z ich możliwościami i chęciami.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

W zasadzie zachowaliśmy strukturę pierwotnego pomysłu, ale treści zawarte w poradniku zmieniały się, zaskakiwały i wciąż ewaluowały.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakupiliśmy drukarkę kolorową, która pozwoli nam na wydrukowanie kilkudziesięciu egzemplarzy dla zainteresowanych rodziców. Zdecydowaliśmy jednak, ze poradnik będzie miał formę e-poradnika i będzie dostępny na stronie szkoły jako link do pobrania.

Szkoła

XI Liceum Ogólnokształcące w Łodzi

Adres

dr. Stefana Kopcińskiego 54, 90-032 Łódź

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów