Numer projektu: 183
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Czerwony Kapturek to...NIE JA!!!

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Niedawno poznaliśmy fantastyczną musicalową wersję znanej wszystkim bajki "Czerwony Kapturek", w której pięknie przemycono informacje na temat emocji, relacji.  Po burzliwych dyskusjach i wymianie wrażeń nie zaprzestaliśmy tego tematu. Poznaliśmy kilka książkowych wersji tej popularnej baśni. "Czerwony Kapturek w wielkim mieście", książka przestrzenna z ruchomymi elementami, niezwykłe ilustracje w książce wydanej przez wydawnictwo Dwie Siostry, zabawna wersja zamieszczona w książce Bohdana Butenki "Krulewna Śnieżka" (Krulewna- tak, nie popełniam błędu, taką pisownię zastosował autor :) )czy różne zakończenia tradycyjnej wersji baśni braci Grimm pochłonęły nas na  jakiś czas. 
Okazało się, że jeden krótki tekst może być przyczynkiem do wielu różnych działań: prac plastycznych i literackich, inscenizacji, a przede wszystkim dyskusji. Chcemy przygotować krótkie przedstawienie, które wystawimy na forum, a które będzie wstępem do dyskusji na temat zagrożeń czyhających na młodych ludzi we współczesnym świecie. Chcemy wzmocnić w naszych uczniach pewność siebie, a stanie się to poprzez rozwijanie pasji, współpracę, bycie wśród życzliwych sobie osób, ale także planowane warsztaty ze szkolnym psychologiem. 
Plan działania

Plan działania

- przygotowanie przedstawienia: przydział ról i nauka tekstów, przygotowanie dekoracji i strojów, dobór muzyki, 
- przygotowanie kart do teatrzyku kamishibai, 
- warsztaty z psychologiem wzmacniające pewność siebie, 
- prezentacja inscenizacji i opowieści w formie teatrzyku kamishibai podczas spotkania otwartego - klasowego Dnia Rodziny,
- dyskusja na temat morału jaki płynie z baśni, ostrzeżenie przed zagrożeniami czyhającymi na młodego człowieka we współczesnym świecie
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany w tramach zajęć obowiązkowych z uczniami klasy 3 oraz podczas spotkań z psychologiem. Na pokaz i do dyskusji zaprosimy rodziców. Spotkanie będzie miało formę zajęć otwartych. Odbędzie się ono podczas klasowego Dnia Rodziny. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł możemy częściowo zrealizować poprzez platformę Teams. Możemy tutaj prowadzić dyskusje, warsztaty, prezentować wykonane w domach karty teatrzyku. Trudniej będzie przygotować inscenizację, ale w tak zmienionych warunkach możemy np. nagrać słuchowisko. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie przede wszystkim nauczą się współpracować i dyskutować. Efektem dyskusji będzie również większa świadomość młodych ludzi na temat różnych  niebezpieczeństw i kontaktów z obcymi ludźmi. Dzieci wzmocnią pewność siebie, poznają sposoby na radzenie sobie z porażkami. Spotkanie podsumowujące projekt da nam również szansę na pobycie ze sobą, miłe spędzenie czasu, integrację. 
Dzieciaki będą odpowiedzialne za przygotowanie strojów i dekoracji, za wykonanie kart teatrzyku, będą także współorganizatorami Dnia Rodziny.  
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Wygnana pozwoli nam na zakup materiałów służących do przygotowania dekoracji i strojów, zakup kart do teatrzyku, materiałów potrzebnych do przeprowadzenia warsztatów z psychologiem. Część pieniędzy przeznaczylibyśmy na zorganizowanie spotkania podsumowującego projekt. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt ten nie otwiera się na zbyt dużą grupę osób, ale ma służyć naszej małej społeczności klasowej i osobom z nami związanym i nam życzliwym. Chcemy w ten sposób poczuć się jeszcze lepiej w swoim gronie i by uczniowie poczuli się jeszcze lepiej sami ze sobą, byśmy mogli powiedzieć, że nie są łatwowiernymi Czerwonymi Kapturkami. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Kontynuowaliśmy poznawanie postaci Czerwonego Kapturka i wilka. Założyliśmy w naszej klasie biblioteczkę, w której zbiorach znalazło się wiele książek, głownie z wilkiem jako bohaterem - łagodnym, zagubionym, poszukującym swojego miejsca itp.   - wszystkie pozycje pochodzą ze zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej Oddział dla Dzieci w Rawie Mazowieckiej. Klasowe bibliotekarki miały dużo pracy wpisując wypożyczenia do kart czytelnika. Lektury te stały się podstawą różnych działań. Odbyła się m.in. debata na temat wilków. Uczniowie podzieleni na dwie grupy wymieniali się argumentami na temat przyszłości tych zwierząt (należy je chronić, czy ograniczać ich rozprzestrzenianie się). Innego dnia sala lekcyjna zamieniła się w salę sądową. Sądzony był oczywiście wilk. Okazało się, że rozprawa sądowa jest znacznie trudniejsza do przeprowadzenia niż debata. Co nie znaczy, że dzieciaki nie miały ciekawych przemyśleń i wypowiedzi. Okazało się, że Czerwony Kapturek zachowywał się zbyt głośno wędrując przez las.  Zdenerwowało to wilka, który poczuł, że ktoś wkracza na jego terytorium. Miał prawo być zły? Miał! Czerwony Kapturek nie był tak grzeczny jak myślimy. Zachowywał się niewłaściwe, ale... w trakcie rozprawy ujawniono pewne dowody- kolorowe pastylki, którymi został nakarmiony nasz bohater. Były to środki odurzające, które wpłynęły na postępowanie dziewczynki. Nie jesteśmy pewni, czy nie miał w tym udziału gajowy...hmmm...w sądzie pojawił się ze kolegą... Zaczęliśmy przypuszczać, że mają chrapkę na domek babci. Czyżby znajdował się na atrakcyjnej działaczce? :)  
Jednocześnie przygotowywaliśmy dwie formy Czerwonego Kapturka - teatrzyk kamishibai oraz krótką formę teatralną. Powstały ilustracje - karty do teatrzyku, dzieci trenowały grę na ukulele wybranych melodii, które stanowiły podkład muzyczny do snutych opowieści. 
Najważniejszym dniem był ten, w którym do szkoły przybyli rodzice. 
Warsztaty ze szkolną psycholog, zajęcia ruchowe z elementami sensoryki oraz przedstawienie pt. „Szkoda babci” były powodem wizyty rodziców uczniów klasy 3 w szkole. Podczas warsztatów, dzieci oraz rodzice,  rozmawiali o asertywności, uświadamiali sobie, że każdy z nas posiada własne granice, dzięki którym czujemy się bezpieczni. Pani prowadząca zajęcia sensoryczne zaprosiła wszystkich do, wydawałoby się  prostych, ale niezwykle angażujących i przede wszystkim bardzo przyjemnych, zabaw podczas których rodzic i dziecko byli blisko siebie, dotykali się, masowali itp. Po dwóch godzinach aktywności rodzice mogli odpocząć oglądając, zaprezentowane przez swoje pociechy, przedstawienie. W przygotowaniu inscenizacji każdy z uczniów odegrał swoją rolę. Jedni wykonali dekoracje, inny odpowiedzialni byli za efekty dźwiękowe czy rekwizyty. Na scenie pojawił się m.in. Czerwony Kapturek oraz wilk, szalone hip-hopowe narratorki, książę szukający swojej żaby.  Spotkanie zakończyły rozmowy przy herbatce.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

My bardzo często mamy ten sam problem - nasz projekt tak się rozrasta, że mógłby trwać bardzo długo i tym samym...brak nam czasu. W trakcie działań pojawiają się kolejne pomysły, inspiracje. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Najważniejsze czego nauczyliśmy się to to, że każdy z nas bywa Czerwonym Kapturkiem i wilkiem. Czasami bywamy lekkomyślni, zbyt łatwowierni, czasami denerwuje nas to, że ktoś przekracza wyznaczone granice. Przekonaliśmy się jak różni jesteśmy i jak różne mamy potrzeby oraz jak odmiennie możemy reagować na podobne sytuacje. Dzieciaki uczyły się także bycia w różnych rolach, wychodzenia ze swojej strefy komfortu, próbowania nowych rzeczy. Przygotowaliśmy przedstawienie oraz teatrzyk kamishibai, w których to każdy uczeń odegrał swoją rolę. Debata i rozprawa sądowa - to nowe formy, których wcześniej nie próbowaliśmy, ale były świetnym doświadczeniem. Dzieciaki nauczyły się planować swoje działania, wchodzić w rolę, wypowiadać się i argumentować.



Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt z założenia był zaplanowany dla nas - uczniów klasy 3 i ich rodziców. Jego realizacja dała nam powód do tego, by spędzić ze sobą kilka godzin. Warsztaty, przedstawienie, spotkanie przy herbatce - to był przede wszystkim bardzo miły czas, taki który wzmacnia nas indywidualnie, ale także daje poczucie, że jest nam ze sobą dobrze, wspieramy się. Takie wydarzenia dają nam siłę i moc. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Dzieciaki są najbardziej dumne z przygotowanego przedstawienia pt. "Szkoda babci". Bawiły się przy tym wyśmienicie, do dziś pamiętają teksty i czasem w tracie lekcji pada któryś z nich :) A ponieważ dostaliśmy propozycję pokazania go innym uczniom, wkrótce ponawiamy próby :) 
Mnie, moi uczniowie, zachwycili debatą. Cieszy mnie to, że podczas niej wypowiadali się także Ci, którzy w trakcie "normalnej" lekcji nie mają ochotę zabierać głosu. 
Cieszę się, że udało nam się spotkać z rodzicami, przeprowadzić warsztaty, które dały nam dużo do myślenia. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nawet tak małe dzieci, jak moi trzecioklasiści, gdy pozwoli im się działać, podejmować samodzielne decyzje - potrafią wywiązać się ze swoich działań po mistrzowsku :) 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Naszym celem było przygotowanie przedstawienia i spotkanie się z rodzicami. Dostrzeżenie, że nie jesteśmy naiwnymi, łatwowiernymi Czerwonymi Kapturkami. Okazało się, że równie ważnym bohaterem naszego projektu stał się wilk. To tej postaci dotyczyła debata i rozprawa sądowa.  
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

 Gran został przeznaczony na zakup materiałów służących do przygotowania dekoracji i strojów, kart do teatrzyku, materiałów potrzebnych do przeprowadzenia warsztatów z psychologiem, warsztaty sensoryczne. Część pieniędzy przeznaczyliśmy na zorganizowanie spotkania podsumowującego projekt oraz małe prezenty dla dzieciaków - książki o Pinku ("Jesteś ważny, Pinku" i "Odwagi, Pinku!"). To książki o poczuciu własnej wartości dla dzieci i dla rodziców trochę też.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina

Adres

Lipowa 12, 96-200 Babsk

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów