Numer projektu: 125
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Strefa relaksu i oddziaływania na (wszystkie) zmysły

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Celem naszej grupy projektowej jest stworzenie strefy relaksu i oddziaływania zmysłowego dla uczniów klas 1-3 naszej szkoły. Realizując ten pomysł, damy uczniom klas młodszych miejsce, które zapewni im ciszę i możliwość odpoczynku od zgiełku i hałasu na korytarzach szkolnych podczas przerwy. Dzieci w młodszym wieku szkolnym są szczególnie wrażliwe na hałas, tłum starszych uczniów często powoduje u nich dodatkowy stres. Zdarzają się sytuacje konfliktowe, szturchnięcia, popychanie. Starsi uczniowie narzekają, że młodsi w trakcie przerwy biegają, krzyczą, zaczepiają ich. Dzięki sali ze strefą relaksu uczniowie będą mieli alternatywę na spędzenie czasu wolnego podczas przerwy. Sala będzie atrakcyjna zmysłowo (światło, dźwięk, zapach) więc liczymy, że miejsce to będzie chętnie odwiedzane przez młodszych uczniów.
Plan działania

Plan działania

Zamierzamy przenieść czytelnię - w głąb biblioteki, dzięki czemu uzyskamy wolne pomieszczenie, które przeznaczymy na strefę relaksu i zmysłoterapii. 
Przygotujemy salę i zaopatrzymy ją w niezbędne rzeczy takie jak; pufy, materace piankowe, piankowe siedziska, lampę z różnokolorowym światłem, magnetofon z muzyką relaksacyjną, żywe rośliny, literaturę dziecięcą itp.
Każdy miesiąc będzie stał pod znakiem uważności i rozwijania innego zmysłu.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Chcemy zacząć przygotowywać salę od grudnia, i otworzyć ją dla uczniów w okolicach 12 grudnia bieżącego roku. 
Styczeń będzie miesiącem zmysłu wzroku
Luty węchu
Marzec smaku
Kwiecień słuchu
Maj dotyku
W czerwcu - połączymy wszystkie zmysły.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Nawet podczas nauki zdalnej uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych mogą uczestniczyć w lekcjach w szkole, w tych dniach - sala będzie więc do ich dyspozycji. (Mamy takich uczniów 13)
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej to chętni uczniowie klas 8/7. Będą oni pełnić dyżury w sali relaksu i zmysłoterapii, oraz przygotowywać tematyczne (zmysłowe) pomoce i dekoracje. 
Mamy nadzieję, że dzięki projektowi nauczą się:
- pracy w zespole,
- odpowiedzialności za siebie i innych,
- rozwiną empatię, uważność na młodszych uczniów,
- wykażą się kreatywnością i inicjatywnością,
- nawiążą nowe znajomości, otworzą się na innych ludzi.
Beneficjentami projektu są uczniowie klas młodszych. Dzięki sali będą mogli odpocząć między poszczególnymi lekcjami, zrelaksować się, wyciszyć, uspokoić emocje. Nabiorą pewności siebie, poczucia bycia ważnym, zaopiekowanym. Nauczą się współpracy i uważności na własne ale również cudze emocje i potrzeby.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcielibyśmy przeznaczyć na doposażenie naszej sali relaksu i zmysłoterapii np. na zakup dywanu czy piłki sensorycznej. Chcielibyśmy z tych pieniędzy również ufundować drobne prezenty dla najbardziej zaangażowanych uczniów z grupy projektowej.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł powinien zdobyć grant ponieważ jego realizacja zmieni naszych uczniów, a tym samym zmieni oblicze naszej szkoły. Nasz pomysł koncentruje się na młodszych uczniach, uczniach o specjalnych potrzebach, ale realizują go uczniowie starsi. Dajemy naszym uczniom przestrzeń do lepszego poznania siebie i innych. Do bycia dobrym, świadomym, empatycznym młodym człowiekiem. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się utworzyć strefę relaksu, z której korzystają nie tylko najmłodsze dzieci ale również starsi uczniowie. Powstało miejsce, do którego zaglądają wszyscy - łącznie z nauczycielami :))). Udało nam się również zaktywizować najstarszych uczniów, którzy pomagali podczas remontu, przenoszenia książek itp. jak również w grach, zabawach organizowanych dla młodszych dzieci.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym wyzwaniem było, tak poprowadzić remont pomieszczenia żeby jak najkrócej było wyłączone z użytkowania. Było to oczekiwanie zarówno rodziców, jak i pań z biblioteki i oczywiście dyrekcji i rodziców.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Myślę, że sprawczości, poczucia jedności, możliwości decydowania o swojej przestrzeni. Myślę, że nauczyli się, że w grupie można zdziałać więcej, być bardziej efektywnym. Mam nadzieję, że starsi uczniowie zrozumieli, jak bardzo są ważni i potrzebni tym młodszym. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Mamy przestrzeń gdzie możemy organizować konkursy, spotkania - co też czynimy. Przykładem może być "Podwieczorek poetycki", w którym udział wzięli uczniowie klas 1-3, ich rodzice, nauczyciele oraz przedstawiciele władz gminnych. Strefa służy też innym nauczycielom realizującym takie zajęcia jak Trening Umiejętności Społecznych, Jak się uczyć? Kółko szachowe itp.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Najbardziej jesteśmy dumni, kiedy ktoś po raz pierwszy od stycznia wchodzi do pomieszczenia będącego teraz strefą relaksu i mówi: "Rany! Jak tu ciepło i widno! Jaka zmiana!! Pięknie".
Bibliotekarze są zadowoleni, bo ponad 50% zwiększyła się frekwencja w czytelni!
Nauczyciele dyżurujący są szczęśliwi - bo rozrabiających na korytarzach szkolnych...jakby trochę mniej ;)
Uczniowie twierdzą, że: "to najlepsze miejsce w całej szkole".
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Inaczej...teraz dopiero dostrzegamy jak bardzo taka przestrzeń potrzebna jest również starszym uczniom. Gdybyśmy mieli jeszcze trochę środków pieniężnych, to na 1 piętrze zorganizowalibyśmy uczniom klas starszych ich strefę relaksu (z większymi pufami i sofą). 
Jedyny minus jaki dostrzegamy, to to że sala mieści się blisko jadalni, ciężko mieć ciszę w sali podczas przerw obiadowych. Należy dobrze przemyśleć lokalizację takiego pomieszczenia.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

W stosunku do pierwotnego pomysłu niewiele się zmieniło...może tyle że również starsi uczniowie korzystają ze strefy relaksu równie często jak młodsi. I nie przeszkadzają im małe stoliczki i pufy. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant w wysokości 1000 zł wydaliśmy na: fototapetę, 2 sofki oraz małą komodę. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Zbrosławicach

Adres

Wolności 67, 42-674 Zbrosławice

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów